Kysy chatissa Avautuu uuteen ikkunaan

Vinkit läheisten tukemiseen pankkiasioissa

Moni meistä on arvokas tuki läheisilleen arjen pankkiasioiden hoidossa. Kokosimme ikäihmiselle tai muuten erityistä tukea kaipaavalle sopivia vaihtoehtoja: vinkit maksamiseen, käteisen käyttöön ja etäasiointiin.

Maksamisen monet vaihtoehdot

Maksukortti on turvallinen ja kätevä väline päivittäisten ostosten maksamiseen. Kortin turva-asetuksia hyödyntämällä voi rajata esimerkiksi vuorokausikohtaista käteisnosto- ja maksurajaa ja räätälöidä näin kortin juuri läheisen tarpeisiin sopivaksi. On hyvä muistaa, että kortti on aina henkilökohtainen, eikä sen tunnuslukua saa kertoa muille. 

Lähimaksaminen on tapa maksaa ostokset viemällä maksukortti maksupäätteen lähelle. Korttia ei tarvitse laittaa maksupäätteeseen tai tunnuslukua näppäillä. Lähimaksaminen sujuvoittaakin asiointia sekä varmistaa, ettei tunnusluku joudu asiattomien haltuun. Lähimaksua voi hyödyntää alle 50 euron suuruisissa maksuissa. Nordean myöntämiin uusiin ja uusittaviin Mastercard- ja Visa -kortteihin sisältyy lähimaksuominaisuus. 

Käteistä tarvitaan nykypäivänä enää harvoin. Usein kuitenkin erityisesti ikäihmiset ovat tottuneita asioimaan käteisvaroin. Konttoreiden ja automaattien lisäksi Nordean asiakkaat voivat nostaa tililtään käteistä rahaa korttiostosten yhteydessä K-ruokakaupoista, Tokmanni-myymälöistä ja R-kioskeista. 

Käteistä on myös mahdollista tilata haluamaansa Postin toimipisteeseen. Palvelun avulla käteistä saa turvallisesti myös silloin, kun matka pankin konttoriin on pitkä tai käteistä ei ole saatavilla lähikonttorista. 

Katso käteisen tilaus postin välityksellä. Avautuu uuteen ikkunaan

Laskut maksuun 

Konttorin, laskunmaksuautomaatin ja verkkopankin lisäksi maksupalvelu on monelle iäkkäälle hyvä tapa varmistaa, että laskut hoituvat ajallaan. Maksupalvelukuoressa laskut voi jättää valtion postin laatikkoon, mistä ne toimitetaan pankkiin eräpäivänä maksettavaksi. Voit tilata maksupalvelukuoria läheisesi puolesta chatilla tai puhelimitse asiakaspalvelustamme 0200 3000 (pvm/mpm).

Mikäli läheiselläsi on käytössään verkkopankki, voi laskut vastaanottaa E-laskun avulla sähköisessä muodossa suoraan verkkopankkiin hyväksyttäväksi. Mobiilipankissa voi puolestaan hyödyntää puhelimen kameraa laskussa olevan viivakoodin lukemiseen. Tällöin laskun tietoja ei tarvitse erikseen syöttää ja virhenäppäilyiltä vältytään. 

Katso tarkemmin maksupalvelusta ja E-laskusta.

Neuvontaa ja palvelua puhelimitse lähes kaikissa pankkiasioissa

Kotoa käsin pankkiasioista voi keskustella asiantuntevien neuvojiemme kanssa. Henkilökohtaista palvelua voimme antaa silloin, kun asiakas tunnistautuu puhelimessa pankkitunnuksillaan. Pankkitunnukset on siis hyvä hankkia puhelinasiointia varten iäkkäällekin asiakkaalle, vaikkei niitä käyttäisikään verkkopankkiasiointiin. Läheisen kannustus ja tuki voivat olla avainasemassa ja asiakaspalveluumme voikin mahdollisuuksien mukaan esimerkiksi soittaa harjoituksen vuoksi yhdessä.

Tunnusten näppäily voi osalle olla kuitenkin haastavaa. On hyvä tietää, että yleisneuvontaa voimme toki antaa myös ilman henkilöllisyyden todentamista. Kun asiakaspalveluun soitettaessa nauhalla kysytään pankkitunnuksia, voi linjalle jäädä vain odottamaan, kunnes puhelu siirtyy jonoon. 

Mikäli läheiselläsi on käytössään mobiilipankki, voi sen kautta soittaa asiakaspalveluumme valmiiksi tunnistautuneena, jopa täysin ilman tunnusten näppäilyä, mikäli käytössä on sormenjälkitunnistus.