- Läheisen kuolema – tukea surun keskellä
- Kuolinpesän pankkiasioiden hoitaminen
- Perunkirjoitus ja perukirja
- Kuolinpesän valtakirja pankkiasiointiin
- Perinnönjako
Kuolemasta ilmoittaminen
Virkatodistuksen toimittaminen
Esitteet
Sisäänkirjautuminen henkilöasiakkaan verkkopankkiin
Kirjaudu Nordean verkkopankkiinSisäänkirjautuminen yritysasiakkaan verkkopankkiin.
Kirjaudu Nordea BusinekseenOtamme osaa suruusi ja haluamme auttaa omalta osaltamme kuolinpesän pankkiasioiden hoidossa. Läheisen menettäminen tuo mukanaan useita käytännön asioita järjestettäväksi – hautajaiset, perunkirjoituksen valmistelun sekä pankkiasioista huolehtimisen. Kuolinpesän pankkiasioiden hoidon helpottamiseksi, olemme koonneet sinulle neuvoja ja ohjeita eri tilanteisiin alla olevalle aikajanalle. Neuvot ja ohjeet on esitetty aikajärjestyksessä, jotta ne tukisivat sinua myös eri asioiden hoidon aikatauluttamisessa.
Saamme tiedon kuolemantapauksesta Digi- ja väestötietorekisteristä. Poikkeuksena esim. ulkomailla asuneet, jolloin tieto kuolemasta tulee ilmoittaa asiakaspalveluumme.
Kun olemme saaneet tiedon kuolemasta, lähetämme saldotodistuksen vainajan Nordeassa olevista tileistä, luotoista ja muusta varallisuudesta vainajan viimeisimpään kotiosoitteeseen kahden viikon kuluessa. Sovi Postin kanssa vainajan postin siirrosta, jotta postit kulkevat suoraan oikeaan osoitteeseen jatkossa.
Huomaa, että myös leski tarvitsee perunkirjoitusta varten tileistään saldotodistuksen, jonka tilaat Asiakaspalvelustamme.
Virkatodistus sisältää henkilötietoja, kuten henkilötunnuksen, perhesuhteet ja syntymäpaikan. Virkatodistuksella osoitat olevasi kuolinpesän osakas (perillinen, yleistestamentinsaaja tai elossa oleva puoliso).
Virkatodistuksen tilaat seurakunnasta, mikäli vainaja tai henkilö, josta todistus tarvitaan, on ollut evankelis-luterilaisen tai ortodoksisen kirkon jäsen. Muussa tapauksessa todistus tilataan Digi- ja väestötietovirastolta.
Virkatodistuksen toimittaminen Nordeaan on helpointa sähköisesti nordea.fi/omaposti. Valitse viestin aiheeksi ”Kuolinpesän asiakirjat”.
Voit hoitaa edesmenneen pankkiasioita ja saada tietoja kuoleman jälkeiseltä ajalta jo ennen perunkirjoitusta, kun olet toimittanut virkatodistuksen. Virkatodistus tarvitaan myös perunkirjoitusta varten.
Huomaa, että kuolinpesän tililtä voi maksaa vainajan elinaikaisia laskuja ilman virkatodistusta.
Pankilla on velvollisuus todeta kuolinpesän osakkaat perukirjasta ja muista tarvittavista asiakirjoista.
Yleisimmät asiakirjat kuolinpesän osakkaiden selvittämiseksi ovat:
Virkatodistuksella osoitat olevasi kuolinpesän osakas (perillinen, yleistestamentinsaaja tai elossaoleva puoliso).
Virkatodistus on kirkkojen käyttämä nimitys antamistaan todistuksistaan, jotka voivat olla joko sukuselvitysmuotoisia todistuksia tai elossaolotodistuksia. Mikäli vainaja tai henkilö, josta todistus tarvitaan, on ollut evankelis-luterilaisen tai ortodoksisen kirkon jäsen, todistus tilataan ko. kirkolta. Muussa tapauksessa todistus tilataan Digi- ja väestötietovirastolta (DVV).
Sukuselvitys on virkatodistusta laajempi ja se tarvitaan perunkirjoitusta varten vainajasta 15 ikävuodesta alkaen kuolinpäivään asti perillisten selvittämiseksi. Saatat tarvita tapauskohtaisesti sukuselvityksen myös aviopuolisoista, aiemmin kuolleista perillisistä ja perinnöstä luopuneista henkilöistä perillisten selvittämiseksi.
Sukuselvitys on kirkon tai Digi- ja väestötietoviraston antama paperinen tai sähköinen todistus tiettyyn tarkoitukseen, esimerkiksi perunkirjoitusta varten. Sukuselvityksessä on yleensä seuraavat tiedot:
Digi- ja väestötietoviraston antama todistus Suomessa kirjoilla olevasta henkilöstä, joka sisältää vain henkilön omat tiedot. Todistuksessa on seuraavat tiedot: