Nordean tulee lakisääteisten velvollisuuksien perusteella ja vastuullisena yhteiskunnan jäsenenä tuntea asiakkaansa ja kysyä asiakastietoihin ja pankkiasiointiin liittyviä kysymyksiä kaikilta asiakkailtaan. Esitämme kysymyksiä asiakassuhdetta avattaessa ja säännöllisesti asiakassuhteen aikana.

Asiakastietoja päivitetään säännöllisesti

Pyydämme säännöllisesti asiakkaitamme tarkastamaan ja tarvittaessa päivittämään asiakastietoihin ja pankkiasiointiin liittyviä tietoja, jotta ne ovat ajan tasalla ja oikein. Asiakastietojen on tärkeää olla ajan tasalla, jotta asiointi olisi mahdollisimman mutkatonta.

Osalle asiakkaistamme lähetämme pyynnön tarkistaa ja tarvittaessa päivittää asiakastiedot mobiili- ja verkkopankkiin ja osaa lähestymme kirjeellä.

Jos olet saanut meiltä pyynnön päivittää asiakastiedot, niin teethän sen mahdollisimman pikaisesti. Mikäli et päivitä asiakastietojasi pyynnön saatuasi, joudumme tekemään pankkipalveluihisi rajoituksia, kunnes olet päivittänyt tietosi.

Sinun on turvallista täydentää asiakastietojasi saamiesi ohjeiden mukaisesti digipalvelussa. Voit tarkistaa sivuston turvallisuuden ja SSL-suojauksen napauttamalla turvalukon kuvaa selaimen ylä- tai alapalkissa.

Haluamme vielä muistuttaa, että emme kysy koskaan henkilökohtaisia pankkitunnuksia tai kortin tietoja sähköpostitse tai puhelimitse.

Millaisia kysymyksiä esitämme asiakastietoja päivitettäessä?

Pankilla täytyy henkilötietojen lisäksi olla riittävät tiedot muun muassa asiakkaan toiminnasta ja taloudellisesta asemasta. Lisäksi kysymme muun muassa verotusmaata ja Nordeaan tulevien tulojen ja varallisuuden alkuperää. Tarvittaessa voimme pyytää dokumentaatiota antamiesi tietojen todentamiseksi.

Meidän täytyy myös selvittää, toimitko sinä, perheenjäsenesi tai läheinen yhtiökumppanisi merkittävässä poliittisesti vaikutusvaltaisessa tehtävässä. Tämä ei tarkoita, että kysyisimme poliittisia mielipiteitäsi.

Käsittelemme kaikkia antamiasi tietoja luottamuksellisesti ja henkilötietojen keräämistä ja säilyttämistä koskevien lakien mukaisesti.

Nordeassa hyväksyttävät henkilöllisyysasiakirjat

Pankin täytyy aina asiakkaan kanssa asioidessaan todentaa hänen henkilöllisyytensä pankin hyväksymästä ja ehjästä henkilöllisyystodistuksesta. Nordeassa henkilöllisyyden todentamiseen soveltuvana henkilöllisyystodistuksena hyväksytään seuraavat voimassa olevat asiakirjat: Nordeassa hyväksyttävät henkilöllisyysasiakirjat

Lisätietoja

Finanssivalvonta – Asiakkaan tunnistaminen ja tunteminen

Kysymyksiä ja vastauksia