- Miten käytän sovellusta Nordean verkkopankissa?
Voit käyttää QR -koodia kirjautumiseen:
Valitse kirjautumissivulla kirjautumistavaksi ”Nordea ID QR-koodi”. Avaa Nordea ID -sovellus ja valitse ”Lue QR-koodi”. Kohdista Nordea ID -sovelluksen kameranäkymä ruudulla näkyvään QR-koodiin ja näppäile lopuksi PIN-koodi tai käytä biometristä tunnistautumista (kasvojentunnistus tai sormenjälki). Jos QR-koodilla kirjautuminen ei ole mahdollista, voit myös kirjautua valitsemalla kirjautumissivulta ”Nordea ID” ja syöttämällä kirjautumissivulle käyttäjätunnuksesi. Avaa sen jälkeen Nordea ID -sovellus ja näppäile PIN-koodi tai käytä biometristä tunnistautumista (kasvojentunnistus tai sormenjälki).
Voit vaihtoehtoisesti tunnistautua myös näppäilemällä käyttäjätunnuksesi:
Valitse tällöin tunnistautumisvaihtoehdoksi Nordea ID ja kirjoita käyttäjätunnuksesi ja paina ok- painiketta. Avaa Nordea ID-sovellus. Varmista ennen vahvistamista, että sama kirjautumistunniste näkyy Nordea ID-sovelluksessa. Vahvista kirjautuminen sovelluksessa.
- Miten käytän Nordea ID -sovellusta Nordean mobiilipankissa?
Voit kirjautua mobiilipankkiin Nordea ID -sovelluksella seuravaasti:
- Avaa mobiilipankki.
- Valitse tunnistautumistavaksi Nordea ID.
- Syötä käyttäjätunnuksesi sille tarkoitettuun kohtaan. Voit halutessasi tallentaa käyttäjätunnuksen mobiilipankin muistiin kohdasta "Muista minut". Näin sinun ei tarvitse seuraavilla kerroilla syöttää käyttäjätunnusta uudelleen.
- Valitse "Kirjaudu Nordea ID -sovelluksella", jolloin mobiililaitteesi avaa Nordea ID -sovelluksen automaattisesti.
- Hyväksy kirjautuminen syöttämällä Nordea ID -sovelluksen PIN-koodisi.
- Miten kirjautumistunniste toimii?
Kun olet kirjautumassa esimerkiksi verkkopankkiin, näet neljän merkin pituisen tunnisteen kirjautumisikkunassa. Tarkista aina ennen kirjautumisen vahvistamista, että näet saman kirjautumistunnisteen myös Nordea ID -sovelluksessa. Jos tunnisteet eivät täsmää, hylkää kirjautumispyyntö.
- Miten vahvistan Nordea ID -sovelluksella verkko-ostoksia?
Verkko-ostoksia tehdessäsi on mahdollista, että sinua pyydetään vahvistamaan ostos pankkitunnuksillasi. Tämä tapahtuu usein sen jälkeen, kun olet syöttänyt korttisi tiedot myyjäliikkeen maksupalveluun.
Vahvistat verkko-ostoksen Nordea ID -sovelluksella seuraavasti:
- Valitse tunnistustavaksi Nordea.
- Valitse tunnistautumisvaihtoehdoksi Nordea ID -sovellus.
- Syötä käyttäjätunnuksesi, jos olet Nordea Pankin asiakas tai henkilötunnuksesi, jos olet Nordea Rahoituksen asiakas.
- Avaa Nordea ID -sovellus mobiililaitteessasi.
- Tarkista sovelluksen näyttämä maksunsaaja sekä summa ja vahvista ostos PIN-koodillasi.
Syöttämäsi tiedot eivät välity kauppiaalle, vaan kauppias saa vain vahvistuksen tunnistautumisen onnistumisesta ja voi tämän perusteella hyväksyä maksusi. Palvelu todentaa ostohetkellä sekä ostajan että kauppiaan, kun teet ostoksesi verkkokaupoissa, jotka ovat liittyneet turvallisen maksamisen Mastercard Identity Check (aiemmin Mastercard SecureCode) tai Visa Secure (aiemmin Verified by Visa) -palveluun.
- Miten tunnistautudun Nordea ID -sovelluksella kolmannen osapuolen palveluihin?
Voit tunnistautua Nordea ID -sovelluksella eri tavoin kolmannen osapulen palveluihin, kuten OmaVeroon ja OmaKantaan.
Nordea ID -sovellus:
- Valitse tunnistautumisvaihtoehdoksi Nordea ID -sovellus.
- Syötä käyttäjätunnuksesi ja paina OK.
- Avaa Nordea ID -sovellus mobiililaitteellasi.
- Varmista, että selaimella näkyvä kirjautumistunniste on sama kuin Nordea ID -sovelluksessasi.
- Hyväksy tunnistautumispyyntö omalla Nordea ID -sovelluksen PIN-koodillasi.
Muista kirjautua ulos asiointisi päätyttyä.
Nordea ID -sovellus QR-koodi:
- Valitse tunnistautumisvaihtoehdoksi Nordea ID -sovellus QR-koodi.
- Avaa Nordea ID -sovellus mobiililaitteellasi.
- Napauta sovelluksesta "Lue QR-koodi", joka avaa kameranäkymän QR-koodin lukemiseen.
- Kohdista kamera QR-koodiin. Varmista, että koko koodi näkyy sovelluksen kameranäkymän sisällä.
- Vahvista kirjautuminen omalla Nordea ID -sovelluksen PIN-koodillasi tai biometrisellä tunnistautumisella.
Muista kirjautua ulos asiointisi päätyttyä.
Useimmat palveluntarjoajat käyttävät ns. tunnistuksen välityspalvelua ja sovelluksessa näytetään tämän välityspalvelun nimi (esim. OP Tunnistuksen välityspalvelu) eikä itse asiointipalvelun nimeä (esimerkiksi Kela). Välityspalvelun käyttö on turvallista ja vastaa vahvaa tunnistautumista.
Huomioi, että vahvan tunnistautumisen, eli e-tunnisteen, ensimmäinen käyttöönotto vaatii henkilökohtaisen käynnin konttorissa. Voit varata ajan konttoriin Nordea Asiakaspalvelusta. Muista ottaa passi tai henkilökortti mukaan konttoriin.
- Miksi minut ohjattiin OP Tunnistuksen välityspalveluun?
Useimmat palveluntarjoajat käyttävät ns. tunnistuksen välityspalvelua ja sovelluksessa näytetään tämän välityspalvelun nimi (esim. OP Tunnistuksen välityspalvelu) eikä itse asiointipalvelun nimeä (esimerkiksi Kela). Välityspalvelun käyttö on turvallista ja vastaa vahvaa tunnistautumista.
- Miten lisään uuden käyttäjän Nordea ID -sovellukseen?
Voit lisätä uuden käyttäjän Nordea ID -sovellukseen seuraavasti:
- Avaa Nordea ID -sovellus.
- Valitse Nordea ID -sovelluksen aloitusnäkymästä "Käyttäjät".
- Valitse "Lisää uusi käyttäjä".
Seuraa sovelluksen antamia ohjeita uuden käyttäjän lisäämisen viimeistelemiseksi.
- Miten avaan lukkiutuneen Nordea ID -sovelluksen?
Lukkiutunutta sovellusta et voi itse avata, vaan se avautuu automaattisesti 24 tunnin kuluttua. Sovellus lukittuu liian monen virheellisen tunnistusyrityksen jälkeen turvallisuussyistä.
- Miten toimin, kun Nordea ID -sovellus ei toimi?
Mikäli sovellus antaa ilmoituksen ”Nordea ID on pysäytetty”, ”Palvelu ei ole käytössä, yritä myöhemmin uudelleen”
- Päivitä sovellus uusimpaan sovelluskaupasta löytyvään versioon.
- Tämän jälkeen sulje ja käynnistä laite uudelleen.
Nyt voit avata sovellukset uudestaan ja pääset jälleen kirjautumaan Nordea ID -sovelluksella.
Mikäli sovellus antaa ilmoituksen ”Monta saman aikaista tunnistautumisyritystä.”
- Sulje ja avaa Nordea ID -sovellus uudelleen.
- Anna oikea PIN-koodi, jolloin virhetilanne nollaantuu.
- Millä älylaitteen käyttöjärjestelmällä Nordea ID -sovellus toimii?
Nordea ID toimii iPhone ja Android puhelimilla sekä iPad ja Android -tableteilla.
- iPhone versiot iOS 12 ja uudemmat
- iPad versiot iOS 12 ja uudemmat
- Android -puhelimet ja -tabletit versiot 6 ja uudemmat
Huomioithan, että sovellus kannattaa ladata useampaan laitteeseen. Näin varmistat, että voit tunnistautua eri palveluissa, vaikka mobiililaitteesi hajoaisi tai häviäisi.
Tarkistat sovelluksen version painamalla näytön ylänurkasta kysymysmerkkiä ja käytössä oleva versio näkyy Ohjeita-näytön alalaidassa
- Onko sovellus turvallinen?
Nordea ID -sovellus täyttää sähköisen tunnistamisen luottamusverkon asettamat vaatimukset tunnistusvälineille. Luottamusverkoston valvovana viranomaisena toimii Liikenne- ja viestintäviraston alainen kybertuvallisuuskeskus. Tämän lisäksi sovellus täyttää myös Euroopan pankkiviranomaisen (EBA) vahvoille sähköisille tunnistusvälineille asettamat vaatimukset (PSD2). Täältä voit lukea lisää henkilö- ja yritysasiakkaiden turvallisuudesta.