Tillgänglighetsutlåtande för Nordeas digital tjänst Bli kund på nätet

Tillgänglighetsutlåtande för Bli kund på nätet tjänst har publicerats 28.12.2020 och uppdaterats 5.10.2022. Vi har själv bedömt hur tillgänglig tjänsten är.

Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten

Nordeas tjänst Bli kund som används i Finland uppfyller delvis tillgänglighetskraven. 

Innehåll som inte är tillgängligt

Följande delar av tjänsten uppfyller inte tillgänglighetskraven fullständigt

Möjligt att uppfatta 

1.3.3 Sensoriska kännetecken (A) 

  • Av vissa rullgardinsmenyer som innehåller klockslag framgår det inte tydligt med skärmläsaren att siffrorna är klockslag. 

1.4.3 Kontrast (minimum) 

  • I vissa fall uppfyller fokuset i knapparna inte konstrastkraven. 

Hanterbart 

2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget, A) 

  • En del knappar har markerats som länkar. 

2.4.6 Rubriker och ledtexter/etiketter (AA) 

  • En del av rubrikerna har inte markerats som rubriker. 

Tillgänglighetsrespons

Har du hittat tillgänglighetsbrister i våra digitala tjänster? Ge oss respons om du inte hittade svaret i våra tillgänglighetsutlåtanden.  

Ge respons på tillgängligheten  

Tillsynsmyndighet

Om du hittar tillgänglighetsbrister på våra sidor, kontakta oss först. Vi svarar på din respons inom 14 dagar, om du lämnar dina kontaktuppgifter på blanketten. Om du inte är nöjd med vårt svar eller inte får ett svar inom 14 dagar, kan du kontakta tillsynsmyndigheten, dvs. Regionförvaltningsverket i Södra Finland. På webbsidan av Regionförvaltningsverket i Södra Finland finns instruktioner för hur du kan rapportera brister och hur de behandlas.     

Tillsynsmyndighetens kontaktinformation    

Regionförvaltningsverket i Södra Finland   
Enheten för tillgänglighetstillsyn   
webbtillganglighet@rfv.fi   
Telefonväxel 0295 016 000  

www.tillgänglighetskrav.fiÖppnas i nytt fönster