Appen Nordea ID uppfyller delvis tillgänglighetskraven. Vi planerar att åtgärda de brister vi har kännedom om år 2024, såvida inget annat nämns. Vi uppdaterar utlåtandet i takt med att korrigerande åtgärder blir färdiga.
Otillgängligt innehåll
Tjänsten uppfyller ännu inte kraven till alla delar.
Möjligt att uppfatta
8.1.1 Innehåll som inte är text
- Användning av skärmläsaren på en mobil enhet: en del av elementen saknar ett beskrivande namn.
1.3.1 Information och relationer
- Användning av skärmläsaren på en mobil enhet: i vissa situationer gör den stora mängden information i en och samma text det svårare att förstå innehållet.
1.3.2 Meningsfull ordning
- Användning av skärmläsaren på en mobil enhet: i en del vyer flyttas fokus inte automatiskt till det viktigaste innehållet.
- Innehållets ordning: i vissa vyer beskrivs innehållet efter innehållet.
Hanterbart
2.1.1 Tangentbord
- I vissa situationer kan elementet inte navigeras med tangentbordet.
2.4 Navigering
- Det går inte att stänga vissa vyer med gester.
2.4.2 Sidrubriker
- Användning av skärmläsaren på en mobil enhet: i vissa vyer förbigås sidrubriker eller läses fel, eller så är rubriken inte beskrivande.
Begripligt
WCAG 3.2.2 Vid inmatning (Nivå A)
- Fokus byter ibland då användaren gör ändringar i inmatningsfältet.
WCAG 3.2.3 Konsekvent navigering (Nivå AA)
- Navigeringen är inkonsekvent på olika sidor.
WCAG 3.3.2 Ledtexter/etiketter eller instruktioner (Nivå A)
- En del fält i formulär har visuella etiketter/ledtexter men de har inte länkats automatiskt och därför läser skärmläsaren inte etiketterna/ledtexterna för inmatningsfälten.
Funktionssäkerhet
WCAG 4.1.2 Namn, roll och värde (Nivå A)
- Rollerna och attributen för vissa element är felaktiga och därför otydliga för dem som använder skärmläsare.
WCAG 4.1.3 Statusmeddelanden (Nivå AA)
- Meddelanden som berättar om status meddelas inte tydligt till dem som använder skärmläsare.