Muutamia asioita kysymme kuitenkin muista syistä. Nordea on yksi Euroopan suurimmista pankeista ja haluamme kantaa yhteiskunnallisen vastuumme. Pankkina meitä velvoittaa monet lait, joilla pyritään ehkäisemään esimerkiksi rahanpesua, terrorismia ja taloudellista rikollisuutta.
Esitämme sinulle kysymyksiä, kun sinusta tulee asiakkaamme ja myös sen jälkeen aika ajoin asioidessasi.
Käsittelemme kaikkia antamiasi tietoja luottamuksellisesti ja pankkisalaisuutta koskevien lakien mukaisesti. Voimme käyttää antamiasi tietoja esimerkiksi silloin, kun meillä on velvollisuus arvioida sijoitustuotteen tai -palvelun soveltuvuutta sinulle. Tällöin meidän ei tarvitse kysyä sinulta samoja asioita useampaan kertaan.
Päivitämme säännöllisesti asiakkaidemme tuntemistietoja
Pyydämme asiakkaitamme aika ajoin päivittämään henkilöllisyyteen ja pankkiasiointiin liittyviä tietoja. Asiakastietojen on tärkeä olla ajan tasalla, jotta asiointi olisi mahdollisimman mutkatonta ja turvallista. Jos olet saanut meiltä pyynnön päivittää asiakastiedot, niin teethän sen mahdollisimman pikaisesti.
Vaikka päivityspyynnön taustalla on pankkien lakiin perustuva velvollisuus tuntea omat asiakkaansa, kyseessä on ennen kaikkea asiakkaan etu. Asiakastietojen päivitystä tehdään asiakkaiden turvaamiseksi ja erilaisten identiteettivarkauksien ja muiden väärinkäytösten estämiseksi.
Valppaana verkossa
Turvallisuutesi on meille tärkeää. Varmista, että käyttämäsi laite on suojattu, virustorjuntaohjelma on päivitetty ja palomuuri on toiminnassa.
Ole valppaana, kun asioit verkossa ja avaat tuntemattomista lähteistä tulevia sähköposteja ja linkkejä. Säilytä ja käytä pankkitunnuksiasi huolellisesti, äläkä anna muiden henkilöiden käyttää tilejäsi. Huomioithan, että emme kysy koskaan henkilökohtaisia pankkitunnuksia tai kortin tietoja sähköpostitse, puhelimitse tai sosiaalisen median kautta.