Börja med att kontrollera vilket nummer ditt kort börjar med och välj sedan de rätta instruktionerna från alternativen nedan. Kom ihåg att bifoga de nödvändiga bilagorna enligt anvisningarna. Utan de nödvändiga bilagorna fördröjs handläggningen av reklamationen
Kreditkortstransaktioner med Mastercard kort som börjar med siffrorna 5225-, 5228 -eller 5396
Du reklamerar en kreditkortstransaktion med ett Mastercard-kort som börjar med siffrorna 5225, 5228 eller 5396.
Fyll i reklamationsblankettenÖppnas i nytt fönster i Nets tjänst och bifoga nödvändiga bilagor enligt anvisningarna. Gör en begäran om ändring via länken "Fyll i den elektroniska reklamationsblanketten, andra banker". Alternativt kan du skriva ut och skicka blanketten till adressen som anges i tjänsten.
Vi kontaktar dig per e-post eller post om vi behöver tilläggsuppgifter i något skede av reklamationsprocessen. Kom ihåg att kolla din e-post regelbundet, även skräppostmappen.
Debit betalkortstransaktioner och kreditkortstransaktioner med Mastercard kort som börjar med siffrorna 5430
Du reklamerar en bankkortstransaktion med bank- (debit) eller kombikort (credit/debit) eller en kreditkortstransaktion med ett Mastercard-kort som börjar med siffrorna 5430. Du kan fylla i blanketten i mobilbanken eller som PDF version.
PDF blankett
Fyll i reklamationsblanketten (pdf, 682 KB)Öppnas i nytt fönster omsorgsfullt och bifoga nödvändiga bilagor enligt anvisningarna. Kom ihåg att underteckna blanketten. Om du skickar blanketten via Omaposti eller fliken Hjälp i nätbanken behöver du inte underteckna den. Skicka blanketten via Omaposti eller fliken Hjälp i nätbanken eller till adressen på blanketten. Ta en kopia av reklamationen och bilagorna också åt dig själv.
Vi skickar dig ett meddelande i nät- eller mobilbanken eller via Omaposti när vi har tagit emot din reklamation. Kom ihåg att regelbundet kolla meddelandena i nät- och mobilbanken samt Omaposti. Det kan hända att vi behöver mer uppgifter av dig under reklamationsprocessen.
Mobilbanken
Du kan reklamera kortköp elektroniskt i mobilbanken.
- Gå till kortuppgifter i mobilbanken och börja göra en reklamation. Välj kortet under Konton i mobilbanken -> Pinkod och säkerhet -> Reklamera ett kortköp.
- Följ anvisningarna. De flesta uppgifter har redan fyllts i men vi ber dig ge vissa tilläggsuppgifter. Vi kan be dig ge oss dokument om kortköpet du vill reklamera.
- Då du har lämnat reklamationen till Nordea utreder vi ärendet och kontaktar dig.