Et par hjemme som smiler og ser på nettbrett sammen.

Sju aktuella tips på trygga bankärenden

Det är viktigt att du känner dig trygg. Därför utvecklar vi hela tiden våra säkerhetslösningar och tjänster. I nätbedrägerier försöker bedragare speciellt utnyttja brådskan och reakampanjer i slutet av året. Kolla våra tips för hur du gör köp på nätet tryggare och berätta om dem också för vänner och bekanta.

1. Utvärdera om nätbutiken är pålitlig 

Kontrollera om företagets kontaktuppgifter, kommunikationskanaler eller anvisningar för att returnera produkter finns på webbplatsen.

På falska webbplatser kan språket vara bristfälligt eller felaktigt. Trots att produktbeskrivningarna skulle vara skrivna på bra svenska eller finska kan beställningsvillkoren (på engelska terms and conditions) vara skrivna på ett annat språk eller dåligt på svenska eller finska.

Ägna också uppmärksamhet åt webbplatsens visuella uttryck. Det visuella uttrycket på otillförlitliga aktörers webbplatser är ofta svagt.

2. Kontrollera vart du ger dina kortuppgifter

Såsom bankkoder försöker bedragare också komma åt kortuppgifter i olika aktörers namn. Phishinglänkar sprids via e-post och sms, i sociala medier och sökmotorer.

Bedragare har också i stigande grad börjat utnyttja marknadsplatser för begagnade varor för att komma åt kortuppgifter.

Om du får en länk och du blir ombedd att ge dina kortuppgifter då du klickar på den bör du kontrollera vem som skickat länken och vid behov om den är riktig hos sändarens kundtjänst.

3. Försäkra dig om vad det är du bekräftar i appen Nordea ID

När du bekräftar ett kortköp med appen Nordea ID bör du kontrollera att uppgifterna i appen stämmer överens med köpet du håller på att göra. Om du håller på att bekräfta en girering eller e-betalning, kolla att beloppet, mottagarens namn och kontonumret som du ser i appen stämmer överens med transaktionen som du håller på att göra.

Om bekräftelsebegäran i appen inte gäller dina ärenden, kontakta vår kundtjänst omedelbart.

4. Is i magen också när du shoppar på nätet

Förhåll dig kritiskt till produkter och reor som snart håller på att ta slut. Bedragare försöker skapa en känsla av att det är bråttom för att locka fler offer.

Reservera tid för nätköp så att du vid behov i lugn och ro kan bedöma om aktören är pålitlig och kontrollera var det är du ger dina kortuppgifter. Läs bekräftelsebegäran i appen Nordea ID noggrant innan du bekräftar dem.

5. Kontrollera villkoren för köpet för att undvika fällor 

På nätet kan man lockas att beställa från bluffsidor med förmånliga produkterbjudanden eller utlottningar. När man ska lösa in produkten eller lotterivinsten blir man ombedd att godkänna villkor där man som beställare förbinder sig till månatliga debiteringar.

Försäkra dig om att beställningen är av engångsnatur och att du inte godkänner en fortlöpande beställning ifall det inte är meningen.

6. Begränsa användningen av ditt kort vid behov 

Om ditt kort inte debiteras med återkommande internetbetalningar kan du spärra det för användning på webben och ändra inställningarna vid behov. Fastställ låga säkerhetsgränser för ditt betalkort och tillåt användning av kortet endast inom ett visst geografiskt område.  Säkerhetsgränserna och de geografiska gränserna påverkar hur du kan betala med kortet och ta ut kontanter i automat.

Du kan ändra dina kortinställningar i nät- och mobilbanken. Ändringarna träder genast i kraft. Läs mer om säkerhetsgränser och trygg användning av kort

7. Betala med kreditkort alltid när det är möjligt

Tryggast betalar du köp på webben med ett kreditkort. Då behöver du inte ange dina personuppgifter, såsom din personbeteckning för säljaren. Dessutom verifieras köpet ofta med hjälp av stark autentisering och då kan ingen använda ditt kreditkort utan att du vet om det.

Då du betalar med kreditkortet får du starkt konsumentskydd för dina köp. Det innebär att du kan få dina pengar tillbaka om till exempel

  • den produkt du har köpt är felaktig eller du inte får den överhuvudtaget
  • du blir debiterad två gånger med köpet
  • säljaren går i konkurs och du inte får den produkt eller tjänst du köpt.

Läs mer om andra fördelar då du betalar med kredit.

I dessa fall kan Nordea kontakta dig 

Det kan hända att vi kontaktar dig per telefon, e-post eller via nätbanken då du direkt har kontaktat banken eller om vi bjuder in dig att delta i en undersökning.  

Om du tvivlar på att undersökningen är äkta beakta att 

  • vi aldrig ber om konfidentiella uppgifter såsom kreditkortsnummer, kontonummer eller lösenord och du aldrig ska ge oss sådan information  
  • vi aldrig skickar dig länkar till programvaror eller appar som du ska installera på din dator eller mobila enhet. 

Om du ombeds ge sådan information är Nordea eller någon av våra tillförlitliga samarbetspartner inte avsändaren.

Läs mer om våra kundundersökningar.

Säkerhet för privat- och företagskunder

Läs hur du kan skydda dig mot bedrägeriförsök och vad du ska göra om du blivit utsatt för bedrägeri.

Gå tillbaka till startsidan för säkerhet

Förkommet kort och kortreklamation

Om ditt kort förkommer eller blir stulet ska du spärra det omedelbart via spärrtjänsten. Reagera också omedelbart om du märker obehöriga köp med ditt kort.

Läs mer om förkomna kort och kortreklamation

Olika bedrägerityper

Effektivast skyddar du dig mot bedrägeriförsök då du lär dig känna igen dem. Läs mer om olika typer av bedrägerier så ligger du steget före bedragarna.

Läs mer om olika typer av bedrägerier