Gör så här om du misstänker att du blivit lurad

1. Spärra dina bankkoder och betalkort omedelbart

Om bedragarna fått tag på ditt kortnummer eller dina bankkoder är det viktigt att du agerar genast. Du kan spärra både kort och bankkoder per telefon.

Ring Nordea Kundtjänst och välj linjen för rådgivning i bedrägerisituationer (knappsats 4).

När Kundtjänsten är stängd kan du ringa spärrtjänsten på +358 20 333Öppnas i nytt fönster (lna/msa*) Spärrtjänsten är öppen dygnet runt alla dagar.

När du tagit hand om dessa akuta åtgärder ger Nordea Kundtjänst dig information om hur du öppnar nya bankkoder, gör en brottsanmälan och inleder en reklamationsprocess.

Så här gör du en kortreklamation

2. Rapportera ett bedrägeri eller bedrägeriförsök till banken

Det är bra att meddela all svindel och alla bedrägerier till banken. Du kan göra en anmälan genom att skicka oss ett meddelande i mobil- eller nätbanken eller genom att ringa vår kundtjänst

Du kan vidarebefordra ett skumt meddelande som du fått i Nordeas namn per e-post till raportointi@nordea.com Ett e-postmeddelande kan du vidarebefordra som sådant. Av ett sms kan du ta en skärmdump och skicka den per e-post.

I våra nyhetsbrev och sms ber vi aldrig om dina nätbankskoder och uppmanar dig aldrig att logga in i din nät- eller mobilbank via en länk.

Olika bedrägerityper

3. I mobil- och nätbanken kan du själv spärra användningen av ditt kort när och var som helst.

Om dina kortuppgifter har äventyrats eller ditt personliga betalkort förkommit kan du förhindra användningen av kortet tillfälligt eller permanent också i mobil- och nätbanken. I mobilbanken spärrar du ditt kort under Säkerhet i kortuppgifterna. I nätbanken kan du spärra kortet genom att välja Spärrning i kortuppgifterna.

Om du spärrar kortet tillfälligt kan du själv avaktivera spärren. Om du spärrar kortet permanent kan du inte längre använda det. Du får automatiskt ett ersättande kort inom 1–2 veckor.

Det är inte möjligt att spärra nätbankskoderna i mobil- eller nätbanken. Kontakta kundtjänsten för att spärra bankkoderna.

4. Bli inte ensam

Ingen vill bli lurad och ingen väljer att bli det. Bli alltså inte ensam utan prata med dina närstående. Vid behov kan du också vända dig till Brottsofferjouren (RIKU).Öppnas i nytt fönster

Misstänker du att någon av dina närstående har blivit utsatt för bedrägeri?

Ibland är det svårt för bedrägerioffret att märka att hen blivit utsatt för eller håller på att bli utsatt för bedrägeri. Det kan vara ytterst viktigt att prata med en pålitlig närstående för att känna igen bedrägeri och få hjälp. Ni hittar information om olika former av bedrägeri på Nordeas webbplats och andra webbsidor. Om ni är osäkra kan ni ringa banken och fråga hur banken ser på saken.

Olika bedrägerityper

Skydda dig mot identitetsstöld

I Skatteförvaltningens positiva kreditupplysningsregister kan du avgiftsfritt lämna ett frivilligt kreditförbud för dig själv. Du kan lämna ett frivilligt kreditförbud för dig själv tills vidare eller för viss tid. Förbudet är bra om du misstänker att dina personuppgifter äventyrats. Kreditförbudet kan skydda dig om en identitetstjuv försöker ansöka om kredit med dina personuppgifter.

Det positiva kreditupplysningsregistret

Olika bedrägerityper

Effektivast skyddar du dig mot bedrägeriförsök då du lär dig känna igen dem. Läs mer om olika typer av bedrägerier så ligger du steget före bedragarna.

Läs mer om olika typer av bedrägerier

Sju aktuella tips på trygga bankärenden

Genom att följa våra sju aktuella tips säkerställer du att du tryggt kan använda banktjänster.

Ta del av tipsen

Säkerhet

Läs hur du kan skydda dig mot bedrägeriförsök och vad du ska göra om du blivit utsatt för bedrägeri.

Gå till sidan om säkerhet