Mies keltaisessa sadetakissa etsimässä kotia

The use of the paper code card ends – start using an electronic identification method today!

The use of the paper code card will first end in e-identification gradually during August–September. After this, e-identification will only function with the code app and code calculator. At a date to be specified later, identification will also change in Netbank so that the paper card will no longer be accepted for identification.

Take action now

E-identification refers to a service where you use your online banking codes to log in to another service provider’s services, such as My Kanta Pages (kanta.fi) or MyTax (vero.fi). Giving up the code cards on paper is due to the EU-wide regulation and it concerns all banks and other identification service providers. More information about the regulation can be found on Financial Supervisory Authority webpage.

If you are not yet using a code app or code calculator, please start using one now

Download the code app on your smart phone or tablet from an app store. If you do not have a mobile device, you can order a code calculator in Netbank. Our visually impaired customers get a talking code calculator with a larger screen from any Nordea branch free of charge. For other customers, this option is subject to a fee.

We will help you with the adoption of the new tools

on the phone, via chat and at our branches. If you need more detailed advice on the use of digital contents, please come to one of our digital guidance sessions.

Read more about

E-identification is easy and secure

These modern identification methods are easy to use and secure. When using the code app, it is enough that you remember your PIN code. The app will calculate one-time codes for you and transmit them encrypted to the bank. The code calculator is lightweight, compact, and handy to carry, for example, in the card pocket of your wallet. Its use is also encrypted with a PIN.

As you can add several users for one mobile device, we recommend that you download the code app on two devices, such as a tablet or a family member’s mobile phone.    By doing this, you ensure that you can continue banking normally even if you lose the other device or it breaks down. 

Usein kysyttyä

Mikä on e-tunniste?

E-tunniste tarkoittaa palvelua, jossa käytät pankkitunnuksia kirjautuessasi toisen palveluntarjoajan palveluihin, esimerkiksi OmaKanta- (kanta.fi) tai OmaVero-palveluun (vero.fi). 

Miksi paperisten tunnuslukukorttien käyttö e-tunniste-palvelussa loppuu?

Nykyinen paperinen tunnuslukukortti ei täytä syyskuussa voimaan tulevan lainsäädännön vaatimuksia. Siten tunnuslukukortti ei enää kelpaa tunnistautumiseen myöskään muiden palveluntarjoajien palveluissa.

Koskeeko tämä muutos kaikkia pankkeja?

Kyllä sääntely koskee kaikkia pankkeja.

Miten sääntely vaikuttaa korttimaksamiseen?

Uuden sääntelyn myötä 14.9.2019 jälkeen on maksupalveluiden tarjoajien vastuulla suorittaa vahva asiakkaan tunnistaminen sekä myyntipisteillä että verkkokaupoissa. Tämä tapahtuu siten, että maksutapahtuman aikana tapahtuma ohjautuu vahvan tunnistautumisen palveluun, kuten esimerkiksi e-tunnisteeseen, Verified by Visa tai Mastercard Secure Code -palveluihin. Maksupalveluiden käyttäjältä eli asiakkaalta tämä ei vaadi erillisiä toimenpiteitä eikä poikkea nykyisestä asioinnista. Lue lisää turvallisesta korttimaksamisesta.

Suomessa asiakkaan vahva tunnistaminen toteutetaan pääasiassa pankin myöntämillä pankkitunnuksilla.

Nordean tunnuslukusovellus ja -laite ovat vahvoja tunnistautumisvälineitä. Mitä se tarkoittaa?

Tunnistautumisessa käytetään PIN-koodia sekä tunnuslukusovellusta tai -laitetta. 

Vahva tunnistautuminen toteutuu, kun tunnistamisessa käytetään kahta kolmesta mahdollisesta todentamistekijästä:

  1. jotain, minkä vain käyttäjä tietää: PIN, salasana
  2. jotain, mikä vain käyttäjällä on hallussaan: henkilökohtainen tunnuslukusovellus – tai laite
  3. yksilöivä ominaisuus – perustuu käyttäjän fyysiseen ominaisuuteen: Sormenjälki, iiris, kasvojentunnistus, ääni
Kirjaudun verkkopalveluun X, mutta saan ilmoituksen, että olen kirjautumassa esim. Signicat / Telia / OP / Nordea / NETS Tunnistuksen välityspalveluun, mistä on kyse?

Välityspalvelut ovat yrityksiä, jotka toimivat asiointipalveluiden ja tunnistuspalveluita tarjoavien yritysten (esim. pankit) välillä. Välityspalveluiden tarkoitus on helpottaa tunnistuspalveluiden käyttöönottoa erilaisissa verkkopalveluissa. Jos kirjautumisessa kerrotaan tietojen menevän välityspalvelulle, niin pankki välittää tiedot tälle yritykselle, joka välittää ne edelleen palveluun, johon olet kirjautumassa. Tämä on täysin turvallista ja vastaa vahvaan tunnistautumiseen tarvittavaa tunnistautumistapaa.

Miloin en enää voi käyttää tunnuslukukorttia tunnistautuessani esim. OmaKantaan?

Eri palveluntarjoajat siirtyvät käyttämään uutta tunnistautumispalvelua joustavasti elo-syyskuun aikana. Suurin muutos tapahtuu 21.8. kun suomi.fi palvelu siirtyy uuteen palveluun, jolloin tunnuslukukortin käyttö loppuu käytännössä kaikista julkisista palveluista kuten esimerkiksi OmaVero ja OmaKanta, Kela ja kaupunkien palvelut.

Joillakin pankeilla on käytössä erilaisia tunnistautumistapoja tai tunnuslukukortin lisävahvisteita, miksi ei Nordealla?

Nordea on kehittänyt tunnuslukulistojen tilalle helppokäyttöiset ja turvalliset tunnistautumisen välineet: tunnuslukusovelluksen ja -laitteen, jotka sopivat jokaiselle asiakkaalle sellaisenaan Nämä modernit välineet ovat kehitetty ja testattu asiakkaiden kanssa ja niiden käyttäminen on koettu pidetyksi ja hyvin toimivaksi. Lisäksi ne täyttävät tiukimmatkin EU:n sääntelyn asettamat vaatimukset.