Tillgänglighetsutlåtande för appen Nordea ID

Detta tillgänglighetsutlåtande gäller appen Nordea ID som används i Finland. Tjänsten omfattas av lagen om tillhandahållande av digitala tjänster. Enligt lagen ska digitala banktjänster vara tillgängliga. Utlåtandet upprättades den 30 juni 2021 och uppdaterades den 7 maj 2024.

Vi erbjuder våra kunder med synnedsättning också en talande kodkalkylator som vi har utvecklat tillsammans med Näkövammaisten liitto som är en serviceorganisation för personer med synnedsättning. Boka tid till ett Nordeakontor om du vill beställa en talande kodkalkylator.

En extern expertorganisation har utvärderat hur tillgänglig tjänsten är. Tjänsten och dess tillgänglighet med bland annat tangentbord och skärmläsare har testats med flera olika enheter och manuella testmetoder. Tjänstens tillgänglighet övervakas också med automatiserade bedömningsverktyg.

Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten

Tjänsten uppfyller delvis tillgänglighetskraven. Vi strävar efter att de identifierade bristerna ska vara åtgärdade senast 31.12.2024. Tillgänglighetsutlåtandet uppdateras årligen. 

Otillgängligt innehåll

Tjänsten uppfyller ännu inte tillgänglighetskraven fullständigt till följande delar: 

Möjligt att uppfatta

WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning (Nivå A) 

  • Den ordning innehållet presenteras i visuellt motsvarar inte tangentbordets eller skärmläsarens ordning i vissa delar av tjänsten.

Hanterbart

WCAG 2.4.3 Fokusordning (Nivå A)

  • Tangentbordets fokus försvinner ofta eller fungerar inkonsekvent då användaren byter sida.
  • Tangentbordets fokus försvinner ofta eller fungerar inkonsekvent då användaren exempelvis öppnar och stänger modalfönster.

Begripligt

WCAG 3.2.2 Vid inmatning (Nivå A)

  • Fokus byter ibland då användaren gör ändringar i inmatningsfältet.

WCAG 3.2.3 Konsekvent navigering (Nivå AA)

  • Navigeringen är inkonsekvent på olika sidor.

WCAG 3.3.2 Ledtexter/etiketter eller instruktioner (Nivå A)

  • En del fält i formulär har visuella etiketter/ledtexter men de har inte länkats automatiskt och därför läser skärmläsaren inte etiketterna/ledtexterna för inmatningsfälten.

Funktionssäkerhet

WCAG 4.1.2 Namn, roll och värde (Nivå A)

  • Rollerna och attributen för vissa element är felaktiga och därför otydliga för dem som använder skärmläsare.

WCAG 4.1.3 Statusmeddelanden (Nivå AA)

  • Meddelanden som berättar om status meddelas inte tydligt till dem som använder skärmläsare.

Tillgänglighetsrespons

Har du hittat tillgänglighetsbrister i våra digitala tjänster? Ge oss respons om du inte hittade svaret i våra tillgänglighetsutlåtanden. 

Ge respons på tillgängligheten 

Tillsynsmyndighet

Om du hittar tillgänglighetsbrister på våra sidor, kontakta oss först. Vi svarar på din respons inom 14 dagar, om du lämnar dina kontaktuppgifter på blanketten. Om du inte är nöjd med vårt svar eller inte får ett svar inom 14 dagar, kan du kontakta tillsynsmyndigheten, dvs. Regionförvaltningsverket i Södra Finland. På webbsidan av Regionförvaltningsverket i Södra Finland finns instruktioner för hur du kan rapportera brister och hur de behandlas.

Tillsynsmyndighetens kontaktinformation 

Etelä-Suomen aluehallintovirasto 

Regionförvaltningsverket i Södra Finland
Enheten för tillgänglighetstillsyn
webbtillganglighet@rfv.fi
Telefonväxel 0295 016 000

www.tillgänglighetskrav.fiÖppnas i nytt fönster