Alltid nära till hands

Du kan sköta dina bankärenden med din smarta enhet var som helst.

Förmånligare priser

Då du använder mobilbanken får du konto, kort och nätbanken till ett förmånligare pris.

Mångsidiga tjänster

I vår prisbelönta mobilbank hittar du också budgeterings- och placeringsverktyg.

Dina fördelar med mobilbanken

I vår mobilbank kan du använda alla samma verktyg som i nätbanken – ännu lättare. Du kan till exempel

  • betala räkningar
  • kolla saldon och transaktioner på dina konton
  • överföra pengar till andra och mellan egna konton
  • stänga kortet tillfälligt eller permanent 
  • kontrollera kortets pinkod kostnadsfritt
  • ändra inställningarna för dina kort (bl.a. det geografiska användningsområdet och kontantuttagsgränsen)
  • göra en kortreklamation
  • följa din ekonomi och göra upp budgetar

Verktyg för att hantera ekonomi i mobilbanken


I mobilbanken hittar du flera verktyg för att hantera ekonomi och få en bra överblick över din ekonomiska situation. När du får en bättre överblick över din konsumtion kan du också planera hur du använder pengar och sparar.

Läs mer om verktyg

Hoppsan! Om du vill se innehåll av detta slag ska du först godkänna Nordeas cookies för marknadsföring

Börja använda mobilbanken

  1. 1. Ladda ner Nordea Mobile på din telefon eller surfplatta

    Ladda ner mobilbanksappen Nordea Mobile i appbutiken för din telefon eller surfplatta.

    Ladda ner Nordea Mobile på Android-enheter i appbutiken Google Play Store

    Ladda ner Nordea Mobile på iOS-enheter i App Store

  2. 2. Titta på demoversionen av appen

    Prova demoversionen innan du börjar använda mobilbanken. Till demoversionen kommer du från Meny uppe till höger på appens inloggningssida. Välj sedan ”Titta på demoversionen”.

  3. 3. Logga in i mobilbanken

    Du loggar in tryggt och behändigt i mobilbanken med appen Nordea ID. 

    Läs mer om appen Nordea ID och hur du aktiverar den

  4. 4. Ladda ner guiden för mobilbanken Nordea Mobile

    Du kan ladda ner guiden som pdf-fil och spara den på din enhet. ​Du kan också läsa guiden i din webbläsare.

    Ladda ner guidenpdf - Öppnas i nytt fönster

Den nyaste versionen av mobilbanken är 4.27

En uppdaterad version är tillgänglig. 

  • Med betalningsalternativet Expressbetalning kan du ta emot och göra betalningar och gireringar i euro varje dag dygnet runt. Senare på hösten börjar man i betalningar också kontrollera att betalningsmottagarens namn stämmer överens med namnet på bankkontots innehavare.  

Vi hoppas att du gillar våra nya funktioner!

Nordea Mobile-teamet

Så här kan du vara säker på att du har den senaste versionen av mobilbanken

  • Om du redan använder mobilbanken och har aktiverat automatiska uppdateringar behöver du inte göra någonting. 
  • Om du redan använder mobilbanken men inte har aktiverat automatiska uppdateringar – hämta uppdateringen i din enhets appbutik.
  • Om du ännu inte har appen Nordea Mobile kan du ladda ner den i din enhets appbutik.

Om du inte hittar appen i din appbutik kan det hända att den inte finns att få till din telefon. Av säkerhetsskäl behöver du ha operativsystemet iOS 15 eller Android 9.0 eller senare versioner för att kunna använda appen. Om du inte kan installera dessa operativsystem kan du tyvärr inte använda mobilbanken. Men du kan fortfarande använda nätbanken från webbläsaren på din enhet.

Anvisningar för att använda mobilbanken

I menyn nedan hittar du anvisningar för att använda mobilbanken. Ta del av anvisningarna så märker du att du kan sköta många ärenden själv i mobilbanken.

Är din ekonomi i skick – är du intresserad av Ekonomisk hälsokoll?

Ekonomisk hälsokoll är ett verktyg för att hantera din personliga ekonomi. Syftet med det är att hjälpa dig att se din egen ekonomiska situation på ett mer övergripande sätt.

Genom att svara på några frågor ger vi dig förslag som kan hjälpa dig att planera åtgärder för att förbättra din situation nu och på lång sikt. Genom att planera hur du exempelvis kan spara mer kan hjälpa dig att förverkliga dina drömmar i framtiden.

Vi ställer frågor om olika delområden i din ekonomi, såsom månadsinkomster, eventuellt månadssparande, konsumentkrediter, livförsäkringar, långsiktigt sparande och kommande större utgifter. 

Så här gör du en hälsokoll av din ekonomi: 

  1. Öppna mobilbanken (version 4.25 eller nyare) och gå till fliken Få koll. Scrolla nedåt på sidan till Ekonomisk hälsokoll. 
  2. Efter att du har svarat på frågorna föreslår vi åtgärder som kan hjälpa dig att förbättra din ekonomi. 
  3. Om din ekonomiska situation förändras kan du uppdatera dina svar när som helst.

Ofta frågat om mobilbanken

Hittade du det som du sökte?

Hjälp för bankärenden

Privatkunder