Spärra kortet på nätet eller i spärrtjänsten för kort
Om ditt kort förkommer, stjäls eller blir kvar i en automat utomlands eller du upptäcker transaktioner som du inte känner igen, spärra kortet omedelbart.
Hur spärrar jag mitt betalkort?
- Enklast spärrar du kortet i Nordeas mobil- eller nätbank. Du kan spärra kortet tillfälligt eller permanent. Om det verkar som någon missbrukar ditt kort ska du spärra det permanent. Om du spärrar kortet permanent får du automatiskt ett nytt kort.
Välj ditt kort i mobilbanken och sedan Säkerhet. Spärra ditt kort tillfälligt genom att avaktivera det eller så kan du spärra kortet permanent.
I nätbanken väljer du Ekonomi > Kort > välj ditt kort > Spärrning. - Du kan också ringa spärrtjänsten för kort dygnet runt på 020 333Öppnas i nytt fönster i Finland eller +358 20 333Öppnas i nytt fönster (lna/msa*) från utlandet. *lokalnätsavgift/mobilsamtalsavgift
Om du har meddelat att ditt kort har förkommit eller blivit stulet är det viktigt att du följer upp transaktionerna på ditt bank- och/eller kreditkonto. Om du upptäcker debiteringar som du inte har gjort själv, gör omedelbart en reklamation till Nordea. Du kan endast reklamera transaktioner som debiterats kortet, inte täckningsreserveringar.