Kortreklamation och anmälan om förkommet kort

Spärra ditt kort och gör omedelbart en reklamation om du upptäcker kortköp eller kortuttag som du inte känner igen bland dina kontotransaktioner eller på din kreditkortsfaktura. Du kan endast reklamera transaktioner som debiterats kortet, inte en täckningsreservering. Läs anvisningarna nedan om hur du spärrar ditt kort och gör en kortreklamation.

Hur spärrar jag mitt kort?

Om ditt kort förkommer, blir stulet eller blir kvar i en automat utomlands eller du upptäcker transaktioner som du inte känner igen, ska du spärra ditt kort omedelbart.

  • Spärra kortet i mobilbanken.  Välj kortet på sidan Konton i mobilbanken och sedan Spärra kortet. Om du spärrar kortet permanent får du automatiskt ett nytt kort.
  • Du kan också ringa spärrtjänsten 020 333, från utlandet +358 20 333 (lna/msa*) 24 h/dygn. *lokalnätsavgift/mobilsamtalsavgift

Om du har meddelat att ditt kort har förkommit eller blivit stulet är det viktigt att du följer upp transaktionerna på ditt bank- och/eller kreditkonto. Om du upptäcker debiteringar som du inte har gjort själv, gör omedelbart en reklamation till Nordea. Du kan endast reklamera transaktioner som debiterats kortet, inte en täckningsreservering.

När ska jag göra en kortreklamation?

Reklamera hos Nordea om du inte kan reda ut ärendet med säljaren och ifall:

  • du lägger märke till debiterade kortköp på kontoutdraget och/eller kontantuttag som du inte har gjort.
  • ett kortköp har debiterats två gånger.
  • du har inte fått de varor eller tjänster som du köpt med kortet.
  • du har fått en bristfällig produkt.
  • det är fråga om ett avtal som enligt konsumentskyddslagen inte binder en konsument.

Gör en kortreklamation till Nordea bara om du inte har kunnat reda ut ärendet med säljaren. Du behöver inte kontakta säljaren om kortet har missbrukats.

I egenskap av utgivare av betalkort ansvarar Nordea i enlighet med betaltjänstlagen och kortvillkoren för eventuellt missbruk av betalkortet. När du betalar med kortets kreditegenskap får du tilläggsskydd på köpet. Du kan få unika förmåner med Nordeas kreditkort, såsom en omfattande reseförsäkring för utlandsresor, inköpsskydd och kriskontanter.

Vänligen observera att du inte alltid behöver göra en kortreklamation i följande fall: 

  • En biluthyrningsfirma kan ha rätt att debitera obetalda tankningar och böter i efterhand om man har kommit överens om det i avtalet om biluthyrning.
  • Hotell har rätt att debitera obetalda inköp från minibaren i efterhand. En del hotellbokningar över webben medför inte avbokningsrätt, och hotell har rätt att debitera priset på en hotellövernattning som s.k. no-show avgift.
  • Om du har förbundit dig till en återkommande debitering och vill säga upp en tjänst ska du kontakta tjänsteleverantören.

Hur fyller jag i reklamationsblanketten?

Fyll i begäran om utredning/reklamation omsorgsfullt och skicka den till adressen som framgår av blanketten.

  1. Fyll noggrant i alla punkter på reklamationsblanketten (pdf, 1 MB)Öppnas i nytt fönster och lägg till de nödvändiga bilagorna* enligt anvisningarna.
  2. Kom ihåg att underteckna blanketten. Du behöver inte underteckna blanketten om du skickar den via Omaposti/knappen Kontakta oss i nätbanken.
  3. Skicka blanketten via Omaposti/knappen Kontakta oss i nätbanken eller till adressen på blanketten.
  4. Ta en kopia av reklamationen och bilagorna också åt dig själv.

*Utan de nödvändiga bilagorna fördröjs handläggningen av reklamationen. Bifoga till blanketten kopior av allt det material med vilket du kan verifiera din rätt till reklamation, t.ex. en kopia av eventuell brevväxling med företaget, orderbekräftelse, säljarens tjänstevillkor, kvitto, uppsägningsanmälan, din anmälan till säljaren där du säger upp ett avtal med återkommande betalningar eftersom du uttryckligen inte har godkänt betalningsskyldigheten i anslutning till avtalet (om säljarens villkor inte är tydliga), eller eventuell polisanmälan.

Polisanmälan

Om ditt kort blir stulet gör personligen en polisanmälan. Polisen undersöker brottet utifrån din anmälan. Bifoga en kopia av polisanmälan till reklamationsblanketten så att reklamationen kan handläggas.

Banken gör en polisanmälan för din räkning då den korttransaktion som reklamationen gäller handlar om ett betalningsmedelsbedrägeri (=internetköp som du inte känner igen eller om kortet kopierats). Om du har information om transaktionen som är väsentlig med tanke på utredningen, kan du göra polisanmälan själv och bifoga informationen till reklamationen. I punkten Tilläggsuppgifter kan du beskriva det inträffade mer detaljerat.

Ta del av Nordeas allmänna kortvillkor (pdf, 205 KB)Öppnas i nytt fönster, i synnerhet punkt 3: Kortinnehavarens skyldigheter och ansvar. Du får mer information i Nordea Kundtjänst.

Att komma ihåg vid kortinköp

Det är alltid klokt att noggrant läsa igenom säljarens tjänstevillkor. På det sättet kan du undvika att du förbinder dig till fortlöpande, återkommande debiteringar utan att du märker det när du gör beställningen. När det är fråga om ett avtal som ingås elektroniskt (t.ex. nätaffär), har en konsument rätt att av säljaren på ett tydligt sätt få de uppgifter som avses i lagen innan hen godkänner betalningstransaktionen. 

Säljaren ska också säkerställa att konsumenten godkänner den betalningsskyldighet som hänför sig till beställningen. Om ett företag inte har försäkrat sig om att konsumenten godkänner betalningsskyldigheten i anslutning till ett elektroniskt avtal, har konsumenten rätt att annullera affären. Konsumenten måste dock kräva annullering av affären av säljaren.

Ladda ned reklamationsblanketten

Reklamationsblanketten (pdf, 1 MB)Öppnas i nytt fönster