Fraudcast: Miten petokset näkyvät nettikirppiksillä?

Verkon eri kauppapaikoilla tapahtuvat huijaukset ovat malliesimerkki rikollisten muuttuvista toimintatavoista. Miten varmistaa turvalliset kaupat myyjänä ja ostajana? Vieraana on Tori.fin johtaja Jenni Tuomisto, jonka kanssa keskustelevat Nordean petostorjunnan asiantuntijat Sara Helin ja Annukka Multanen.

Etkö näe videota? Voit kuunnella Fraudcastin suoraan seuraavilta kanavilta: SpotifyAvautuu uuteen ikkunaanSoundCloudAvautuu uuteen ikkunaan ja YouTubeAvautuu uuteen ikkunaan.

Hups! Jos haluat nähdä tällaista sisältöä, hyväksy ensin Nordean markkinointievästeet

Mistä nettikirpputorihuijauksessa on kyse?

Useilla nettikirpputoreilla on myyjiä, jotka myyvät olematonta tavaraa. He pyytävät ostajalta maksun tuotteesta, mutta eivät koskaan toimita tuotetta. Usein huijauksissa myyjän profiili on luotu keksityillä tiedoilla eikä myyjä enää vastaa yhteydenottoihin sen jälkeen, kun on saanut ostajalta maksun.

Myyjiin kohdistuvissa huijauksissa ostaja sopii myyjän kanssa tuotteen ostamisesta joko nettikirpputorin omalla viestialustalla tai muussa viestisovelluksessa. Ostaja lähettää myyjälle linkin ja väittää, että linkin kautta myyjä voi esimerkiksi vastaanottaa maksun, vahvistaa tuotteen toimituksen tai muulla tavoin edistää kaupan syntymistä. 

Linkistä aukeaa huijaussivu, jonka kautta myyjältä kalastellaan korttitiedot, pankkitunnukset tai muuta arkaluontoista tietoa.

Miten voit suojautua nettikirpputorihuijaukselta?

Huijauksiin voi törmätä missä tahansa nettikirpputorilla, kuten Facebookin Marketplacella, Tori.fissä, Vintedissä ja Tisessä. Käy läpi palvelun turvallisen kaupankäynnin ohjeet varmistaaksesi sujuvat ja helpot kaupat molemmille osapuolille. 

Näin suojaudut ostajana

  • Käy läpi myyjän profiilia. Mikäli profiili on vastikään luotu eikä se herätä luottamusta, kyseessä voi olla huijauksia varten luotu käyttäjä.
  • Useilla alustoilla myyjille on mahdollista antaa arvosteluja. Tarkista myyjälle annetut arvostelut, tuleeko niistä ilmi, että myyjä ei toimittaisi maksettuja tuotteita.
  • Käy läpi muut profiililla myynnissä olevat tuotteet. Mikäli myyjällä on useita samoja tuotteita myynnissä samoilla kuvilla, on syytä epäillä, että hän myy olematonta tavaraa.
  • Suhtaudu varauksella näyttökuviin esimerkiksi lähetysvahvistuksesta.

Näin suojaudut myyjänä

  • Pidä keskustelu nettikirpputorin omalla alustalla. 
  • Ole varovainen linkkien kanssa ja suhtaudu varauksella ostajan lähettämiin maksu- tai toimituslinkkeihin. 
  • Muista, että sinun ei tarvitse koskaan antaa korttitietojasi tai pankkitunnuksiasi vastaanottaaksesi maksua. 
  • Suhtaudu varauksella digitaalisiin kuitteihin tai tositteisiin, sillä niitä voidaan muokata.
  • Älä lataa laitteellesi sovelluskaupan ulkopuolisia ohjelmia, vaikka ne näyttäisivätkin liittyvän tuotteen maksuun tai toimitukseen.

Toimi näin, mikäli joudut huijauksen uhriksi

Ole yhteydessä omaan pankkiisi.  Mikäli pankkitunnukset tai korttitiedot ovat joutuneet ulkopuoliseen haltuun, soita Nordean asiakaspalveluun ja sulje palvelut. Voit sulkea palvelut myös sulkupalvelun kautta numerosta +358 20 333. 

Lopeta yhteydenpito huijausprofiilin kanssa, äläkä klikkaa profiilin lähettämiä linkkejä. Useimmilla nettikirpputoreilla voi tehdä ilmoituksen huijausprofiilista. Tee ilmoitus, jotta alusta voi mahdollisesti poistaa profiilin. 

Tee tapahtuneesta rikosilmoitus vasta sen jälkeen, kun olet ensin ilmoittanut tapahtuneesta pankillesi. Voit tehdä rikosilmoituksen verkossa osoitteessa www.poliisi.fiAvautuu uuteen ikkunaan

Tarkempia ohjeita löydät verkkosivultamme, jossa annamme toimintaohjeet huijauksen uhreille.