- Kenen tiedot tulevat rekisteriin?
Positiiviseen luottotietorekisteriin kerätään tiedot yksityishenkilöiltä, joilla on suomalainen henkilötunnus, asuinpaikka Suomessa, tuloja Suomesta tai muu erityinen side Suomeen.
Rekisteriin tulee tiedot yksityishenkilön kuluttajalainoista, kuten asuntolainasta, luottokorteista ja kulutusluotoista.
Lisäksi rekisterissä näkyvät tiedot yksityishenkilön tuloista (palkat, eläkkeet ja etuudet), jotka pohjautuvat tulorekisterin tietoihin.
- Mitkä lainat ja luotot näkyvät rekisterissä?
Ensimmäisessä vaiheessa positiiviseen luottotietorekisteriin tuodaan yksityishenkilölle myönnetyt kuluttajaluotot ja näihin rinnastettavien luottojen tiedot. Esimerkiksi:
- asuntolainat
- opintolainat
- vakuudettomat kulutusluotot
- vakuudelliset kulutusluotot
- luottokortit
- osamaksusopimukset
- leasingluotot.
Lisäksi rekisteriin tuodaan tieto, jos yksityishenkilö on toisen henkilön lainan takaajana.
Huomaa, että positiivisessa luottotietorekisterissä näkyvät vain kuluttajaluotot. Rekisterissä ei näy taloyhtiölainat, yrityslainat tai elinkeinoharjoittamista varten hankitut luotot.
Positiivisessa luottotietorekisterissä näkyvät vain voimassa olevat luotot. Jos esimerkiksi maksat opintolainasi kokonaan pois, se poistuu rekisteristä muutaman päivän kuluessa.
Toisessa vaiheessa rekisteriä täydennetään yksityishenkilön muilla luotoilla. Tällöin rekisteriin tuodaan esimerkiksi luotot, joita yksityinen elinkeinoharjoittaja on ottanut elinkeinotoimintaa varten.
- Mitkä tulot näkyvät rekisterissä?
Positiiviseen luottotietorekisteriin kerätään yksityishenkilön tulot tulorekisteristä. Tällaiset tulot ovat palkat, eläkkeet ja etuudet. Näitä tulotietoja käytetään luotonmyönnössä.
Positiivisessa luottotietorekisterissä ei näy yksityishenkilön pääomatulot, kuten sijoituksista saatavat tuotot tai vuokratulot.
- Miten luotto- ja tulotiedot tulevat rekisteriin?
Luotonantajat ilmoittavat yksityishenkilön olemassa olevat ja uudet luotot positiiviseen luottotietorekisteriin.
Tulotiedot haetaan tulorekisteristä. Tulotiedoissa näkyvät yksityishenkilön palkat, eläkkeet ja etuudet.
- Miten usein Nordea päivittää luottojen tiedot rekisteriin?
Päivitämme tiedot luotoista lain edellyttämällä tavalla. Näin raportoimme luotot ja niiden muutokset rekisteriin:
- Uudet luotot: Avauksen jälkeisenä päivänä.
- Muutokset luottoihin: Pääsääntöisesti muutoksen jälkeisenä päivänä.
- Kertaluottojen maksutapahtumat: Pääsääntöisesti muutoksen jälkeisenä päivänä.
- Luottokorttien tapahtumat: Raportoimme luoton korko- ja kulutapahtumat pääsääntöisesti seuraavana päivänä. Jos maksu on tapahtunut viikonloppuna, teemme ilmoituksen seuraavana arkipäivänä. Raportoimme luoton saldon laskun eräpäivän jälkeisen tiedon mukaan. Esimerkiksi jos luottokorttilaskusi eräpäivä on 15. päivä, raportoimme 16. päivän saldon eli käytetyn luoton määrän 17. päivä rekisteriin.
- Tililimiitin tapahtumat: Raportoimme tililimiitin korko- ja kulutapahtumat pääsääntöisesti seuraavana päivänä. Tililimiitin saldon raportoimme pääsääntöisesti kerran kuussa. Jos luotto on eräännytetty ja siirtynyt Lowellin perintään, maksutapahtumaraportoinnin tekee Lowell.
- Vaatiiko positiivinen luottotietorekisteri minulta toimenpiteitä?
Ei vaadi. Luotonantajat toimittavat tiedot luotoistasi positiiviseen luottotietorekisteriin puolestasi.
Voit kirjautua positiiviseen luottotietorekisteriin ja tarkastella siellä luottojesi tietoja. Rekisterissä voi asettaa itselleen myös vapaaehtoisen luottokiellon maksutta.
Näet rekisterissä myös, jos luotonantajat ovat tarkistaneet tietosi rekisteristä ja mitä tietoja niille on toimitettu. On hyvä huomata, että näet itse enemmän tietoja positiivisessa luottotietorekisterissä kuin mitä luotonantajat näkevät.
Kirjaudu positiiviseen luottotietorekisteriin Verohallinnon sivuillaAvautuu uuteen ikkunaan
- Miten Nordea käyttää rekisterin tietoja?
Nordea hakee tiedot yksityishenkilön tuloista ja luotoista positiivisesta luottotietorekisteristä vain silloin, kun on tarve arvioida henkilön luottokelpoisuutta. Tällaiset tilanteet ovat esimerkiksi, kun yksityishenkilö
- hakee uutta luottoa
- hakee korotusta nykyisen luoton määrään
- hakee sellaista muutosta luottoon, mikä vaatii luottokelpoisuuden arvioinnin
- toimii takaajana toisen henkilön luotolle.
Nordea saa positiivisesta luottotietorekisteristä vain luotonmyöntöön tarvittavat tiedot.
- Sain Nordean hakemuksella virheviestin, joka johtui positiivisesta luottotietorekisteristä. Mitä teen?
Virheviesti voi johtua siitä, että positiivisessa luottotietorekisterissä on yleinen käyttökatko, ja tämän vuoksi emme saaneet haettua tietoja rekisteristä. Voit tarkistaa Verohallinnon sivuilta, onko käynnissä yleinen käyttökatko:
Siirry Verohallinnon positiivisen luottotietorekisterin sivulleAvautuu uuteen ikkunaan
Virheviesti voi johtua myös teknisestä häiriöstä hakemuksella. Yritä täyttää hakemus uudelleen 24 tunnin kuluttua.
- Miksi rekisterin tiedoissa näkyy koko laina, joka minulla on toisen henkilön kanssa?
Jos sinulla on laina yhteisvastuullisesti toisen henkilön kanssa, näkyy positiivisessa luottotietorekisterissä lainan kokonaissumma. Esimerkiksi jos sinulla on asuntolaina yhdessä puolisosi kanssa, näet rekisteristä teidän yhteisen lainan kokonaismäärän. Näet lisäksi lainan tiedoista, että laina on jaettu puolisosi kanssa. Puolisosi näkee myös teidän yhteisen lainan kokonaismäärän positiivisesta luottotietorekisteristä, kun hän kirjautuu rekisteriin.
- Minulla näkyy maksuviiveissä Nordean lainanhoitokuluja, vaikka olen maksanut kaiken ajallaan. Mitä teen?
Tämä ongelma on nyt korjattu. Kirjaudu uudestaan positiiviseen luottotietorekisteriin ja tarkista tietosi.
Kirjaudu positiiviseen luottotietorekisteriin Verohallinnon sivuillaAvautuu uuteen ikkunaan
Jos havaitset rekisterissä virheellistä tietoa, voit laittaa meille selvityspyynnön Nordean verkko- tai mobiilipankin kautta.
- Miksi lainani tiedoissa lukee "siirretty"?
Positiivisessa luottotietorekisterissä lukee "siirretty" lainasi tiedoissa, kun lainasi on siirtynyt Nordea Bank Oyj:lta Nordea Kiinnitysluottopankki Oyj:lle. Nordea Kiinnitysluottopankki Oyj on Nordea Bank Oyj:n omistama tytäryhtiö, joka on perustettu vuonna 2016. Nordea Kiinnitysluottopankki vastaa asuntorahoituksesta sekä asuntovakuudellisten, katettujen joukkovelkakirjojen liikkeeseenlaskusta. Nordea Kiinnitysluottopankkiin on siirretty asiakkaiden lainat, joiden vakuutena on asuinkiinteistö tai asunto-osake.
- Nordean luottojen tiedot ovat väärin rekisterissä. Mitä teen?
Positiivisessa luottotietorekisterissä näkyy ote Nordean luotoistasi. Lähetämme tiedot luotoistasi positiiviseen luottotietorekisteriin säännöllisesti. Huomaa, että positiivisessa luottotietorekisterissä näkyvät vain kuluttajaluotot. Rekisterissä ei näy taloyhtiölainat, yrityslainat tai elinkeinoharjoittamista varten hankitut luotot.
Jos luotoissasi tapahtuu muutoksia, ilmoitamme luottojen tiedot rekisteriin pääsääntöisesti seuraavana päivänä. Jos esimerkiksi lyhennät asuntolainaasi tänään, ilmoitamme tästä rekisteriin seuraavana päivänä. Näin ollen kannattaa tarkistaa rekisterin tiedot vasta parin päivän päästä, jotta tiedot ovat ehtineet päivittyä rekisteriin.
Jos havaitset virheitä Nordean luottojen tiedoissa tai et tunnista Nordean luottoja rekisterissä, voit laittaa meille selvityspyynnön verkko- tai mobiilipankin kautta:
- Verkkopankissa: Valitse Tuki > Lähetä asiakirjoja > Valitse aiheeksi Positiivisen luottotietorekisterin tiedot.
- Mobiilipankissa: Valitse Tuki > Viesti- ja chat-historia > Aloita uusi viesti klikkaamalla oikean yläreunan viesti-ikonia (kynän kuva) > valitse aiheeksi Positiivisen luottotietorekisterin tiedot.
Jos sinulla ei ole Nordean pankkitunnuksia, voit lähettää meille viestin Nordea OmaPostin kautta. Kirjaudu Nordea OmaPostiin ja valitse viestin aiheeksi Positiivisen luottotietorekisterin tiedot.
Kirjaudu Nordea OmaPostiinAvautuu uuteen ikkunaan
Täytä tiedot tarkasti, niin pystymme selvittämään asian nopeammin.
- Minulla on luottoja muilta luotonantajilta ja niiden tiedot ovat väärin rekisterissä. Mitä teen?
Ole yhteydessä kyseiseen luottolaitokseen, josta olet ottanut luoton, ja pyydä heitä korjaamaan luottojesi tiedot.
Joihinkin Nordean hakemuksiin tuomme näkyviin muut luottosi, joita sinulla on muista luottolaitoksista. Haemme tiedot positiivisesta luottotietorekisteristä. Jos et tunnista jotain luottoa tai et muista sen myöntäjää, voit tarkistaa luoton ja luotonantajan tarkemmat tiedot positiivisesta luottotietorekisteristä. Tämän jälkeen voit olla yhteydessä kyseiseen luotonantajaan.
Kirjaudu positiiviseen luottotietorekisteriin Verohallinnon sivuillaAvautuu uuteen ikkunaan
Hyvä huomata: Eri luottolaitoksilla on omat käsittelyajat luottotietojen korjaamisessa. Osa luotonmyöntäjistä päivittää esimerkiksi luottokorttitiedot vain kerran kuukaudessa rekisteriin.
- Vaikuttavatko muut luottoni siihen, saanko uutta lainaa Nordeasta?
Uuden lainan saamiseen vaikuttavat monet tekijät. Arvioimme lainanhakijan maksukykyä hakemuksen ja eri rekistereistä saamiemme tietojen pohjalta.
- Käyttävätkö muut pankit positiivista luottotietorekisteriä?
Kyllä, kaikilla luotonantajilla Suomessa on velvoite tarkastaa yksityishenkilön tiedot positiivisesta luottotietorekisteristä, kun ne arvioivat henkilön luottokelpoisuutta.
- Voinko kieltää tietojeni näkymisen rekisterissä?
Et voi. Laki positiivisesta luottotietorekisteristä velvoittaa sekä Nordeaa että muita luotonantajia lähettämään tiedot myönnetyistä luotoista sekä niihin tehdyistä muutoksista rekisteriin.
- Voinko nähdä muiden henkilöiden tiedot rekisterissä?
Näet positiivisesta luottotietorekisteristä vain omat henkilökohtaiset tietosi.
Jos haluat, että joku toinen henkilö asioi positiivisessa luottotietorekisterissä puolestasi, voit antaa hänelle siihen valtuuden.
Lue lisää valtuutuksesta Verohallinnon sivuillaAvautuu uuteen ikkunaan
- Miksi näen osasta lainoistani vähemmän tietoja kuin muista lainoistani?
Ilmoitettavat tiedot vaihtelevat luottotuotteen mukaan. Esimerkiksi uudemmista luotoista näkyy kattavammat tiedot kuin kymmenen vuotta vanhoista lainoista.
- Näen rekisterissä viiveessä olevat maksuerät, mutta summa on eri kuin maksumuistutuskirjeessä ja mobiili- ja verkkopankissa. Miksi?
Ilmoitamme rekisteriin maksuviiveinä luottojen maksuerät, jotka ovat viivästyneet 60 päivää alkuperäisestä eräpäivästä. Raportoidut viiveet eivät sisällä lisämaksuja, kuten viiveessä olevia lainaturvamaksuja ja palkkioita huomautuskirjeistä. Ajantasaisen tilanteen näet Nordean mobiili- ja verkkopankissa.