Sju aktuella tips på trygga bankärenden

Det finns många olika slags falska meddelanden i omlopp just nu som riktar sig till privat- och företagskunder och ofta ser de falska meddelandena och sidorna äkta ut. Ta del av de bifogade tipsen och berätta också för dina närstående hur de kan använda banktjänster så tryggt som möjligt.

1. Grunduppgifter saknas på webbplatsen 

I regel anger webbutiker sina grunduppgifter tydligt på webbplatsen, t.ex. kontaktuppgifter, kundbetjäningskanaler och villkor för returnering. På tillförlitliga aktörers webbplatser kan du också ofta hitta information om hållbarhet och företagets värderingar.

Otillförlitliga aktörers webbplatser saknar ofta dessa uppgifter. Det kan hända att du inte hittar några kontaktuppgifter alls på webbplatsen eller så kan uppgifterna vara bristfälliga. Det finns nödvändigtvis inga kontaktkanaler och ingen information om hur kunden vid behov får hjälp. Otillförlitliga webbplatser har ofta byggts upp snabbt utan närmare information om tjänsteleverantören, dess värderingar och historia.

Kontrollera om företagets kontaktuppgifter, kommunikationskanaler eller anvisningar för att returnera produkter finns på webbplatsen.

2. Språket på webbplatsen är bristfälligt

Språket på tillförlitliga webbplatser är vårdat och har kontrollerats flera gånger. På falska webbplatser kan språket vara bristfälligt eller felaktigt. Trots att produktbeskrivningarna skulle vara skrivna på bra svenska eller finska kan beställningsvillkoren (på engelska terms and conditions) vara skrivna på ett annat språk eller dåligt på svenska eller finska.

Dessutom kan webbadressen till en falsk webbplats vara vilseledande och inte nödvändigtvis har att göra med produkten som säljs.

Gå igenom även andra sidor än bara produktsidorna på webbplatsen. Öppna beställningsvillkoren och kolla språket.

3. Märkesvaror säljs till ett mycket förmånligare pris än marknadspriset

En del otillförlitliga aktörer lockar köpare med bra erbjudanden. De kan sälja dyra lyxprodukter till ett mycket förmånligare pris än marknadspriset. I vissa fall kan rabatten också vara relativt liten, t.ex. 10–20 procent.

Förhåll dig med försiktighet till rabatter på märkesvaror. Jämför olika tjänsteleverantörers priser. Om rabatten är betydande gå igenom webbplatsen och kontrollera uppgifter om tjänsteleverantören närmare.

4. Layouten på webbplatsen är dålig

De flesta webbutiker satsar på layouten. De publicerar så skarpa och representativa bilder på produkterna som möjligt för att få kunderna att fatta köpbeslut utifrån dem.

Det visuella uttrycket på otillförlitliga aktörers webbplatser är ofta svagt. De samlar bilder på produkter från olika källor på webben och kan ha flera bilder på en och samma produkt av vilka en del är av dålig kvalitet. Dessutom kan det finnas bilder på även andra produkter som inte har att göra med produkten som säljs.

Kolla olika produkter och bilder på dem på webbplatsen. Ägna uppmärksamhet åt bildkvaliteten.

5. Det finns dåliga recensioner av aktören på webben  

Det kan vara bra att söka erfarenheter i diskussionsgrupper på webben eller sociala medier för att bedöma om aktören är tillförlitlig. Information och varningar om otillförlitliga aktörer delas ofta i olika diskussionsforum eller sociala medier.

Följ anvisningarna om hur du sköter ärenden tryggt på webben då du söker recensioner. Ge aldrig dina bankkoder eller kortuppgifter på webbplatsen och klicka alltid bara på trygga länkar.

6. Säkerställ trygg användning av ditt betalkort 

Tryggast betalar du köp på webben med ett kreditkort. Då behöver du inte ange dina personuppgifter, såsom din personbeteckning för säljaren. Dessutom verifieras köpet ofta med hjälp av stark autentisering varvid ingen kan använda ditt kreditkort utan att du vet om det.

Då du betalar med kreditkortet får du starkt konsumentskydd för dina köp. Det innebär att du kan få dina pengar tillbaka om till exempel

  • den produkt du köpt är felaktig eller du inte får den överhuvudtaget
  • du blir debiterad två gånger med köpet
  • säljaren går i konkurs och du inte får den produkt eller tjänst du köpt.

Fastställ låga säkerhetsgränser för ditt betalkort och tillåt användning av kortet endast inom ett visst geografiskt område.  Säkerhetsgränserna och de geografiska gränserna påverkar hur du kan betala med kortet och ta ut kontanter i automat. Om inga återkommande internetbetalningar debiteras ditt kort kan du spärra det för användning på webben och ändra inställningarna vid behov.

Du kan ändra dina kortinställningar i nät- och mobilbanken. Ändringarna träder genast i kraft. Läs mer om säkerhetsgränser och trygg användning av kort

7. Kontrollera vad du håller på att bekräfta

Då du använder appen Nordea ID ska du alltid kolla noggrant vad appen ber dig bekräfta. Appen kan exempelvis be dig bekräfta en inloggning i tredje parters tjänster, en kortbetalning eller girering.

Om du håller på att bekräfta en girering kolla att beloppet, mottagarens namn och kontonumret som du ser i appen stämmer överens med transaktionen som du håller på att göra.

Om bekräftelsebegäran i appen inte gäller dina ärenden, kontakta vår kundtjänst omedelbart.

I dessa fall kan Nordea kontakta dig 

Det kan hända att vi kontaktar dig per telefon, e-post eller via nätbanken då du direkt har kontaktat banken eller om vi bjuder in dig att delta i en undersökning.  

Om du tvivlar på att undersökningen är äkta beakta att 

  • vi aldrig ber om konfidentiella uppgifter såsom kreditkortsnummer, kontonummer eller lösenord och du aldrig ska ge oss sådan information  
  • vi aldrig skickar dig länkar till programvaror eller appar som du ska installera på din dator eller mobila enhet. 

Om du ombeds ge sådan information är Nordea eller någon av våra tillförlitliga samarbetspartner inte avsändaren.

Läs mer om våra kundförfrågningar 

Säkerhet för privat- och företagskunder

Läs hur du kan skydda dig mot bedrägeriförsök och vad du ska göra om du blivit utsatt för bedrägeri.

Gå tillbaka till startsidan för säkerhet

Förkommet kort och kortreklamation

Om ditt kort förkommer eller blir stulet ska du spärra det omedelbart via spärrtjänsten. Reagera också omedelbart om du märker obehöriga köp med ditt kort.

Läs mer om förkomna kort och kortreklamation

Olika bedrägerityper

Effektivast skyddar du dig mot bedrägeriförsök då du lär dig känna igen dem. Läs mer om olika typer av bedrägerier så ligger du steget före bedragarna.

Läs mer om olika typer av bedrägerier