1. Var på din vakt då du sköter ärenden på nätet
Bedrägeriförsök sker i flera olika aktörers namn via olika kanaler. Bedragare använder bland annat e-post, sms, telefonsamtal och sökmotorer för att skapa allt trovärdigare bedrägerier. Dessutom kan du bli lurad i nätbutiker och sociala medier.
Då du sköter dina ärenden på nätet är det alltid bra att vara på din vakt för eventuella bedrägerier. Förhåll dig kritiskt till om du plötsligt blir kontaktad av någon du inte känner eller får länkar och erbjudanden. Om något låter för bra för att vara sant är det sannolikt inte sant.
2. Försäkra dig om vad det är du bekräftar i appen Nordea ID
När du bekräftar en transaktion med appen Nordea ID bör du kontrollera att uppgifterna i appen stämmer överens med transaktionen du håller på att göra. Kontrollera att beloppet, mottagaren och datumet är rätt. Uppmuntra också dina närstående att alltid kontrollera uppgifterna om transaktionen i appen Nordea ID innan de godkänner den.
Om bekräftelsebegäran i appen inte gäller dina ärenden, kontakta vår kundtjänst omedelbart.
3. Diskutera bedrägeriförsök med dina närstående
Prata också med dina närstående om hur de kan sköta ärenden tryggt på nätet. Ställ ytterligare frågor om de berättar att de plötsligt har blivit kontaktade av någon de inte känner eller fått otroliga erbjudanden eller begäran om att skicka pengar på nätet.
Se till att också dina närstående vet hur de tryggt loggar in i tjänsteleverantörernas kanaler och förvarar sina bankkoder omsorgsfullt. Försäkra dig också om att dina närstående vet vad de ska göra om de har råkat ut för bedrägeri.
4. Logga in i tjänster via tjänsteleverantörens webbplats
Logga in i nättjänster via tjänsteleverantörens webbplats. Logga inte in via länkar eller sökmotorer. Vid behov kan du lägga till tjänsteleverantörens webbplats bland dina favoriter eller som ett bokmärke.
Det är också tryggt att använda myndigheternas och bankernas appar som laddas ner på smarta enheter.
5. Begränsa användningen av ditt kort vid behov
Om ditt kort inte debiteras med återkommande internetbetalningar kan du spärra det för användning på webben och ändra inställningarna vid behov. Fastställ låga säkerhetsgränser för ditt betalkort och tillåt användning av kortet endast inom ett visst geografiskt område. Säkerhetsgränserna och de geografiska gränserna påverkar hur du kan betala med kortet och ta ut kontanter i automat.
Du kan ändra dina kortinställningar i nät- och mobilbanken. Ändringarna träder genast i kraft. Läs mer om säkerhetsgränser och trygg användning av kort.
6. Ha is i magen – också på nätet
Bedragarna försöker ofta skapa en känsla av brådska och press. De försöker få offret att agera genast så att hen inte ifrågasätter betalningsbegäran, länken eller erbjudandet. Känslan av brådska kan framhävas genom att påstå att om offret inte agerar genast går hen miste om något värdefullt eller orsakas ekonomisk skada.
Liksom med många andra ärenden gäller det att ha tålamod då du sköter ärenden på nätet. Vid behov är det bra att stanna upp för en stund och fundera på huruvida länken är äkta eller om något verkar för bra för att vara sant.
7. Bli inte ensam
Du kan få hjälp med att sköta bankärenden och andra ärenden tryggt på nätet. Om du blir misstänksam på ett meddelande som du fått, kontakta avsändarens kundtjänst för att kolla om det är äkta. Du hittar stöd för digitala ärenden också på vår webbplats. Läs hur du kan sköta dagliga bankärenden enkelt och tryggtÖppnas i nytt fönster.
Ingen vill bli lurad. Bli inte ensam om du har råkat ut för ett bedrägeri. Prata om saken med dina närstående. Du kan också vända dig till exempelvis Brottsofferjouren (RIKU).
I dessa fall kan Nordea kontakta dig
Det kan hända att vi kontaktar dig per telefon, e-post eller via nätbanken då du direkt har kontaktat banken eller om vi bjuder in dig att delta i en undersökning.
Om du tvivlar på att undersökningen är äkta beakta att
- vi aldrig ber om konfidentiella uppgifter såsom kreditkortsnummer, kontonummer eller lösenord och du aldrig ska ge oss sådan information
- vi aldrig skickar dig länkar till programvaror eller appar som du ska installera på din dator eller mobila enhet.
Om du ombeds ge sådan information är Nordea eller någon av våra tillförlitliga samarbetspartner inte avsändaren.