Trygg användning av kortet
Säkerhetsgränser
Kortets användningsområden

Anvisningar för trygg användning av bank- och kreditkort

  • Förvara ditt kort omsorgsfullt och lämna det inte utan uppsikt t.ex. i bilen, på restaurangbordet eller i arbets- eller hotellrummet. Kontrollera regelbundet att ditt kort finns kvar. 
  • Börja betala mobilt så att du inte behöver knappa in pinkoden i betalterminalen.
  • Berätta inte pinkoden för någon och lär dig den utantill. Du kan kolla pinkoden i mobil- och nätbanken om du har glömt den.
  • Förvara kortet och pinkoden separat. Knappa in pinkoden så att ingen kan se den.  
  • Ge inte kortnumret eller pinkoden per telefon, e-post eller på annat sätt, även om den som frågar presenterar sig som bankens medarbetare eller polis. 
  • Du kan öka kortets säkerhet genom att fastställa dygnspecifika säkerhetsgränser för automatuttag samt betalningar av fakturor i mobil- och nätbanken.

Nu är det ännu tryggare att betala köp på nätet

Många webbutiker ber nuförtiden köpare att bekräfta sina kortköp. Enligt direktivet om betalningstjänster (PSD2) ska kortutgivaren se till att kunden är starkt autentiserad då hen betalar med kort på nätet. I praktiken ska kortutgivaren alltså göra det möjligt för kortanvändaren att autentisera sig starkt. 

I Nordea innebär stark autentisering användning av kodappen eller kodkalkylatorn som gör kortbetalningar ännu tryggare. Du vet att betalningen är trygg då du ser symbolen: Mastercard Identity Check (tidigare Mastercard SecureCode) eller Visa Secure (tidigare Verified by Visa). 

Bekräfta dina nätbetalningar med appen Nordea ID

Du har kanske märkt att du allt oftare behöver bekräfta dina kortköp på nätet.

Alla innehavare av betalkort som Nordea beviljat kan tryggt bekräfta sina köp med appen Nordea Koder. Även om du inte är privatkund hos Nordea men har ett betalkort som Nordea beviljat kan du använda kodappen för att bekräfta kortbetalningar på nätet.

Läs anvisningar om hur du kan börja använda appen Koder i olika situationer.

Om du inte kan börja använda kodappen kontakta Nordea Kundtjänst för att säkerställa trygga nätköp.

Aktivera ditt kort för nätbetalningar

Du kan betala köp på nätet med ditt Nordea Mastercard- och Visa-kort då du aktiverar det för betalningar på nätet. Du kan aktivera kortet för nätbetalningar:

  1. i kortinställningarna i Nordeas mobilbank
  2. genom att ändra dina kortuppgifter i nätbanken eller
  3. genom att ringa Nordea Kundtjänst och identifiera dig med bankkoderna.

Konsumentskyddslagen i kreditkort skyddar dina köp

I alla Nordeas kreditkort ingår skydd enligt konsumentslagen i det fall att säljaren bryter mot avtalet. Det innebär att du kan få dina pengar tillbaka om något går snett. Läs mer om Konsumentskyddslagen i kreditkort.

Om ditt kort förkommer

Du kan spärra ditt kort snabbt i Nordeas mobilbank om det förkommer. Välj kortet i avsnittet Konton i mobilbanken -> Pinkod och säkerhet och sedan Spärra kortet. I mobilbanken kan du spärra kortet tillfälligt och själv ta bort spärren eller permanent varefter vi skickar dig ett nytt kort automatiskt. Du kan också spärra kortet genom att ringa spärrtjänsten för kort.

Vanliga frågor och svar

Vad är tjänsterna Mastercard Identity Check och Visa Secure?

De internationella kortbolagen Mastercard och Visa har utvecklat tjänsterna Mastercard Identity Check (tidigare Mastercard SecureCode) och Visa Secure (tidigare Verified by Visa). Tjänsterna verifierar vid köptidpunkten båda parterna i betalningstransaktionen, dvs. säljaren och köparen.

Kan en minderårig göra kortbetalningar på nätet?

Ja, men även de nätköp som en minderårig gör med sitt kort ska bekräftas genom stark autentisering. Om vårdnadshavarna vill att en minderårig ska kunna göra nätköp med kortet rekommenderar vi att man skaffar egna bankkoder för den minderåriga och att hen börjar använda appen Nordea ID. Enklast går det att skaffa dessa i vår elektroniska kanal ”Öppna tjänster för ditt barn på nätet”.

Vad ska jag göra om jag inte kan betala med kortet på nätet?

Kolla att du har aktiverat kortet för nätbetalningar. Det kan du göra i Nordeas mobil- eller nätbank. Om det är fråga om en tillfällig störning med att betala med kortet på nätet kan du försöka att avaktivera nätbetalningar och sedan aktivera dem på nytt. Det är också bra att tömma cacheminnet.

Mer information för situationer då kortet inte fungerar.