Öppnande av banktjänster för utländska kunder
För att sköta dina dagliga bank- och penningärenden får du ett brukskonto, bankkoder och Nordea Debit-kort då du blir kund hos Nordea.
För att öppna banktjänster måste du ha en giltig identitetshandling och uppehållsrätt i Finland.
Med bankkoderna kan du identifiera dig elektroniskt även i tredje parters tjänster (e-identifiering). Då ska du ha ett pass eller identitetskort som utfärdats i Finland, ett annat EES-land, Schweiz eller San Marino samt en finländsk personbeteckning. Om du inte har identitetshandlingarna ovan kan polisen utföra den inledande identifieringen i anslutning till ansökan om stark autentisering.
Identitetshandlingar
För att öppna ett kundförhållande godkänner vi ett giltigt resedokument som utländsk myndighet utfärdat och Finland godkänt. Med dessa avses:
- pass (inte främlingspass)
- identitetskort som har utfärdats inom EES (Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, inklusive San Marino och Schweiz).
Uppehållsrätt i Finland
Du ska ha ett intyg över din uppehållsrätt i Finland.
- Om du är medborgare i ett land utanför EU ska du ha uppehållstillstånd eller intyg över inlämnad ansökan.
- Om du är medborgare i EU ska du vara registrerad som EU-medborgare i Finland.
Finländsk personbeteckning
För att bli kund och öppna tjänster ska du ha en finländsk personbeteckning. Om du ännu inte har en finländsk personbeteckning, måste du ansöka om den innan du kan bli kund och öppna tjänster.
I undantagsfall kan du kontakta Nordea Kundtjänst.
Öppnande av tjänster
Vi betjänar våra kunder på svenska, finska och engelska. Om du inte kan något av dessa språk behöver du en tolk.
- Boka tid till kontoret genom att ringa 0200 5000 (svenska), 0200 3000 (finska) eller 0200 70000 (engelska).
- Då du besöker kontoret tar vi emot och kontrollerar dokumenten samt fyller i ansökan om kundrelation och tjänster.
- Därefter ringer vi dig för att kartlägga din situation och behovet av banktjänster.
- Då du besöker kontoret tar vi emot och kontrollerar dokumenten samt fyller i ansökan om kundrelation och tjänster.
Migrationsverket hjälper dig i frågor som gäller din vistelse i Finland samt ansökan om asyl eller uppehållstillstånd. Medan asylansökan handläggs kan Migrationsverket också bevilja ett betalkort på vilket bland annat mottagningspenning betalas på. Då behöver du inte nödvändigtvis genast banktjänster.