Tillgänglighetsutlåtande Nordeas mobilbank för privatkunder

Detta tillgänglighetsutlåtande gäller Nordeas mobilbank för privatkunder i Finland. Tjänsten omfattas av lagen om tillhandahållande av digitala tjänster. Enligt lagen ska digitala banktjänster vara tillgängliga. Utlåtandet upprättades den 30 juni 2021 och uppdaterades den 7 maj 2024.

En extern expertorganisation har utvärderat hur tillgänglig tjänsten är. Tjänsten och dess tillgänglighet med bland annat tangentbord och skärmläsare har testats med flera olika enheter och manuella testmetoder. Tjänstens tillgänglighet övervakas också med automatiserade bedömningsverktyg.

Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten

Tjänsten uppfyller delvis tillgänglighetskraven. Vi strävar efter att de identifierade bristerna ska vara åtgärdade senast 31.12.2024. Tillgänglighetsutlåtandet uppdateras årligen.

Otillgängligt innehåll

Tjänsten uppfyller ännu inte tillgänglighetskraven fullständigt till följande delar:

Möjligt att uppfatta

WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text (Nivå A) 

  • Vissa dekorativa bilder och ikoner har inte markerats som dekorativa.
  • Vissa informativa bilder och visuellt presenterade uppgifter saknar textalternativ.
  • Vissa interaktiva grafiska element saknar textalternativ.

WCAG 1.3.1 Information och relationer (Nivå A) 

  • Vissa rubriker saknas, de har inte markerats eller så har de markerats fel.
  • Rubrikhierarkin kan inte alltid uppfattas visuellt.
  • En del relationer mellan olika element är otydliga för dem som använder skärmläsare.
  • I vissa fall ges viktig information om länkar först efter länken, vilket kan leda till att de som använder skärmläsare missar informationen.
  • En del skärmläsare läser negativa saldon som positiva.
  • Ibland ges viktig information om blanketter först efter Sänd-knappen.

WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning (Nivå A)

  • Den ordning innehållet presenteras i visuellt motsvarar inte tangentbordets eller skärmläsarens ordning i vissa delar av tjänsten.
  • Ibland ges viktig information om blanketter först efter Sänd-knappen.

WCAG 1.4.1 Användning av färger (Nivå A) 

  • I vissa fall ges användaren information endast med hjälp av färger.

WCAG 1.4.3 Kontrast (minimum) (Nivå AA) 

  • Kontrastvärdet mellan text- och bakgrundsfärgerna är inte alltid tillräcklig.

WCAG 1.4.4 Förändring av textstorlek (Nivå AA)

  • I vissa fall ändras textstorleken inte då användaren ändrar standardfontstorleken.

WCAG 1.4.11 Använd tillräckliga kontraster i komponenter och grafik (Nivå AA)

  • Kontrastvärdet är otillräckligt för en del icke-textuella element, såsom grafiska figurer, diagram och deras bakgrund.

WCAG 1.4.12 Textavstånd (Nivå AA)

  • Allt innehåll ryms inte på skärmen då man ändrar textstorleken.
  • I vissa delar av innehållet ändras inte radavståndet då man ändrar textstorleken.

Hanterbart

WCAG 2.1.1 Tangentbord (Nivå A) 

  • En del interaktiva element kan inte hanteras med tangentbordet.

WCAG 2.1.2 Ingen tangentbordsfälla (Nivå A)

  • I bildkarusellen finns en tangentbordsfälla.
  • En del modalfönster kan inte hoppas över på grund av en tangentbordsfälla.

WCAG 2.2.1 Justerbar tidsgräns (Nivå A)

  • Det är oklart hur användaren kan hålla sig inloggad då tjänsten varnar för att användaren kommer att bli utloggad om hen inte fortsätter använda tjänsten.
  • Användning av skärmläsare räknas inte som användning av tjänsten och de som använder skärmläsare får dessa meddelanden med 5 minuters mellanrum.

WCAG 2.4.3 Fokusordning (Nivå A)

  • Tangentbordets fokus försvinner ofta eller fungerar inkonsekvent då användaren byter sida.
  • Tangentbordets fokus försvinner ofta eller fungerar inkonsekvent då användaren exempelvis öppnar och stänger modalfönster. 
  • Flikarnas ordning motsvarar inte den visuella ordningen i vissa delar av tjänsten då man använder tangentbord.

WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget) (Nivå A)

  • Syftet med vissa länkar framgår inte enbart av länktexten eller kontexten runt länktexten.

WCAG 2.4.11 Fokus är inte dolt (minimi) (Nivå AA)

  • Vissa element på sidan döljer fokus av andra element.

WCAG 2.1.5 Alternativ till dra och släpp (Nivå A)WCAG 2.4.3 Fokusordning (Nivå A) 

  • En del element kräver dra och släpp-rörelser för att fungera, och det finns inget alternativt sätt för att använda dessa funktioner.

Begripligt

WCAG 3.2.2 Vid inmatning (Nivå A)

  • Fokus byter ibland då användaren gör ändringar i inmatningsfältet.

WCAG 3.2.3 Konsekvent navigering (Nivå AA)

  • Navigeringen är inkonsekvent på olika sidor.
  • Navigeringsrörelser och genvägar på tangentbordet fungerar inte konsekvent. 
  • Vissa funktioner styr användaren tillbaka till huvudvyn istället för föregående vy.

WCAG 3.2.4 Konsekvent identifiering (Nivå AA)

  • Interaktiva element har inte angetts konsekvent på olika sidor.

WCAG 3.3.1 Identifiering av fel (Nivå A)

  • Felmeddelandena på vissa blanketter har inte länkats automatiskt till de inmatningsfält de gäller och därför identifierar inte hjälpmedel dem som fel.

WCAG 3.3.2 Ledtexter/etiketter eller instruktioner (Nivå A)

  • Vissa fält i formulär har inte märkts med etiketter/ledtexter.
  • En del fält i formulär har visuella etiketter/ledtexter men de har inte länkats automatiskt och därför läser skärmläsaren inte etiketterna/ledtexterna för inmatningsfälten.
  • Syftet med elementen i vissa blanketter är oklart.

Funktionssäkerhet

WCAG 4.1.2 Namn, roll och värde (Nivå A)

  • Rollerna och attributen för vissa element är felaktiga och därför otydliga för dem som använder skärmläsare.
  • Skärmläsaren läser vissa innehåll två gånger.
  • Vissa interaktiva element kan inte användas med skärmläsare eftersom de är märkta fel.
  • Element i tabeller används felaktigt för att märka innehåll.

WCAG 4.1.3 Statusmeddelanden (Nivå AA)

  • Meddelanden som berättar om status meddelas inte tydligt till dem som använder skärmläsare.

Filer

Tjänsten kan innehålla PDF-filer som inte är tillgängliga till vissa delar. Filerna kan innehålla bilder som saknar textalternativ eller en del av filerna kan sakna taggar, och därför fungerar de inte på rätt sätt med skärmläsare. Ordningen i vilken filerna läses kan vara fel och de kan innehålla otydliga länktexter. Nordea håller på att korrigera filerna. 

Tillgänglighetsrespons

Har du hittat tillgänglighetsbrister i våra digitala tjänster? Ge oss respons om du inte hittade svaret i våra tillgänglighetsutlåtanden. 

Ge respons på tillgängligheten 

Tillsynsmyndighet

Om du hittar tillgänglighetsbrister på våra sidor, kontakta oss först. Vi svarar på din respons inom 14 dagar, om du lämnar dina kontaktuppgifter på blanketten. Om du inte är nöjd med vårt svar eller inte får ett svar inom 14 dagar, kan du kontakta tillsynsmyndigheten, dvs. Regionförvaltningsverket i Södra Finland. På webbsidan av Regionförvaltningsverket i Södra Finland finns instruktioner för hur du kan rapportera brister och hur de behandlas.

Tillsynsmyndighetens kontaktinformation 

Etelä-Suomen aluehallintovirasto 

Regionförvaltningsverket i Södra Finland
Enheten för tillgänglighetstillsyn
webbtillganglighet@rfv.fi
Telefonväxel 0295 016 000

www.tillgänglighetskrav.fiÖppnas i nytt fönster