E-tunniste lapselle – vahva tunnistautuminen eri verkkopalveluihin
Viranomaiset ja terveydenhuolto vaativat usein vahvan tunnistautumisen, jos haluaa kirjautua niiden verkkopalveluihin. Vahvaan tunnistautumiseen voi käyttää joko mobiilivarmennetta tai pankkitunnuksia. Jos alaikäinen haluaa käyttää pankkitunnuksiaan vahvaan tunnistautumiseen, tulee pankkitunnuksiin aktivoida e-tunniste erikseen. E-tunniste on vahva sähköinen tunniste, joka mahdollistaa kirjautumisen kolmannen osapuolen palveluihin – esimerkiksi OmaKantaan, Opintopolkuun ja Kelaan.
Nordealla e-tunnisteen voi aktivoida lapselle 10-vuotiaasta eteenpäin. On kuitenkin hyvä huomata, että yleensä vasta noin 12-vuotiaalla voi olla tarve asioida julkisissa palveluissa, jotka vaativat e-tunnisteella kirjautumista.
Kun lapsi saa oman e-tunnisteen, se on henkilökohtainen ja tarkoitettu vain hänen käyttöönsä.
Näin saat e-tunnisteen alaikäiselle lapselle
Huoltajilta tarvitaan suostumus, että e-tunnisteen saa myöntää alaikäiselle. Jos alaikäisellä on kaksi huoltajaa, tarvitaan suostumus heiltä molemmilta.
E-tunniste aktivoidaan aina Nordean konttorissa. Varaa aika konttoriin etukäteen soittamalla Nordean asiakaspalveluun.
- Kun alaikäinen saapuu konttoriin, hänellä tulee olla mukana voimassa oleva passi tai henkilökortti sekä huoltajien suostumukset kunnossa.
- Jos lapsi saapuu yksin konttoriin, huoltajat voivat antaa suostumuksensa etukäteen joko soittamalla Nordean asiakaspalveluun tai lähettämällä sähköisen valtakirjan mobiili- tai verkkopankissa viestin liitteenä. Jos huoltajalla ei ole Nordean pankkitunnuksia, hän voi lähettää valtakirjan myös Nordea Omapostin kautta. Lataa valtakirja lapsen pankkiasioiden hoitoon täältä.
- Jos huoltaja tulee lapsen mukana konttoriin, hän voi antaa suostumuksensa myös paikan päällä ja tuoda mukanaan paperisen valtakirjan toiselta huoltajalta. Tämän konttorille tuotavan valtakirjan voi laatia itse ja siinä on tärkeä yksilöidä, kuka valtuuttaa kenet ja mitä valtuutus koskee.