Kysy chatissa Avautuu uuteen ikkunaan

Usein kysyttyä verkko- ja mobiilipalveluista

Kysymys ja vastaus

Tunnuslukusovelluksessa haasteita

Tunnuslukusovellus ei enää toimi 1.6.1. (Android) ja 1.5.2. (iOS) versioita vanhemmilla versioilla.Saat tunnuslukusovelluksen käyttöösi päivittämällä sovelluskaupasta (Google Play tai App Store) uusimman version. Sovelluskaupassa tarvitset sinne asettamasi salasanan esim. Apple ID:n tai vastaavan.  Muistathan, että et poista vanhaa sovellusta, vaan päivität sovelluksen vanhan sovelluksen päälle. Näin saat sovelluksen taas toimimaan. 

Tällä hetkellä uusin Nordea Tunnusluvut sovelluksen versio on seuraava: 

• iOS ja Android 1.6.2.

• Windows puhelimille ei ole enää tukea saatavilla

Tunnuslukusovellusta käyttävien laitteiden vähimmäisvaatimukset

Tunnuslukusovellus toimii iPhone ja Android puhelimilla sekä iPad ja Android tableteilla.

• iPhone versiot iOS 10 ja uudemmat

• iPad versiot iOS 10 ja uudemmat

• Android -puhelimet ja tabletit käyttöjärjestelmä 6 ja uudemmat (1.6.2 tunnuslukusovellus versio) ja käyttöjärjestelmä 4 (tunnuslukusovelluksen versio 1.6.1)

Android versiossa 1.6.1 tiedetään olevan jotain laitekohtaisia ongelmia tunnistuspyyntöjen hakemisessa. Esimerkiksi mobiili- tai verkkopankkiin kirjautuessa tunnuslukusovellus ei näytä tekevän mitään. Tässä tilanteessa sovelluksen uudelleenkäynnistäminen yleensä auttaa. Ongelma on korjaantunut seuraavassa versiossa, joka on jo saatavilla sovelluskaupasta.

Tärkeitä ohjeita sinulle

Mikäli sinulla on tunnuslukusovelluksesta 1.5.0 tai uudempi ja antaa herjan ”Tunnusluvut on pysäytetty”, ”Palvelu ei ole käytössä, yritä myöhemmin uudelleen”

  1. Päivitäthän laitteen sovelluksen uusimpaan sovelluskaupasta löytyvään versioon.
  2. Tämän jälkeen sulje ja käynnistä laite uudelleen. 
  3. Nyt voit avata sovellukset uudestaan ja pääset jälleen kirjaumaan Mobiilipankkiin tunnuslukusovelluksella.

Mikäli sinulla on tunnuslukusovelluksen versio, joka alkaa 1.4. tai sovellus antaa sinulle herjan ”Virhe laitetunnistuksen tarkistuksessa. Ei voitu varmistaa, että sovellusta käytetään laitteessa, jolla aktivoit käyttäjätilisi. Sovellus tulee aktivoida uudelleen.”

  • Voit ottaa sovelluksen käyttöön offline -tilaa hyödyntäen. Kirjaudu silloin offline -tilassa verkkopankkiin ja ota sovellus uudelleen käyttöön. Offline tila asennetaan laitteesi yleisasetuksista.
  • Mikäli sovelluksen käyttöönotto ei onnistu offline -tilaa hyödyntäen. Käyttöönotto tulee tehdä kokonaan uudestaan. Tarvitset tähän tunnuslukusovelluksen muulla laitteella, tunnuslukukortin tai tunnuslukulaitteen. Teet tunnuslukusovelluksen uudelleen käyttöönoton verkkopankissa
  • Ota yhteyttä Asiakaspalveluumme 24/7, mikäli tarvitset lisäneuvoja 0200 3000 (pvm/ mvm).

Kuinka tarkistat käytössäsi olevan sovelluksen version?

Tunnuslukusovelluksen versionumeron voit tarkistaa seuraavasti:

  • Avaa tunnuslukusovellus 
  • Sovelluksen sisällä, avaa valikko painamalla oikean yläkulman ”kolmea pistettä”. Nämä löytyvät ”Nordea” -tekstin vierestä. 
  • Avautuvasta näkymästä valitaan ”Asiakaspalvelu”
  • Versio numero näkyy alalaidassa. Esimerkiksi 2017 Nordea, Android Versio 1.6.1 16005 

Uusimmassa versiossa 1.6.2 ja iOS-puhelimissa löydät version kohdasta Ohjeita ja sivun alareunassa on kerrottu versiotiedot. 

Miten saan aktivointikoodin?

Nordean pankkitunnuksilla

Kirjaudu sisään verkkopankkiisi pankkitunnuksillasi. Näet mobiililaitteeseesi ladatusta tunnuslukusovelluksesta ohjeet, miten toimia.

Toisen pankin tunnuksilla

Tunnistautumalla TUPAS-tunnuksilla chat-kanavassa saat aktivointikoodin, joka toimitetaan sinulle tekstiviestitse varmennettuun puhelinnumeroon. 

Mikäli sinulla ei ole varmennettua puhelinnumeroa, varmenna numerosi soittamalla maksuttomaan automaattiseen puhelinnumeron varmennuspalveluun 0800 170 777, numerosta jonka haluat varmentaa.

Mikäli sinulla ei ole varmennettua puhelinnumeroa etkä voi tunnistautua TUPAS-tunnuksilla chatissä, saat puhelimitse Nordea 24/7:sta aktivointikoodin ja väliaikaisen PIN-koodin postitse

Saat neuvojalta ohjeet, miten seuraavaksi edetä.

Miten käytän tunnuslukusovellusta?

Tunnuslukusovellus toimii kuten vanha tunnuslukukortti. Ainoa ero on, että siitä on tehty mobiililaitteisiin ladattava sovellus, jolla vahvistat tapahtumat yhdellä ainoalla, henkilökohtaisella PIN-koodilla.

Käytät tunnuslukusovellusta sähköisissä palveluissa, kuten esim. Verottajan sivuilla. Sinun tulee avata sovellus kirjautuessasi palveluun, jotta voit vahvistaa sisäänkirjautumisen PIN-koodillasi. Jokainen tapahtuma, jonka eri palveluissa teet, tulee vahvistaa joka kerta samalla PIN-koodilla, jonka olet luonut tunnuslukusovelluksen aktivoinnin yhteydessä.

Sovellus ei itsestään aukea käytettävässä palvelussa, vaan sinun tulee itse se napauttaa auki ja tarkistaa, että olet hyväksymässä oikean tapahtuman.

Kun puhelin vaihtuu – Miten saan tunnuslukusovelluksen uuteen puhelimeen vanhan puhelimen tunnuslukusovelluksen avulla?

Lataa tunnuslukusovellus sovelluskaupasta uuteen puhelimeen ja kirjaudu sen jälkeen verkkopankkiisi vanhan puhelimen tunnuslukusovellusta käyttäen. Huomaathan, että tunnuslukusovellus toimii myös offline-tilassa ilman SIM-korttia. Verkkopankista saat aktivointikoodin ja väliaikaisen PIN-koodin, joita tarvitset uuden puhelimen tunnuslukusovelluksen käyttöönottoon. (Polku verkkopankissa: Muokkaa verkkopankkia > Pankkitunnukset > Ota Nordea Tunnusluvut -sovellus käyttöön.) Ota talteen aktivointikoodi ja väliaikainen PIN-koodi. Avaa uuden puhelimen tunnuslukusovellus ja kirjaudu sisään tilaamallasi aktivointikoodilla ja väliaikaisella PIN-koodilla. Tunnuslukusovellus on tämän jälkeen valmiina käyttöön.

Suosittelemme, että lataat tunnuslukusovellus kahteen eri mobiililaitteeseen. Näin varmistat pankkiasioinnin sujuvuuden, mikäli toinen laite hukkuu tai hajoaa. 

Kun puhelin vaihtuu – Miten saan tunnuslukusovelluksen uuteen puhelimeen paperisella tunnuslukukortilla tai tunnuslukulaitteen avulla?

Lataa tunnuslukusovellus sovelluskaupasta uuteen puhelimeen ja kirjaudu sen jälkeen verkkopankkiisi paperisella tunnuslukukortilla tai tunnuslukulaitteella. Verkkopankista saat aktivointikoodin ja väliaikaisen PIN-koodin, joita tarvitset uuden puhelimen tunnuslukusovelluksen käyttöönottoon. (Polku verkkopankissa: Muokkaa verkkopankkia > Pankkitunnukset > Ota Nordea Tunnusluvut -sovellus käyttöön.) Ota talteen aktivointikoodi ja väliaikainen PIN-koodi. Avaa lataamasi tunnuslukusovellus ja kirjaudu sisään tilaamallasi aktivointikoodilla ja väliaikaisella PIN-koodilla. Tunnuslukusovellus on tämän jälkeen valmiina käyttöön.

Suosittelemme, että lataat tunnuslukusovellus kahteen eri mobiililaitteeseen. Näin varmistat pankkiasioinnin sujuvuuden, mikäli toinen laite hukkuu tai hajoaa. 

Miten otan tunnuslukusovelluksen käyttöön?

Uuden laitteen tunnuslukusovelluksen käyttöönottoon tarvitset aktivointikoodin ja väliaikaisen PIN-koodin, jotka saat verkkopankistasi. Verkkopankkiin voit kirjautua myös vanhan laitteen tunnusluku-sovelluksella offline-tilassa tai paperisella tunnuslukukortilla. Mikäli et pääse kirjautumaan verkkopankkiin, voit tilata aktivointikoodin ja väliaikaisen PIN-koodin soittamalla 24/7 asiakaspalveluun 0200 3000. Tunnuslukusovelluksen turvallisuus perustuu muun muassa siihen, ettei sovellusta voi kopioida puhelimesta toiseen ja sovellus tulee ladata uudelleen, mikäli vaihdat esimerkiksi puhelinta.

Miten saan alaikäiselle lapselleni pankkitunnukset?

Alaikäisen lapsen asiakassuhteen ja peruspalvelut sisältäen käyttötilin, säästötilin, Electron-kortin ja pankkitunnukset avaat kätevimmin Palvelut lapselle verkossa -palvelussa.

Mikä on e-tunniste ja miten saan sen käyttööni?

E-tunniste eli vahva sähköinen tunniste on osa Nordean pankkitunnuksia. Pankkitunnuksilla tunnistaudut verkko- ja mobiilipankissa, Nordea 24/7 asiakaspalvelussa sekä muiden palveluntarjoajien, kuten Kelan palveluissa. Lisäksi tunnuksia tarvitaan korttiostosten vahvistamiseen verkossa.

Pankkitunnukset avataan ilman e-tunnistetta. Saadaksesi e-tunnisteen käyttöösi, tulee sinun todistaa henkilöllisyytesi pankin hyväksymästä henkilöllisyysasiakirjasta käymällä konttorissa henkilökohtaisesti.