Kysy chatissa Avautuu uuteen ikkunaan
Woman wearing headset.

Kuinka voimme auttaa?

Olemme koonneet tälle sivulle useimmin kysyttyjä kysymyksiä aihealueittain. Voit myös kysyä chatissa tai hakea vastausta hakusanan avulla.

      Ajankohtaista

      Vuoden viimeisten veronpalautusten maksupäivä aikaistuu – Verohallinnon OP:n tilinumero poistuu käytöstä

      Verohallinto aikaistaa veronpalautusten maksupäiviä. Veronpalautukset maksetaan jatkossa kuukauden 3. päivä tai sitä seuraavana arkipäivänä. Muutos vaikuttaa joulukuun veronpalautuksiin, jotka maksetaan jo torstaina 3.12. 

      Valtion maksuliikennepalveluiden toimittajiksi 1.12.2020 alkaen on valittu Danske Bank ja Nordea. Tämä tarkoittaa veronmaksajille sitä, että Verohallinnon OP:n tilinumero poistuu käytöstä.

      Lue lisää Verohallinnon sivuilta
      Avautuu uuteen ikkunaan

      Kalastelutekstiviestejä on jälleen liikkeellä

      Tyypillinen huijaus tällä hetkellä voi olla tekstiviesti, jossa näennäisesti tunnettu palveluntarjoaja pyytää sinua klikkaamaan linkkiä ja tekemään jotain, mitä kyseinen palveluntarjoaja ei normaalisti ikinä pyytäisi tekemään, kuten esimerkiksi tunnistautumaan pankkitunnuksillasi. Jos epäilet antaneesi tunnuksesi huijaussivustolle, ole yhteydessä poliisiin ja tee rikosilmoitus.

      Saitko pankista viestin? Nordea pyytää osaa henkilöasiakkaistaan päivittämään henkilötietonsa.

      Lue uutinen henkilötietojen päivittämisestä.Avautuu uuteen ikkunaan

      Kysytyimmät kysymykset

      Miten otan tunnuslukusovelluksen käyttöön?

      Ohjeet tunnuslukusovelluksen käyttöönottoon eri tilanteissa saat kätevimmin Tunnusluvut-sivulta. Eri tilanteissa ohjeet eroavat mm. sen mukaan, oletko asentamassa tunnuslukusovellusta ensimmäistä kertaa tai vaihtamassa laitettasi uuteen, jolloin sinun täytyy asentaa sovellus uudestaan. Uudelleen asennusta helpottaa, jos sinulla on tunnuslukusovellus asennettuna toiseen laitteeseen. Uudelleen asennus on mahdollista uuden aktivointikoodin avulla myös ilman toisessa laitteessa olevaa sovellusta.

      Katso ohjeet Tunnusluvut-sivulta.

      Miten voin saada joustoa kortti- tai kulutusluottoihin?

      Nordean luottokorteissa ja Joustoluotossa on useita joustomahdollisuuksia valmiina. Voit hyödyntää esimerkiksi lyhennysvapaat kuukaudet tai pienentää korttiluoton lyhennystäsi. Muutokset korttiisi voit tehdä verkkopankissa.

      Katso ohjeet

      Miten voin saada joustoa asuntolainani lyhennyksiin?

      Nordean uusissa asuntolainoissa on valmiina LyhennysJousto-ominaisuus, jolla voit pitää tauon lyhennyksistä tai maksaa korkojen lisäksi osan lyhennyksistä. Toinen vaihtoehto on hakea lyhennysvapaata. LyhennysJouston ja lyhennysvapaan myöntämiseen sovellamme normaaleja luotonmyönnön kriteerejä, poikkeusolosuhteet huomioiden.

      Lue lisää

      Korttini ei toimi, mitä teen?

      Kortin käyttö voi estyä monista syistä. Tutustu sivuunAvautuu uuteen ikkunaan, jolle olemme koonneet tietoa tyypillisistä tilanteista, joissa kortti ei toimi ja ohjeita, miten saat sen taas käyttöösi.

      Kuinka ilmoitan kortin katoamisesta ja teen reklamaation?

      Jos korttisi katoaa tai se on joutunut vääriin käsiin, toimi nopeasti. Voit sulkea kortin heti tilapäisesti tai kokonaan mobiilipankissa. Jos korttisi on joutunut vääriin käsiin ja havaitset tilitapahtumissasi tapahtumia, joita et itse tunnista, tee korttireklamaatio. Katso ohjeet kortin katoamiseen ja korttireklamaatioon liittyen.Avautuu uuteen ikkunaan

      Olen unohtanut korttini PIN-koodin. Mistä löydän sen?

      PIN-koodin tarkistat helpoiten maksutta mobiilipankista tai verkkopankista. Mobiilipankissa näet tunnusluvun valitsemalla kyseisen kortin tiedoista Tunnusluku -> Näytä tunnusluku. Uudesta verkkopankista tunnusluku löytyy kohdasta: Yhteenveto tai Talous -> Kortit -> valitse kortti -> Katso tunnusluku -> Näytä.  

      Missä asioissa voin varata ajan Nordeaan ja miten se tapahtuu?

      Ajanvaraus on mahdollinen asuntolaina- ja sijoitusasioissa soittamalla asiakaspalveluumme 0200 3000 (pvm/mpm). Muut asiat hoituvat ilman ajanvarausta joko verkossa, tai kattavan neuvojaverkostomme avulla puhelimitse, chatissa tai konttorissa. Koronatilanteen vuoksi konttoreiden palveluihin on tullut muutoksia. Ennen konttorissa asiointia, tarkistathan ajantasaisen tiedon kotisivuiltammeAvautuu uuteen ikkunaan.

      Miten käsittelen viestejä ja dokumentteja verkko- ja mobiilipankissa tai Omapostissa?

      Viestien ja asiakirjojen vastaanottaminen, lähettäminen ja allekirjoittaminen onnistuu mobiili- ja verkkopankin kautta kohdassa Ota yhteyttä. Uudessa verkkopankissa Ota yhteyttä -osio on Ohje ja tuki -otsikon alla. Muiden pankkien tunnuksilla voit kirjautua Nordean Omapostiin (nordea.fi/omaposti), josta löytyvät samat toiminnot.

      Sinulle saapuneet asiakirjat löydät verkkopankissa tai mobiilipankissa kohdasta Ota yhteyttä > Sopimukset ja asiakirjat. Voit lähettää pankkiin asiakirjan uuden viestin liitteenä. Valitse Ota yhteyttä > Viestit > Uusi viesti. Tämän jälkeen valitse viestin aihe ja liitä tarvittaessa asiakirjat viestin liitteeksi. Lähetetyt ja saapuneet viestit sekä chatit näet myös samassa paikassa.

      Allekirjoitettavat asiakirjat löydät Ota yhteyttä -valikon alta kohdasta Sopimukset ja asiakirjat 1. Valitse Allekirjoita 2. Avaa ja lue asiakirja, jonka jälkeen sähköinen allekirjoittaminen aktivoituu 3. Vahvista, että olet lukenut ja ymmärtänyt asiakirjan lisäämällä rastin ruutuun Olen lukenut ja hyväksyn sopimuksen 4. Klikkaa Allekirjoita ja vahvista allekirjoitus.

      Miten voin lopettaa tilin?

      Tilin lopettaminen onnistuu kun olet yhteydessä Nordean asiakaspalveluun chatillä, verkkopankin viestillä tai soittamalla 0200 3000 (pvm/mpm). Chattiin voit kirjautua myös muiden pankkien tunnuksilla.

      Mistä löydän EtuTilini tiliotteen?

      EtuTilin e-tiliotteiden sijainti muuttuu 1.10.2020 alkaen.

      09/2020 alkaen muodostuneet EtuTilin e-tiliotteet löydät uudesta verkkopankista kohdasta Talous > Aineistot.

      Vanhemmat, eli 25.2.2020-30.9.2020 muodostetut kuukausittaiset e-tiliotteet löytyvät sekä uuden että vanhan verkkopankin välilehdeltä Ota yhteyttä > Sopimukset ja asiakirjat. Ennen 25.2.2020 muodostuneet e-tiliotteet löytyvät vanhasta verkkopankista kohdasta Päivittäiset raha-asiat > Asiakirjat. Uusin e-tiliote muodostuu aikaisintaan kahden pankkipäivän kuluttua edellisen kuukauden viimeisestä päivästä.

      Kysymyksiä ja vastauksia aihealueittain

      Verkko- ja mobiilipalvelut

      Kysymyksiä ja vastauksia mm. mobiilipankista, verkkopankista, tunnuslukusovelluksesta ja Siirrosta.

      Katso kysymykset ja vastaukset

      Kortit ja maksaminen

      Kysymyksiä ja vastauksia korteista, Apple Paystä ja Google Paystä.

      Katso kysymykset ja vastaukset

      Lainat ja kulutusluotot

      Kysymyksiä ja vastauksia mm. lainan hakemisesta ja lyhennysvapaista.

      Katso kysymykset ja vastaukset

      Säästäminen ja sijoittaminen

      Kysymyksiä vastauksia mm. rahasto- ja osakesijoittamisesta.

      Katso kysymykset ja vastaukset

      Tilit ja maksut

      Kysymyksiä ja vastauksia mm. tilin avaamisesta, e-laskuista ja toistuvista maksuista.

      Katso kysymykset ja vastaukset

      Kuolinpesän pankkiasiat

      Kysymyksiä ja vastauksia kuolinpesän pankkiasioiden hoidosta.

      Katso kysymykset ja vastaukset

      Piirroskuva talosta

      Ratkaisuja arjen raha-asioihin

      Tarjoamme ratkaisuja, joilla saat joustoa ja turvaa arjen raha-asioihin. Katso kuinka haet taukoa asuntolainan maksuun, joustoa kuukausieriin, tai miten saat vakuutuksella turvaa talouteesi. Voit tehdä useimmat muutokset ja hakemukset saman tien verkko- tai mobiilipankissa.

      Asiakaspalvelumme auttaa sinua puhelimitse ja chatissa

      Tunnistautumalla palveluun voit hoitaa lähes kaikki henkilökohtaiset pankkiasiasi asiakaspalvelussamme. Tutustu myös chat-robottiimme Novaan, joka vastaa kysymyksiisi jonottamatta vuorokauden ympäri.

      Lue lisää asiakaspalvelusta ja Novasta

      Turvallisuus

      Turvallisuutesi on meille tärkeää. Siksi kehitämme jatkuvasti turvallisuus-ratkaisujamme sekä palvelujamme.

      Lue ohjeet turvalliseen pankkiasiointiin

      Anna palautetta

      Palautteiden perusteella parannamme palveluamme, kehitämme tuotteita ja välitämme kiitokset ja kehitysideat oikeaan paikkaan.

      Lue lisää palautteen antamisesta