Asiakkaan tunteminen – miksi pankki kysyy?

Pankkitoiminta perustuu luottamukseen, joka muodostuu hyvästä palvelusta, asiakkaan tuntemisesta ja oikeista ratkaisuista. Kysymme monenlaisia asioita, koska haluamme tuntea sinut ja ymmärtää elämäntilanteesi. Näin pystymme antamaan hyviä neuvoja ja tarjoamaan juuri sinun tarpeisiisi sopivia pankkipalveluita.

Muutamia asioita kysymme kuitenkin muista syistä. Nordea on yksi Euroopan suurimmista pankeista ja haluaa kantaa yhteiskunnallisen vastuunsa. Pankkeja velvoittavat monet lait, joilla pyritään ehkäisemään esimerkiksi rahanpesua, terrorismia ja taloudellista rikollisuutta.

Pankki voi myös käyttää antamiasi tietoja soveltuvin osin niiden pankkipalvelujen yhteydessä, joissa meillä pankkina on velvollisuus selvittää sinusta tietyt asiat, kuten arvioidaksemme sijoitustuotteen tai -palvelun soveltuvuutta sinulle. Tällöin meidän ei tarvitse kysyä samoja asioita useampaan kertaan.

Esitämme kysymyksiä, kun sinusta tulee asiakkaamme ja myös sen jälkeen asioidessasi konttorissa, verkkopankin kautta, tai puhelimitse Nordea Asiakaspalvelussa (0200 3000) tai Nordea Business Centre -palvelussa (0200 2121).

Nordea jatkaa asiakkaiden tuntemistietojen päivitystä 

Nordea on lähestynyt kesän ja alkusyksyn aikana osaa henkilöasiakkaistaan viestillä, jossa on kerrottu asiakkaan henkilötietojen olevan päivittämättä. Asiakkaan henkilötietojen on tärkeä olla ajan tasalla, jotta asiointi olisi mahdollisimman mutkatonta ja turvallista. Iso osa päivityspyynnön saaneista asiakkaista on jo päivittänyt tietonsa, mutta osalla on vielä päivitys tekemättä. 

Päivityspyynnön taustalla on pankkien lakiin perustuva velvollisuus tuntea omat asiakkaansa. Asiakastietojen päivitystä tehdään myös asiakkaiden turvaamiseksi ja erilaisten identiteettivarkauksien ja muiden väärinkäytösten estämiseksi. Finanssivalvonta on 15. syyskuuta pitämässään lehdistötilaisuudessa ohjeistanut sekä tunnistautumisen että palveluiden rajoittamisen suhteen. Uusi ohjeistus antaa pankeille joustavia mahdollisuuksia asiakkaan tuntemisenvelvoitteiden täyttämiseksi. FIVAn lausunto vastaa  Nordean näkemystä siitä, miten velvoitteet tulisi toteuttaa käytännössä ja tulemme päivittämään välittömästi ohjeistuksemme vastaamaan sitä. 

Käytännössä asiakkaan, joka on saanut Nordealta tietojen päivityspyynnön, kannattaa edelleen varmistaa, että hänen henkilötietonsa ovat ajan tasalla mahdollisimman pian.  Asiakastietojen päivitystä tehdään viime kädessä asiakkaiden turvaamiseksi ja erilaisten identiteettivarkauksien ja muiden väärinkäytösten estämiseksi. Kyseessä ei siis ole vain lakisääteinen velvollisuutemme vaan ennen kaikkeaan asiakkaan etu.

Lue lisää henkilötietojen päivittämisestä Avautuu uuteen ikkunaan

Valppaana verkossa

Varmista, että käyttämäsi laite on suojattu, virustorjuntaohjelma päivitetty ja palomuuri toiminnassa. Ole valppaana, kun asioit verkossa ja avaat tuntemattomista lähteistä tulevia sähköposteja ja linkkejä. Säilytä ja käytä pankkitunnuksiasi huolellisesti, äläkä anna muiden henkilöiden käyttää tilejäsi.

Lisätietoja

FinanssivalvontaAvautuu uuteen ikkunaan

Millaisia kysymyksiä esitämme?

Millaisia kysymyksiä esitämme?

Pankeilla on lakisääteinen velvollisuus tunnistaa ja tuntea asiakkaansa. Pankilla täytyy henkilötietojen lisäksi olla riittävät tiedot muun muassa asiakkaan toiminnasta, taloudellisesta asemasta ja varojen alkuperästä. Kaikkia antamiasi tietoja käsitellään luottamuksellisesti pankkisalaisuutta koskevien lakien mukaisesti.

Saatamme kysyä sinulta esimerkiksi tilillesi tulevien varojen alkuperästä ja käyttötarkoituksesta. Varojen alkuperää selvittääksemme saatamme tarvita kirjallisen selvityksen lisäksi esimerkiksi kauppakirjoja tai muita asiakirjoja.

Pankin täytyy myös selvittää, oletko poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö (= PEP), tällaisen henkilön perheenjäsen tai läheinen yhtiökumppani. Tämä ei tarkoita, että kysyisimme poliittisia mielipiteitäsi.

Käytämme asiakastietojen hankkimiseen eri kanavia

Kysymme asiakkaaseen ja tämän pankkiasiointiin liittyviä tietoja monia kanavia käyttäen. Osaa asiakkaistamme lähestymme kirjeellä tai soitamme puhelimitse, ja osa saa kyselylomakkeen verkkopankissa, mobiilipankissa tai nordea.fi/ta –sivulla. 

Kyselyyn vastaaminen verkko- ja mobiilipankissa tapahtuu turvallisesti tunnistautumisen jälkeen. Verkkopankissa voit tarkistaa sivuston turvallisuuden ja SSL-suojauksen napauttamalla turvalukon kuvaa selaimen ylä- tai alapalkissa,

Tarkistamme sekä henkilötiedot että pankkiasiointiin liittyviä tietoja. Kysymme muun muassa kansalaisuutta, syntymämaata, verotusmaata ja Nordeaan tulevien tulojen alkuperää. Kysymykset ovat samoja, joita käymme läpi konttoritapaamisissa.

Haluamme vielä muistuttaa, että emme kysy koskaan henkilökohtaisia pankkitunnuksia, kortin tietoja tai henkilötunnusta sähköpostitse tai puhelimitse. 

Nordeassa hyväksyttävät henkilöllisyysasiakirjat

Pankilla on velvollisuus todentaa asiakkaan henkilöllisyys virallisesta ja ehjästä henkilöllisyystodistuksesta. Tämä koskee sekä nykyisiä että uusia asiakkaita.

Nordeassa hyväksyttävät henkilöllisyysasiakirjat

Henkilöllisyyden todentaminen Nordeassa
Kysymyksiä ja vastauksia

Millaisia kysymyksiä esitämme?

Pankeilla on lakisääteinen velvollisuus tunnistaa ja tuntea asiakkaansa. Pankilla täytyy henkilötietojen lisäksi olla riittävät tiedot muun muassa asiakkaan toiminnasta, taloudellisesta asemasta ja varojen alkuperästä. Kaikkia antamiasi tietoja käsitellään luottamuksellisesti pankkisalaisuutta koskevien lakien mukaisesti.

Saatamme kysyä sinulta esimerkiksi tilillesi tulevien varojen alkuperästä ja käyttötarkoituksesta. Varojen alkuperää selvittääksemme saatamme tarvita kirjallisen selvityksen lisäksi esimerkiksi kauppakirjoja tai muita asiakirjoja.

Pankin täytyy myös selvittää, oletko poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö (= PEP), tällaisen henkilön perheenjäsen tai läheinen yhtiökumppani. Tämä ei tarkoita, että kysyisimme poliittisia mielipiteitäsi.

Käytämme asiakastietojen hankkimiseen eri kanavia

Kysymme asiakkaaseen ja tämän pankkiasiointiin liittyviä tietoja monia kanavia käyttäen. Osaa asiakkaistamme lähestymme kirjeellä tai soitamme puhelimitse, ja osa saa kyselylomakkeen verkkopankissa, mobiilipankissa tai nordea.fi/ta –sivulla. 

Kyselyyn vastaaminen verkko- ja mobiilipankissa tapahtuu turvallisesti tunnistautumisen jälkeen. Verkkopankissa voit tarkistaa sivuston turvallisuuden ja SSL-suojauksen napauttamalla turvalukon kuvaa selaimen ylä- tai alapalkissa,

Tarkistamme sekä henkilötiedot että pankkiasiointiin liittyviä tietoja. Kysymme muun muassa kansalaisuutta, syntymämaata, verotusmaata ja Nordeaan tulevien tulojen alkuperää. Kysymykset ovat samoja, joita käymme läpi konttoritapaamisissa.

Haluamme vielä muistuttaa, että emme kysy koskaan henkilökohtaisia pankkitunnuksia, kortin tietoja tai henkilötunnusta sähköpostitse tai puhelimitse. 

Nordeassa hyväksyttävät henkilöllisyysasiakirjat

Pankilla on velvollisuus todentaa asiakkaan henkilöllisyys virallisesta ja ehjästä henkilöllisyystodistuksesta. Tämä koskee sekä nykyisiä että uusia asiakkaita.

Nordeassa hyväksyttävät henkilöllisyysasiakirjat

Kysymyksiä ja vastauksia

KysymysVastaus
Kirjautuessani mobiilipankkiin saan pyynnön toimittaa henkilöllisyysasiakirjani tiedot, miksi?

Pankeilla on jatkuva velvollisuus pitää asiakastiedot ajan tasalla. Tätä varten me Nordeassa haluamme tarjota asiakkaillemme mahdollisuuden päivittää henkilöllisyysasiakirjan tiedot mahdollisimman helposti. 

Vaihtoehtona Nordean konttorissa käymiselle voit syksystä 2019 alkaen toimittaa henkilöllisyysasiakirjasi tiedot helposti myös mobiilipankissa täysin automaattisella itsepalvelutyökalulla. 

Itsepalvelutyökalu pyytää sinua ottamaan valokuvan henkilöllisyysasiakirjasta. Lisäksi työkalu ottaa sinusta kuvan, jolloin se pyytää sinua hymyilemään ja kääntämään päätäsi sen varmistamiseksi, että kyseessä on oikea henkilö.

Kysyttekö asiakkaan tuntemiseen liittyvät kysymykset kaikilta asiakkailtanne?

Kyllä. Kysymme nämä kysymykset kaikilta asiakkailtamme, mutta niitä ei kysytä kaikilta samaan aikaan. Vastaamalla näihin kysymyksiin sinä ja muut asiakkaat voitte auttaa torjumaan laitonta toimintaa.

Miksi kysytte tällaisia kysymyksiä?

Luottamus pankkiasioinnin turvallisuuteen on sinun tärkein oikeutesi asiakkaanamme. Sitä varmistaa myös lainsäädäntö, joka edellyttää suomalaisia pankkeja päivittämään asiakastietojaan jatkuvasti. Tarkistamme säännöllisesti kaikilta asiakkailtamme henkilöllisyyteen ja pankkiasiointiin liittyviä tietoja. Teemme tämän väärinkäytösten estämiseksi ja varmistaaksemme, että asiakastiedot ovat varmasti oikein ja ajan tasalla.

Nordeaan luotetaan vastuullisena yhteiskunnan jäsenenä ja haluamme säilyttää tämän luottamuksen.

Mihin näitä tietoja käytetään?

Tietojen avulla opimme tuntemaan asiakkaamme, heidän toimintansa sekä pankkipalveluiden tarpeen. Näin voimme tarjota asiakkaillemme sopivimmat palvelut, turvata heidän taloudelliset etunsa ja havaita mahdollisen poikkeavan tai epäilyttävän toiminnan. 

Haluamme suojella asiakkaitamme ja koko yhteiskuntaa. Pyydetyt tiedot päivitetään asiakasjärjestelmiimme, jotta kaikki sinua koskevat tiedot ovat oikein ja ajan tasalla. Tuntemistietoja ja muita henkilötietoja voidaan käyttää esimerkiksi rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämiseen, paljastamiseen ja selvittämiseen sekä rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen ja sen rikoksen, jolla rahanpesun tai terrorismin rahoittamisen kohteena oleva omaisuus tai rikoshyöty on saatu, tutkintaan saattamista varten. 

Täytyykö minun vastata näihin kysymyksiin?

Kyllä, kaikkien asiakkaiden täytyy vastata näihin kysymyksiin. Nordea on pankkina ja vastuullisena yhteiskunnan jäsenenä velvollinen kysymään nämä kysymykset kaikilta asiakkailtaan.

Jos vastaat kysymyksiin internetissä, lomakkeen kaikki sivut on tärkeää tallentaa. Tällöin tiedot eivät häviä, vaikka et vastaisikaan kaikkiin kysymyksiin ensimmäisen kirjautumisen yhteydessä.

Sinulle lähetetään muistutuksia lomakkeen täyttämisestä, jollet ole täyttänyt sitä valmiiksi.

Lopetatteko asiakkuuteni Nordeassa, jollen vastaa näihin kysymyksiin?

Tarvitsemme vastauksesi näihin kysymyksiin, jotta voimme taata turvallisen pankkiasioinnin ja sujuvan palvelun. Mikäli emme saa sinulta tarvittavia tietoja, voi seurauksena viime kädessä olla se, ettemme voi tarjota sinulle kaikkia palvelujamme tai antaa tarvitsemaasi neuvontaa.

Kysyvätkö kaikki pankit tällaisia kysymyksiä?

Kyllä, lainsäädäntö edellyttää kaikkia pankkeja tuntemaan asiakkaansa ja siksi pankkien on hankittava tietoja asiakkaistaan. Pankit saattavat kuitenkin tehdä sen eri tavoin ja eri aikaan. Lainsäädäntöön perustuvat vaatimukset ovat kuitenkin kaikille pankeille samat

Lisätietoja www.finanssivalvonta.fiAvautuu uuteen ikkunaan

Voinko vastata kysymyksiin myöhemmin?

Voit vastata kysymyksiin myöhemmin, mutta sujuvan pankkipalvelun varmistamiseksi pyydämme, että vastaat parin viikon aikana. Jos olet saanut henkilökohtaisen koodin sisältävän kirjeen, muistathan, että koodi on voimassa 20 päivää.

Jaatteko nämä tiedot muiden pankkien kanssa?

Emme. Vastausten avulla varmistetaan se, että kaikki sinua koskevat tiedot ovat oikein ja ajan tasalla Nordeassa. Tämän lisäksi tietoja käytetään lakisääteisen raportoinnin yhteydessä.

Antamiasi tietoja käsitellään luottamuksellisesti pankin salassapitovelvollisuutta sekä tietosuoja-asetusta noudattaen.

Voinko muuttaa vastauksiani?

Jos haluat korjata tai päivittää aiemmin antamiasi vastauksia, voit soittaa asiakaspalveluumme numerossa 0200 3000 (pvm/mpm) tai ottaa yhteyttä konttoriin.

Miten usein kysytte tällaisia kysymyksiä?

Meidän on kysyttävä näitä kysymyksiä säännöllisin väliajoin, sillä lainsäädäntö edellyttää kaikkia suomalaisia pankkeja pitämään asiakastietonsa ajantasaisina.

Nordea kantaa osaltaan yhteiskuntavastuuta ylläpitämällä riittäviä ja ajantasaisia tietoja asiakkaidensa tuntemiseksi.

Miksi kysytte, mikä on verotuksellinen asuinvaltioni?

OOECD (taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestö) on päättänyt yhteisestä kansainvälisestä raportointistandardista, joka koskee finanssitilitietojen automaattista vaihtamista. Tämän standardin on hyväksynyt yli 40 maata, mukaan lukien Suomi ja kaikki EU-maat.

Standardi tarkoittaa, että rahoituslaitokset ovat velvollisia selvittämään, mikä maa tai maat ovat asiakkaan verotuksellisia asuinvaltioita Muissa maissa tai muilla lainkäyttöalueilla verovelvollisten asiakkaiden tilejä koskevat tiedot on raportoitava vuosittain.

Miksi kysytte syntymämaatani ja kansallisuuksiani?

Syntymämaata ja kansalaisuutta koskevat tiedot ovat tarpeellisia asiakaan tuntemiseksi.

Mistä tiedän, että kirje on todella tullut Nordeasta / verkkosivu on todella Nordean sivu, eikä huijaus-/kalasteluyritys?

Kun olet kirjautunut verkkopankkiin tai kirjoittanut verkkosivun osoitteen, osoitekentässä näkyy lukkokuvake. Se kertoo, että olet turvallisella sivulla. Ennen kuin täytät lomakkeen voit tarkistaa, että nimesi ja henkilötunnuksesi on täytetty automaattisesti.

Jos olet saanut kirjeen, jossa on linkki ja henkilökohtainen koodi, muista kirjoittaa verkkosivun osoite itse.

Jos olet epävarma siitä, onko kyseessä aito Nordean yhteydenotto, voit soittaa numeroon 0200 3000.

Olen ollut Nordean asiakas yli 10/20/30 vuotta. 

Miksi minun pitää vastata näihin kysymyksiin nyt? Tunnen pankkineuvojani henkilökohtaisesti. 

Miksi tarvitsette nämä tiedot?Asiakastiedoissani ei ole tapahtunut muutoksia sen jälkeen kun olen tullut pankkinne asiakkaaksi. Pitääkö minun silti vastata näihin kysymyksiin?

Lainsäädäntö edellyttää kaikkia suomalaisia pankkeja päivittämään asiakastietonsa säännöllisesti. Haluamme ennen kaikkea turvata taloudelliset etusi ja suojella sinua laittomalta toiminnalta. Nordea kantaa osaltaan yhteiskuntavastuuta ylläpitämällä riittäviä ja ajantasaisia tietoja asiakkaidensa tuntemiseksi.

Kysymme nämä kysymykset kaikilta uusilta asiakkailta sekä nykyisiltä asiakkailta riippumatta siitä, miten kauan he ovat olleet asiakkaitamme.

Otatteko yhteyttä minuun, jos näihin kysymyksiin annetut vastaukset eivät vastaa todellista tilannetta?

Tärkein tavoitteemme on huolehtia taloudellisista eduistasi. Nordea kantaa osaltaan yhteiskuntavastuuta ylläpitämällä riittäviä ja ajantasaisia tietoja asiakkaidensa tuntemiseksi.

Vastauksistasi riippuen saatamme tarvita lisätietoja. Jos tiedot ovat ristiriitaisia, saatamme ottaa yhteyttä sinuun varmistaaksemme, että antamasi tiedot ovat oikein.

Kysyitte nämä kysymykset jo aiemmin tänä vuonna. Miksi kysytte ne uudestaan?

Pahoittelemme, jos olet vastannut samantapaisiin kysymyksiin äskettäin. Vastaathan kuitenkin kysymyksiin tälläkin kertaa. Jos tiedät kaikki vastaukset, aikaa kuluu vain pari minuuttia.

Olen myös muiden pankkien asiakas, eivätkä ne toimi tällä tavalla. Miten voitte sanoa, että kaikki pankit kysyvät tällaisia kysymyksiä?

Lainsäädäntö edellyttää kaikkia suomalaisia pankkeja päivittämään asiakastietonsa säännöllisesti. Kysymme nämä kysymykset varmistaaksemme, että sinua koskevat tiedot ovat oikein ja ajan tasalla.

Jokainen pankki voi päättää itse, miten ja milloin se ottaa yhteyttä asiakkaisiinsa ja kysymykset voivat poiketa hieman toisistaan. Lainsäädännön asettamat velvoitteet ovat kuitenkin kaikille pankeille samat.

Lisätietoja www.finanssivalvonta.fiAvautuu uuteen ikkunaan

Miksi minä sain kirjeen, vaikka vaimoni täytti lomakkeen verkkopankissa ja isälleni esitettiin kysymykset konttorissa?

Kysely on henkilökohtainen, ja se voidaan toimittaa asiakkaille eri tavoin.