- Miten käytän Tunnuslukusovellusta?
Tunnuslukusovellus toimii kuten vanha tunnuslukukortti. Ainoa ero on, että siitä on tehty mobiililaitteisiin ladattava sovellus, jolla vahvistat tapahtumat yhdellä ainoalla, henkilökohtaisella PIN-koodilla. PIN koodin saat valita itse.
Käytät tunnuslukusovellusta sähköisissä palveluissa, kuten esim. Verottajan sivuilla. Sinun tulee avata sovellus kirjautuessasi palveluun, jotta voit vahvistaa sisäänkirjautumisen PIN-koodillasi. Jokainen tapahtuma, jonka eri palveluissa teet, tulee vahvistaa joka kerta samalla PIN-koodilla, jonka olet luonut tunnuslukusovelluksen aktivoinnin yhteydessä.
Sovellus ei itsestään aukea käytettävässä palvelussa, vaan sinun tulee itse se napauttaa auki ja tarkistaa, että olet hyväksymässä oikean tapahtuman.
- Miten otan tunnuslukusovelluksen käyttöön?
Tunnuslukusovelluksen turvallisuus perustuu muun muassa siihen, ettei sovellusta voi kopioida puhelimesta toiseen ja sovellus tulee ladata uudelleen, mikäli vaihdat esimerkiksi puhelinta. Suosittelemme, että lataat sovelluksen kerralla useampaan laitteeseen, jotta voit tunnistautua vaikka toinen laitteista hajoaa tai häviää. Voit myös tilata Tunnuslukulaitteen sovelluksen rinnalle.
Ensimmäisen Tunnuslukusovelluksesi voit aktivoida itsellesi kun tulet asiakkaaksemme verkkopalvelun kautta tai konttorissa. Saat käyttöösi aktivointikoodin ja tilapäisen PIN-koodin, joiden avulla voit aktivoida sovelluksen ladattuasi sen laitteesi sovelluskaupasta. Jos sinulla on käytössä Tunnuslukulaite tai -kortti, voit kirjautua verkkopankkiin ja tilata aktivointikoodit sitä kautta. Koodit saat Muokkaa verkkopankkia-välilehden Pankkitunnukset-kohdasta.
Jos sinulla on jo Tunnuslukusovellus aktivoituna yhdessä laitteessa, voit vaivattomasti ottaa sovelluksen käyttöön uudessa laitteessa sen avulla. Muista ennen käyttöönottoa varmistaa, että molemmissa laitteissa on verkkoyhteys (mobiilidata tai langaton verkkoyhteys) sekä viimeisin versio Tunnuslukusovelluksesta. Valitse käyttäjä, jonka haluat siirtää toiselle laitteelle ja napauta Ota käyttöön toisessa laitteessa-painiketta. Sovellus neuvoo sinua QR-koodin luomisessa alkuperäisessä laitteessa sekä miten luet koodin uudessa laitteessa.
Jos laitteesi on hajonnut tai hävinnyt, etkä voi käyttää sitä uuden sovelluksen aktivoinnissa, voit tilata aktivointikoodit olemassa yhteydessä meihin:
- Nordea 24/7-asiakaspalvelussamme 0200 3000 (pvm/mpm)
- Chatissa, jos sinulla on toisen pankin tunnukset käytössä tai tunnuslukusovellus aktivoituna toisessa mobiililaitteessa
- Konttorissa, ota mukaasi voimassa oleva henkilöllisyystodistus
Kun olet saanut molemmat väliaikaiset koodit voit aloittaa sovelluksen käyttöönoton seuraamalla sovelluksen ohjeita.
Huomioithan, että sovellus kannattaa ladata useampaan laitteeseen, tai sovelluksen rinnalle hankkia Tunnuslukulaite. Näin varmistat, että voit tunnistautua eri palveluissa vaikka mobiililaitteesi hajoaa tai häviää.
- Millä laitteella sovellus toimii?
Tunnuslukusovellus toimii iPhone ja Android puhelimilla sekä iPad ja Android tableteilla.
- iPhone versiot iOS 10 ja uudemmat
- iPad versiot iOS 10 ja uudemmat
- Android -puhelimet ja tabletit käyttöjärjestelmä 6 ja uudemmat
- Miten saan aktivointikoodin?
Tarvitset aktivointikoodin kun otat käyttöön Tunnuslukusovelluksen ensimmäistä kertaa, tai jos ainoa mobiililaitteesi, jossa Tunnuslukusovellus on ollut aktivoituna hajoaa tai häviää.
Näin saat aktivointikoodin:
Nordean pankkitunnuksilla
Soita asiakaspalveluun tai ole yhteydessä chatin kautta. Saat aktivointikoodin tekstiviestitse varmennettuun puhelinnumeroon. Jos olet asentamassa tunnuslukusovellusta ensimmäistä kertaa voit tilata aktivointikoodin kirjautumalla verkkopankkiisi pankkitunnuksillasi. Näet mobiililaitteeseesi ladatusta tunnuslukusovelluksesta ohjeet, miten toimia.
Toisen pankin tunnuksilla
Tunnistautumalla TUPAS-tunnuksilla chat-kanavassa saat aktivointikoodin, joka toimitetaan sinulle tekstiviestitse varmennettuun puhelinnumeroon.
Mikäli sinulla ei ole varmennettua puhelinnumeroa, varmenna numerosi soittamalla maksuttomaan automaattiseen puhelinnumeron varmennuspalveluun 0800 170 777, numerosta jonka haluat varmentaa.
Mikäli sinulla ei ole varmennettua puhelinnumeroa etkä voi tunnistautua TUPAS-tunnuksilla chatissä, saat puhelimitse Nordea 24/7:sta (puh. 0200 3000) aktivointikoodin ja väliaikaisen PIN-koodin postitse.
Konttorissa
Muista ottaa mukaasi voimassa oleva henkilöllisyystodistus.
- Miten päivitän Tunnuslukusovelluksen?
Tunnuslukusovellus ei enää toimi 1.6.1. (Android) ja 1.5.2. (iOS) versioita vanhemmilla versioilla.Saat tunnuslukusovelluksen käyttöösi päivittämällä sovelluskaupasta (Google Play tai App Store) uusimman version. Sovelluskaupassa tarvitset sinne asettamasi salasanan esim. Apple ID:n tai vastaavan. Muistathan, että et poista vanhaa sovellusta, vaan päivität sovelluksen vanhan sovelluksen päälle. Näin saat sovelluksen taas toimimaan. Tee tunnuslukusovelluksen päivittäminen säännöllisesti.
Tällä hetkellä uusin Nordea Tunnusluvut sovelluksen versio on seuraava:
• iOS ja Android 1.6.2.
• Windows puhelimille ei ole enää tukea saatavilla
- Miten tarkistan käytössäni olevan sovelluksen version?
Tunnuslukusovelluksen versionumeron voit tarkistaa seuraavasti:
- Avaa tunnuslukusovellus
- Sovelluksen sisällä, avaa valikko painamalla oikean yläkulman ”kolmea pistettä”. Nämä löytyvät ”Nordea” -tekstin vierestä.
- Avautuvasta näkymästä valitaan ”Asiakaspalvelu”
- Versio numero näkyy alalaidassa. Esimerkiksi 2017 Nordea, Android Versio 1.6.1 16005
Uusimmassa versiossa 1.6.3 ja iOS-puhelimissa löydät version kohdasta Ohjeita ja sivun alareunassa on kerrottu versiotiedot.
- Miten avaan lukkiutuneen tunnuslukusovelluksen?
Lukkiutunut tunnuslukusovellus avautuu automaattisesti seuraavan 24 tunnin kuluttua. Lukituksen poistamista ei voida nopeuttaa.
Täältä lisää tunnuslukusovelluksesta.
- Tunnuslukusovellukseni ei toimi
Mikäli tunnuslukusovellus antaa herjan ”Tunnusluvut on pysäytetty”, ”Palvelu ei ole käytössä, yritä myöhemmin uudelleen”
- Päivitäthän laitteen sovelluksen uusimpaan sovelluskaupasta löytyvään versioon
- Tämän jälkeen sulje ja käynnistä laite uudelleen
- Nyt voit avata sovellukset uudestaan ja pääset jälleen kirjautumaan tunnuslukusovelluksella