Asiakkaan tunteminen – miksi pankki kysyy?

Pankkitoiminta perustuu luottamukseen, joka muodostuu hyvästä palvelusta, asiakkaan tuntemisesta ja oikeista ratkaisuista. Kysymme monenlaisia asioita, koska haluamme tuntea sinut ja ymmärtää elämäntilanteesi. Näin pystymme antamaan hyviä neuvoja ja tarjoamaan juuri sinun tarpeisiisi sopivia pankkipalveluita.

Muutamia asioita kysymme kuitenkin muista syistä. Nordea on yksi Euroopan suurimmista pankeista ja haluaa kantaa yhteiskunnallisen vastuunsa. Pankkeja velvoittavat monet lait, joilla pyritään ehkäisemään esimerkiksi rahanpesua, terrorismia ja taloudellista rikollisuutta.

Pankki voi myös käyttää antamiasi tietoja soveltuvin osin niiden pankkipalvelujen yhteydessä, joissa meillä pankkina on velvollisuus selvittää sinusta tietyt asiat, kuten arvioidaksemme sijoitustuotteen tai -palvelun soveltuvuutta sinulle. Tällöin meidän ei tarvitse kysyä samoja asioita useampaan kertaan.

Esitämme kysymyksiä, kun sinusta tulee asiakkaamme ja myös sen jälkeen asioidessasi konttorissa, verkkopankin kautta, tai puhelimitse Nordea 24/7 -palvelussa (0200 3000) tai Nordea Business Centre -palvelussa (0200 2121).

Valppaana verkossa

Varmista, että käyttämäsi laite on suojattu, virustorjuntaohjelma päivitetty ja palomuuri toiminnassa. Ole valppaana, kun asioit verkossa ja avaat tuntemattomista lähteistä tulevia sähköposteja ja linkkejä. Säilytä ja käytä pankkitunnuksiasi huolellisesti, äläkä anna muiden henkilöiden käyttää tilejäsi.

Lisätietoja

Finanssialan Keskusliitto - Asiakkaan tunteminen (pdf)Avautuu uuteen ikkunaan

FinanssivalvontaAvautuu uuteen ikkunaan

Millaisia kysymyksiä esitämme?

Millaisia kysymyksiä esitämme?

Pankeilla on lakisääteinen velvollisuus tunnistaa ja tuntea asiakkaansa. Pankilla täytyy henkilötietojen lisäksi olla riittävät tiedot muun muassa asiakkaan toiminnasta, taloudellisesta asemasta ja varojen alkuperästä. Kun annat meille pyytämämme tiedot, tuet rikollisuuden vastaista työtämme ja kannat omalta osaltasi yhteiskuntavastuuta. Kaikkia antamiasi tietoja käsitellään luottamuksellisesti pankkisalaisuutta koskevien lakien mukaisesti.

Saatamme kysyä sinulta esimerkiksi tilillesi tulevien varojen alkuperästä ja käyttötarkoituksesta. Varojen alkuperää selvittääksemme saatamme tarvita kirjallisen selvityksen lisäksi esimerkiksi kauppakirjoja tai muita asiakirjoja.

Pankin täytyy myös selvittää, oletko poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö (= PEP), tällaisen henkilön perheenjäsen tai läheinen yhtiökumppani. Tämä ei tarkoita, että kysyisimme poliittisia mielipiteitäsi.

Käytämme asiakastietojen hankkimiseen eri kanavia

Kysymme asiakkaaseen ja tämän pankkiasiointiin liittyviä tietoja monia kanavia käyttäen. Osaa asiakkaistamme lähestymme kirjeellä tai soitamme puhelimitse, ja osa saa kyselylomakkeen verkkopankissa, mobiilipankissa tai nordea.fi/ta –sivulla. 

Kyselyyn vastaaminen verkko- ja mobiilipankissa tapahtuu turvallisesti tunnistautumisen jälkeen. Verkkopankissa voit tarkistaa sivuston turvallisuuden ja SSL-suojauksen napauttamalla turvalukon kuvaa selaimen ylä- tai alapalkissa,

Tarkistamme sekä henkilötiedot että pankkiasiointiin liittyviä tietoja. Kysymme muun muassa kansalaisuutta, syntymämaata, verotusmaata ja Nordeaan tulevien tulojen alkuperää. Kysymykset ovat samoja, joita käymme läpi konttoritapaamisissa.

Haluamme vielä muistuttaa, että emme kysy koskaan henkilökohtaisia pankkitunnuksia, kortin tietoja tai henkilötunnusta sähköpostitse tai puhelimitse. 

Nordeassa hyväksyttävät henkilöllisyysasiakirjat

Pankilla on velvollisuus todentaa asiakkaan henkilöllisyys virallisesta ja ehjästä henkilöllisyystodistuksesta. Tämä koskee sekä nykyisiä että uusia asiakkaita.

Nordeassa hyväksyttävät henkilöllisyysasiakirjat

Kysymyksiä ja vastauksia