Hur kan du skydda dig mot bedrägerier?

Den teknologiska utvecklingen medför nya sätt att sköta penningärenden. Samtidigt utvecklas dock också olika typer av bedrägerier. Bedragare försöker få uppgifter som underlyder banksekretessen av dig, såsom bankkoder, andra koder och kortuppgifter.

Läs våra tre minnesregler nedan för att säkerställa att du kan sköta dina ärenden tryggt:

1. Bara du ska använda dina koder

Bara du ska veta dina eller ditt företags bankkoder, kortets pinkod och andra koder. Se till att bara du använder dem. Lämna aldrig ut dina personliga bankuppgifter till någon, inte ens till din familjemedlem eller vän.

2. Pålitliga parter ber aldrig om dina koder

Lämna aldrig ut dina personliga eller ditt företags bankuppgifter till någon trots att man skulle kräva det. Nordea eller myndigheterna ber aldrig om dina koder per telefon, e-post, genom ett meddelande eller i sociala medier. Pålitliga parter använder krypterade kanaler i sin verksamhet. Bara du ska använda dina koder, lämna aldrig ut dem till någon, inte ens till en bekant eller familjemedlem.

3. Tålamod, tålamod

Liksom med många andra ärenden gäller det att ha tålamod då du sköter dina bankärenden. Om du blir misstänksam på den som ringer, ska du avbryta samtalet. Om du misstänker att en betalningsbegäran du har fått inte är äkta, kontakta betalningsmottagaren för att kontrollera riktigheten av den. Om en myndighet tar kontakt och du misstänker dess autenticitet kan du kontakta deras kundtjänst för att kontrollera riktigheten av den.

Rapportera bedrägeriförsök

Du kan vidarebefordra ett suspekt meddelande som du fått i Nordeas namn per e-post till adressen raportointi@nordea.com. Ett e-postmeddelande kan du vidarebefordra som sådant. Av ett sms kan du ta en skärmdump och skicka den per e-post.

I våra nyhetsbrev ber vi aldrig om dina nätbankskoder eller uppmanar dig att logga in i din nät- eller mobilbank via en länk. 

Blev du utsatt för bedrägeri?

Om dina eller ditt företags bankkoder eller kortuppgifter har hamnat i fel händer, spärra tjänsterna så fort som möjligt genom att ringa spärrtjänsten för kort på +358 20 333 (lna/msa*). Spärrtjänsten betjänar dygnet runt.

Du kan spärra användningen av ditt personliga betalkort tillfälligt eller permanent i mobilbanken. Du kan spärra kortet under Säkerhet. Om du spärrar kortet tillfälligt kan du själv avaktivera spärren. Om du spärrar kortet permanent kan du inte längre använda det och du får ett nytt kort automatiskt.

Ingen vill bli lurad. Bli alltså inte ensam utan diskutera med dina närstående. Vid behov kan du också vända dig till Brottsofferjouren (RIKU).Öppnas i nytt fönster

Vill du veta mer om hur du sköter dina ärenden tryggt på nätet?

Vi är inte de enda som jobbar för att det ska vara tryggt att uträtta ärenden på nätet. Nedan finns en lista med andra aktörers webbplatser där du hittar mer information om bedrägerier och hur du sköter ärenden tryggt.

Olika bedrägerityper

Effektivast skyddar du dig mot bedrägeriförsök då du lär dig känna igen dem. Läs mer om olika typer av bedrägerier så ligger du steget före bedragarna.

Läs mer om olika typer av bedrägerier

Förkommet kort

Om ditt kort förkommer eller blir stulet ska du spärra det omedelbart via spärrtjänsten.

Läs mer om förkomna kort

Kortreklamation

Gör en kortreklamation om du upptäcker kortköp eller kortuttag som du inte känner igen bland dina kontotransaktioner eller på din kreditkortsfaktura.

Läs mer om hur du gör en kortreklamation

Sju aktuella tips på trygga bankärenden

Genom att följa våra sju aktuella tips säkerställer du att du tryggt kan använda banktjänster.

Ta del av tipsen