Tillgänglighetsutlåtande för appen Nordea ID

Detta tillgänglighetsutlåtande gäller appen Nordea ID som används i Finland. Tjänsten omfattas av lagen om tillhandahållande av digitala tjänster. Enligt lagen ska digitala banktjänster vara tillgängliga. Utlåtandet upprättades den 30 juni 2021 och uppdaterades den 12 juni 2025.

Vi erbjuder våra kunder med synnedsättning också en talande kodkalkylator som vi har utvecklat tillsammans med Näkövammaisten liitto som är en serviceorganisation för personer med synnedsättning. Boka tid till ett Nordeakontor om du vill beställa en talande kodkalkylator.

En extern expertorganisation har utvärderat hur tillgänglig tjänsten är. Tjänsten och dess tillgänglighet har testats med bland annat tangentbord och skärmläsare på flera enheter och olika manuella testmetoder. Tjänstens tillgänglighet har bedömts även med hjälp av ett automatiserat verktyg.

Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten

Tjänsten uppfyller delvis tillgänglighetskraven. Vi strävar efter att de identifierade bristerna ska vara åtgärdade senast 31.12.2025. Tillgänglighetsutlåtandet uppdateras årligen.

Otillgängligt innehåll

Tjänsten uppfyller ännu inte tillgänglighetskraven fullständigt till följande delar:

Möjligt att uppfatta

WCAG 1.3.1 Information och relationer (Nivå A)
  • Vissa delar av innehållet har dolts för assisterande teknik.

  • Den semantiska strukturen har ställvis inte antecknats för assisterande teknik eller så har den antecknats fel.

  • Visuellt dolt innehåll har ställvis inte dolts ändamålsenligt för assisterande teknik.

WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning (Nivå A)
  • Läsordningen är ibland ologisk.

Hanterbart

WCAG 2.1.2 Ingen tangentbordsfälla (Nivå A)
  • Fokuset hamnar ibland i en fälla.

WCAG 2.4.3 Fokusordning (Nivå A)
  • Ibland försvinner tangentbordets fokus eller det fungerar inkonsekvent då användaren byter vy.

WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget) (Nivå A)
  • Syftet med länken är ibland oklar i kontexten.

WCAG 2.4.6 Rubriker och ledtexter/etiketter (Nivå AA)
  • Vissa ledtexter/etiketter och rubriker är inte informativa i sin kontext.

Begripligt

WCAG 3.2.2 Vid inmatning (Nivå A)
  • Förändring av kontexten vid inmatning avbryter ibland övergången.
  • Förändring av kontexten anges ibland inte på förhand vid inmatning.
WCAG 3.2.3 Konsekvent navigering (Nivå AA)
  • Navigeringsordningen är ibland inkonsekvent.

WCAG 3.3.1 Identifiering av fel (Nivå A)
  • Felmeddelanden har ställvis inte länkats till fälten.

WCAG 3.3.2 Ledtexter/etiketter eller instruktioner (Nivå A)
  • Vissa interaktiva element saknar beskrivande namn.

  • Vissa ledtexter/etiketter eller instruktioner har inte länkats till fält eller saknas helt och hållet.

Funktionssäkerhet

WCAG 4.1.2 Namn, roll och värde (Nivå A)
  • Meningsfulla roller har ställvis inte antecknats för assisterande teknik eller så har de antecknats felaktigt.

WCAG 4.1.3 Statusmeddelanden (Nivå AA)
  • Meddelanden som berättar om status saknas.

Tillgänglighetsrespons

Har du hittat tillgänglighetsbrister i våra digitala tjänster? Ge oss respons om du inte hittade svaret i våra tillgänglighetsutlåtanden.

Ge respons på tillgängligheten 

Tillsynsmyndighet

Om du hittar tillgänglighetsbrister på våra sidor, kontakta oss först. Vi svarar på din respons inom 14 dagar, om du lämnar dina kontaktuppgifter på blanketten. Om du inte är nöjd med vårt svar eller inte får ett svar inom 14 dagar, kan du kontakta tillsynsmyndigheten, dvs. Transport- och kommunikationsverket Traficom. På Transport- och kommunikationsverket Traficoms webbplats finns instruktioner för hur du kan rapportera brister och hur de behandlas.

Tillsynsmyndighetens kontaktinformation 

Transport- och kommunikationsverket Traficom

Enheten för tillsyn över digital tillgänglighet
PB 320
00059 TRAFICOM
Telefonnummer: 029 534 5000 (växel)

https://www.traficom.fi/sv/traficom/tillganglighet