Tillgänglighetsutlåtande för appen Nordea ID

Detta tillgänglighetsutlåtande gäller appen Nordea ID som används i Finland. Tillgänglighetsutlåtandet publicerades 30.6.2021 och uppdaterades 3.12.2024. På tjänsten tillämpas lagen om tillhandahållande av digitala tjänster. Enligt lagen ska kreditinstitutens webbplatser vara tillgängliga. Vi har bedömt hur tillgänglig tjänsten är tillsammans med en tjänsteleverantör som har specialiserat sig på tillgänglighet.

Vi erbjuder våra kunder med synnedsättning också en talande kodkalkylator som vi har utvecklat tillsammans med Näkövammaisten liitto som är en serviceorganisation för personer med synnedsättning. Boka tid till ett Nordeakontor om du vill beställa en talande kodkalkylator.

Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten

Appen Nordea ID uppfyller delvis tillgänglighetskraven. Vi planerar att åtgärda de brister vi har kännedom om år 2024, såvida inget annat nämns. Vi uppdaterar utlåtandet i takt med att korrigerande åtgärder blir färdiga.

Otillgängligt innehåll

Tjänsten uppfyller ännu inte kraven till alla delar. 

Möjligt att uppfatta

8.1.1 Innehåll som inte är text 

  • Användning av skärmläsaren på en mobil enhet: en del av elementen saknar ett beskrivande namn.

1.3.1 Information och relationer

  • Användning av skärmläsaren på en mobil enhet: i vissa situationer gör den stora mängden information i en och samma text det svårare att förstå innehållet.

1.3.2 Meningsfull ordning

  • Användning av skärmläsaren på en mobil enhet: i en del vyer flyttas fokus inte automatiskt till det viktigaste innehållet.
  • Innehållets ordning: i vissa vyer beskrivs innehållet efter innehållet.

Hanterbart

2.1.1 Tangentbord

  • I vissa situationer kan elementet inte navigeras med tangentbordet.

2.4 Navigering

  • Det går inte att stänga vissa vyer med gester.

2.4.2 Sidrubriker

  • Användning av skärmläsaren på en mobil enhet: i vissa vyer förbigås sidrubriker eller läses fel, eller så är rubriken inte beskrivande.

Begripligt

WCAG 3.2.2 Vid inmatning (Nivå A)

  • Fokus byter ibland då användaren gör ändringar i inmatningsfältet.

WCAG 3.2.3 Konsekvent navigering (Nivå AA)

  • Navigeringen är inkonsekvent på olika sidor.

WCAG 3.3.2 Ledtexter/etiketter eller instruktioner (Nivå A)

  • En del fält i formulär har visuella etiketter/ledtexter men de har inte länkats automatiskt och därför läser skärmläsaren inte etiketterna/ledtexterna för inmatningsfälten.

Funktionssäkerhet

WCAG 4.1.2 Namn, roll och värde (Nivå A)

  • Rollerna och attributen för vissa element är felaktiga och därför otydliga för dem som använder skärmläsare.

WCAG 4.1.3 Statusmeddelanden (Nivå AA)

  • Meddelanden som berättar om status meddelas inte tydligt till dem som använder skärmläsare.

Tillgänglighetsrespons

Har du hittat tillgänglighetsbrister i våra digitala tjänster? Ge oss respons om du inte hittade svaret i våra tillgänglighetsutlåtanden. 

Ge respons på tillgängligheten 

Tillsynsmyndighet

Om du hittar tillgänglighetsbrister på våra sidor, kontakta oss först. Vi svarar på din respons inom 14 dagar, om du lämnar dina kontaktuppgifter på blanketten. Om du inte är nöjd med vårt svar eller inte får ett svar inom 14 dagar, kan du kontakta tillsynsmyndigheten, dvs. Regionförvaltningsverket i Södra Finland. På webbsidan av Regionförvaltningsverket i Södra Finland finns instruktioner för hur du kan rapportera brister och hur de behandlas.

Tillsynsmyndighetens kontaktinformation 

Etelä-Suomen aluehallintovirasto 

Regionförvaltningsverket i Södra Finland
Enheten för tillgänglighetstillsyn
webbtillganglighet@rfv.fi
Telefonväxel 0295 016 000

www.tillgänglighetskrav.fiÖppnas i nytt fönster