Hur fyller jag i reklamationsblanketten?
Fyll i begäran om utredning/reklamation omsorgsfullt och skicka den till adressen som framgår av blanketten.
- Fyll noggrant i alla punkter på reklamationsblanketten (pdf, 682 KB)Öppnas i nytt fönster och lägg till de nödvändiga bilagorna* enligt anvisningarna.
- Kom ihåg att underteckna blanketten. Du behöver inte underteckna blanketten om du skickar den via Omaposti/knappen Kontakta oss i nätbanken.
- Skicka blanketten via Omaposti/knappen Kontakta oss i nätbanken eller till adressen på blanketten.
- Ta en kopia av reklamationen och bilagorna också åt dig själv.
*Utan de nödvändiga bilagorna fördröjs handläggningen av reklamationen. Bifoga till blanketten kopior av allt det material med vilket du kan verifiera din rätt till reklamation, t.ex. en kopia av eventuell brevväxling med företaget, orderbekräftelse, säljarens tjänstevillkor, kvitto, uppsägningsanmälan, din anmälan till säljaren där du säger upp ett avtal med återkommande betalningar eftersom du uttryckligen inte har godkänt betalningsskyldigheten i anslutning till avtalet (om säljarens villkor inte är tydliga), eller eventuell polisanmälan.
Polisanmälan
Om ditt kort blir stulet gör personligen en polisanmälan. Polisen undersöker brottet utifrån din anmälan. Bifoga en kopia av polisanmälan till reklamationsblanketten så att reklamationen kan handläggas.
Ta del av Nordeas allmänna kortvillkor (pdf, 205 KB)Öppnas i nytt fönster, i synnerhet punkt 3: Kortinnehavarens skyldigheter och ansvar. Du får mer information i Nordea Kundtjänst.
Att komma ihåg vid kortinköp
Det är alltid klokt att noggrant läsa igenom säljarens tjänstevillkor. På det sättet kan du undvika att du förbinder dig till fortlöpande, återkommande debiteringar utan att du märker det när du gör beställningen. När det är fråga om ett avtal som ingås elektroniskt (t.ex. nätaffär), har en konsument rätt att av säljaren på ett tydligt sätt få de uppgifter som avses i lagen innan hen godkänner betalningstransaktionen.
Säljaren ska också säkerställa att konsumenten godkänner den betalningsskyldighet som hänför sig till beställningen. Om ett företag inte har försäkrat sig om att konsumenten godkänner betalningsskyldigheten i anslutning till ett elektroniskt avtal, har konsumenten rätt att annullera affären. Konsumenten måste dock kräva annullering av affären av säljaren.
Ladda ned reklamationsblanketten
Ladda ned reklamationsblankettenÖppnas i nytt fönster