Börja med att kontrollera vilket nummer ditt kort börjar med och välj sedan de rätta instruktionerna från alternativen nedan.
Kreditkortstransaktioner med Mastercard kort som börjar med siffrorna 5225-, 5228 -eller 5396
Du reklamerar en kreditkortstransaktion med ett Mastercard-kort som börjar med siffrorna 5225, 5228 eller 5396.
Fyll i reklamationsblankettenÖppnas i nytt fönster i Nets tjänst. Gör en begäran om ändring via länken "Fyll i den elektroniska reklamationsblanketten, andra banker". Alternativt kan du skriva ut och skicka blanketten till adressen som anges i tjänsten.
Vi kontaktar dig per e-post eller post om vi behöver tilläggsuppgifter i något skede av reklamationsprocessen. Kom ihåg att kolla din e-post regelbundet, även skräppostmappen.
Debit betalkortstransaktioner och kreditkortstransaktioner med Mastercard kort som börjar med siffrorna 5430
Du reklamerar en bankkortstransaktion med bank- (debit) eller kombikort (credit/debit) eller en kreditkortstransaktion med ett Mastercard-kort som börjar med siffrorna 5430. Du kan fylla i blanketten i mobilbanken eller som PDF version.
PDF blankett
Fyll i reklamationsblanketten (pdf, 682 KB)Öppnas i nytt fönster omsorgsfullt och bifoga nödvändiga bilagor enligt anvisningarna. Kom ihåg att underteckna blanketten. Om du skickar blanketten via Omaposti eller fliken Hjälp i nätbanken behöver du inte underteckna den. Skicka blanketten via Omaposti eller fliken Hjälp i nätbanken eller till adressen på blanketten. Ta en kopia av reklamationen och bilagorna också åt dig själv.
Vi skickar dig ett meddelande i nät- eller mobilbanken eller via Omaposti när vi har tagit emot din reklamation. Kom ihåg att regelbundet kolla meddelandena i nät- och mobilbanken samt Omaposti. Det kan hända att vi behöver mer uppgifter av dig under reklamationsprocessen.
Mobilbanken
Du kan reklamera kortköp elektroniskt i mobilbanken.
- Gå till kortuppgifter i mobilbanken och börja göra en reklamation. Välj kortet under Konton i mobilbanken -> Pinkod och säkerhet -> Reklamera ett kortköp.
- Följ anvisningarna. De flesta uppgifter har redan fyllts i men vi ber dig ge vissa tilläggsuppgifter. Vi kan be dig ge oss dokument om kortköpet du vill reklamera.
- Då du har lämnat reklamationen till Nordea utreder vi ärendet och kontaktar dig.