Muutamia asioita kysymme kuitenkin muista syistä. Nordea on yksi Euroopan suurimmista pankeista ja haluaa kantaa yhteiskunnallisen vastuunsa. Pankkeja velvoittavat monet lait, joilla pyritään ehkäisemään esimerkiksi rahanpesua, terrorismia ja taloudellista rikollisuutta.
Pankki voi myös käyttää antamiasi tietoja soveltuvin osin niiden pankkipalvelujen yhteydessä, joissa meillä pankkina on velvollisuus selvittää sinusta tietyt asiat, kuten arvioidaksemme sijoitustuotteen tai -palvelun soveltuvuutta sinulle. Tällöin meidän ei tarvitse kysyä samoja asioita useampaan kertaan.
Esitämme kysymyksiä, kun sinusta tulee asiakkaamme ja myös sen jälkeen asioidessasi konttorissa, verkkopankin kautta, tai puhelimitse Nordea 24/7 -palvelussa (0200 3000) tai Nordea Business Centre -palvelussa (0200 2121).
Nordea jatkaa asiakkaiden tuntemistietojen päivitystä
Nordea on lähestynyt kesän ja alkusyksyn aikana osaa henkilöasiakkaistaan viestillä, jossa on kerrottu asiakkaan henkilötietojen olevan päivittämättä. Asiakkaan henkilötietojen on tärkeä olla ajan tasalla, jotta asiointi olisi mahdollisimman mutkatonta ja turvallista. Iso osa päivityspyynnön saaneista asiakkaista on jo päivittänyt tietonsa, mutta osalla on vielä päivitys tekemättä.
Päivityspyynnön taustalla on pankkien lakiin perustuva velvollisuus tuntea omat asiakkaansa. Asiakastietojen päivitystä tehdään myös asiakkaiden turvaamiseksi ja erilaisten identiteettivarkauksien ja muiden väärinkäytösten estämiseksi. Finanssivalvonta on 15. syyskuuta pitämässään lehdistötilaisuudessa ohjeistanut sekä tunnistautumisen että palveluiden rajoittamisen suhteen. Uusi ohjeistus antaa pankeille joustavia mahdollisuuksia asiakkaan tuntemisenvelvoitteiden täyttämiseksi. FIVAn lausunto vastaa Nordean näkemystä siitä, miten velvoitteet tulisi toteuttaa käytännössä ja tulemme päivittämään välittömästi ohjeistuksemme vastaamaan sitä.
Käytännössä asiakkaan, joka on saanut Nordealta tietojen päivityspyynnön, kannattaa edelleen varmistaa, että hänen henkilötietonsa ovat ajan tasalla mahdollisimman pian. Asiakastietojen päivitystä tehdään viime kädessä asiakkaiden turvaamiseksi ja erilaisten identiteettivarkauksien ja muiden väärinkäytösten estämiseksi. Kyseessä ei siis ole vain lakisääteinen velvollisuutemme vaan ennen kaikkeaan asiakkaan etu.
Lue lisää henkilötietojen päivittämisestä Avautuu uuteen ikkunaan
Valppaana verkossa
Varmista, että käyttämäsi laite on suojattu, virustorjuntaohjelma päivitetty ja palomuuri toiminnassa. Ole valppaana, kun asioit verkossa ja avaat tuntemattomista lähteistä tulevia sähköposteja ja linkkejä. Säilytä ja käytä pankkitunnuksiasi huolellisesti, äläkä anna muiden henkilöiden käyttää tilejäsi.