Mistä identiteettivarkaudessa on kyse?

Identiteettivarkaudessa kyse on siitä, että rikolliset käyttävät varastettuja henkilötietoja petoksien tekemiseen. Identiteettivarkauteen syyllistyvä rikollinen yrittää tarkoituksellisesti hämätä kolmansia osapuolia esiintymällä väärällä identiteetillä ja aiheuttaa näin uhrilleen vahinkoa. 

Uhrin nimellä voidaan yrittää petosta esimerkiksi hankkimalla pikavippejä, puhelinliittymiä tai muita palveluita. Uhrin ja rikollisen lisäksi petokseen voi liittyä myös kolmansia osapuolia. Näitä voivat olla esimerkiksi kauppiaat tai muut palvelun tarjoajat, joita rikollinen on yrittänyt hämätä esiintymällä varastetulla identiteetillä. 

Miten tunnistat identiteettivarkauden?

Identiteettivarkauden uhri huomaa rikoksen usein vasta siinä vaiheessa, kun hän saa laskuja tai maksuja palveluista, tuotteista tai sopimuksista, joita ei ole itse tilannut. Uhri saattaa myös huomata vieraita maksuja tiliotteellaan tai korttitapahtumissaan.

Koska identiteettivarkauden huomaaminen ja kaikkien vahinkojen kartoittaminen voi viedä aikaa,  aiheuttaa rikos uhrille usein pitkäkestoista stressiä ja epävarmuutta. Uhrille ei välttämättä selvityksistä huolimatta ikinä täysin selviä, mihin kaikkeen hänen tietojaan on käytetty tai yritetty käyttää. 

Kuten monien muidenkin huijauksien kanssa, varmin tapa suojautua huijauksilta on oppia tunnistamaan mahdolliset riskit ja ennaltaehkäistä rikoksen tapahtumista. 

Identiteettivarkaus saa usein alkunsa henkilötietojen vuotamisesta. Rikollinen voi saada haltuunsa henkilötietoja esimerkiksi 

  • tietovuotojen yhteydessä, 
  • kalastelemalla niitä verkkosivustoilla tai 
  • saamalla niitä haltuunsa esimerkiksi paperipostin välityksellä.

Maksukortin tietoja voidaan yrittää urkkia maksamisen yhteydessä. On siis tärkeää suojata henkilötietojaan hyvin esimerkiksi tuhoamalla osoitetiedot paperipostista, antamalla tietoja ainoastaan luotettaville verkkosivuille ja suojaamalla kortin tiedot esimerkiksi kädellä maksutapahtuman yhteydessä.  

Miten toimia, jos joutuu identiteettivarkauden uhriksi?

  • Ota välittömästi yhteyttä pankkiin tai sulkupalveluun, jos korttitietosi tai pankkitunnuksesi ovat joutuneet vääriin käsiin.
  • Jos huomaat kortillasi veloituksia, joita et ole itse tehnyt, tee korttireklamaatio.
  • Ota yhteyttä poliisin ja tee rikosilmoitusAvautuu uuteen ikkunaan.
  • Voit asettaa itsellesi vapaaehtoisen maksuttoman luottokiellon, joka estää rikollisen mahdollisuuden ottaa luottoja nimissäsi. Luottokiellon voit asettaa positiivisessa luottorekisterissä.
  • Rikollinen voi hämäystarkoituksissa muuttaa osoitetietojasi. Varmista osoitetietojesi oikeellisuus Digi- ja väestötietovirastolta ja Postilta sekä oikaise tarvittaessa osoitetietosi.
  • Säilytä petokseen liittyvät dokumentit kuten laskut ja tilausvahvistukset ja ota yhteyttä petoksen kohteena oleviin kolmansiin osapuoliin kuten esimerkiksi kauppoihin, joista varastetuilla henkilötiedoillasi on tehty ostoksia.
  • Älä jää tilanteen kanssa yksin, vaan keskustele tapahtuneesta jonkun kanssa. Tarvittaessa ota yhteyttä RikosuhripäivystykseenAvautuu uuteen ikkunaan.

Vinkkejä identiteettivarkauden välttämiselle

  • Suosi kaksivaiheista tunnistautumista aina, kun siihen on mahdollisuus.
  • Vaihda salasanat, jotka ovat mahdollisesti muiden tiedossa. Älä käytä samaa salasanaa useissa palveluissa.
  • Vältä henkilötietojesi joutumista vääriin käsiin. Älä heitä esimerkiksi paperikeräykseen postia, joka sisältää henkilötietojasi. Suosi e-laskuja, jotka vähentävät paperipostin määrää.
  • Mieti, kenelle kerrot henkilötietojasi ja arvioi huolellisesti, mille verkkosivuille syötät henkilötietojasi tai mitä henkilötietoja jaat sosiaalisessa mediassa.
  • Suojaa maksukorttisi PIN-koodi, kun asioit kassalla tai käytä lähimaksua.
  • Huolehdi, että päivität laitteitasi säännöllisesti ja että käyttämäsi ohjelmistot ja haittaohjelmien torjunta ovat ajan tasalla.
  • Tietyissä tilanteissa voi olla suositeltavaa tehdä tietojenluovutuskielto Digi- ja väestötietovirastoonAvautuu uuteen ikkunaanja TrafiinAvautuu uuteen ikkunaan.