Försäkringar i kreditkort ger trygghet i vardag och på semesterresor

I alla Nordea-kreditkort (utom Stockmann Mastercard) ingår en försäkring. Förutsättningen för att försäkringen ska gälla är att köpen har betalats med kortets kreditfunktion. Läs mer om giltighetstiden och villkoren för olika försäkringar nertill på sidan.

Reseförsäkringar i Mastercard-kort

Till exempel en reseförsäkring ingår i kreditkorten Nordea Gold och Finnair Plus Mastercard. Att betala resan med kreditkortet är därmed ett ypperligt sätt att försäkra din utlandsresa. Reseförsäkringen i Nordea Gold-kreditkort är i kraft när du har betalat minst 75 % av de sammanlagda rese- och övernattningskostnaderna med kortets kreditfunktion. Reseförsäkringen gäller då du betalar hela utlandsresan med Finnair Plus Mastercard-kortets kreditfunktion.

Produkt-, kontantköps- och prisskyddsförsäkringar

Utöver reseförsäkringen ingår Produktskyddsförsäkring i Nordea Gold-kreditkort medan Nordea Credit-kreditkort bara omfattar en Produktskyddsförsäkring. I Finnair Plus Mastercard-kreditkort ingår en reseförsäkring och kontantuttagsskydd. Tuohi Mastercard omfattar den unika prisskyddsförsäkringen. Läs mer om de kortspecifika försäkringsvillkoren nedan och t.ex. vad reseförsäkringen ersätter.

Nordea Gold
Nordea Credit
Finnair Plus Mastercard
TUOHI Mastercard

Vad ska jag göra i problemsituationer?

Alla inköp går inte alltid som man planerat. Genom att använda kreditkort kan du ändå få hjälp av banken eller den som beviljat kortförsäkringen. Nedan finns exempel på situationer som åskådliggör var och hur du kan ansöka om ersättning.

Jag fick fel produkt
Jag fick inte produkten jag beställde
Produkten gick sönder
Flygbolaget ställer in flyget
Jag kunde inte använda min flygbiljett på grund av reserestriktioner
Jag kunde inte använda min flygbiljett på grund av indirekta orsaker
Jag avbokar flygbiljetten själv