Spärra kortet på nätet eller i spärrtjänsten för kort

Om ditt kort förkommer, stjäls eller blir kvar i en automat utomlands eller du upptäcker transaktioner som du inte känner igen, spärra kortet omedelbart.

Hur spärrar jag mitt betalkort?

  1. Enklast spärrar du kortet i Nordeas mobil- eller nätbank. Du kan spärra kortet tillfälligt eller permanent. Om det verkar som någon missbrukar ditt kort ska du spärra det permanent. Om du spärrar kortet permanent får du automatiskt ett nytt kort.

    Välj ditt kort i mobilbanken och sedan Säkerhet. Spärra ditt kort tillfälligt genom att avaktivera det eller så kan du spärra kortet permanent.

    I nätbanken väljer du Ekonomi > Kort > välj ditt kort > Spärrning.
  2. Du kan också ringa spärrtjänsten för kort dygnet runt på 020 333Öppnas i nytt fönster i Finland eller +358 20 333Öppnas i nytt fönster (lna/msa*) från utlandet. *lokalnätsavgift/mobilsamtalsavgift

Om du har meddelat att ditt kort har förkommit eller blivit stulet är det viktigt att du följer upp transaktionerna på ditt bank- och/eller kreditkonto. Om du upptäcker debiteringar som du inte har gjort själv, gör omedelbart en reklamation till Nordea. Du kan endast reklamera transaktioner som debiterats kortet, inte täckningsreserveringar.

När ska jag göra en kortreklamation?

Reklamera hos Nordea ifall:

  • du lägger märke till debiterade kortköp på kontoutdraget och/eller kontantuttag som du inte har gjort.
  • ett kortköp har debiterats två gånger.
  • du har inte fått de varor eller tjänster som du köpt med kortet.
  • du har fått en bristfällig produkt.
  • det är fråga om ett avtal som enligt konsumentskyddslagen inte binder en konsument.

Se instruktionerna om hur du kan göra en reklamation.

Hittade du det som du sökte?