
Läheisen kuolema – tukea surun keskellä
Otamme osaa suruusi ja haluamme auttaa omalta osaltamme kuolinpesän pankkiasioiden hoidossa. Läheisen menettäminen tuo mukanaan useita käytännön asioita järjestettäväksi – hautajaiset, perunkirjoituksen valmistelun sekä pankkiasioista huolehtimisen. Kuolinpesän pankkiasioiden hoidon helpottamiseksi, olemme koonneet sinulle neuvoja ja ohjeita eri tilanteisiin alla olevalle aikajanalle. Neuvot ja ohjeet on esitetty aikajärjestyksessä, jotta ne tukisivat sinua myös eri asioiden hoidon aikatauluttamisessa.
- 1 Läheisen kuolema – tukea surun keskellä
- 2 Kuolinpesän pankkiasioiden hoitaminen
- 3 Perunkirjoitus ja perukirja
- 4 Kuolinpesän valtakirja pankkiasiointiin
- 5 Perinnönjako
Kuolemasta ilmoittaminen
Saamme tiedon kuolemantapauksesta Digi- ja väestötietorekisteristä. Poikkeuksena esim. ulkomailla asuneet, jolloin tieto kuolemasta tulee ilmoittaa asiakaspalveluumme.
Vainajan saldotodistus toimitetaan kotiin kuoleman jälkeen
Kun olemme saaneet tiedon kuolemasta, lähetämme saldotodistuksen vainajan Nordeassa olevista tileistä, luotoista ja muusta varallisuudesta vainajan viimeisimpään kotiosoitteeseen kahden viikon kuluessa. Sovi Postin kanssa vainajan postin siirrosta, jotta postit kulkevat suoraan oikeaan osoitteeseen jatkossa.
Huomaa, että myös leski tarvitsee perunkirjoitusta varten tileistään saldotodistuksen, jonka tilaat Asiakaspalvelustamme.
Henkilöasiakkaat
Apua asiointiin