- Millä laitteilla voin käyttää Google Pay -palvelua?
Kaikilla Android-älypuhelimilla ja -tableteilla, joissa on käyttöjärjestelmänä Android Lollipop 5.0 tai uudempi. Kaupoissa maksaminen edellyttää myös sitä, että puhelimessasi on NFC-ominaisuus (Near Field Communication). Voit tarkistaa asian puhelimesi asetuksista.
Voit maksaa Google Paylla myös älykellolla. Googlen WearOS käyttöjärjestelmän maksutuki älykellossa mahdollistaa Google Paylla maksamisen kaupan kassalla kellollasi.
Ottaaksesi Google Payn käyttöön älykellossasi, varmista ensin kellosi yhteensopivuus. Yhteensopivuuden varmistamiseksi tarkista, että älykellossasi on valmiiksi asennettu Google Pay -sovellus (yhteensopivuuden Google Payhin voi varmistaa kellon valmistajalta). Kellossa tulee myös olla WearOS - käyttöjärjestelmä asennettuna (versio 2.15 tai suurempi).
Google Payn maksuominaisuus älykellossa toimii yhdessä iOS tai Android älypuhelimen kanssa. Tarkista, että WearOS -kumppanisovellus on asennettuna puhelimeesi, jonka välityksellä kortin tiedot välitetään kelloon.
- Pitääkö minun ladata Google Pay -sovellus, jos haluan käyttää Google Pay -palvelua maksamiseen?
Google Pay -palvelua voi käyttää myös ilman Google Pay -sovellusta. Jos kuitenkin haluat esimerkiksi vaihtaa oletuskorttisi, tarvitset sovelluksen, joten suosittelemme sen asentamista.
- Saako Google Payn myös älykelloon?
Voit maksaa Google Paylla myös älykellolla. Googlen WearOS käyttöjärjestelmän maksutuki älykellossa mahdollistaa Google Paylla maksamisen kaupan kassalla kellollasi.
- Avaa kellostasi Google Pay -sovellus
- Aseta kellolle pääsykoodi (mikäli pääsykoodia ei ole aikaisemmin asetettu)
- Tämän jälkeen kortin rekisteröinti jatkuu puhelimesi WearOS -sovelluksessa, jossa käyttöönotto noudattaa samoja prosesseja kuin lisättäessä korttia matkapuhelimeen
- Kirjaudu Nordean mobiilipankkiin > valitse korttisi > Asetukset > Älymaksamisen laitteet ja maksuvälineet > Hallinnoi maksuvälineitä. Saat aktivointipyynnön, joka tulee vahvistaa Nordea ID -sovelluksella.
- Todennuksen jälkeen älykello on valmis maksukäyttöön.
- Edellyttääkö Google Payn käyttäminen kaupassa verkkoyhteyttä?
Ei. Maksaminen tapahtuu lähimaksua tukevien maksupäätteiden kautta. Tunnistat tällaisen maksupäätteen lähimaksamisesta kertovasta kaarisymbolista.
- Millä maksukorteilla voin käyttää Google Pay -palvelua?
Google Pay -palvelua voi käyttää kaikilla Nordean henkilöasiakkaiden korteilla. Käyttö onnistuu myös yritysasiakkaiden Nordea First Card-, Nordea Business Mastercard- ja Business Visa -korteilla sekä henkilöasiakkaiden Stockmann-, Finnair Plus- ja Tuohi-yhteistyökorteilla.
- Voinko maksaa Google Payllä, vaikka kortissani ei ole lähimaksumahdollisuutta?
Kyllä voit. Google Payhin voi liittää myös kortit, joissa ei ole lähimaksumahdollisuutta.
- Miten maksu vahvistetaan?
Kun käytät Google Paytä kaupassa, maksua ei tarvitse erikseen vahvistaa. Riittää, että avaat puhelimen lukituksen ja viet puhelimen maksupäätteen lähelle.
Kun maksat ostoksia verkossa, valitse maksutavaksi Google Pay ja seuraa ohjeita.
- Onko Google Payn käyttäminen turvallista?
Google Pay käyttää vahvoja turvallisuustoimintoja, jotka on rakennettu suoraan puhelimeesi ja sen ohjelmistoon. Google ei pääse käsiksi maksukorttisi tietoihin, eikä niitä luovuteta myöskään kauppiaalle maksutapahtuman yhteydessä.
Myös maksaminen älykellolla Google Payllä on turvallista. Mikäli kello on ollut poissa ranteestasi, se vaatii pääsykodin ennen seuraavaa maksutapahtumaa. Kun kello otetaan pois ranteesta, sillä ei voi maksaa. Maksuominaisuus aktivoituu vasta sitten kun kello on ranteessa ja pääsykoodi on annettu.
Jos puhelimesi tai kellosi katoaa, eivät ulkopuoliset näe korttitietojasi tai pääse maksamaan laitteellasi ilman tunnistautumista. Muistathan aina käyttää turvallisia salasanoja tai koodeja, ei esimerkiksi 1,2,3,4 tai 0,0,0,0.
Lue lisää turvallisuudesta
- Miten Google Pay eroaa lähimaksukortilla maksamisesta?
Google Payllä voit maksaa myös yli 50 euron ostokset. Avaa puhelimen lukitus ja vie puhelin maksupäätteen lähelle. Maksua ei tarvitse vahvistaa erikseen, kunhan puhelimen lukitus on avattu.
- Mistä ja milloin ostokset veloitetaan?
Ostokset veloitetaan kortiltasi samaan tapaan kuin normaalisti kortilla maksaessasi. Ostokset näkyvät sovelluksessa välittömästi maksamisen jälkeen.
- Kuulun kanta-asiakasohjelmaan, joka on yhdistetty korttiini. Saanko Google Payllä maksamisesta kanta-asiakasohjelman pisteitä?
Valitettavasti Google Pay ei tue useimpia pohjoismaisia kanta-asiakasohjelmia, jotka on yhdistetty maksukorttiin. Se, onko pisteiden kerääminen mahdollista, riippuu siitä, onko kanta-asiakasohjelmaa tarjoava yritys kehittänyt sitä varten erillisen sovelluksen. Kysy lisätietoja yritykseltä, jonka kanta-asiakasohjelmaan kuulut.
- Miten toimin, jos kadotan puhelimeni?
Find My Device -sovellus (www.google.com/android/devicemanager) auttaa sinua löytämään ja lukitsemaan puhelimesi sekä poistamaan siitä tietoja. Voit myös tehdä haun sanoilla ”Find my phone”, jolloin Google näyttää puhelimesi sijainnin kartalla. Sinun ei tarvitse sulkea luottokorttiasi.
Korttien sulkupalvelu voi kuolettaa myös virtuaalisen / virtuaaliset kortit jotka on liitetty puhelimeen. Näin maksaminen muovikortilla voi jatkua normaaliin tapaan (mikäli vain puhelin kadonnut).
- Onko Google Payn käyttöön ikärajaa?
Googlen asettama ikäraja on 16 vuotta. Alaikäisenä tarvitset palvelun käyttöönottoon huoltajiesi tai edunvalvojiesi hyväksynnän.