Flyttarens checklista

När lånet är i skick och affären slutförd är det dags för den efterlängtade fasen. Ditt första egna hem väntar på att du ska flytta in. Läs våra flyttips nedan.

Gör flyttanmälan

Flyttanmälan är en officiell anmälan och ska göras senast en vecka efter flytten. Du kan göra det behändigt på adressen: flyttanmalan.fi.Öppnas i nytt fönster

Anmäl också dina nya adressuppgifter till jobbet, lärosätet, hobbyerna, banken osv.

Teckna elavtal

Det lönar sig att teckna elavtal då du vet vilken dag du flyttar in. På så sätt säkerställer du att du har el när du bär in dina saker.

Meddela disponenten om flytten

Du införs i boenderegistret och får ditt namn i trapphustavlan och på dörren. Skriv ner serviceföretagets kontaktuppgifter från anslagstavlan så har du dem om du till exempel glömmer nycklarna eller behöver hjälp med att lufta element.

Inspektera bostaden

Då du flyttar in i ett nytt hem är det skäl att inspektera och städa bostaden. Vad är inte skönare än ett rent nytt hem! Samtidigt som du städar kontrollerar du att allt är i skick.

Skaffa internetavtal

Om det inte finns internet i bostaden kan du ingå internetavtal med en självvald operatör om du så vill.

Kontrollera brandvarnaren

Kontrollera att det finns en fungerande brandvarnare i bostaden då du flyttar in. Om det inte finns en brandvarnare från förut i bostaden ska du skaffa en genast då du flyttar in.

Vad om jag finner fel i efterhand?

Om du efter affären finner till exempel en fuktskada i badrummet till den bostad du köpt ska du kontakta husbolagets disponent och säljaren. Anmäl dem skriftligen, till exempel per e-post, så fort som möjligt efter att skadan blivit upptäckt. Skadan undersöks och det utreds vem som är ansvarig.

I de flesta fall ansvarar husbolaget för reparationen av konstruktionerna och aktieägaren för reparationen av ytorna. Du kan kräva säljaren om ersättning för reparationerna eller om hävning av köpet om skadorna är omfattande. Varje fall är ändå unikt och kan leda till långa tvister. För att undvika tvister finns det alltid skäl att undersöka bostaden grundligt före köpslutet.

Frågor kring köpet av första bostad

Hos Nordea Kundtjänst får du information och råd i dina bankrelaterade ärenden. Smidigast identifierar du dig genom att ringa från Mobilbanken. Detta kan du göra genom att öppna applikationen för Mobilbanken, sedan välja fliken "Kontakta oss" och klicka på "Telefon"-knappen.

Nordea Kundtjänst

Ta del av stegen i vår guide för köp av första bostad