Kysy chatissa Avautuu uuteen ikkunaan

Usein kysyttyä korteista ja maksamisesta

Kortin katoaminen ja väärinkäyttö

Kuinka suljen kadonneen/varastetun kortin?

Helpoiten suljet korttisi mobiilipankissa. Valitse mobiilipankin tilit osiosta kyseinen kortti -> Sulje kortti. Voit estää kortin käytön väliaikaisesti tai sulkea kortin pysyvästi. Mikäli suljet kortin pysyvästi, saat automaattisesti uuden kortin.

Mitä teen, kun huomaan korttini kadonneen?

Sulje korttisi välittömästi, jos korttisi on kadonnut tai korttitietosi ovat joutuneet vääriin käsiin. 

Mobiilipankissa suljet kortin valitsemalla kortin tiedot > Turvallisuus > Sulje kortti pysyvästi. Uudessa verkkopankissa suljet kortin kohdassa Talous > Kortit > valitse suljettava kortti > Kortin sulkeminen > Sulje kortti pysyvästi. Saat uuden kortin automaattisesti suljetun tilalle 1-2 viikon kuluessa.

Mikäli uskot vielä löytäväsi kortin, voit asettaa sille väliaikaisen sulun.

Kuinka ilmoitan kortin katoamisesta ja teen reklamaation?

Jos korttisi katoaa tai se on joutunut vääriin käsiin, toimi nopeasti. Voit sulkea kortin heti tilapäisesti tai kokonaan mobiilipankissa. Jos korttisi on joutunut vääriin käsiin ja havaitset tilitapahtumissasi tapahtumia, joita et itse tunnista, tee korttireklamaatio. Katso ohjeet kortin katoamiseen ja korttireklamaatioon liittyen.Avautuu uuteen ikkunaan

Milloin ja miten teen korttireklamaation?

Ota ensin yhteyttä veloituksen tehneeseen yritykseen, mikäli kortillasi on tehty ostoksia, joita et tunnista. Jos asia ei heidän kanssaan selviä tai et saa heihin yhteyttä, sulje korttisi mobiilipankissa tai uudessa verkkopalvelussa tai soittamalla Sulkupalveluun +358 20 333 (24 h/vrk).

Tee sinulle kuulumattomista tapahtumista reklamaatioilmoitus pankille täyttämällä korttireklamaatiolomakkeen. Huomaa, että voit reklamoida jo tehdyt veloitukset et katevarauksena olevaa tapahtumaa.

Katso korttireklamaatioon liittyvät ohjeet. Samasta paikasta löydät reklamaatiolomakkeen sekä ohjeet lomakkeen lähettämiseen.

Huom! Nordea Pankin myöntämän (522-alkuisen) luottokortin luoton tapahtumien reklamaatio onnistuu sähköisesti osoitteessa https://www.nets.eu/fi-fi/asiakaspalvelu/Pages/Oikaisupyynt%C3%B6.aspx

Kortin käyttö

Korttini ei toimi, mitä teen?

Kortin käyttö voi estyä monista syistä. Tutustu sivuunAvautuu uuteen ikkunaan, jolle olemme koonneet tietoa tyypillisistä tilanteista, joissa kortti ei toimi ja ohjeita, miten saat sen taas käyttöösi.

Olen unohtanut korttini PIN koodin. Mistä löydän sen?

PIN-koodin tarkistat helpoiten maksutta mobiilipankista tai verkkopankista. Mobiilipankissa näet tunnusluvun valitsemalla kyseisen kortin tiedoista Tunnusluku -> Näytä tunnusluku. Uudesta verkkopankista tunnusluku löytyy kohdasta: Yhteenveto tai Talous -> Kortit -> valitse kortti -> Katso tunnusluku -> Näytä.  

Kuinka muutan korttini turvarajaa, maarajausta ja internet-käyttöä?

Kortin turva-asetuksia voit muuttaa vanhassa henkilöasiakkaan verkkopankissa kohdassa Päivittäiset raha-asiat -> Kortit -> Turvarajat / maarajaus ja internet käyttö. 

Uudessa verkkopankissa pääset muokkaamaan turva-asetuksia kohdassa Talous -> Kortit -> valitse Kortti, jonka asetuksia haluat muuttaa -> muokkaa asetukset kohdassa Kortin tiedot.

Asetuksia voit muuttaa myös mobiilipankissa. Valitse mobiilipankin tilit osiosta haluamasi kortti -> Asetukset

Miten tilaan uuden kortin rikkoontuneen tilalle?

Uuden kortin voit tilata verkkopankistasi. Uusinnasta veloitetaan hinnaston mukainen kulu.

Miten otan käyttöön lähimaksun Nordean korteilla?

Lähimaksuominaisuus sisältyy kaikkiin Nordean uusiin tai uusittaviin kortteihin. Maksaessasi lähimaksuominaisuudella varustetulla kortilla ensimmäistä kertaa, syötä kortti maksupäätteeseen ja näppäile tunnuslukusi. Debit-lähimaksu aktivoituu debit-ostolla ja credit-lähimaksu credit-ostolla. 

Lähimaksulla maksat alle 50 euron ostokset ilman tunnusluvun näppäilyä.

Lähimaksulla maksat viemällä korttisi lähelle maksupäätettä. Maksupääte ilmoittaa maksun onnistumisesta ääni- ja valomerkillä sekä tekstillä. Saat ostoksestasi kuitin normaaliin tapaan.

Huomaa, että Stockmann ja Finnair Plus MasterCard -korteissa lähimaksulla tehdyt ostot veloitetaan luoton puolelta, vaikka kyseessä olisi yhdistelmäkortti.

Miten korttini uusiminen tapahtuu, kun sen voimassa olo on menossa umpeen

Vanheneva kortti uusiutuu automaattisesti. Korttisi toimii voimassaolokuukauden loppuun asti, ja voimassaoloajan voit tarkistaa korttisi etupuolelta. Uusi korttisi postitetaan viimeistään kaksi viikkoa ennen voimassaoloajan päättymistä. Tarkistathan, oletko jo saanut uuden kortin postitse kotiin. 

Kuinka irtisanon ja lopetan korttini?

Jos haluat irtisanoa ja lopettaa korttisi, voit olla yhteydessä Nordean asiakaspalveluun chatillä tai soittamalla 0200 3000. Asiakaspalvelu on avoinna ma-pe klo 8:00-20:00 ja la-su klo 9:00-17:00. Suosittelemme kaikille asiakkaillemme vähintään kahta korttia. Näin et joudu pulaan, mikäli ainoa korttisi menee rikki tai katoaa. Tarkista kuuluuko pakettiisi kaksi korttia veloituksetta Mobiili Plus- ja Peruspaketit.

Olen tilannut uuden kortin. Miten se toimitetaan minulle?

Nordean kortit toimitetaan ensisijaisesti asiakkaan Nordealle antamaan Suomessa sijaitsevaan kotisoitteeseen. Kortti saapuu noin puolentoista viikon kuluessa kortin tilauksesta. Toimitus on maksuton. 

Vaihtoehtoisesti voit tilata kortin pikatilauksena Matkahuollon toimipisteeseen noudettavaksi. Matkahuollon toimipisteitä on Suomessa noin 800 kappaletta ympäri maan. Matkahuolto toimittaa kortin 2-3 arkipäivässä kortin tilauksesta kotiosoitteesi postinumeroa lähimpään toimipisteeseen.  Matkahuoltotilaus on maksullinen palvelu (10 EUR) ja tilaus tulee tehdä Nordean asiakaspalvelun kautta.

Lisätietoja kortin toimitustavoista mm. ulkomaiseen osoitteeseen saa Nordea 24/7 -asiakaspalvelusta.

Laskutus ja tapahtumien selvittely

Miten voin selvittää korttiluotollani näkyviä tapahtumia?

Luottokortin tapahtumia ja saldoa voit tarkastella näissä kanavissa: Nordea Wallet, mobiili- ja verkkopankki, laskuja e-laskuarkistossa sekä Nordea Rahoituksen OmaLuotto, johon voit kirjautua muiden pankkien tunnuksilla. Luottokorttilasku toimii luottosi tiliotteena.

Mobiilipankissa näet luottokorttitapahtumat valitsemalla haluamasi kortin etusivulta, tai kohdasta Tilit. Tapahtumat ovat nähtävissä korttityypistä riippuen 1-3 kuukauden ajalta. Mikäli haluat selata vanhempia tapahtumia, ovat ne nähtävissä joko edellisillä laskuillasi tai Nordea Wallet -sovelluksessa.

Selataksesi luottokorttisi tapahtumia uudessa verkkopankissa, valitse etusivulta haluamasi kortti. Tapahtumat ovat nähtävissä korttityypistä riippuen 1-3 kuukauden ajalta. Jos korttitapahtumat eivät ole näkyvissä, ota käyttöön Korttitapahtumakysely. Selataksesi tätä vanhempia tapahtumia, ovat ne nähtävissä joko edellisillä laskuillasi tai Nordea Wallet -sovelluksessa.

korttitapahtumakyselyn otat käyttöön  vanhassa verkkopankissa. Valitse Muokkaa verkkopankkia > Korttiluoton lisäpalvelut > Lisää valinta kohtaan Tapahtumakysely > Tallenna. Tapahtumakysely on maksuton.

Huomioithan, että korttiostoksesi myyjän nimi voi poiketa laskulla näkyvästä laskuttajan nimestä, esimerkiksi ravintolat ja taksiyritykset.

Mitä tarkoittaa korttiluoton 30 päivän koroton maksuaika?

Koroton maksuaika on käytännössä ilmaista lainaa vähintään 30 päivän ajan. 

Esimerkki pölynimurin ostosta

Luottokortin eräpäiväksi on sovittu jokaisen kuun 15. päivä ja laskutuskausi on 25.3.–26.4. Eräpäiväksi kannattaa valita säännöllisen tulon maksupäivä, jolloin lasku tulee helposti maksettua sinä päivänä kun rahaa on käytettävissä. 

1.4. Pölynimurin osto

15.4. Luottokorttilaskun eräpäivä, jolloin edellisen laskutuskauden eli maaliskuun lasku maksetaan.

26.4. Laskutuskausi vaihtuu, ja tämän päivän jälkeen ostetut tuotteet laskutetaan kesäkuussa.

15.5. Eräpäivä huhtikuun ostoksille, tässä tapauksessa myös pölynimurille.

Jos pölynimurin ostaakin 26.4., maksetaan se silti 15.5. Jos pölynimuri ostettaisiin 27.4, on eräpäivä vasta 15.6. Luottokorttilaskun laskutuskauden voi optimoida mahdollisimman pitkäksi. Pölynimurille on mahdollista saada jopa 45 päivää korotonta maksuaikaa ostamalla se 27.4. 

Kuinka muutan luottokorttini eräpäivää ja lyhennysprosenttia?

Voit muuttaa luottokortin eräpäivää tai lyhennysprosenttia vanhassa henkilöasiakkaan verkkopankissa kohdassa: Päivittäiset raha-asiat -> Kortit -> Muutokset korttiluottoon -> Muut muutokset korttiluottoon. Eräpäivän vaihto on veloitukseton, lyhennysprosentin vaihdosta peritään hinnaston mukainen kulu.

Mitä muutoksia voin tehdä itse korttini laskutukseen?

Voit muuttaa ja tarkastella korttiluottosi laskun eräpäivää, lyhennysprosenttia sekä lyhennysvapaita kuukausia vanhassa verkkopankissa kohdassa Päivittäiset raha-asiat > Kortit > Muutokset korttiluottoon. Lyhennysprosentin muutoksesta peritään hinnaston mukainen maksuohjelman muutoskulu.

Voit sopia jo muodostuneen laskun eräpäivän tai lyhennysprosentin muutoksesta asiakaspalvelumme chatissa tai numerossa 0200 3000 (pvm/mpm). Muutoksesta veloitetaan hinnaston mukainen palkkio.

Löydät tiedot luoton laskutuskaudesta, kuukausittaiset tapahtumat sekä luoton maksutiedot luottolaskultasi. E-laskun laskuerittelyn löydät verkko- ja mobiilipankista.

Miten otan käyttöön Nordea Walletin?

Nordea Wallet -sovellus kokoaa kaikki Nordean maksukorteilla tehdyt ostokset yhteen. Sovelluksen saat käyttöön, kun sinulla on Nordean kortti ja tunnuslukusovellus. Se on ladattavissa uusimpiin iOS-puhelimiin ja Android-puhelimiin.

Nordea Walletilla seuraat helposti korttiostoksiasi ja näet kulutuksesi luokiteltuna eri kategorioihin, kuten ruoka ja koti. 

Miten lyhennän korttiluottoani mobiili- tai verkkopankissa haluamallani summalla?

Voit tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä tai maksaa korttiluottosi loppuun milloin tahansa. Halutessasi voit myös muuttaa saamasi luottokorttilaskun summaa suuremmaksi. Tässä sinulle tarkemmat ohjeet eri korteille.

Voit tehdä suorituksen Nordea Rahoituksen korttiluotolle (543-alkuinen kortti) helposti mobiilipankissa. Valitse luottokorttisi etusivulta ja valitse Maksa ja siirrä. Valitse Käytetty luotto > Maksa, jolloin pääset määrittelemään summan, jonka haluat maksaa. Muut tiedot ilmestyvät maksuun automaattisesti. 

Voit lyhentää korttiluottoasi myös uudessa verkkopankissa. Valitse luottokorttisi etusivulta ja valitse Lyhennys. Määrittele maksutili sekä suorituksen määrä. Muut tiedot ilmestyvät maksuun automaatisesti. Suorituksesi näkyy luotolla heti.

Voit maksaa korttiluoton loppuun helposti milloin tahansa. Kortin ajantasaisen velkasaldon näet mobiili- ja verkkopankissa avaamalla kortin tiedot.

Voit tehdä suorituksen Nordea Pankin myöntämälle luottokortillesi (522-alkuinen) verkko- tai mobiilipankissa Uusi maksu-toiminnolla. Maksutiedot pysyvät luottokohtaisesti samana laskusta toiseen, joten löydät tili- ja viitenumeron edellisestä laskustasi tai tilitapahtumista.

Voit maksaa korttiluoton loppuun helposti seuraavan laskun eräpäivänä. Näet laskulta luoton kokonaissaldon sekä koron eräpäivään saakka.

Tarvittaessa voit tarkistaa 522-alkuisen luottokortin loppusaldon Nets Nordea korttien asiakaspalvelusta numerossa: (09) 6964 6011 (ma-pe 8-20).

Korttivakuutukset

Mitä luottokorttini tuoteturvavakuutus korvaa?

Tuoteturva kattaa vähintään 100 euron arvoisen tuotteen vahingoittumisen tai rikkoutumisen vakuutusehtojen mukaisesti, kun olet ostanut tuotteen Nordean korttisi luotto-ominaisuudella (credit). Tuoteturva-vakuutus on voimassa 180 päivän ajan ostopäivästä alkaen.Tuoteturva-vakuutus sisältyy seuraaviin kortteihin: Nordea Credit, Nordea Gold, Mastercard Premium, Nordea Platinum ja Nordea Black.

Lue tarkemmin

Mitä luottokorttini ulkomaan matkavakuutus korvaa?

Luottokortin ulkomaanmatkavakuutus on vakuutus vapaa-ajanmatkoille. Siihen sisältyy mm. matkasairaus-, matkatapaturma-, matkatavara- ja peruuntumisturvat. Vakuutus on voimassa vapaa-ajan matkoilla, kun yhteenlasketuista matka- ja majoituskuluista vähintään 75% (Finnair Plus -Mastercardilla 100 %) on maksettu kortin luotto-ominaisuudella.

Ulkomaanmatkavakuutus sisältyy seuraaviin kortteihin: Nordea Gold, Mastercard Premium, Nordea Platinum, Nordea Black ja Finnair Plus Mastercard.

Lue tarkemmin vakuutusehdoista sekä vakuutustodistuksesta  ja Trygin asiakaspalvelusta

Kysymyksiä ja vastauksia Apple Paystä

Mikä on Apple Pay?

Apple Pay on Applen tuottama palvelu, jossa voit tehdä luottokorttimaksuja Apple Pay –mobiilisovelluksen avulla omalla iPhonellasi, iPadillasi, Apple Watchillasi tai Mac-tietokoneellasi. Maksaminen on siis mahdollista näillä laitteilla, ilman fyysistä muovikorttia.

Millä laitteilla voin käyttää Apple Pay -palvelua?

Voit käyttää Apple Pay -palvelua seuraavilla laitteilla:


iPhone

iPhone (iOS 11+)

iPhone X

iPhone 8

iPhone 8 plus

iPhone 7

iPhone 7 Plus

iPhone 6s

iPhone 6s Plus

iPhone 6

iPhone 6 Plus

iPhone SE


Apple Watch

Apple Watch Series 3

Apple Watch Series 2

Apple Watch Series 1

Apple Watch (1. sukupolvi)


iPad

iPad (5th generation)

iPad Pro (12.9-tuumainen)

iPad Pro (9.7-tuumainen

iPad Air 2

iPad mini 4

iPad mini 3


Mac

MacBook Pro Touch ID –tekniikalla

Mac-tietokoneet 2012 vuosimallista eteenpäin yhdessä iPhone-puhelimen tai Apple Watch –kellon kanssa, joissa on Apple Pay –aktivoituna.

Kuinka otan Apple Payn käyttöön?

Jos käytät mobiilipankkia tai Nordea Wallet -sovellusta:

Mene “Omat korttini” osioon ja valitse maksukortit, jotka haluat liittää, valitse toiminnoista “Lisää Apple Wallettiin” ja seuraa ohjeita. Vahvista liittäminen pankkitunnuksillasi.


Jos käytät Apple Wallet -sovellusta:

Avaa sovellus, lisää maksukorttisi Apple Wallet –sovellukseen ja vahvista Nordea Walletin tai pankkitunnusten avulla tai asiakaspalvelun kautta.

Missä voin maksaa Apple Payllä?

Kaupoissa

Voit maksaa Apple Payllä kaupassa kun näet maksupäätteessä lähimaksutunnisteen.


Verkkokaupoissa

Voit myös käyttää Apple Pay –palvelua verkkokaupoissa ja monissa sovelluksissa.


Sovellukset ja verkkosivut

Käytä "Pay with Apple Pay" (Maksa Apple Payllä) painiketta tai “Apple Pay as a payment method" (Valitse maksutavaksi Apple Pay) vaihtoehtoa.

Miten maksan Apple Payllä?

Kaupassa

Pidä iPhone lähellä langatonta maksupäätettä ja sormeasi Touch ID -painikkeella. Apple Watch –kellolla, tuplaklikkaa sivun painiketta ja pidä kelloa maksupäätteen vieressä.


Sovelluksissa ja verkkosivuilla

Valitse maksutavaksi Apple Pay ja vahvista sormenjälkesi avulla Touch ID:n kautta.


Mac-tietokoneella

Valitse maksutavaksi Apple Pay ja vahvista iPhonen tai Apple Watch –kellon kautta.

Edellyttääkö Apple Payn käyttäminen kaupassa verkkoyhteyttä?

Ei. Maksaminen tapahtuu lähimaksua tukevien maksupäätteiden kautta. Tunnistat tällaisen maksupäätteen lähimaksamisesta kertovasta kaarisymbolista. 

Millä maksukorteilla voin käyttää Apple Pay -palvelua?

Apple Pay -palvelua voi käyttää kaikilla Nordean henkilöasiakkaiden korteilla. Käyttö onnistuu myös yritysasiakkaiden Nordea First Card-, Nordea Business Mastercard- ja Business Visa -korteilla sekä henkilöasiakkaiden Stockmann-, Finnair Plus- ja Tuohi-yhteistyökorteilla. 

Voinko maksaa Apple Payllä, vaikka kortissani ei ole lähimaksumahdollisuutta?

Kyllä voit. Apple Payhin voi liittää myös kortit, joissa ei ole lähimaksumahdollisuutta. 

Miten maksu vahvistetaan?

Kun käytät Apple Paytä kaupassa, maksua ei tarvitse erikseen vahvistaa. Riittää, että avaat puhelimen lukituksen ja viet puhelimen maksupäätteen lähelle. 

Kun maksat ostoksia verkossa, valitse maksutavaksi Apple Pay ja seuraa ohjeita. 

Miten Apple Pay eroaa lähimaksukortilla maksamisesta?

Apple Payllä voit maksaa myös yli 25 euron ostokset. Avaa puhelimen lukitus ja vie puhelin maksupäätteen lähelle. Maksua ei tarvitse vahvistaa erikseen, kunhan puhelimen lukitus on avattu.

Mistä tiedän, että maksu onnistui?

Maksupääte ilmoittaa, kun maksu on hyväksytty. Verkossa maksu on onnistunut, kun näet ilmoituksen hyväksytystä maksusta. 

Mistä ja milloin ostokset veloitetaan?

Ostokset veloitetaan kortiltasi samaan tapaan kuin normaalisti kortilla maksaessasi. Ostokset näkyvät sovelluksessa välittömästi maksamisen jälkeen.

Kuinka turvallinen Apple Pay on?

Hyvin turvallinen. Apple Pay käyttää vahvoja turvallisuustoimintoja, jotka on rakennettu suoraan puhelimeesi ja sen ohjelmistoon. Apple ei pääse käsiksi maksukorttisi tietoihin, eikä niitä luovuteta myöskään kauppiaalle maksutapahtuman yhteydessä. 

Apple Pay käyttää jokaiseen ostokseen laitekohtaista numeroa ja uniikkia maksutapahtumakoodia ja jokainen maksutapahtuma vaatii sinulta vahvistuksen Touch ID:llä tai tunnuskoodilla. Muistathan aina käyttää turvallisia salasanoja tai koodeja, ei esimerkiksi 1,2,3,4 tai 0,0,0,0.

Jos puhelimesi katoaa, eivät ulkopuoliset näe korttitietojasi tai pääse maksamaan puhelimellasi ilman tunnistautumista. Jos taas korttisi katoaa, saat uudet heti käyttöön puhelimeesi. 

Kuulun kanta-asiakasohjelmaan, joka on yhdistetty korttiini. Saanko Apple Payllä maksamisesta kanta-asiakasohjelman pisteitä?

Valitettavasti Apple Pay ei tue useimpia pohjoismaisia kanta-asiakasohjelmia, jotka on yhdistetty maksukorttiin. Se, onko pisteiden kerääminen mahdollista, riippuu siitä, onko kanta-asiakasohjelmaa tarjoava yritys kehittänyt sitä varten erillisen sovelluksen. Kysy lisätietoja yritykseltä, jonka kanta-asiakasohjelmaan kuulut.

Onko Apple Payn käyttöön ikärajaa?

Apple Payn käyttöön tarvittavan Apple ID:n ikäraja on 13 vuotta, eli sama ikäraja koskee käytännössä myös Apple Payn käyttöä.  

Apple Payn asennus ei onnistu, mitä teen?

Mikäli sinulla on ongelmia Apple Pay -sovelluksen käytössä, teknistä tukea löydät osoitteesta: support.apple.com/fi-fiAvautuu uuteen ikkunaan 

Kirjoita sivulla olevaan hakukenttään Apple Pay ja löydät sovelluksen tukisivuston. 

Kysymyksiä ja vastauksia Google Paystä

Mikä on Google Pay?

Google Pay on helppo ja kätevä tapa maksaa ostokset Android-laitteella kaupoissa, verkossa ja sovelluksissa.

Millä laitteilla voin käyttää Google Pay -palvelua?

Kaikilla Android-älypuhelimilla ja -tableteilla, joissa on käyttöjärjestelmänä Android Lollipop 5.0 tai uudempi. Kaupoissa maksaminen edellyttää myös sitä, että puhelimessasi on NFC-ominaisuus (Near Field Communication). Voit tarkistaa asian puhelimesi asetuksista. 

Android-laitteeni käyttöjärjestelmä on Lollipop 5.0 tai uudempi, mutta maksaminen Google Payllä ei onnistu. Mitä minun pitäisi tehdä?

Tiedossamme on, että Google Payn käyttö ei välttämättä onnistu kaikilla laitteilla. Ota tällaisessa tilanteessa yhteyttä laitteesi valmistajaan. 

Miten liitän korttini Google Payhin?

Voit liittää korttisi Google Payhin kolmella eri tavalla:  

Nordean mobiilipankki

  1. Lataa Nordea Mobile -sovellus.
  2. Napauta ”Lisää Google Payhin” ja seuraa ohjeita.
  3. Hyväksy ehdot.

Nordea Wallet

  1. Varmista, että käytössäsi on Nordea Wallet -sovelluksen uusin versio (Google Play -kaupasta). Avaa sovelllus.
  2. Valitse korttisi ja napauta ”Lisää Google Payhin”.
  3. Seuraa ohjeita lisätäksesi kortin tiedot.
  4. Hyväksy ehdot.
  5. Lataa Google Pay -sovellus.

Google Pay

  1. Lataa Google Pay -sovellus Google Play -kaupasta ja avaa se.
  2. Napauta ”Lisää +” Maksu-välilehdellä ja seuraa ohjeita. 
  3. Hyväksy ehdot.
  4. Vahvista kortin rekisteröinti Nordea Wallet -sovelluksella.
Pitääkö minun ladata Google Pay -sovellus, jos haluan käyttää Google Pay -palvelua maksamiseen?

Google Pay -palvelua voi käyttää myös ilman Google Pay -sovellusta. Jos kuitenkin haluat esimerkiksi vaihtaa oletuskorttisi, tarvitset sovelluksen, joten suosittelemme sen asentamista.

Missä voin maksaa Google Payllä?

Voit maksaa Android-puhelimella sadoissa tuhansissa kaupoissa. Maksaminen on helppoa kaikissa kaupoissa, joissa lähimaksaminen on käytössä. Voit käyttää Google Paytä myös monessa suosikkisovelluksessasi, jos näet Buy with Google Pay -painikkeen. Katso Google Play -kaupasta sovellukset, jotka tarjoavat maksutapana Google Paytä.

Miten maksan Google Payllä?

Kaupassa:

  1. Jos ostoksesi jää alle lähimaksurajan, herätä puhelin ja vie laitteesi maksupäätteen lähelle. Se riittää. Kalliimmat ostokset maksat avaamalla laitteesi lukituksen ja viemällä laitteen maksupäätteen lähelle. Sovellusta ei tarvitse avata.
  2. Pidä laitetta lähimaksupäätteen vieressä ja odota sinistä merkkivaloa.

Sovelluksessa:

Google Payllä voit maksaa sadoissa sovelluksissa ilman maksutietojen ilmoittamista. Maksa liikennevälineessä, tilaa ruokaa tai osta lippu uuteen teatteriesitykseen yhdellä napautuksella. Se onnistuu, jos näet Buy with Google Pay -painikkeen.

Edellyttääkö Google Payn käyttäminen kaupassa verkkoyhteyttä?

Ei. Maksaminen tapahtuu lähimaksua tukevien maksupäätteiden kautta. Tunnistat tällaisen maksupäätteen lähimaksamisesta kertovasta kaarisymbolista. 

Millä maksukorteilla voin käyttää Google Pay -palvelua?

Google Pay -palvelua voi käyttää kaikilla Nordean henkilöasiakkaiden korteilla. Käyttö onnistuu myös yritysasiakkaiden Nordea First Card-, Nordea Business Mastercard- ja Business Visa -korteilla sekä henkilöasiakkaiden Stockmann-, Finnair Plus- ja Tuohi-yhteistyökorteilla. 

Voinko maksaa Google Payllä, vaikka kortissani ei ole lähimaksumahdollisuutta?

Kyllä voit. Google Payhin voi liittää myös kortit, joissa ei ole lähimaksumahdollisuutta. 

Miten maksu vahvistetaan?

Kun käytät Google Paytä kaupassa, maksua ei tarvitse erikseen vahvistaa. Riittää, että avaat puhelimen lukituksen ja viet puhelimen maksupäätteen lähelle. 

Kun maksat ostoksia verkossa, valitse maksutavaksi Google Pay ja seuraa ohjeita. 

Miten Google Pay eroaa lähimaksukortilla maksamisesta?

Google Payllä voit maksaa myös yli 25 euron ostokset. Avaa puhelimen lukitus ja vie puhelin maksupäätteen lähelle. Maksua ei tarvitse vahvistaa erikseen, kunhan puhelimen lukitus on avattu.

Mistä tiedän, että maksu onnistui?

Maksupääte ilmoittaa, kun maksu on hyväksytty. Verkossa maksu on onnistunut, kun näet ilmoituksen hyväksytystä maksusta. 

Mistä ja milloin ostokset veloitetaan?

Ostokset veloitetaan kortiltasi samaan tapaan kuin normaalisti kortilla maksaessasi. Ostokset näkyvät sovelluksessa välittömästi maksamisen jälkeen.

Olen purkanut puhelimeni suojauksen. Voinko käyttää Google Paytä?

Google Pay ei valitettavasti toimi puhelimessa, jonka suojaus on purettu.

Onko Google Payn käyttäminen turvallista?

Kun käytät puhelintasi maksamiseen kaupassa, Google Pay ei lähetä luotto- tai debit-korttisi varsinaista numeroa maksun mukana. Käytössä on sen sijaan virtuaalinen tilinumero. Näin korttitietosi pysyvät turvassa.

Kuulun kanta-asiakasohjelmaan, joka on yhdistetty korttiini. Saanko Google Payllä maksamisesta kanta-asiakasohjelman pisteitä?

Valitettavasti Google Pay ei tue useimpia pohjoismaisia kanta-asiakasohjelmia, jotka on yhdistetty maksukorttiin. Se, onko pisteiden kerääminen mahdollista, riippuu siitä, onko kanta-asiakasohjelmaa tarjoava yritys kehittänyt sitä varten erillisen sovelluksen. Kysy lisätietoja yritykseltä, jonka kanta-asiakasohjelmaan kuulut.

Miten toimin, jos kadotan puhelimeni?

Find My Device -sovellus (www.google.com/android/devicemanager) auttaa sinua löytämään ja lukitsemaan puhelimesi sekä poistamaan siitä tietoja. Voit myös tehdä haun sanoilla ”Find my phone”, jolloin Google näyttää puhelimesi sijainnin kartalla. Sinun ei tarvitse sulkea luottokorttiasi.

Muista myös, että Nordea 24/7 -asiakaspalvelu auttaa sinua vuorokauden ympäri. Myös korttien sulkupalvelu, jossa palvelu 24/7 myös ruotsiksi. Voivat kuolettaa myös virtuaalisen / virtuaaliset kortit jotka liitetty puhelimeen, jolloin maksaminen muovikortilla voi jatkua normaaliin tapaan (mikäli vain puhelin kadonnut).

Onko Google Payn käyttöön ikärajaa?

Googlen asettama ikäraja on 16 vuotta. Alaikäisenä tarvitset palvelun käyttöönottoon huoltajiesi tai edunvalvojiesi hyväksynnän.