Topp 5 vanligaste frågorna
- Hur beställer och aktiverar jag min svarta Nordea ID-dosan?
Så här beställer du en Nordea ID-dosa
Om du inte har möjlighet att ladda ner appen Nordea ID på en mobil enhet kan du beställa den svarta Nordea ID-dosan i vår kundtjänst
- genom att skicka ett meddelande i nätbanken. Välj Beställning av Nordea ID-dosa som ämne och skicka meddelandet till oss.
- genom att ringa 0200 5000 (lna/msa).
Så här aktiverar du Nordea ID-dosan
Du ska aktivera din svarta Nordea ID-dosa innan du kan använda den för första gången. För aktiveringen behöver du enaktiveringskod.
Du får aktiveringskoden i samband med att du beställer dosan. Aktiveringskoden består av tio siffror och du får den per sms.
När du har fått aktiveringskoden ska du aktivera Nordea ID-dosan enligt anvisningarna nedan:
- Tryck på OK för att starta Nordea ID-dosan.
- Välj språk för dosan genom att trycka på 1 (engelska), 2 (finska) eller 3 (svenska).
- Bekräfta ditt val genom att trycka på OK.
- När dosans kamera startas tryck på C-knappen. Ange aktiveringskoden och tryck på OK.
- Efter det kan du skapa din personliga pinkod (4–8 siffror) för dosan. Du ska ange pinkoden två gånger i dosan.
- Bekräfta pinkoden genom att trycka på OK.
Nu har du har aktiverat din Nordea ID-dosa och kan du börja använda den.
- Hur aktiverar jag appen Nordea ID?
Efter att du har laddat ner appen Nordea ID på din smarttelefon eller surfplatta kan du aktivera den direkt i appen.
- Öppna appen Nordea ID.
- Namnge din profil, välj land, språk och kundtyp.
- Välj identifieringsalternativ och identifiera dig.
- Beställ en tiosiffrig aktiveringskod per sms och ge den i appen.
- Välj ännu en pinkod på 4–8 siffror som du i fortsättningen använder för att logga in i appen Nordea ID.
Appen Nordea ID är nu klar att använda.
- Hur byter jag pappersfakturor till e-fakturor?
Du kan ingå e-fakturaavtal i mobilbanken under Betalningar och e-fakturor och i nätbanken under Betala och överföra, E-faktura. Då du beställer en e-faktura ber fakturautställaren ofta om en specifikationsuppgift, såsom referens- eller kundnummer. Uppgifterna framgår vanligtvis av pappersfakturan. Läs mer om e-faktura
- Var hittar jag mina kontoutdrag?
Du får ditt kontoutdrag från nätbanken genom att välja ditt namn och sedan välja Dokument. De senaste kontoutdragen finns under Arkiv. Öppna Arkiv i nätbanken
I mobilbanken hittar du dina kontoutdrag under Profil, välj sedan Dokument och slutligen Arkiv.
Du kan hämta det nyaste kontoutdraget i mobil- och nätbanken tidigast tre bankdagar efter den sista dagen i den föregående månaden. Kontoutdraget bildas endast om det har funnits transaktioner på kontot.
Kontoutdragen sparas i arkivet under innevarande år samt föregående sex år.
- Hur kan jag hjälpa en äldre närstående att sköta sina bankärenden?
När en närstående blir äldre kan hen börja behöva hjälp med att sköta de dagliga bankärendena. Förutom svårigheter med minnet kan även andra sjukdomar göra det svårt att orka med allt. Du kan hjälpa din närstående att betala räkningar och använda andra banktjänster till exempel på följande sätt:
- Handled och ge råd: Behöver din närstående handledning för att använda nät- eller mobilbanken? Det är en bra idé att tillsammans till exempel konvertera pappersfakturor till e-fakturor med automatisk direktdebitering för att betalningar inte ska bli bortglömda. Tillsammans kan ni också gå igenom hur man använder appen Nordea ID eller Nordea ID-dosan. Läs mer om hur du kan hjälpa närstående med bankärenden.
- Be om rätt att använda kontot: Du kan be din närstående om rätt att använda kontot som är avsett för att betala räkningar. Då måste du vara kund i Nordea och ha personliga nätbankskoder. Dessutom behöver vi samtycke av din närstående som är kontoinnehavaren och av dig. Det går att lägga till rätten att använda kontot per telefon via kundtjänsten, om ni båda kan identifieras. Om det inte är möjligt att verifiera identiteten per telefon, gäller det att boka tid på kontoret.
- Gör upp en intressebevakningsfullmakt: Om du märker att din närstående inte längre klarar av att sköta sina bankärenden självständigt, är en intressebevakningsfullmakt den bästa lösningen om det ännu är möjligt att göra upp en sådan. Den närstående måste förstå vad en intressebevakningsfullmakt innebär, men om situationen försämras snabbt är det inte möjligt att göra upp en behörig fullmakt, och då är det förmyndarskapsmyndigheten som avgör ärendet. Läs mer om intressebevakningsfullmakter.
Kom ihåg att nätbankskoderna alltid är personliga och att du inte får använda din närståendes koder. Däremot kan du hjälpa din närstående med bankärenden, till exempel tillsammans med hen i nätbanken.
Du kan be om mer information i vår kundtjänst och till exempel på vår seniorlinje. Läs mer om hur vi hjälper med digitala banktjänster.





