Tillgänglighetsutlåtande för appen Nordea Business Mobile

Detta tillgänglighetsutlåtande gäller mobilbanken Nordea Business i Finland. Tjänsten omfattas av lagen om tillhandahållande av digitala tjänster. Enligt lagen ska digitala banktjänster vara tillgängliga. Utlåtandet uppdaterades den 7 maj 2024. En extern expertorganisation har utvärderat hur tillgänglig tjänsten är. Tjänsten och dess tillgänglighet med bland annat tangentbord och skärmläsare har testats med flera olika enheter och manuella testmetoder. Tjänstens tillgänglighet övervakas också med automatiserade bedömningsverktyg.

Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten

Tjänsten uppfyller delvis tillgänglighetskraven. Vi strävar efter att de identifierade bristerna ska vara åtgärdade senast 31.12.2024. Tillgänglighetsutlåtandet uppdateras årligen. 

Innehåll som inte är tillgängligt

Tjänsten uppfyller ännu inte tillgänglighetskraven fullständigt till följande delar:

Möjligt att uppfatta

1.1.1 Innehåll som inte är text:

  • Vissa dekorativa bilder och ikoner har inte markerats som dekorativa.
  • Vissa interaktiva grafiska element saknar textalternativ.

1.3.1 Information och relationer:

  • En del av innehållet har angetts vara en tabell, men har inte presenterats som en tabell visuellt.
  • En del av innehållet har presenterats som en tabell, men har inte angetts vara en tabell.
  • Vissa rubriker saknas, de har inte markerats eller så har de markerats fel.
  • En del relationer mellan olika element är otydliga för dem som använder skärmläsare.
  • En del invecklade tabeller där det finns flera rubrikrader har inte angetts korrekt.
  • En del tabeller saknar rubriker eller rubrikerna har inte angetts korrekt.
  • Visuellt dolt innehåll har inte alltid dolts ändamålsenligt för dem som använder hjälpmedel.

1.3.2 Meningsfull ordning:

  • Den ordning innehållet presenteras i visuellt motsvarar inte tangentbordets eller skärmläsarens ordning i vissa delar av tjänsten.

1.4.1 Användning av färger:

  • Det går inte att identifiera länkarna tydligt utifrån den visuella presentationen. 

1.4.11 Använd tillräckliga kontraster i komponenter och grafik:

  • Kontrastvärdet är otillräckligt för en del icke-textuella element, såsom grafiska figurer, diagram och deras bakgrund.

Hanterbart

2.1.1 Tangentbord:

  • En del av det visuellt dolda innehållet kan användas med tangentbordet.

2.2.1 Justerbar tidsgräns:

  • Det är oklart hur användaren kan hålla sig inloggad då tjänsten varnar för att användaren kommer att bli utloggad om hen inte fortsätter använda tjänsten.

2.4.3 Fokusordning:

  • Tangentbordets fokus försvinner ofta eller fungerar inkonsekvent då användaren byter sida.
  • Tangentbordets fokus försvinner ofta eller fungerar inkonsekvent då användaren exempelvis öppnar och stänger modalfönster.

2.4.7 Synligt fokus:

  • Indikator för tangentbordets fokus saknas emellanåt helt och hållet eller kontrastvärdet mellan indikatorn och dess bakgrund är på många ställen otillräckligt.

Begripligt

3.2.2 Vid inmatning:

  • Sammanhanget på sidan ändras ibland då användaren matar in information i fälten.

3.2.3 Konsekvent navigering 

  • Rörelser på skärmen och genvägar på tangentbordet fungerar inte konsekvent.
  • Navigeringen är inkonsekvent på olika sidor.

3.2.4 Konsekvent identifiering:

  • Interaktiva element har inte angetts konsekvent på olika sidor.

3.3.2 Ledtexter/etiketter eller instruktioner:

  • Vissa fält i formulär har inte märkts med etiketter/ledtexter.
  • En del fält i formulär har visuella etiketter/ledtexter men de har inte länkats automatiskt och därför läser skärmläsaren inte etiketterna/ledtexterna för inmatningsfälten.

Funktionssäkerhet

4.1.2 Namn, roll och värde:

  • Rollerna och attributen för vissa element är felaktiga och därför otydliga för dem som använder skärmläsare.

4.1.3 Statusmeddelanden:

  • Meddelanden som berättar om status meddelas inte tydligt till dem som använder skärmläsare.
  • Meddelanden om status med onödigt många ord kan orsaka förvirring.

Filer

Tjänsten kan innehålla PDF-filer som inte är tillgängliga till alla delar. Filerna kan innehålla bilder som saknar textalternativ eller en del av filerna kan sakna taggar, och därför fungerar de inte på rätt sätt med skärmläsare. Ordningen i vilken filerna läses kan vara fel och de kan innehålla otydliga länktexter. Nordea håller på att korrigera filerna. 

Tillgänglighetsrespons

Har du hittat tillgänglighetsbrister i våra digitala tjänster? Ge oss respons om du inte hittade svaret i våra tillgänglighetsutlåtanden. 

Ge respons på tillgängligheten

Tillsynsmyndighet

Om du hittar tillgänglighetsbrister på våra sidor, kontakta oss först. Vi svarar på din respons inom 14 dagar, om du lämnar dina kontaktuppgifter på blanketten. Om du inte är nöjd med vårt svar eller inte får ett svar inom 14 dagar, kan du kontakta tillsynsmyndigheten, dvs. Regionförvaltningsverket i Södra Finland. På webbsidan av Regionförvaltningsverket i Södra Finland finns instruktioner för hur du kan rapportera brister och hur de behandlas. 

Tillsynsmyndighetens kontaktinformation 

Regionförvaltningsverket i Södra Finland
Enheten för tillgänglighetstillsyn
webbtillganglighet@rfv.fi
Telefonväxel 0295 016 000  

www.tillgänglighetskrav.fiÖppnas i nytt fönster