Ratkaisuja korttiongelmiin

Jos luottokortilla maksaminen netissä ei onnistu tai pankkikortti ei toimi kaupan kassalla, voit tarkistaa ja muuttaa korttiasetukset helposti ja nopeasti itse. Lue vinkit ja ohjeet!

Tarkista maksukortin tunnusluku (PIN-koodi)

Kortin tunnusluvun tarkistat helposti ja maksutta mobiilipankista. Mobiilipankissa näet tunnusluvun valitsemalla kyseisen kortin tiedoista Tunnusluku -> Näytä tunnusluku. Verkkopankista tunnusluku löytyy kohdasta: Yhteenveto tai Talous -> Kortit -> valitse kortti -> Katso tunnusluku -> Näytä.

Tarkista tilin ja luoton käyttövara 

  1. Pankki- ja luottotilin saldon tarkistaminen. Näet korttisi tiedot mobiili- ja verkkopankista. Voit tarkistaa pankkitilin saldosi tai luoton tapahtumat myös pankkiautomaatilla. Saldokysely pankkiautomaatilla on maksullinen; katso saldokyselyn hinnasto.
  2. Luottokortin rinnakkaiskortin käyttöraja vaikuttaa siihen, kuinka paljon rinnakkaiskortin haltija voi käyttää luottoa laskutuskauden aikana. Käyttörajan korottamisesta voidaan sopia pääkortinhaltijan kanssa soittamalla tunnistautuneena Nordea Asiakaspalveluun, tai ottamalla yhteyttä mobiili- tai verkkopankin chatin kautta. Luottokortin osalta on hyvä huomata, että luoton lyhennys saattaa näkyä tilillä vasta muutama päivä suorituksen jälkeen.

Tarkista kortin maarajaus

  1. Tarkista maksukorttisi käyttöalue Nordean mobiili- tai verkkopankista. Uusille korteille asetetaan automaattisesti maarajaukseksi Eurooppa.
  2. Kortin maarajaus koskee sekä kortin credit- että debit-ominaisuutta, kun kyseessä on yhdistelmäkortti.
  3. Maarajauksen muokkaaminen on maksutonta. Muokkaat maarajausta itse verkko- ja mobiilipankissa, tai OmaLuotto-palvelussa.

Tarkista onko kortti aktivoitu verkkomaksukelpoiseksi

  1. Mikäli maksat kortilla myös internetissä, tulee maksukortti aktivoida verkkomaksukelpoiseksi.
  2. Muutat kortin verkkokäyttöasetusta helposti ja nopeasti Nordean verkko- tai mobiilipankissa. Muutoksen tekeminen on maksutonta.
Verkkomaksu ei onnistu
Kortti ei toimi maksupäätteellä
Kortti ei toimi automaatilla

Ongelmat verkkomaksamisessa

Jos yrität maksaa ostoksia verkossa ja maksu ei onnistu, huomioithan seuraavat asiat:

  • Kortilla tapahtuvaan verkkomaksamiseen tarvitset voimassaolevan pankki- tai luottokortin, sekä henkilökohtaiset pankkitunnukset, ostoksen vahvistamiseksi.
  • Kortti tulee olla kytketty verkkomaksukelpoiseksi. Kortin verkkomaksaminen kytket päälle helposti joko verkko- tai mobiilipankissa.
  • Kortin kääntöpuolella oleva turvakoodi CVV- tai CVC-koodi vaihtuu, kun kortti uusiutuu. CVV2/CVC2 turvakoodi löytyy kortin allekirjoitusosan yhteydestä. Yhdistelmäkorteissa on lisäksi debit -kortinnumero kortin takana alhaalla ja kortinnumeron vierestä löytyy debit -numeron CVV2/CVC2 turvakoodi. Tarkista, että turvakoodi ja voimassaoloaika täsmäävät voimassaolevan kortin tietoihin.
  • Tarkista riittävä pankki- tai luottotilin käyttövara omasta mobiili- tai verkkopankista. Huomaa, että joissakin tapauksissa suoritus näkyy tilillä muutaman päivän viiveellä.
  • Jos USA:sta ostettaessa osto ei onnistunut, poista ääkköset ja käytä a- ja o-kirjaimia.
  • Jos edellä mainitut eivät auta, kytke verkkomaksaminen pois päältä mobiili- tai verkkopankissasi, ja ota toiminnallisuus uudelleen käyttöön.
  • Jos käytössäsi on ollut Mastercard Identity Check (ent. Mastercard SecureCode) tai Visa Secure (ent. Verified by Visa) -koodi, vahvistat maksut jatkossa Nordea ID-sovelluksella. Tutustu ohjeisiin, joiden avulla voit ottaa Nordea ID-sovelluksen käyttöösi kaikissa eri tilanteissa.
  • Tapahtuma voi myös epäonnistua, mikäli kauppias ei tue vahvaa tunnistamista ja tapahtuma sitä vaatii.

Syitä ottaa yhteyttä Nordea Asiakaspalveluun

  • PayPal -järjestelmä pyytää ylimääräistä koodia: ota yhteyttä asiakaspalveluumme ja pyydä PayPal -koodi.

Yleisiä virheilmoituksia verkossa

Virheilmoitus voi näyttää esimerkiksi tältä: "Session control information missing. Temporary session Cookie usage is required" tai "URL not found."

Tarkista silloin seuraavat asiat:

  • Cookiet/evästeet on sallittu ja välimuistista on tyhjennetty vanhat evästeet.
  • Selaimen tietosuojataso Internet-asetuksissa tulee olla vähintään keskitasolla. Tämän jälkeen kannattaa sulkea selain ja yrittää uudelleen.
  • Tarvittaessa yritä ostosta uudelleen käyttämällä jotain toista selainta.

Kun kortti ei toimi kaupan maksupäätteellä

Jos korttisi ei toimi maksupäätteellä, tarkista:

  • ettei siru ole likainen tai magneettijuova kulunut. Voit puhdistaa sirun pyyhkäisemällä sitä kankaaseen.
  • onko kortti riittävän syvällä lukijassa.

Kyseessä voi myös olla tekninen viive tai häiriö kansainvälisissä tietoliikenneyhteyksissä, jolloin yhteys voi olla hidas. Mikäli yllä mainitut eivät auttaneet, ole yhteydessä asiakaspalveluumme. 

Ota Google Pay tai Apple Pay käyttöösi ja maksa viemällä puhelin lähimaksupäätteen viereen. Maksat kuin kortilla, mutta kätevämmin. Lue lisää mobiilimaksamisen vaihtoehdoista.  

Kun kortti ei toimi automaatilla

Jos korttisi ei toimi automaatilla, tarkista seuraavat asiat:

  • ettei siru ole likainen tai magneettijuova kulunut. Voit puhdistaa sirun pyyhkäisemällä sitä kankaaseen.
  • onko kortti riittävän syvällä lukijassa.
  • Nosto-automaatin ollessa epäkunnossa voit soittaa automaatista löytyvään numeroon.
  • Mikäli Otto-automaatti on epäkunnossa, ilmoita asiasta eteenpäin automaatin ohjeiden mukaisesti. 
  • Mikäli yllä mainitut vinkit eivät auttaneet, ole yhteydessä Nordean asiakaspalveluun.

Mikäli korttisi ei toimi automaatilla ulkomailla:

  • Tarkista kortin maarajaus ja turvarajat Nordean verkko- tai mobiilipankista.
  • Hyväksyykö automaatti sirumaksamisen?
  • Näkyykö automaatissa merkintä, että se hyväksyy Visa/Mastercard -kortit?

Löysitkö etsimäsi?