Muutamia asioita kysymme kuitenkin muista syistä. Nordea on yksi Euroopan suurimmista pankeista ja haluamme kantaa yhteiskunnallisen vastuumme. Pankkina meitä velvoittaa monet lait, joilla pyritään ehkäisemään esimerkiksi rahanpesua, terrorismia ja taloudellista rikollisuutta. 

Esitämme sinulle kysymyksiä, kun sinusta tulee asiakkaamme ja myös sen jälkeen aika ajoin asioidessasi.

Käsittelemme kaikkia antamiasi tietoja luottamuksellisesti ja pankkisalaisuutta koskevien lakien mukaisesti. Voimme käyttää antamiasi tietoja esimerkiksi silloin, kun meillä on velvollisuus arvioida sijoitustuotteen tai -palvelun soveltuvuutta sinulle. Tällöin meidän ei tarvitse kysyä sinulta samoja asioita useampaan kertaan.

Päivitämme säännöllisesti asiakkaidemme tuntemistietoja   

Pyydämme asiakkaitamme aika ajoin päivittämään henkilöllisyyteen ja pankkiasiointiin liittyviä tietoja. Asiakastietojen on tärkeä olla ajan tasalla, jotta asiointi olisi mahdollisimman mutkatonta ja turvallista. Jos olet saanut meiltä pyynnön päivittää asiakastiedot, niin teethän sen mahdollisimman pikaisesti.

Vaikka päivityspyynnön taustalla on pankkien lakiin perustuva velvollisuus tuntea omat asiakkaansa, kyseessä on ennen kaikkea asiakkaan etu. Asiakastietojen päivitystä tehdään asiakkaiden turvaamiseksi ja erilaisten identiteettivarkauksien ja muiden väärinkäytösten estämiseksi.

Valppaana verkossa

Turvallisuutesi on meille tärkeää. Varmista, että käyttämäsi laite on suojattu, virustorjuntaohjelma on päivitetty ja palomuuri on toiminnassa. 

Ole valppaana, kun asioit verkossa ja avaat tuntemattomista lähteistä tulevia sähköposteja ja linkkejä. Säilytä ja käytä pankkitunnuksiasi huolellisesti, äläkä anna muiden henkilöiden käyttää tilejäsi. Huomioithan, että emme kysy koskaan henkilökohtaisia pankkitunnuksia tai kortin tietoja sähköpostitse, puhelimitse tai sosiaalisen median kautta.

Lisätietoja

FinanssivalvontaAvautuu uuteen ikkunaan

Millaisia kysymyksiä esitämme?

Pankeilla on lakisääteinen velvollisuus tunnistaa ja tuntea asiakkaansa. Pankilla täytyy henkilötietojen lisäksi olla riittävät tiedot muun muassa asiakkaan toiminnasta, taloudellisesta asemasta ja varojen alkuperästä. Kaikkia antamiasi tietoja käsitellään luottamuksellisesti pankkisalaisuutta koskevien lakien mukaisesti.

Tarkistamme henkilötiedot, sekä pankkiasiointiin liittyviä tietoja. Kysymme muun muassa kansalaisuutta, syntymämaata, verotusmaata ja Nordeaan tulevien tulojen alkuperää. Saatamme kysyä sinulta esimerkiksi tilillesi tulevien varojen alkuperästä ja käyttötarkoituksesta. Varojen alkuperää selvittääksemme saatamme tarvita kirjallisen selvityksen lisäksi esimerkiksi kauppakirjoja tai muita asiakirjoja. Meidän täytyy myös selvittää, oletko poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö (PEP), tällaisen henkilön perheenjäsen tai läheinen yhtiökumppani. Tämä ei tarkoita, että kysyisimme poliittisia mielipiteitäsi. 

Kysymykset ovat samoja, joita käymme läpi konttoritapaamisissa.

Käytämme asiakastietojen hankkimiseen eri kanavia

Kysymme pankkiasiointiin liittyviä tietoja monia kanavia käyttäen. Osaa asiakkaistamme lähestymme kirjeellä tai soitamme puhelimitse, ja osa saa kyselyn verkko- tai mobiilipankissa. Sinun on turvallista täydentää asiakastietojasi nordea.fi/KYC sivulla. 

Kyselyyn vastaaminen verkko- ja mobiilipankissa tapahtuu turvallisesti tunnistautumisen jälkeen. Verkkopankissa voit tarkistaa sivuston turvallisuuden ja SSL-suojauksen napauttamalla turvalukon kuvaa selaimen ylä- tai alapalkissa.

Haluamme vielä muistuttaa, että emme kysy koskaan henkilökohtaisia pankkitunnuksia tai kortin tietoja sähköpostitse tai puhelimitse. 

Nordeassa hyväksyttävät henkilöllisyysasiakirjat

Pankilla on velvollisuus todentaa asiakkaan henkilöllisyys virallisesta ja ehjästä henkilöllisyystodistuksesta. Tämä koskee sekä nykyisiä että uusia asiakkaita.

Nordeassa hyväksyttävät henkilöllisyysasiakirjat

Kysymyksiä ja vastauksia