- Miten lisään uuden käyttäjän Nordea ID -sovellukseen?
Avaa sovellus ja valitse “Käyttäjät” –ikoni. Lisää uusi käyttäjä ja seuraa sovelluksen ohjeita.
- Miten käytän sovellusta Nordean verkkopankissa?
Voit käyttää QR -koodia kirjautumiseen:
Valitse kirjautumissivulla kirjautumistavaksi ”Nordea ID QR-koodi”. Avaa Nordea ID -sovellus ja valitse ”Lue QR-koodi”. Kohdista Nordea ID -sovelluksen kameranäkymä ruudulla näkyvään QR-koodiin ja näppäile lopuksi PIN-koodi tai käytä biometristä tunnistautumista (kasvojentunnistus tai sormenjälki). Jos QR-koodilla kirjautuminen ei ole mahdollista, voit myös kirjautua valitsemalla kirjautumissivulta ”Nordea ID” ja syöttämällä kirjautumissivulle käyttäjätunnuksesi. Avaa sen jälkeen Nordea ID -sovellus ja näppäile PIN-koodi tai käytä biometristä tunnistautumista (kasvojentunnistus tai sormenjälki).
Voit vaihtoehtoisesti tunnistautua myös näppäilemällä käyttäjätunnuksesi:
Valitse tällöin tunnistautumisvaihtoehdoksi Nordea ID ja kirjoita käyttäjätunnuksesi ja paina ok- painiketta. Avaa Nordea ID-sovellus. Varmista ennen vahvistamista, että sama kirjautumistunniste näkyy Nordea ID-sovelluksessa. Vahvista kirjautuminen sovelluksessa.
- Miten käytän sovellusta Nordean mobiilipankissa?
Valitse kirjautumistavaksi Nordea ID -sovellus ja syötä mobiilipankkiin käyttäjätunnuksesi. Voit halutessasi tallentaa käyttäjätunnuksen mobiilipankin muistiin, jolloin käyttäjätunnusta ei tarvitse seuraavilla kerroilla syöttää uudelleen.
Klikkaa ”kirjaudu”, jonka jälkeen puhelin automaattisesti avaa Nordea ID -sovelluksen ja voit hyväksyä kirjautumisen.
- Miten kirjaudun sovelluksella kolmannen osapuolen palveluihin (esim. Omakanta)?
Valitse kirjautumissivulla kirjautumistavaksi ”Nordea ID QR-koodi”. Avaa Nordea ID -sovellus ja valitse ”Lue QR-koodi”. Kohdista Nordea ID -sovelluksen kameranäkymä ruudulla näkyvään QR-koodiin ja näppäile lopuksi PIN-koodi tai käytä biometristä tunnistautumista (kasvojentunnistus tai sormenjälki). Jos QR-koodilla kirjautuminen ei ole mahdollista, voit myös kirjautua valitsemalla kirjautumissivulta ”Nordea ID” ja syöttämällä kirjautumissivulle käyttäjätunnuksesi. Avaa sen jälkeen Nordea ID -sovellus ja näppäile PIN-koodi tai käytä biometristä tunnistautumista (kasvojentunnistus tai sormenjälki).
Useimmat palveluntarjoajat käyttävät ns. tunnistuksen välityspalvelua ja sovelluksessa näytetään tämän välityspalvelun nimi (esim. OP Tunnistuksen välityspalvelu) eikä itse asiointipalvelun nimeä (esimerkiksi Kela). Välityspalvelun käyttö on turvallista ja vastaa vahvaa tunnistautumista.
Huomioi, että vahvan tunnistautumisen, eli e-tunnistepalvelun, ensimmäinen käyttöönotto vaatii henkilökohtaisen käynnin konttorissa. Voit varata ajan konttoriin Nordea Asiakaspalvelusta. Muista ottaa passi tai henkilökortti mukaan konttoriin.
- Miksi minut ohjattiin OP Tunnistuksen välityspalveluun?
Useimmat palveluntarjoajat käyttävät ns. tunnistuksen välityspalvelua ja sovelluksessa näytetään tämän välityspalvelun nimi (esim. OP Tunnistuksen välityspalvelu) eikä itse asiointipalvelun nimeä (esimerkiksi Kela). Välityspalvelun käyttö on turvallista ja vastaa vahvaa tunnistautumista.
- Miten vahvistan sovelluksella verkko-ostoksia?
Syötettyäsi korttitietosi maksupalveluun on mahdollista, että sinua pyydetään seuraavaksi vahvistamaan maksu Nordea ID -sovelluksella. Ensimmäisellä maksukerralla sinua pyydetään syöttämään käyttäjätunnuksesi (Nordea Pankin asiakkaat) tai henkilötunnuksesi (Nordea Rahoituksen asiakkaat) ja valitsemaan tunnistusvälineesi (Nordea ID). Avaa Nordea ID -sovellus, tarkista sovelluksen näyttämä maksunsaaja ja -summa, ja vahvista lopuksi ostos PIN-koodillasi. Syöttämäsi tiedot eivät välity kauppiaalle, vaan kauppias saa vain vahvistuksen tunnistautumisen onnistumisesta ja voi tämän perusteella hyväksyä maksusi. Palvelu todentaa ostohetkellä sekä ostajan että kauppiaan, kun teet ostoksesi verkkokaupoissa, jotka ovat liittyneet turvallisen maksamisen Mastercard Identity Check (aiemmin Mastercard SecureCode) tai Visa Secure (aiemmin Verified by Visa) -palveluun.
- Miten kirjautumistunniste toimii?
Kun olet kirjautumassa esimerkiksi uuteen verkkopankkiin, näet neljän merkin pituisen tunnisteen kirjautumisikkunassa. Tarkista aina ennen kirjautumisen vahvistamista, että näet saman tunnisteen myös Nordea ID -sovelluksessa. Jos tunnisteet eivät täsmää, hylkää kirjautumispyyntö.
- Millä älylaitteen käyttöjärjestelmällä Nordea ID -sovellus toimii?
Nordea ID toimii iPhone ja Android puhelimilla sekä iPad ja Android -tableteilla.
- iPhone versiot iOS 12 ja uudemmat
- iPad versiot iOS 12 ja uudemmat
- Android -puhelimet ja -tabletit versiot 6 ja uudemmat
Huomioithan, että sovellus kannattaa ladata useampaan laitteeseen. Näin varmistat, että voit tunnistautua eri palveluissa, vaikka mobiililaitteesi hajoaisi tai häviäisi.
Tarkistat sovelluksen version painamalla näytön ylänurkasta kysymysmerkkiä ja käytössä oleva versio näkyy Ohjeita-näytön alalaidassa
- Onko sovellus turvallinen?
Nordea ID -sovellus täyttää sähköisen tunnistamisen luottamusverkon asettamat vaatimukset tunnistusvälineille. Luottamusverkoston valvovana viranomaisena toimii Liikenne- ja viestintäviraston alainen kybertuvallisuuskeskus. Tämän lisäksi sovellus täyttää myös Euroopan pankkiviranomaisen (EBA) vahvoille sähköisille tunnistusvälineille asettamat vaatimukset (PSD2). Täältä voit lukea lisää henkilö- ja yritysasiakkaiden turvallisuudesta.