Så här spärrar du ditt kort

Du kan enkelt spärra ditt kort eller förhindra användningen av det i våra digitala kanaler eller genom att ringa Nordeas spärrtjänst. Om du meddelar att ditt kort har förkommit eller blivit stulet är det viktigt att du följer upp transaktionerna på ditt bank- och/eller kreditkonto. 

Om du upptäcker debiteringar som du inte har gjort själv, gör omedelbart en reklamation till Nordea. Observera att du bara kan reklamera transaktioner som debiterats kortet.

Nedan hittar du närmare anvisningar för att spärra kortet.

Så här spärrar du ditt kort i Nordeas mobil- och nätbank

Enklast spärrar du kortet i Nordeas mobil- eller nätbank. Du kan spärra kortet tillfälligt eller permanent. 

Om du tror att du kan hitta kortet kan du förhindra användningen av det genom att avaktivera det. Om det verkar att någon missbrukar ditt kort ska du spärra det permanent. Då skickar vi dig automatiskt ett nytt kort inom 1–2 veckor.

  1. Välj ditt kort i mobilbanken och sedan Säkerhet. Spärra kortet tillfälligt genom att avaktivera det eller spärra det permanent.
  2. I nätbanken väljer du Ekonomi > Kort > välj ditt kort > Spärrning. Välj om du vill spärra kortet tillfälligt eller permanent.

Så här spärrar du ditt kort i Nordeas spärrtjänst

Vi hjälper dig att spärra ditt kort dygnet runt. Ring Nordeas spärrtjänst på  020 333Öppnas i nytt fönster (lna/msa*) i Finland eller +358 20 333Öppnas i nytt fönster (lna/msa*) från utlandet.

*lokalnätsavgift/mobilsamtalsavgift

Vilka uppgifter behöver spärrtjänsten?

När du ringer Nordeas spärrtjänst ombeds du ange ditt namn och din personbeteckning. Du ställs också frågor om hur kortet har förkommit. Även kortinnehavarens närstående eller en myndighet kan ringa Nordeas spärrtjänst om kortinnehavaren inte kan göra det själv. 

Nordeas personal frågar aldrig efter dina bankkoder, kortnumret i sin helhet eller kortets pinkod. Du behöver inte ange dem inte ens då betalningsinstrumentet spärras.

Har du tappat bort din telefon eller annan smartenhet?

Om du använder en smartenhet, såsom din telefon för att betala och den förkommer eller blir stulen kan ingen utomstående se dina kortuppgifter. Det går inte heller att betala med en telefon eller annan smartenhet utan ansiktsigenkänning, fingeravtryck eller pinkod.

Du kan ändå spärra den digitala versionen av ditt kort genom att ringa Nordea Kundtjänst eller Nordeas spärrtjänst. Efter det kan du fortsätta att använda ditt fysiska kort normalt.

Ring Nordea Kundtjänst och identifiera dig

Ring Nordeas spärrtjänst dygnet runt på +358 20 333Öppnas i nytt fönster (lna/msa*).

Olika bedrägerityper

Effektivast skyddar du dig mot bedrägeriförsök då du lär dig känna igen dem. Läs mer om olika typer av bedrägerier så ligger du steget före bedragarna.

Läs mer om olika typer av bedrägerier

Aktuella tips på trygga bankärenden

Genom att följa våra aktuella tips säkerställer du att du tryggt kan använda banktjänster.

Ta del av tipsen

Säkerhet

Läs hur du kan skydda dig mot bedrägeriförsök och vad du ska göra om du blivit utsatt för bedrägeri.

Gå till sidan om säkerhet