Topp 5 vanligaste frågorna
- Hur beställer och aktiverar jag min svarta Nordea ID-dosan?
Så här beställer du en Nordea ID-dosa
Om du inte har möjlighet att ladda ner appen Nordea ID på en mobil enhet kan du beställa den svarta Nordea ID-dosan i vår kundtjänst
- genom att skicka ett meddelande i nätbanken. Välj Beställning av Nordea ID-dosa som ämne och skicka meddelandet till oss.
- genom att ringa 0200 5000 (lna/msa).
Så här aktiverar du Nordea ID-dosan
Du ska aktivera din svarta Nordea ID-dosa innan du kan använda den för första gången. För aktiveringen behöver du enaktiveringskod.
Du får aktiveringskoden i samband med att du beställer dosan. Aktiveringskoden består av tio siffror och du får den per sms.
När du har fått aktiveringskoden ska du aktivera Nordea ID-dosan enligt anvisningarna nedan:
- Tryck på OK för att starta Nordea ID-dosan.
- Välj språk för dosan genom att trycka på 1 (engelska), 2 (finska) eller 3 (svenska).
- Bekräfta ditt val genom att trycka på OK.
- När dosans kamera startas tryck på C-knappen. Ange aktiveringskoden och tryck på OK.
- Efter det kan du skapa din personliga pinkod (4–8 siffror) för dosan. Du ska ange pinkoden två gånger i dosan.
- Bekräfta pinkoden genom att trycka på OK.
Nu har du har aktiverat din Nordea ID-dosa och kan du börja använda den.
- Hur aktiverar jag appen Nordea ID?
Efter att du har laddat ner appen Nordea ID på din smarttelefon eller surfplatta kan du aktivera den direkt i appen.
- Öppna appen Nordea ID.
- Namnge din profil, välj land, språk och kundtyp.
- Välj identifieringsalternativ och identifiera dig.
- Beställ en tiosiffrig aktiveringskod per sms och ge den i appen.
- Välj ännu en pinkod på 4–8 siffror som du i fortsättningen använder för att logga in i appen Nordea ID.
Appen Nordea ID är nu klar att använda.
- Hur aktiverar jag min Nordea ID-dosa?
Du ska aktivera din Nordea ID-dosa innan du kan använda den för första gången. För aktiveringen behöver du en aktiveringskod.
Du får aktiveringskoden i samband med att du beställer dosan. Aktiveringskoden består av tio siffror och du får den per sms.
När du har fått aktiveringskoden ska du aktivera Nordea ID-dosan enligt anvisningarna nedan:
- Tryck på OK för att starta Nordea ID-dosan.
- Välj språk för dosan genom att trycka på 1 (engelska), 2 (finska) eller 3 (svenska).
- Bekräfta ditt val genom att trycka på OK.
- När dosans kamera startas tryck på C-knappen. Ange aktiveringskoden och tryck på OK.
- Efter det kan du skapa din personliga pinkod (4–8 siffror) för dosan. Du ska ange pinkoden två gånger i dosan.
- Bekräfta pinkoden genom att trycka på OK.
Nu har du har aktiverat din Nordea ID-dosa och kan du börja använda den.
- Hur betalar jag mina fakturor säkert i Nordeas Nätbanken?
För att använda Nordeas Nätbanken behöver du internetuppkoppling, Nordeas användar-ID och antingen appen Nordea ID på din smarttelefon, Nordea ID-dosan eller talande kodkalkylatorn. Alla dessa identifieringsverktyg uppfyller de senaste säkerhetskraven.
- Öppna din webbläsare och gå till adressen www.nordea.fi. Välj Logga in ur menyn uppe till höger på sidan. Du kan också komma åt nätbanken genom att skriva följande i adressraden: nordea.fi/nätbank
- Välj identifieringsmetod. Du kan använda appen Nordea ID, Nordea ID-dosan eller den talande kodkalkylatorn för autentisering.
- Efter att du har loggat in, välj Betalningar i övre balken och sedan Ny betalning.
- Välj det konto från vilket du vill betala fakturan. Ange betalningsuppgifter.
- Välj Bekräfta. Du flyttas till en bekräftelsesida där du ska bekräfta betalningen innan den förmedlas till mottagaren. För bekräftelse använder du samma enhet som du loggade in med.
Klart!
Du kan också bekanta dig med följande instruktioner:
- Var hittar jag mina kontoutdrag?
Du får ditt kontoutdrag från nätbanken genom att välja ditt namn och sedan välja Dokument. De senaste kontoutdragen finns under Arkiv. Öppna Arkiv i nätbanken
I mobilbanken hittar du dina kontoutdrag under Profil, välj sedan Dokument och slutligen Arkiv.
Du kan hämta det nyaste kontoutdraget i mobil- och nätbanken tidigast tre bankdagar efter den sista dagen i den föregående månaden. Kontoutdraget bildas endast om det har funnits transaktioner på kontot.
Kontoutdragen sparas i arkivet under innevarande år samt föregående sex år.





