Skydda dig mot bedrägerier
I takt med att ny teknik och nya metoder ger oss nya sätt att sköta vår ekonomi mobilt och på nätet utvecklas också sätten att försöka lura oss på våra besparingar.
Ge aldrig dina bankkoder, användarkoder eller kontouppgifter till utomstående. Använd inte heller kodappen eller kodkalkylatorn på uppmaning av någon som kontaktat dig.
Banken ber dig aldrig lämna ut dina koder eller ditt kredit- eller debetkortsnummer per e-post, telefon eller via sociala medier.
Blev du utsatt för bedrägeri?
Om dina uppgifter har hamnat i fel händer eller om ditt kort har stulits måste du omedelbart vidta åtgärder för att minimera skadorna. En del tjänster kan du spärra själv men i andra fall måste du kontakta oss. Följ instruktionen nedan om hur du går tillväga.
- Stäng kodappen eller kodkalkylatorn omedelbart genom att ringa Nordea Kundtjänst 0200 5000.
- Spärrtjänsten för kort +358 20 333 (lokalnätsavgift/mobilsamtalsavgift) 24 h/dygn.
- Om du upptäcker något som avviker från det sedvanliga i nät- eller mobilbanken, sluta använda tjänsten omedelbart och ring kundtjänsten.
Håll dig uppdaterad och läs mer om hur du kan undvika bedrägerier:
https://www.viestintavirasto.fi/sv/cybersakerhet.htmlÖppnas i nytt fönster
https://www.poliisi.fi/rikokset/kyberrikollisuusÖppnas i nytt fönster
https://www.kuluttajaliitto.fi/kampanjat/huijausinfo/Öppnas i nytt fönster