Asiakkaan tunteminen – miksi pankki kysyy?

Pankkitoiminta perustuu luottamukseen, joka muodostuu hyvästä palvelusta, asiakkaan tuntemisesta ja oikeista ratkaisuista. Kysymme monenlaisia asioita, koska haluamme tuntea sinut ja ymmärtää elämäntilanteesi. Näin pystymme antamaan hyviä neuvoja ja tarjoamaan juuri sinun tarpeisiisi sopivia pankkipalveluita.

Muutamia asioita kysymme kuitenkin muista syistä. Nordea on yksi Euroopan suurimmista pankeista ja haluaa kantaa yhteiskunnallisen vastuunsa. Pankkeja velvoittavat monet lait, joilla pyritään ehkäisemään esimerkiksi rahanpesua, terrorismia ja taloudellista rikollisuutta.

Esitämme kysymyksiä, kun sinusta tulee asiakkaamme ja myös sen jälkeen asioidessasi konttorissa, verkkopankin kautta, tai puhelimitse Nordea 24/7 -palvelussa (0200 3000) tai Nordea Business Centre -palvelussa (0200 2121).

Valppaana verkossa

Varmista, että käyttämäsi laite on suojattu, virustorjuntaohjelma päivitetty ja palomuuri toiminnassa. Ole valppaana, kun asioit verkossa ja avaat tuntemattomista lähteistä tulevia sähköposteja ja linkkejä. Säilytä ja käytä pankkitunnuksiasi huolellisesti, äläkä anna muiden henkilöiden käyttää tilejäsi.

Miksi pankki kysyy? Lomakkeet FATCA / CRS Usein kysyttyä- FATCA / CRS Miksi pankki kysyy?

Millaisia kysymyksiä esitämme?

Pankeilla on lakisääteinen velvollisuus tunnistaa ja tuntea asiakkaansa. Pankilla täytyy henkilötietojen lisäksi olla riittävät tiedot muun muassa asiakkaan toiminnasta, taloudellisesta asemasta ja varojen alkuperästä. Kun annat meille pyytämämme tiedot, tuet rikollisuuden vastaista työtämme ja kannat omalta osaltasi yhteiskuntavastuuta. Kaikkia antamiasi tietoja käsitellään luottamuksellisesti pankkisalaisuutta koskevien lakien mukaisesti.

Saatamme kysyä sinulta esimerkiksi tilillesi tulevien varojen alkuperästä ja käyttötarkoituksesta. Varojen alkuperää selvittääksemme saatamme tarvita kirjallisen selvityksen lisäksi esimerkiksi kauppakirjoja tai muita asiakirjoja.

Pankin täytyy myös selvittää, oletko poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö toisessa valtiossa (= PEP), tällaisen henkilön perheenjäsen tai läheinen yhtiökumppani. Tämä ei tarkoita, että kysyisimme poliittisia mielipiteitäsi.

Käytämme asiakastietojen hankkimiseen eri kanavia

Kysymme asiakkaaseen ja tämän pankkiasiointiin liittyviä tietoja monia kanavia käyttäen. Osaa asiakkaistamme lähestymme kirjeellä tai soitamme puhelimitse, ja osa saa kyselylomakkeen verkko- tai mobiilipankissa. 

Kyselyyn vastaaminen verkko- ja mobiilipankissa tapahtuu turvallisesti tunnistautumisen jälkeen. Verkkopankissa voit tarkistaa sivuston turvallisuuden ja SSL-suojauksen napauttamalla turvalukon kuvaa selaimen ylä- tai alapalkissa,

Tarkistamme sekä henkilötiedot että pankkiasiointiin liittyviä tietoja. Kysymme muun muassa kansalaisuutta, syntymämaata, verotusmaata ja Nordeaan tulevien tulojen alkuperää. Kysymykset ovat samoja, joita käymme läpi konttoritapaamisissa.

Osaa asiakkaistamme lähestymme kirjeellä tai soitamme puhelimitse, ja osa saa kyselylomakkeen verkkopankissa, mobiilipankissa tai nordea.fi/ta –sivulla.

Haluamme vielä muistuttaa, että emme kysy koskaan henkilökohtaisia pankkitunnuksia, kortin tietoja tai henkilötunnusta sähköpostitse tai puhelimitse.

Katso kysymykset ja vastaukset 

Nordeassa hyväksyttävät henkilöllisyysasiakirjat

Pankilla on velvollisuus todentaa asiakkaan henkilöllisyys virallisesta ja ehjästä henkilöllisyystodistuksesta. Tämä koskee sekä nykyisiä että uusia asiakkaita.

Nordeassa hyväksyttävät henkilöllisyysasiakirjat

Lomakkeet FATCA / CRS

Verovelvollisuus USA:ssa - FATCA

Yhdysvallat ja Suomi ovat sopineet Yhdysvaltain ulkomaisten tilien verotusta koskevan lain (FATCA, Foreign Account Tax Compliance Act) mukaisesta tietojenvaihdosta. Sopimuksen mukaan rahoituslaitosten on tunnistettava yhdysvaltalaisten henkilöiden omistamat tilit ja sijoitusvarallisuus, ja ilmoitettava niiden määrä paikallisille veroviranomaisille. Nämä raportoivat tiedot edelleen Yhdysvaltain verovirastolle (Internal Revenue Service eli IRS).

Yhdysvaltalaisilla henkilöillä tarkoitetaan muun muassa Yhdysvalloissa asuvia henkilöitä, Yhdysvaltain kansalaisia, kaksoiskansalaisia, pysyvän oleskeluluvan eli Green Cardin haltijoita ja Yhdysvaltoihin rekisteröityjä yrityksiä.

Pyydämme sinua täyttämään yhden alla luetelluista lomakkeista, mikäli saat Nordeasta FATCA-asioihin liittyviä tietoja koskevan kirjeen. Palautathan sen meille kirjeessä annettujen ohjeiden mukaisesti. Linkkien alta löytyvät asiakirjat korvaavat lomakkeet W-8BEN, W-8BEN-E ja W9.

Mikäli sinulla on FATCA-lakiin liittyviä kysymyksiä, katso usein kysytyt kysymykset ja vastaukset  tai ota yhteyttä Nordea Asiakaspalveluun (0200 3000) 24h/vrk (pvm/mpm).

Huomaathan, että Nordea ei voi antaa FATCA-lakiin liittyvää veroneuvontaa. Mikäli sinulla on verotukseen liittyviä kysymyksiä, ota yhteyttä veroasiantuntijaan tai hae tietoa IRS:n verkkosivuilta.

FATCA ja CRS -lomakkeet
Kenelle?Lomake
YksityishenkilöItse annettu todistus henkilöasiakkaalle (pdf, 263 KB)Avautuu uuteen ikkunaan (korvaa lomakkeet W8-BEN ja W9)
YritysItse annettu todistus Yritykselle (pdf, 289 KB)Avautuu uuteen ikkunaan (korvaa lomakkeet W8-BEN-E, W9 sekä aikaisemman itse annetun todistuksen)
Muut lomakkeet löydät IRS:n kotisivultaAvautuu uuteen ikkunaan.
Usein kysyttyä- FATCA / CRS
KysymysVastaus

Miksi kysytte tällaisia kysymyksiä??

Me Nordeassa teemme aktiivisesti työtä turvataksemme taloudelliset etusi. Pankkien vastuulla on myös torjua laitonta toimintaa, kuten huijausyrityksiä, identiteettivarkauksia, ihmiskauppaa, huumekauppaa, terrorismin rahoittamista ja talousrikollisuutta, kuten rahanpesua ja veronkiertoa. Nordeaan luotetaan vastuuntuntoisena yhteiskunnan jäsenenä. Haluamme säilyttää tämän luottamuksen.

Suhtaudumme vastuuseemme vakavasti, ja meillä on velvollisuus tietää, miten asiakkaamme käyttävät pankin tuotteita ja palveluja. Kyse on viime kädessä viranomaisten vaatimuksesta eli meillä on velvollisuus hankkia nämä tiedot asiakkaistamme.

Kysyttekö nämä kysymykset kaikilta asiakkailtanne?

Kyllä. Kysymme nämä kysymykset kaikilta asiakkailtamme, mutta niitä ei kysytä kaikilta samaan aikaan. Tiedämme, että lähes kaikki asiakkaamme ovat rehellisiä, mutta meidän on esitettävä kysymykset kaikille ilman poikkeuksia, jotta löydämme ne harvat, jotka eivät ole. 

Vastaamalla näihin kysymyksiin sinä ja muut asiakkaat voitte auttaa torjumaan laitonta toimintaa.

Mihin näitä tietoja käytetään?

Käytämme näitä tietoja siihen, että opimme tuntemaan asiakkaamme ja ymmärtämään heitä. Näin voimme turvata heidän taloudelliset etunsa ja huomata mahdollisen laittoman toiminnan. 

Haluamme suojella asiakkaitamme ja koko yhteiskuntaa. Tiedämme, että useimmat asiakkaistamme ovat rehellisiä. Nämä tiedot päivitetään asiakasjärjestelmiimme, jotta kaikki sinua koskevat tiedot ovat oikein ja ajan tasalla.

Täytyykö minun vastata näihin kysymyksiin?

Kyllä, kaikkien asiakkaiden täytyy vastata näihin kysymyksiin. Nordea on pankkina ja vastuuntuntoisena yhteiskunnan jäsenenä velvollinen kysymään nämä kysymykset kaikilta asiakkailtaan.

Lomakkeen kaikki sivut on tärkeää tallentaa. Silloin tiedot eivät häviä, vaikka et vastaisikaan kaikkiin kysymyksiin ensimmäisen kirjautumisen yhteydessä.

Sinulle lähetetään muistutuksia lomakkeen täyttämisestä, jollet ole täyttänyt sitä valmiiksi.

Lopetatteko asiakkuuteni Nordeassa, jollen vastaa näihin kysymyksiin?

Tarvitsemme vastauksesi näihin kysymyksiin, joten yritämme ottaa yhteyttä sinuun, jollet ole vastannut niihin. Sinulla saattaa olla monenlaisia syitä siihen, mikset voi vastata kysymyksiin, ja siksi haluamme ottaa yhteyttä sinuun.

Jollemme onnistu tavoittamaan sinua, seurauksena voi viime kädessä olla, ettemme voi tarjota sinulle kaikkia palvelujamme tai antaa tarvitsemaasi neuvontaa.

Kysyvätkö kaikki pankit tällaisia kysymyksiä?

Kyllä, viranomaiset ovat vaatineet kaikkia pankkeja kysymään asiakkailtaan nämä kysymykset. Pankit saattavat kuitenkin tehdä sen eri tavoin ja eri aikaan. Viranomaisten vaatimukset ovat kuitenkin kaikille pankeille samat.

Pankit voivat päättää itse, miten ne hankkivat nämä tiedot.

Lisätietoja www.finanssivalvonta.fiAvautuu uuteen ikkunaan

Voinko vastata kysymyksiin myöhemmin?

Voit vastata kysymyksiin myöhemmin. Jos olet saanut kirjeen, jossa on henkilökohtainen koodi, muista että koodi on voimassa 30 päivää.

Jaatteko nämä tiedot muiden pankkien kanssa?

Emme. Vastausten avulla varmistetaan ainoastaan se, että kaikki sinua koskevat tiedot ovat oikein ja ajan tasalla Nordeassa. Tämän lisäksi tietoja käytetään lakisääteisen raportoinnin yhteydessä.

Antamiasi tietoja käsitellään luottamuksellisesti pankin salassapitovelvollisuutta sekä henkilötietolakia noudattaen.

Voinko muuttaa vastauksiani?

Jos haluat korjata tai päivittää aiemmin antamiasi vastauksia, ota yhteyttä omaan konttoriisi tai soita numeroon 0200 3000.

Miten usein kysytte tällaisia kysymyksiä?

Meidän on kysyttävä näitä kysymyksiä säännöllisin väliajoin, sillä viranomaiset vaativat kaikkia suomalaisia pankkeja päivittämään asiakastietonsa.

Haluamme ennen kaikkea turvata taloudelliset etusi ja suojella sinua laittomalta toiminnalta, kuten identiteettivarkauksilta, huijauksilta ja tietojen kalastelulta. Se on osa vastuutamme pankkina, ja meidän on siksi kysyttävä nämä kysymykset.

Miksi kysytte, missä maassa/maissa olen verovelvollinen?

OECD (taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestö) on päättänyt yhteisestä kansainvälisestä raportointistandardista, joka koskee finanssitilitietojen automaattista vaihtamista. Tämän standardin on hyväksynyt yli 40 maata, mukaan lukien Suomi ja kaikki EU-maat.

Standardi tarkoittaa, että rahoituslaitokset ovat velvollisia selvittämään, missä maassa tai maissa niiden asiakkaat ovat verovelvollisia. Muissa maissa tai muilla lainkäyttöalueilla verovelvollisten asiakkaiden tilejä koskevat tiedot on raportoitava vuosittain.

Miksi kysytte syntymämaatani ja kansallisuuksiani?

Viranomaiset vaativat sitä. Meillä on pankkina oltava nämä tiedot asiakkaistamme.

Mistä tiedän, että kirje on todella tullut Nordeasta / verkkosivu on todella Nordean sivu, eikä huijaus-/kalasteluyritys?

Kun olet kirjautunut verkkopankkiin tai kirjoittanut verkkosivun osoitteen, osoitekentässä näkyy lukkokuvake. Se kertoo, että olet turvallisella sivulla. Ennen kuin täytät lomakkeen voit tarkistaa, että nimesi ja henkilötunnuksesi on täytetty automaattisesti.

Jos olet saanut kirjeen, jossa on linkki ja henkilökohtainen koodi, muista kirjoittaa verkkosivun osoite itse.

Jos olet epävarma siitä, onko kyseessä aito Nordean yhteydenotto, voit soittaa numeroon 0200 3000.

Olen ollut Nordean asiakas yli 10/20/30 vuotta. 

Miksi minun pitää vastata näihin kysymyksiin nyt? Tunnen pankkineuvojani henkilökohtaisesti. 

Miksi tarvitsette nämä tiedot?Asiakastiedoissani ei ole tapahtunut muutoksia sen jälkeen kun olen tullut pankkinne asiakkaaksi. Pitääkö minun silti vastata näihin kysymyksiin?

Viranomaiset ovat vaatineet kaikkia suomalaisia pankkeja päivittämään asiakastietonsa. Haluamme ennen kaikkea turvata taloudelliset etusi ja suojella sinua laittomalta toiminnalta, kuten identiteettivarkauksilta, huijauksilta ja tietojen kalastelulta. Se on osa vastuutamme pankkina, ja meidän on siksi kysyttävä nämä kysymykset.

Kysymme nämä kysymykset kaikilta uusilta asiakkailta sekä nykyisiltä asiakkailta riippumatta siitä, miten kauan he ovat olleet asiakkaitamme.

Kysymme nämä kysymykset juuri nyt siksi, että Suomen viranomaiset ja lainsäätäjät ovat ottaneet käyttöön entistä tiukemmat säännöt. Näissä säännöissä määrätään, mitä tietoja rahoituslaitoksilla on oltava asiakkaistaan.

Otatteko yhteyttä minuun, jos näihin kysymyksiin annetut vastaukset eivät vastaa todellista tilannetta?

Tärkein tavoitteemme on huolehtia taloudellisista eduistasi. Se tarkoittaa, että suojelemme sinua identiteettivarkauksilta, huijausyrityksiltä ja muunlaiselta talousrikollisuudelta.

Vastauksistasi riippuen saatamme tarvita lisätietoja. Jos tiedot ovat ristiriitaisia, saatamme ottaa yhteyttä sinuun varmistaaksemme, että antamasi tiedot ovat oikein.

Käytättekö näitä tietoja minua vastaan tulevaisuudessa, kun olen yhteydessä pankkiin?

Haluamme ennen kaikkea turvata taloudelliset etusi ja suojella sinua laittomalta toiminnalta, kuten identiteettivarkauksilta, huijauksilta ja tietojen kalastelulta.

Siksi saatamme ottaa yhteyttä sinuun, jos antamasi vastaukset ja todellinen tilanne poikkeavat toisistaan.

Otamme yhteyttä sinuun ennen kaikkea varmistaaksemme, että antamasi tiedot ovat oikein, ja päivittääksemme tiedot, jos ne eivät ole oikein.

Kysyitte nämä kysymykset jo xx viikkoa/kuukautta sitten. Miksi kysytte ne uudestaan?

Pahoittelemme, jos olet vastannut samantapaisiin kysymyksiin äskettäin. Vastaathan kuitenkin kysymyksiin tälläkin kertaa. Jos tiedät kaikki vastaukset, aikaa kuluu vain pari minuuttia.

Olen myös muiden pankkien asiakas, eivätkä ne toimi tällä tavalla. Miten voitte sanoa, että kaikki pankit kysyvät tällaisia kysymyksiä?

Viranomaiset ovat vaatineet kaikkia suomalaisia pankkeja päivittämään asiakastietonsa. Kysymme nämä kysymykset varmistaaksemme, että sinua koskevat tiedot ovat oikein ja ajan tasalla.

Jokainen pankki voi päättää itse, miten ja milloin se ottaa yhteyttä asiakkaisiinsa. Viranomaisten vaatimukset ovat kuitenkin kaikille pankeille samat.

Voit lukea lisää täältä: www.finanssivalvonta.fiAvautuu uuteen ikkunaan

Miksi minä sain kirjeen, vaikka vaimoni täytti lomakkeen verkkopankissa ja isälleni esitettiin kysymykset konttorissa?

Tietoja pyydetään eri tavoilla sen mukaan, miten asiakkaamme käyttävät palvelujamme. Otamme yhteyttä asiakkaisiimme joko verkkopankissa, mobiilipankissa, puhelimitse tai kirjeitse varmistaaksemme, että heitä koskevat tiedot ovat oikein ja ajan tasalla. Kirje lähetetään vain niille asiakkaille, jotka eivät käytä verkkopankkia eivätkä mobiilipalveluja.

KysymysVastaus
Mikä on FATCA?

FATCA on Yhdysvalloissa voimassa oleva laki, joka koskee ulkomaisten tilien ja muun sijoitusvarallisuuden verotusta (Foreign Account Tax Compliance Act).

Sen tarkoituksena on estää veronkiertoa Yhdysvalloissa. FATCAn mukaan rahoituslaitosten täytyy tunnistaa asiakkaat, joiden tiedot on raportoitava Yhdysvaltoihin.

FATCA on viety tai viedään osaksi paikallista lainsäädäntöä lukuisissa maissa, mm. kaikissa Pohjoismaissa ja Baltian maissa.

Miten FATCA vaikuttaa?

Rahoituslaitosten täytyy FATCAn mukaan tunnistaa asiakkaistaan yhdysvaltalaiset henkilöt, yritykset ja yhteisöt ja raportoida vuosittain tileistä ja sijoitusvarallisuudesta, jotka nämä asiakkaat omistavat suoraan tai epäsuorasti. Rahoituslaitokset raportoivat tiedot yleensä oman maansa veroviranomaisille.

FATCA on viety tai viedään osaksi paikallista lainsäädäntöä kaikissa maissa, joissa Nordea toimii. Tästä poikkeuksena on Venäjä, missä Nordea on allekirjoittanut sopimuksen lain noudattamisesta suoraan IRS:n kanssa.

Tästä syystä Nordean täytyy noudattaa FATCAn vaatimuksia kaikissa maissa, käydä läpi kaikki nykyiset ja uudet asiakkaat ja varmistaa heidän FATCA-statuksensa. Nordea ottaa tarvittaessa yhteyttä asiakkaisiin lisätietojen saamiseksi.

Nordean on myös pidätettävä vero Yhdysvalloista peräisin olevista FDAP-maksuista (fixed or determinable, annual or periodical) tietyille rahoituslaitoksille, jotka eivät noudata FATCAn vaatimuksia.

Korvaako FATCA muut yhdysvaltalaiset verosäädökset?

Ei korvaa.  FATCA ja sitä koskevat paikalliset lainsäädännöt koskevat vain rahoituslaitoksilta vaadittavaa prosessia ja raportointia, joka liittyy asiakkaan tuntemiseen. Se ei vaikuta verolakeihin, jotka sinun on muuten otettava huomioon.

Nordea suosittelee, että pyydät neuvoa veroasiantuntijalta, jos sinulla on verolainsäädäntöön liittyviä kysymyksiä.

Mitkä ovat Nordean velvollisuudet FATCA:n perusteella?

Nordealla on seuraavat velvollisuudet:

  • Nordean on käytävä läpi nykyiset ja uudet asiakkaansa ja tunnistettava asiakkaat, joita FATCAn mukainen raportointivelvollisuus koskee.
  • Nordean on raportoitava paikallisille veroviranomaisille tiedot kaikista yhdysvaltalaisten henkilöiden suoraan tai epäsuorasti omistamista tileistä. Venäjällä ja Sveitsissä Nordea raportoi suoraan IRS:lle.
  • Nordean on myös raportoitava tiedot tileistä ja muusta sijoitusvarallisuudesta, joiden omistajat eivät vastaa yhdysvaltalaisuutta koskeviin kysymyksiin.
  • Nordean on perittävä vero Yhdysvalloista peräisin olevista FDAP-maksuista tietyille rahoituslaitoksille, jotka eivät noudata FATCAn vaatimuksia.
Onko Nordea ainoa pankki,
joka tekee näin?
Ei ole, sillä kaikkien rahoituslaitosten on noudatettava FATCA-vaatimuksia. Eri rahoituslaitoksilla saattaa kuitenkin olla erilaisia käytäntöjä vaatimusten noudattamisessa.
Eräs toinen pankki otti
minuun yhteyttä.
Miksi se pyysi minulta erilaisia asiakirjoja kuin Nordea?

 

Eri rahoituslaitoksilla saattaa olla erilaisia käytäntöjä kerätä tietoja asiakkailtaan FATCA-statuksen varmistamiseksi. Lisäksi lomakkeet saattavat olla erilaisia.

Mitä tietoja Nordea raportoi paikallisille veroviranomaisille? 

Vuodelta 2014 raportoitaviin tietoihin sisältyy nimi, osoite ja yhdysvaltalaisen henkilön verotustunnus sekä tilinumerot ja tilien saldot.

Miten tämä vaikuttaa yksittäisiin henkilöihin?

Vaikuttaako tämä minuun vain, jos olen Yhdysvaltain kansalainen?
Ei. Laissa on useita kriteerejä, jotka rahoituslaitosten on huomioitava, kun ne käyvät läpi asiakkaidensa tilejä ja pyrkivät tunnistamaan yhdysvaltalaiset henkilöt. Jos asiakas täyttää minkä tahansa seuraavista kriteereistä, häneen saatetaan ottaa yhteyttä lisätietojen saamiseksi:

  • Yhdysvaltain kansalaisuus tai asuinpaikka Yhdysvalloissa
  • syntynyt Yhdysvalloissa
  • työlupa (Green Card)
  • henkilö viettää merkittävän osan ajastaan Yhdysvalloissa vuosittain
  • yhdysvaltalainen osoite asiakasrekisterissä
  • yhdysvaltalainen puhelinnumero asiakasrekisterissä
  • toistuvia maksuja Yhdysvalloissa olevalle tilille
  • valtakirja tai allekirjoitusoikeus annettu henkilölle, jolla on yhdysvaltalainen osoite
  • c/o-osoite on ainoa asiakasrekisterissä oleva osoite 

Rahoituslaitosten on käytävä läpi koko asiakaskuntansa, jotta ne voivat tunnistaa yhdysvaltalaiset henkilöt. Siksi ne saattavat ottaa yhteyttä myös henkilöihin, jotka eivät ole yhdysvaltalaisia henkilöitä.
 
Olen yhdysvaltalainen henkilö. Miten tämä vaikuttaa minuun?
Jos olet yhdysvaltalainen henkilö, Nordea saattaa ottaa sinuun yhteyttä saadakseen lisätietoja. Haluat ehkä myös selvittää, tarvitseeko sinun toimittaa muita tietoja Yhdysvaltain veroviranomaisille.

Nordea ei voi neuvoa sinua tässä asiassa, joten pyydämme sinua ottamaan yhteyttä veroasiantuntijaan.

Nordean on raportoitava sinua ja tilejäsi koskevat tiedot paikallisille veroviranomaisille vuosittain. Venäjällä ja Sveitsissä Nordea raportoi suoraan IRS:lle.
 
En ole yhdysvaltalainen henkilö. Miten tämä vaikuttaa minuun?
FATCA ei vaikuta mitenkään suurimpaan osaan asiakkaista, jotka eivät ole yhdysvaltaisia henkilöitä, joten heidän ei tarvitse tehdä mitään.

Nordea saattaa kuitenkin ottaa sinuun yhteyttä vahvistaakseen FATCA-statuksesi ei-yhdysvaltalaisena henkilönä. Näin tehdään, jos on syytä olettaa, että saattaisit olla yhdysvaltalainen henkilö FATCAn tarkoittamassa mielessä.

Jos sinulla on yhteistili yhdysvaltalaisen henkilön kanssa, tiliin sovelletaan FATCAn vaatimuksia.
 

 

Olen yhdysvaltalainen henkilö ja omistan suuren osan erään yrityksen osakkeista. Miten tämä vaikuttaa minuun?

Koska omistat suuren osan yrityksen osakkeista, olet todennäköisesti yrityksen tosiasiallinen edunsaaja tai yrityksessä valtaa käyttävä henkilö.

Nordealla saattaa olla velvollisuus raportoida sinua koskevia tietoja veroviranomaisille. Tämä kuitenkin riippuu siitä, millaista toimintaa yrityksesi harjoittaa. Jos liiketoiminta on passiivista, Nordean on raportoitava yrityksen tosiasiallisen edunsaajan tai yrityksessä valtaa käyttävän henkilön tiedot.

Liiketoiminnan katsotaan olevan passiivista esimerkiksi silloin, kun yli 50 prosenttia yrityksen tuotoista kertyy koroista tai osingoista.

 

Miten tämä vaikuttaa yrityksiin ja yhteisöihin?

FATCAn vaikutukset ulottuvat laajemmalle kuin vain yhdysvaltalaisiin yrityksiin.

Nordea ottaa yhteyttä useisiin yritysasiakkaisiin eri puolilla maailmaa määrittääkseen niiden FATCA-statuksen ja voidakseen luokitella jokaisen asiakkaan. Tämä tehdään joko Nordean omien tai Yhdysvaltain veroviranomaisten lomakkeiden avulla tarvittavista tiedoista riippuen.

Minkälaisia asiakirjoja minun on toimitettava?

Nordea ottaa sinuun tarvittaessa yhteyttä ja kertoo, mitä tietoja tarvitaan ja mitä lomakkeita sinun on täytettävä.

Toimittaako Nordea minulle kaikki tarvittavat lomakkeet?
 

Jos otamme sinuun yhteyttä, lähetämme mukana tarvittavat lomakkeet tai linkit verkkosivuille, joilta voit ladata lomakkeet.

Mitä Nordea tekee, jos en toimita FATCAn vaatimusten mukaisia tietoja?

Mikäli et pyydettäessä toimita tietoja pankkiin, sinua kohdellaan FATCA-lain mukaan henkilönä, jota koskevat tiedot on raportoitava Yhdysvaltoihin.

Nordea raportoi näistä asiakkaista paikallisille veroviranomaisille samat tiedot kuin niistä asiakkaista, jotka ovat toimittaneet Nordealle pyydetyt asiakirjat ja jotka katsotaan yhdysvaltalaisiksi henkilöiksi. Nordea ilmoittaa myös, että asiakas ei itse ole toimittanut tietoja vaan rahoituslaitos ilmoittaa ne.

Jos asiakas ei ole toimittanut pankille tarvittavia tietoja, pankin täytyy joissakin poikkeustapauksissa periä veroa maksuista, joita tulee tällaisen asiakkaan tilille yhdysvaltalaisilta tileiltä.

Usein kysyttyä - CRS

KysymysVastaus
Mitä CRS tarkoittaa?

Yhteinen raportointistandardi (Common Reporting Standard, CRS) on kansainvälinen standardi finanssitilejä koskevien tietojen automaattisesta vaihtamisesta. Standardissa edellytetään, että rahoituslaitokset tunnistavat niiden asiakkaiden finanssitilit, jotka ovat verovelvollisia valtiossa tai lainkäyttöalueella, joka ei ole sama kuin rahoituslaitoksen. Standardin avulla halutaan estää kansainvälistä veronkiertoa.

Standardi tuli voimaan 1. tammikuuta 2016. Kaikkien rahoituslaitosten on siitä lähtien

  • tunnistettava uusien henkilö- ja yritysasiakkaiden verotusmaa (mukaan lukien asiakkaat, jotka ovat verovelvollisia vain kotimaassaan)
  • käytävä läpi nykyiset henkilö- ja yritysasiakkaat tunnistaakseen ne asiakkaat, joiden verotusmaa on jokin muu kuin pankin maa (31. joulukuuta 2017 asti)
  • tunnistettava tietyt yritysasiakkaat ja niiden tosiasialliset edunsaajat / määräysvaltaa käyttävät henkilöt, joiden verotusmaa on jokin muu kuin pankin maa
  • raportoitava paikallisille veroviranomaisille asiakkaista, joiden verotusmaa on jokin muu kuin pankin maa.

Standardi perustuu Yhdysvaltojen Foreign Account Tax Compliance Act (FATCA) -lakiin. Toisaalta se kuitenkin eroaa merkittäviltä osin FATCAsta. Suurin ero on se, että standardi koskee useita maita ja asiakkaita, kun taas FATCA koski vain Yhdysvaltoja ja tilinomistajia, joiden verotusmaa on Yhdysvallat.

Kaikki EU:n jäsenvaltiot noudattavat yhteistä raportointistandardia ja ovat allekirjoittaneet finanssitilitietojen automaattista vaihtamista koskevan sopimuksen (DAC II -direktiivi).

Keitä kansallinen CRS-lainsäädäntö koskee?

Standardi vaikuttaa kaikkiin yksityishenkilöihin ja yrityksiin, joiden verotusmaa on jokin muu kuin pankin maa ja jotka käyttävät jotakin standardin piiriin kuuluvaa tuotetta.

Mitä termi ”verotusmaa” tarkoittaa?

Termi ”verotusmaa” tarkoittaa maata, jossa henkilö asuu ja on verovelvollinen kyseisen maan lainsäädännön mukaisesti.

Yritys/Entity

Lainkäyttöalue on yleisesti yrityksen verotusmaa, jos yritys maksaa tai sen pitäisi kyseisen lainkäyttöalueen lainsäädännön mukaisesti maksaa veroa kyseisellä alueella kotipaikkansa, johdon sijainnin tai rekisteröintipaikan tai muun vastaavan kriteerin perusteella.

Yritysten tytäryhtiöt/sivuliikkeet

Yrityksen sivuliike on verovelvollinen yleensä ainoastaan sen yrityksen verotusmaassa, johon sivuliike kuuluu. Esimerkiksi tanskalaiseen yhtiöön kuuluvan ruotsalaisen tytäryhtiön/sivuliikkeen verotusmaa on yleensä vain Tanska.

Milloin yritys on verovelvollinen toisessa maassa?

Muiden maiden kansalliset lait määrittävät ne ehdot, joiden mukaisesti yrityksiä kohdellaan verovelvollisina. Ehdot kattavat maahan kohdistuvia erilaisia sidonnaisuuksia, jotka kansallisissa verolaeissa muodostavat kattavan verotusperusteen (täysi verovelvollisuus).

Henkilöasiakkaat

Verotusmaa on yleensä asuinmaa. Erityistapauksissa (kuten opiskelu tai työskentely ulkomailla tai pitkään kestävä matka) saatetaan katsoa, että henkilöasiakas asuu jossakin muualla tai samanaikaisesti useammassa kuin yhdessä maassa.

Milloin yksityishenkilö on verovelvollinen toisessa maassa?

Verotusmaa on yleensä sama kuin pysyvä asuinmaa tai oleskelumaa. Jokaisella maalla on kuitenkin omat sääntönsä verotusmaan määrittämiseen.

Katso lisätietoja verotusmaata koskevista säännöistä tietyllä lainkäyttöalueella OECD:n automaattisen tietojenvaihdon portaalista osoitteessa: http://www.oecd.org/tax/automatic-exchange/crs-implementation-and-assistance/tax-residency/#d.en.347760.

Jos asiakkaalla on kysyttävää verotusmaan määrittämisestä, hänen on otettava yhteyttä veroneuvojaan tai paikallisiin veroviranomaisiin.

Miten yhteinen raportointistandardi vaikuttaa finanssipalvelualaan?

Pankit ja muut rahoituslaitokset, kuten arvopaperilaitokset, rahastoyhtiöt, sijoitusyhtiöt ja henkivakuutusyhtiöt, ovat velvollisia tunnistamaan kaikki asiakkaansa yhteistä raportointistandardia koskevan sääntelyn mukaisesti. Lisäksi niiden on raportoitava asiakkaista ja näiden asiakkaiden rahoitusvaroista veroviranomaisille.

Veroviranomaiset puolestaan lähettävät tiedot muiden CRS-maiden veroviranomaisille.

Miten yhteinen raportointistandardi vaikuttaa Nordean toimintaan?

Sekä yhteinen raportointistandardi että FATCA kuuluvat asiakkaan tuntemisvelvollisuutta koskeviin menettelyihin. Nordea esittää asiakkaille uusia kysymyksiä, kun he esimerkiksi avaavat uuden tilin tai sijoittavat rahoitusvaroja tai kun heille maksetaan summia henkivakuutussopimuksista.

Kysymysten avulla Nordea voi tunnistaa ne asiakkaat, joista sen pitää raportoida veroviranomaiselle.

Mitä toimia edellytetään muussa kuin pankin maassa verovelvolliselta asiakkaalta?

Asiakkaan on vastattava pankin / muiden rahoituslaitosten esittämiin kysymyksiin. Jos asiakas on verovelvollinen yhdessä tai useammassa muussa maassa kuin pankin maassa, saatamme pyytää asiakasta täyttämään oman ilmoituksen. Omassa ilmoituksessa asiakas ilmoittaa verotusmaansa ja verotunnistenumeronsa (TIN).

Mikä on verotunnistenumero?

Termillä ”verotunnistenumero (TIN)” tai vastaavalla termillä tarkoitetaan lainkäyttöalueen yksityishenkilölle tai yritykselle antamaa yksilöllistä kirjainten tai numeroiden yhdistelmää, jolla yksityishenkilö tai yhteisö tunnistetaan verohallintoa varten.

Mitä jos asiakas sanoo, ettei hänellä ole verotunnistenumeroa? Mitä asiakkaan pitäisi silloin tehdä?

Eräät lainkäyttöalueet eivät myönnä verotunnistenumeroita. Tässä tapauksessa asiakkaan on kerrottava asiasta. Useimmat maat kuitenkin myöntävät verotunnistenumeron, ja asiakkaan on silloin ilmoitettava se.

Huomaa, että joissakin tilanteissa asiakkaalla ei ole verotunnistenumeroa, ja hänen täytyy silloin anoa sitä paikallisten säännösten mukaisesti.

Lisätietoja eri lainkäyttöalueilla käytetyistä verotunnistenumeroista annetaan osoitteessa: http://www.oecd.org/tax/automatic-exchange/crs-implementation-and-assistance/tax-identification-numbers/#d.en.347759.

Milloin Nordea aloittaa näiden tietojen keräämisen?

Nordea aloittaa yhteisen raportointistandardin edellyttämien tietojen keräämisen vuoden 2016 alussa. Nordea raportoi standardin edellyttämät tiedot ensimmäisen kerran vuonna 2017

Mitä eroa on Dodd-Frankiin, FATCA-lakiin ja yhteiseen raportointistandardiin liittyvällä sääntelyllä?

Dodd-Frank (yhdysvaltalaisiin asiakkaisiin liittyvät rajoitukset)

Dodd-Frankin mukaan asuinpaikka/kotipaikka Yhdysvalloissa on ratkaiseva. Vaatimukset ovat erilaiset kuin FATCA-laissa (jossa myös Yhdysvaltain kansalaisuus on tärkeä). .

FATCA (Yhdysvaltain verotukseen liittyvä raportointi)

Jos asiakas on verovelvollinen Yhdysvalloissa, eli hän on Yhdysvaltain kansalainen tai hänellä on esimerkiksi työlupa (Green Card), häneen sovelletaan FATCA:a (kansallisia lakeja, joilla FATCA otetaan käyttöön). Näiden lakien mukaisesti asiakkaan on annettava oma ilmoitus, joka sisältää hänen verotunnistenumeronsa (TIN) jne. Lisätietoja FATCA:sta on Nordean verkkosivuilla osoitteessa nordea.com. FATCA:a sovelletaan sekä luonnollisiin henkilöihin että oikeushenkilöihin.

Yhteinen raportointistandardi (muiden maiden verotukseen liittyvä raportointi)

Standardi koskee asiakkaita, joiden verotusmaa on jokin muu kuin pankin maa. Standardia sovelletaan sekä luonnollisiin henkilöihin että oikeushenkilöihin.

Mitä asiakastietoja Nordea raportoi yhteisen raportointistandardin mukaisesti?

Vuodesta 2017 lähtien Nordea raportoi vuosittain vuotta 2016 ja seuraavia vuosia koskevat tiedot:

  • talletustilien, säilytystilien, vakuutusten ja rahastotilien saldot/arvot
  • korot, osingot ja muut tuotot
  • bruttotuotot ja bruttosummat (esimerkiksi arvopaperien ja osakkeiden ja/tai rahasto-osuuksien myynnistä) sekä maksetut tai hyvitetyt kokonaisbruttotuotot omaisuuden myynnistä tai lunastuksesta.
  • ”Passiivisten finanssialan ulkopuolisten yritysten” kohdalla raportoidaan myös tosiasiallisista edunsaajista / määräysvaltaa käyttävistä henkilöistä, joiden verotusmaa on muu kuin pankin maa.

Onko olemassa tilejä/tuotteita, joita ei raportoida yhteisen raportointistandardin perusteella?

Seuraavia tilejä ei raportoida:

  • tietyt edellytykset täyttävät eläkkeisiin liittyvät vakuutukset ja eläkesäästötilit
  • kuolinpesätilit
  • sulkutilit
  • julkisesti noteerattujen yhtiöiden tai tällaisiin yhtiöihin liittyvien yritysten tilit.

Mitä asiakas voi tehdä, jos hän ei ole tehnyt veroilmoitusta verotusmaassaan?

Jos asiakas on velvollinen tekemään veroilmoituksen verotusmaassaan, mutta ei ole tehnyt sitä, hänen on tehtävä veroilmoitus jälkikäteen.

Jos henkilö tekee vapaaehtoisesti veroilmoituksen jälkikäteen, seuraamukset ovat normaalisti vähäisemmät verrattuna tilanteeseen, jossa veroviranomainen huomaa, että veroilmoitusta ei ole tehty eikä veroja maksettu.

Joissakin tapauksissa sallitaan toisessa maassa verotettuihin tuloihin liittyvä verohyvitys kaksinkertaisen verotuksen välttämiseksi. Tämä riippuu siitä, onko kyseisten maiden välillä kaksinkertaista verotusta estävä sopimus.

Suosittelemme, että asiakas ottaa yhteyttä veroneuvojaan, jos hän tarvitsee apua veroilmoituksen korjaamisessa tai hänellä on menettelytapoihin liittyviä kysymyksiä. Voimme yleensä suositella mitä tahansa suurimmista tilintarkastusyhtiöistä (PwC, EY, Deloitte, KPMG), sillä niillä on tavallisesti paikalliset yhteyshenkilöt kaikissa maissa ja ne voivat hoitaa kaikki esille tulevat asiat, jotka liittyvät verovelvollisuuteen toisessa maassa.

Mikä on ”aktiivinen finanssialan ulkopuolinen yritys”?

Yhtiötä (joka on muu kuin rahoituslaitos) pidetään aktiivisena, jos sen

1) tuloista yli 50 % on peräisin tuotteiden ja palvelujen myynnistä ja

2) varoista yli 50 % on kertynyt liiketoiminnasta, joka liittyy tuotteiden ja palvelujen myyntiin

Aktiivisia yhtiöitä ovat esimerkiksi seuraavat:

  • yhtiö, jonka tuotoista yli 50 % on peräisin tuotteiden ja/tai palvelujen valmistuksesta ja/tai myynnistä.
  • pörssiyhtiö tai pörssiyhtiöön liittyvä yhtiö (tytär- tai osakkuusyhtiö)
  • valtion laitokset/yksiköt ja niiden omistamat kansainväliset organisaatiot ja yhtiöt
  • säätiöt, voittoa tavoittelemattomat järjestöt, rekisteröidyt uskonnolliset yhteisöt ja muut oikeushenkilöt, joilta ei peritä veroa Ruotsin tuloverolain 7 luvun 3 - 17 §:n mukaisesti.

Mikä on ”passiivinen finanssialan ulkopuolinen yritys”’?

Yhtiötä (joka on muu kuin rahoituslaitos) pidetään passiivisena, jos se

1) saa yli 50 % tuloistaan niin sanottuna passiivisena tulona

2) yli 50 % sen varoista koostuu varoista, jotka tuottavat passiivista tuloa.

Passiivisia tuloja voivat olla esimerkiksi osingot ja korot. Niitä voivat olla myös vuokratulot ja tekijänpalkkiot, jos yhtiöllä ei ole työntekijöitä. Passiivisina tuloina voidaan pitää myös elinkorkoja (jotka liittyvät usein henkivakuutuksiin), passiivista tuloa tuottavien varojen / tuottavan omaisuuden myynnistä kertyvää voittoa, tiettyä vakuutusten tuottoa tai tiettyjä maksuja/lunastuksia.

Mikä on ”rahoituslaitos”?

Rahoituslaitoksia ovat yhtiöt, jotka toimivat talletuslaitoksina (yleensä yhtiöt, jotka hoitavat talletustilejä), säilytysyhteisöt (yhtiöt, jotka tarjoavat asiakkaille säilytystilejä tai vastaavia) sijoitusyhtiöt (yleensä sijoitusrahastot) ja vakuutusyhtiöt, jotka tarjoavat säästämisen tuotteita, kuten säästöhenkivakuutuksia.

Mikä on ”tosiasiallinen edunsaaja” / ”määräysvaltaa käyttävä henkilö”?

Tosiasiallinen edunsaaja tai määräysvaltaa käyttävä henkilö tarkoittaa luonnollista henkilöä, joka käyttää määräysvaltaa yrityksessä. Määräysvalta tarkoittaa, että henkilö pystyy suoraan tai välillisesti määräämään yli 25 prosentista yrityksen varoja.