Olemme sitoutuneita suojelemaan asiakkaidemme oikeuksia ja pitämään henkilötietosi turvassa. Osana vakuutustoimintaa keräämme ja käsittelemme myös terveystietoja. Tältä sivulta löydät lisätietoa suostumuksista, joita pyydämme tarvittaessa tietojesi käsittelyyn, sekä automatisoidusta päätöksenteosta.
Suostumukset ja niistä kieltäytyminen
Pyydämme suostumuksesi terveystietojesi käsittelyyn voidaksemme käsitellä vakuutushakemuksesi. Voit kieltäytyä antamasta suostumusta käsittelyyn, jolloin emme voi valitettavasti käsitellä hakemustasi emmekä myöntää vakuutusta.
Pyydämme tarvittaessa suostumuksesi terveydentilaasi koskevien lisätietojen pyytämiseen terveydenhuollon toimijoilta. Antaessasi suostumuksen terveystietojesi pyytämiseen suostumuksessa mainituilta tahoilta, pyydämme hakemuksesi käsittelemiseksi tarvittavat tiedot puolestasi. Sinulla on myös oikeus kieltäytyä antamasta suostumustasi tietojesi pyytämiseen terveydenhuollon toimijoilta. Huomaathan, että tällöin sinun tulee itse toimittaa hakemuksesi käsittelemiseksi mahdollisesti tarvitsemamme tiedot.
Suostumusten peruminen
Sinulla on tietosuoja-asetuksen nojalla oikeus myös peruuttaa antamasi suostumus terveystietojen käsittelyyn. Huomioithan, että mikäli peruutat suostumuksen, joudumme keskeyttämään hakemuksesi käsittelyn. Säilytämme kuitenkin hakemustasi koskevia tietoja vakuutussopimuslain nojalla tai, mikäli vakuutuksesi on ehtinyt tulla voimaan, tietosuojalain nojalla asiakassuhteeseen perustuen.
Sinulla on oikeus peruuttaa myös antamasi suostumus terveyttä koskevien lisätietojen pyytämiseen terveydenhuollon toimijoilta. Huomaathan, että peruuttaessasi suostumuksesi sinun tulee itse toimittaa hakemuksesi käsittelemiseksi mahdollisesti tarvitsemamme tiedot, emmekä voi pyytää niitä puolestasi.
Suostumuksen peruutus tehdään lähettämällä viesti verkko- tai mobiilipankin Viestit-osion kautta. Valitse viestin aiheeksi "Vakuutukset" ja kerro viestissäsi, minkä suotumuksen haluat peruuttaa.
Automatisoitu päätöksenteko
Automatisoitua päätöksentekoa voidaan hyödyntää vakuutus- tai korvaushakemuksesi hyväksymiseen käsittelyn nopeuttamiseksi ja päätösten tasapuolisuuden varmistamiseksi. Jos olet tyytymätön saamaasi päätökseen, joka on tehty automatisoitua päätöksentekoa hyödyntäen, voit pyytää, että asian käsittelee uudelleen rekisterinpitäjän puolesta luonnollinen henkilö. Sinulla on oikeus esittää kantasi, saada selvitys tehdystä päätöksestä ja oikeus riitauttaa päätös. Sinulla on oikeus myös kieltäytyä automatisoidun päätöksenteon kohteeksi joutumisesta. Huomaathan, että hakemuksestasi poikkeavan vakuutus- tai korvauspäätöksen tekee aina luonnollinen henkilö.
Automatisoituun päätöksentekoon liittyvät yhteydenotot voit tehdä lähettämällä viestin verkko- tai mobiilipankin Viestit-osion kautta. Valitse viestin aiheeksi "Vakuutukset".