Kysy chatissa Avautuu uuteen ikkunaan

Usein kysyttyä verkko- ja mobiilipalveluista

Kysymyksiä ja vastauksia pankkitunnuksista ja e-tunnisteesta

Miten saan alaikäiselle lapselleni pankkitunnukset?

Alaikäisen lapsen asiakassuhteen ja peruspalvelut sisältäen käyttötilin, säästötilin, Electron-kortin ja pankkitunnukset avaat kätevimmin Palvelut lapselle verkossa -palvelussa.

Kun avaat lapselle pankkitunnukset verkkopalvelussa, voit aktivoida  tunnuslukusovelluksen käyttöön samalla. Tarkempia ohjeita saat hakemuksen täyttämisen yhteydessä. Jos lapsella on käytössään vain verkkopankin katseluoikeudet, tunnuslukusovelluksen aktivointi ei ole mahdollista. Tällöin verkkopankkisopimus täytyy tunnuslukusovelluksen käyttöönottoa varten ensin päivittää normaaliksi verkkopankkisopimukseksi.  

Muiden palveluntarjoajien kanssa asiointiin (esim. vero.fi, Omakanta, Opintopolku) tarvittavan e-tunnisteen voit lisätä lapsen pankkitunnuksiin konttorissa, jossa tarkistamme lapsen henkilöllisyyden ja huoltajan/huoltajien valtuutuksen e-tunnisteen käyttöönottoon. 

Mikä on e-tunniste ja miten saan sen käyttööni?

E-tunniste eli vahva sähköinen tunniste on osa Nordean pankkitunnuksia. Pankkitunnuksilla tunnistaudut verkko- ja mobiilipankissa, Nordea 24/7 asiakaspalvelussa sekä muiden palveluntarjoajien, kuten Kelan palveluissa. Lisäksi tunnuksia tarvitaan korttiostosten vahvistamiseen verkossa.

Pankkitunnukset avataan ilman e-tunnistetta. Saadaksesi e-tunnisteen käyttöösi, tulee sinun todistaa henkilöllisyytesi pankin hyväksymästä henkilöllisyysasiakirjasta käymällä konttorissa henkilökohtaisesti.

Kysymyksiä ja vastauksia Tunnuslukusovelluksesta

Miten käytän Tunnuslukusovellusta?

Tunnuslukusovellus toimii kuten vanha tunnuslukukortti. Ainoa ero on, että siitä on tehty mobiililaitteisiin ladattava sovellus, jolla vahvistat tapahtumat yhdellä ainoalla, henkilökohtaisella PIN-koodilla. PIN-koodin saat valita itse.   

Käytät tunnuslukusovellusta sähköisissä palveluissa, kuten esim. verottajan sivuilla. Sinun tulee avata sovellus kirjautuessasi palveluun, jotta voit vahvistaa sisäänkirjautumisen PIN-koodillasi. Vahvistat eri palveluissa toimittamasi asiat aina samalla PIN-koodilla, jonka olet luonut tunnuslukusovelluksen aktivoinnin yhteydessä. 

Sovellus ei itsestään aukea käytettävässä palvelussa, vaan sinun tulee itse napauttaa se auki ja tarkistaa, että olet hyväksymässä oikean tapahtuman. 

 

Miten otan tunnuslukusovelluksen käyttöön?

Ohjeet tunnuslukusovelluksen käyttöönottoon eri tilanteissa saat kätevimmin Tunnusluvut-sivulta. Eri tilanteissa ohjeet eroavat mm. sen mukaan, oletko asentamassa tunnuslukusovellusta ensimmäistä kertaa tai vaihtamassa laitettasi uuteen, jolloin sinun täytyy asentaa sovellus uudestaan. Uudelleen asennusta helpottaa, jos sinulla on tunnuslukusovellus asennettuna toiseen laitteeseen. Uudelleen asennus on mahdollista uuden aktivointikoodin avulla myös ilman toisessa laitteessa olevaa sovellusta.

Katso ohjeet Tunnusluvut-sivulta.

Millä laitteella sovellus toimii?

Tunnuslukusovellus toimii iPhone- ja Android-puhelimilla sekä iPad- ja Android-tableteilla. 

·     - iPhone versiot iOS 10 ja uudemmat 

·     - iPad versiot iOS 10 ja uudemmat 

·     - Android-puhelimet ja tabletit, joissa käyttöjärjestelmä 6 ja uudemmat 

Huomioithan, että sovellus kannattaa ladata useampaan laitteeseen, tai hankkia sovelluksen rinnalle Tunnuslukulaite. Näin varmistat, että voit tunnistautua eri palveluissa vaikka mobiililaitteesi hajoaa tai häviää. 

Miten saan aktivointikoodin?

Tarvitset aktivointikoodin kun otat käyttöön Tunnuslukusovelluksen ensimmäistä kertaa, tai jos ainoa mobiililaitteesi, jossa Tunnuslukusovellus on ollut aktivoituna hajoaa tai häviää.  

Jos sinulla on Tunnuslukulaite tai voit tunnistautua toisen pankin tunnuksilla, voit tehdä aktivoinnin suoraan sovelluksessa. Saat aktivointikoodin tekstiviestillä. 

Jos et voi tunnistautua, voit tilata aktivointikoodin ja tilapäisen PIN-koodin joko soittamalla asiakaspalveluumme tai valitsemalla sovelluksessa tunnistautumistavaksi ’Aktivointikoodi’ ja ’Haluan tilata aktivointikoodin ja väliaikaisen PIN-koodin’. Saat aktivointikoodin tekstiviestillä ja tilapäisen PIN-koodin postitse kahdessa päivässä. Aktivointikoodi ja tilapäinen PIN-koodi käytetään samanaikaisesti, joten odota PIN-koodin saapumista postitse ennen kuin aloitat aktivoinnin. 

Turvallisuussyistä toimitamme aktivointikoodin ainoastaan varmennettuun puhelinnumeroon. Mikäli sinulla ei ole varmennettua puhelinnumeroa, varmenna numerosi soittamalla maksuttomaan automaattiseen puhelinnumeron varmennuspalveluun 0800 170 777 siitä numerosta, jonka haluat varmentaa. 

Miten päivitän Tunnuslukusovelluksen?

Helpoimmin pidät tunnuslukusovelluksen päivitettynä ottamalla käyttöön laitteesi sovellusten automaattisen päivityksen.  

Saat tunnuslukusovelluksen uusimman version käyttöösi päivittämällä sen sovelluskaupasta (Google Play tai App Store). Muistathan, että et poista sovellusta laitteestasi. Jos poistat sovelluksen, joudut aktivoimaan sen uuden aktivointikoodin avulla. 

Miten tarkistan käytössäni olevan sovelluksen version?

Avaa Tunnuslukusovellus. Valitse Ohjeita ja selaa sivun alareunaan, josta näet sovelluksen versiotiedot. 

Miten avaan lukkiutuneen tunnuslukusovelluksen?

Lukkiutunut tunnuslukusovellus avautuu automaattisesti seuraavan 24 tunnin kuluttua. Lukituksen poistamista ei voi nopeuttaa.

Täältä lisää tunnuslukusovelluksesta.

Miten toimin, kun tunnuslukusovellukseni ei toimi?

Mikäli tunnuslukusovellus antaa herjan ”Tunnusluvut on pysäytetty”, ”Palvelu ei ole käytössä, yritä myöhemmin uudelleen” 

• Päivitäthän laitteen sovelluksen uusimpaan sovelluskaupasta löytyvään versioon 

• Tämän jälkeen sulje ja käynnistä laite uudelleen 

• Nyt voit avata sovellukset uudestaan ja pääset jälleen kirjautumaan tunnuslukusovelluksella. 

Mikäli tunnuslukusovellus antaa herjan ”Monta saman aikaista tunnistautumisyritystä.”, avaa tunnuslukusovellus uudestaan, anna oikea PIN-koodi, jolloin virhetilanne nollaantuu. 

Miten toimin, jos mobiililaitteeni katoaa tai vahingoittuu niin, etten voi käyttää Tunnuslukusovellusta?

Uuden Tunnuslukusovelluksen aktivointiin on useita vaihtoehtoja. Jos käytössäsi on Tunnuslukulaite tai toisen pankin tunnukset, voit aktivoida Tunnuslukusovelluksen käyttöön heti niiden avulla. Jos sinulla ei ole tunnistautumisvälinettä, saat uuden Tunnuslukusovelluksen käyttöösi tilaamalla aktivointikoodit postitse sovelluksessa. 

Voit poistaa kadonneessa laitteessa olevan tunnuslukusovelluksen aktivoinnin verkkopankissa, jos sinulla on toinen tunnistautumisväline käytössä. Jos et pysty kirjautumaan verkkopankkiin voit poistaa tunnuslukusovelluksen aktivoinnin olemalla yhteydessä asiakaspalveluumme. 

Huomioithan, että sovellus kannattaa ladata useampaan laitteeseen, tai hankkia sovelluksen rinnalle Tunnuslukulaite. Näin varmistat, että voit tunnistautua eri palveluissa vaikka mobiililaitteesi hajoaa tai häviää. 

 

Voinko ladata Tunnuslukusovelluksen toisen henkilön käytössä olevaan laitteeseen?

Voit lisätä oman käyttäjäprofiilisi toisen henkilön käytössä olevassa laitteessa olevaan tunnuslukusovellukseen. Katso ohje, miten sovellus aktivoidaan toiseen laitteeseen käytössä olevan laitteen avulla. 

Kun laitteella on useampi käyttäjäprofiili, biometrisiä tunnistustapoja voi käyttää vain puhelimen haltijan profiilissa. Toissijaisten profiilien asetuksista sormenjälki- tai kasvojentunnistus kytketään pois, jolloin profiiliin kirjaudutaan PIN-koodilla. 

Tunnuslukusovelluksen käyttäminen toisen käyttäjän laitteella on siis turvallista, sillä toissijaisiin profiileihin kirjaudutaan jokaisen käyttäjän henkilökohtaisella PIN-koodilla.  

Jos Tunnuslukusovellus on ladattu esimerkiksi perheen yhteisessä käytössä olevalle tabletille, suosittelemme henkilökohtaisen PIN-koodin käyttöä kaikissa käyttäjäprofiileissa. 

 

Kysymyksiä ja vastauksia tunnuslukulaitteesta

Mikä on tunnuslukulaite?

Tunnuslukulaite on vaihtoehto tunnistautumiseen asiakkaillemme, joilla ei ole älypuhelinta tai tablettia, johon saisi asennettua tunnuslukusovelluksen.  

Tunnuslukulaite on kevyt, pienikokoinen ja kulkee kätevästi mukana esimerkiksi lompakon korttitaskussa. Valittavissa on myös puhuva tunnuslukulaite erityisesti näkövammaisten asiakkaidemme käyttöön. 

Miten otan käyttöön tunnuslukulaitteen?

Tunnuslukulaitteen voit tilata vanhasta henkilöasiakkaan verkkopankista Muokkaa verkkopankkia -välilehdeltä kohdasta Pankkitunnukset, uudesta verkkopankista kohdasta Muut palvelut --> Pankkitunnukset tai soittamalla Nordean asiakaspalveluun. Ensimmäisen laitteen tilaus on maksuton, Seuraavista laitteista peritään hinnaston mukainen maksu. 

Mikä on tunnuslukulaitteen pyytämä PUK-koodi?

Lyhenne tulee sanoista "Personal Unblocking Key" ja sitä käytetään lukkiutuneen laitteen avaamiseksi. Mikäli laitteesi kysyy PUK-koodia, ole yhteydessä Nordea 24/7:ään, jossa laite pystytään avaamaan.

Miten kauan tunnuslukulaite kestää käytössä?

Laite toimii paristolla ja sen kestoajaksi on arvioitu noin seitsemän vuotta riippuen käytöstä.

Kysymyksiä ja vastauksia mobiilipankista - Nordea Mobile

Millä laitteilla Nordea Mobilea voi käyttää?

Nordea Mobile toimii kaikissa Android-laitteissa, joiden käyttöjärjestelmä on 5.0 tai sitä uudempi versio, ja kaikissa iOS-laitteissa, joiden käyttöjärjestelmä on 10 tai sitä uudempi versio.

En voi päivittää puhelintani iOS 10 -versioon. Eikö Nordea Mobile toimi silloin?

Ei. Nordea Mobile on kehitetty vain iOS 10 -käyttöjärjestelmälle tai sitä uudemmille versioille. Suosittelemme, että käytät henkilöasiakkaiden verkkopankkia laitteesi selaimella.

En voi päivittää Android-puhelintani 5.0-versioon. Eikö Nordea Mobile toimi silloin?

Ei. Nordea Mobile on kehitetty vain Android 5.0 -käyttöjärjestelmälle tai sitä uudemmille versioille. Suosittelemme, että käytät henkilöasiakkaiden verkkopankkia laitteesi selaimella.

Minulla on Windows-puhelin. Eikö Nordea Mobile toimi sillä?

Ei. Nordea Mobilea ei voi käyttää Windows-puhelimilla. Voit käyttää henkilöasiakkaiden verkkopankkia laitteesi selaimella.

Mitä tarvitsen, jotta voin ladata Nordea Mobilen?

Jotta voit ladata Nordea Mobilen, sinulla on oltava verkkopankkisopimus. Lue lisää.

Paljonko Nordea Mobile maksaa?

Katso hinnat ja ehdot.

Voinko kirjautua Nordea Mobileen sormenjäljellä tai kasvojentunnistuksella?

Kyllä, voit kirjautua sekä sormenjäljellä tai kasvojentunnistuksella. Voit käyttää myös tunnuslukusovellusta tai tunnuslukulaitetta.

Miksi minun täytyy ladata tunnuslukusovellus mobiilipankin käyttöä varten?

Nordean on pystyttävä tunnistamaan asiakkaiden henkilöllisyys turvallisesti. Tunnuslukusovellus täyttää viimeisimmät turvallisuusvaatimukset.

Miten voin vaihtaa tilien järjestystä?

Muokkaa etusivua sivun alalaidan Muokkaa-painikkeen avulla. Voit vaihtaa tilien järjestystä vetämällä ja pudottamalla.

Voinko avata tilin mobiilipankissa?

Et. Tilin avaaminen ei ole tällä hetkellä mahdollista mobiilipankissa, mutta se on kehitteillä.

Miten Nordea Mobile eroaa verkkopankista?

Voit hoitaa lähestulkoon kaikki päivittäiset pankkiasiasi mobiilipankissa. Henkilöasiakkaan verkkopankissa on muutama ominaisuus, joita ei vielä mobiilipankista löydy.

Pitääkö minun ostaa uusi puhelin?

Jos sinulla on Android-laite, jota ei voi päivittää 5.0-käyttöjärjestelmään, tai iPhone, jota ei voi päivittää iOS 10.0 -käyttöjärjestelmään, tarvitset Nordea Mobilen käyttöä varten uuden puhelimen. Nordea Mobile ei toimi myöskään Windows-puhelimella. Jos et halua ostaa uutta puhelinta, suosittelemme henkilöasiakkaan verkkopankin käyttämistä puhelimesi selaimella.

Miksi en löydä Nordea Mobilea App Storesta tai Google Play -kaupasta?

Nordea Mobile -sovellus on kehitetty Android 5.0 -käyttöjärjestelmälle tai sitä uudemmille versioille sekä iOS (Apple) 10.0 -käyttöjärjestelmälle tai sitä uudemmille versioille. Jos sinulla on vanha puhelin, et välttämättä pysty päivittämään sen käyttöjärjestelmää. Nordea Mobilea ei ole saatavilla Windows-puhelimille.

Voinko käyttää uutta mobiilipankkia tunnuslukukortin avulla?

Mobiilipankkiin ei voi kirjautua sisään tunnuslukukortilla.

Onko mobiilipankin käyttöaikaa rajoitettu? Kirjaako mobiilipankki käyttäjän ulos tietyn ajan kuluttua?

Kyllä. Mobiilipankkisovellus kirjaa käyttäjän automaattisesti ulos 5 minuutin kuluttua, jos sovellusta ei käytetä

En pääse kirjautumaan mobiilipankkiin, mikä voisi olla vikana?

Tämä johtuu siitä, että joissain laitteissa mobiilipankkisovellus suljetaan käyttöjärjestelmän toimesta, kun sen päälle käynnistetään tunnuslukusovellus. Näissä laitteissa on mahdollisesti aktivoitu virransäästöominaisuuksia, jotka aktiivisesti sulkevat taustalle menevät sovellukset.Käyttäjän tulee tarkistaa virransäästöasetukset ja kokeilemaan niiden poistamista.

Kysymyksiä ja vastauksia Siirrosta

Mitä Siirron käyttöön tarvitaan?

Nordean tai Osuuspankin asiakkaana saat Siirron käyttöösi lataamalla sovelluksen puhelimeesi ja vahvistamalla henkilöllisyytesi pankkitunnuksillasi. Näin varmistetaan, että kaikki käyttäjät voivat siirtää ja vastaanottaa maksuja turvallisesti pelkän puhelinnumeron avulla. 

Käyttöönoton edellytykset: 

- Sinun tulee olla Nordean tai Osuuspankin asiakas ja maksamiseen soveltuva tili omassa pankissasi. 

- Nordean asiakkaat tarvitsevat Nordean Tunnuslukusovelluksen. Muiden pankkien asiakkaat tunnistautuvat omien pankkiensa verkossa käytettävillä tunnistautumismenetelmillä. 

- Sovellusta käytetään älypuhelimella (iOS tai Android). 

- Alle 15-vuotiaat Nordean asiakkaat saavat palvelun käyttöönsä, kun huoltaja on ollut ensin yhteydessä Nordean asiakaspalveluun numerossa 0200 3000. 

- Jos sinulla ei ole suomalaista henkilötunnusta, niin ole yhteydessä Nordean asiakaspalveluun numerossa 0200 3000.  

Onko Siirto-pavelussa näkyvä tilini saldo aina ajan tasalla?

Nordean tiliasiakkaana saldotieto päivittyy aina puhelimen ollessa yhteydessä nettiin. Muiden pankkien asiakkaiden kohdalla saldotietoa ei näytetä.

Kuinka nopeasti rahat siirtyvät pankkitilien välillä?

Rahat siirtyvät välittömästi Siirto-käyttäjien pankkitilien välillä ja ovat vastaanottajan käytettävissä. Maksu välittyy tavanomaisena tilisiirtona, jos maksajan ja vastaanottajan pankkitileillä ei ole reaaliaikaista maksuyhteyttä. Tällöin maksu välittyy maksutoimeksiannon ajankohdasta riippuen viimeistään seuraavana pankkipäivänä.

Puhelinnumeroni vaihtui ja minulla on uusi numero. Mitä minun tulee tehdä?

Puhelinnumeron voi poistaa menemällä sovelluksen tiliasetuksiin ja poistamalla tilin käytöstä. Tämän jälkeen rekisteröidy sovellukseen uudestaan ja syötä uusi puhelinnumero käyttöönoton yhteydessä.

Onko Siirron käyttäminen turvallista?

Siirto on moderni ja turvallinen tapa siirtää rahaa käyttäjien välillä. Jos epäilet että tunnistautumiseen liittyvät salasanasi tai työkalut ovat väärissä käsissä, ilmoita asiasta välittömästi Nordeaan.

Miten toimin tilanteessa, jossa raha ei ole siirtynyt vastaanottajalle?

Tarkastathan aina maksaessa, että pankin vahvistama vastaanottajan nimi on oikea - älä maksa jos nimi on jokin muu kuin oletettu. Maksu välittyy perille palveluun rekisteröidyn puhelinnumeron perusteella. Puhelinnumero voi olla liitettynä ainoastaan yhteen tiliin kerrallaan. Maksut siirtyvät sen pankin tilille, jonka palveluun puhelinnumero on maksuhetkellä liitetty. Pyydä vastaanottajaa tarkistamaan, ettei maksu ole kirjautunut Nordean sijaan vastaanottajan mahdollisesti toisessa pankissa olevalle tilille.

Kysymyksiä ja vastauksia Apple Paystä

Mikä on Apple Pay?

Apple Pay on Applen tuottama palvelu, jossa voit tehdä luottokorttimaksuja Apple Pay –mobiilisovelluksen avulla omalla iPhonellasi, iPadillasi, Apple Watchillasi tai Mac-tietokoneellasi. Maksaminen on siis mahdollista näillä laitteilla, ilman fyysistä muovikorttia.

Kuinka turvallinen Apple Pay on?

Hyvin turvallinen. Apple Pay käyttää vahvoja turvallisuustoimintoja, jotka on rakennettu suoraan puhelimeesi ja sen ohjelmistoon. Apple ei pääse käsiksi maksukorttisi tietoihin, eikä niitä luovuteta myöskään kauppiaalle maksutapahtuman yhteydessä. 

Apple Pay käyttää jokaiseen ostokseen laitekohtaista numeroa ja uniikkia maksutapahtumakoodia ja jokainen maksutapahtuma vaatii sinulta vahvistuksen Touch ID:llä tai tunnuskoodilla. Muistathan aina käyttää turvallisia salasanoja tai koodeja, ei esimerkiksi 1,2,3,4 tai 0,0,0,0.

Jos puhelimesi katoaa, eivät ulkopuoliset näe korttitietojasi tai pääse maksamaan puhelimellasi ilman tunnistautumista. Jos taas korttisi katoaa, saat uudet heti käyttöön puhelimeesi. 

Millä laitteilla voin käyttää Apple Pay -palvelua?

Voit käyttää Apple Pay -palvelua seuraavilla laitteilla:


iPhone

iPhone (iOS 11+)

iPhone X

iPhone 8

iPhone 8 plus

iPhone 7

iPhone 7 Plus

iPhone 6s

iPhone 6s Plus

iPhone 6

iPhone 6 Plus

iPhone SE


Apple Watch

Apple Watch Series 3

Apple Watch Series 2

Apple Watch Series 1

Apple Watch (1. sukupolvi)


iPad

iPad (5th generation)

iPad Pro (12.9-tuumainen)

iPad Pro (9.7-tuumainen

iPad Air 2

iPad mini 4

iPad mini 3


Mac

MacBook Pro Touch ID –tekniikalla

Mac-tietokoneet 2012 vuosimallista eteenpäin yhdessä iPhone-puhelimen tai Apple Watch –kellon kanssa, joissa on Apple Pay –aktivoituna.

Kuinka otan Apple Payn käyttöön?

Jos käytät mobiilipankkia tai Nordea Wallet -sovellusta:

Mene “Omat korttini” osioon ja valitse maksukortit, jotka haluat liittää, valitse toiminnoista “Lisää Apple Wallettiin” ja seuraa ohjeita. Vahvista liittäminen pankkitunnuksillasi.


Jos käytät Apple Wallet -sovellusta:

Avaa sovellus, lisää maksukorttisi Apple Wallet –sovellukseen ja vahvista Nordea Walletin tai pankkitunnusten avulla tai asiakaspalvelun kautta.

Missä voin maksaa Apple Payllä?

Kaupoissa

Voit maksaa Apple Payllä kaupassa kun näet maksupäätteessä lähimaksutunnisteen.


Verkkokaupoissa

Voit myös käyttää Apple Pay –palvelua verkkokaupoissa ja monissa sovelluksissa.


Sovellukset ja verkkosivut

Käytä "Pay with Apple Pay" (Maksa Apple Payllä) painiketta tai “Apple Pay as a payment method" (Valitse maksutavaksi Apple Pay) vaihtoehtoa.

Miten maksan Apple Payllä?

Kaupassa

Pidä iPhone lähellä langatonta maksupäätettä ja sormeasi Touch ID -painikkeella. Apple Watch –kellolla, tuplaklikkaa sivun painiketta ja pidä kelloa maksupäätteen vieressä.


Sovelluksissa ja verkkosivuilla

Valitse maksutavaksi Apple Pay ja vahvista sormenjälkesi avulla Touch ID:n kautta.


Mac-tietokoneella

Valitse maksutavaksi Apple Pay ja vahvista iPhonen tai Apple Watch –kellon kautta.

Edellyttääkö Apple Payn käyttäminen kaupassa verkkoyhteyttä?

Ei. Maksaminen tapahtuu lähimaksua tukevien maksupäätteiden kautta. Tunnistat tällaisen maksupäätteen lähimaksamisesta kertovasta kaarisymbolista. 

Millä maksukorteilla voin käyttää Apple Pay -palvelua?

Apple Pay -palvelua voi käyttää kaikilla Nordean henkilöasiakkaiden korteilla. Käyttö onnistuu myös yritysasiakkaiden Nordea First Card-, Nordea Business Mastercard- ja Business Visa -korteilla sekä henkilöasiakkaiden Stockmann-, Finnair Plus- ja Tuohi-yhteistyökorteilla. 

Voinko maksaa Apple Payllä, vaikka kortissani ei ole lähimaksumahdollisuutta?

Kyllä voit. Apple Payhin voi liittää myös kortit, joissa ei ole lähimaksumahdollisuutta. 

Miten maksu vahvistetaan?

Kun käytät Apple Paytä kaupassa, maksua ei tarvitse erikseen vahvistaa. Riittää, että avaat puhelimen lukituksen ja viet puhelimen maksupäätteen lähelle. 

Kun maksat ostoksia verkossa, valitse maksutavaksi Apple Pay ja seuraa ohjeita. 

Miten Apple Pay eroaa lähimaksukortilla maksamisesta?

Apple Payllä voit maksaa myös yli 25 euron ostokset. Avaa puhelimen lukitus ja vie puhelin maksupäätteen lähelle. Maksua ei tarvitse vahvistaa erikseen, kunhan puhelimen lukitus on avattu.

Mistä tiedän, että maksu onnistui?

Maksupääte ilmoittaa, kun maksu on hyväksytty. Verkossa maksu on onnistunut, kun näet ilmoituksen hyväksytystä maksusta. 

Mistä ja milloin ostokset veloitetaan?

Ostokset veloitetaan kortiltasi samaan tapaan kuin normaalisti kortilla maksaessasi. Ostokset näkyvät sovelluksessa välittömästi maksamisen jälkeen.

Kuulun kanta-asiakasohjelmaan, joka on yhdistetty korttiini. Saanko Apple Payllä maksamisesta kanta-asiakasohjelman pisteitä?

Valitettavasti Apple Pay ei tue useimpia pohjoismaisia kanta-asiakasohjelmia, jotka on yhdistetty maksukorttiin. Se, onko pisteiden kerääminen mahdollista, riippuu siitä, onko kanta-asiakasohjelmaa tarjoava yritys kehittänyt sitä varten erillisen sovelluksen. Kysy lisätietoja yritykseltä, jonka kanta-asiakasohjelmaan kuulut.

Onko Apple Payn käyttöön ikärajaa?

Apple Payn käyttöön tarvittavan Apple ID:n ikäraja on 13 vuotta, eli sama ikäraja koskee käytännössä myös Apple Payn käyttöä.  

Apple Payn asennus ei onnistu, mitä teen?

Mikäli sinulla on ongelmia Apple Pay -sovelluksen käytössä, teknistä tukea löydät osoitteesta: support.apple.com/fi-fiAvautuu uuteen ikkunaan 

Kirjoita sivulla olevaan hakukenttään Apple Pay ja löydät sovelluksen tukisivuston. 

Kysymyksiä ja vastauksia Google Paystä

Mikä on Google Pay?

Google Pay on helppo ja kätevä tapa maksaa ostokset Android-laitteella kaupoissa, verkossa ja sovelluksissa.

Millä laitteilla voin käyttää Google Pay -palvelua?

Kaikilla Android-älypuhelimilla ja -tableteilla, joissa on käyttöjärjestelmänä Android Lollipop 5.0 tai uudempi. Kaupoissa maksaminen edellyttää myös sitä, että puhelimessasi on NFC-ominaisuus (Near Field Communication). Voit tarkistaa asian puhelimesi asetuksista. 

Android-laitteeni käyttöjärjestelmä on Lollipop 5.0 tai uudempi, mutta maksaminen Google Payllä ei onnistu. Mitä minun pitäisi tehdä?

Tiedossamme on, että Google Payn käyttö ei välttämättä onnistu kaikilla laitteilla. Ota tällaisessa tilanteessa yhteyttä laitteesi valmistajaan. 

Miten liitän korttini Google Payhin?

Voit liittää korttisi Google Payhin kolmella eri tavalla:  

Nordean mobiilipankki

  1. Lataa Nordea Mobile -sovellus.
  2. Napauta ”Lisää Google Payhin” ja seuraa ohjeita.
  3. Hyväksy ehdot.

Nordea Wallet

  1. Varmista, että käytössäsi on Nordea Wallet -sovelluksen uusin versio (Google Play -kaupasta). Avaa sovelllus.
  2. Valitse korttisi ja napauta ”Lisää Google Payhin”.
  3. Seuraa ohjeita lisätäksesi kortin tiedot.
  4. Hyväksy ehdot.
  5. Lataa Google Pay -sovellus.

Google Pay

  1. Lataa Google Pay -sovellus Google Play -kaupasta ja avaa se.
  2. Napauta ”Lisää +” Maksu-välilehdellä ja seuraa ohjeita. 
  3. Hyväksy ehdot.
  4. Vahvista kortin rekisteröinti Nordea Wallet -sovelluksella.
Pitääkö minun ladata Google Pay -sovellus, jos haluan käyttää Google Pay -palvelua maksamiseen?

Google Pay -palvelua voi käyttää myös ilman Google Pay -sovellusta. Jos kuitenkin haluat esimerkiksi vaihtaa oletuskorttisi, tarvitset sovelluksen, joten suosittelemme sen asentamista.

Missä voin maksaa Google Payllä?

Voit maksaa Android-puhelimella sadoissa tuhansissa kaupoissa. Maksaminen on helppoa kaikissa kaupoissa, joissa lähimaksaminen on käytössä. Voit käyttää Google Paytä myös monessa suosikkisovelluksessasi, jos näet Buy with Google Pay -painikkeen. Katso Google Play -kaupasta sovellukset, jotka tarjoavat maksutapana Google Paytä.

Miten maksan Google Payllä?

Kaupassa:

  1. Jos ostoksesi jää alle lähimaksurajan, herätä puhelin ja vie laitteesi maksupäätteen lähelle. Se riittää. Kalliimmat ostokset maksat avaamalla laitteesi lukituksen ja viemällä laitteen maksupäätteen lähelle. Sovellusta ei tarvitse avata.
  2. Pidä laitetta lähimaksupäätteen vieressä ja odota sinistä merkkivaloa.

Sovelluksessa:

Google Payllä voit maksaa sadoissa sovelluksissa ilman maksutietojen ilmoittamista. Maksa liikennevälineessä, tilaa ruokaa tai osta lippu uuteen teatteriesitykseen yhdellä napautuksella. Se onnistuu, jos näet Buy with Google Pay -painikkeen.

Edellyttääkö Google Payn käyttäminen kaupassa verkkoyhteyttä?

Ei. Maksaminen tapahtuu lähimaksua tukevien maksupäätteiden kautta. Tunnistat tällaisen maksupäätteen lähimaksamisesta kertovasta kaarisymbolista. 

Millä maksukorteilla voin käyttää Google Pay -palvelua?

Google Pay -palvelua voi käyttää kaikilla Nordean henkilöasiakkaiden korteilla. Käyttö onnistuu myös yritysasiakkaiden Nordea First Card-, Nordea Business Mastercard- ja Business Visa -korteilla sekä henkilöasiakkaiden Stockmann-, Finnair Plus- ja Tuohi-yhteistyökorteilla. 

Voinko maksaa Google Payllä, vaikka kortissani ei ole lähimaksumahdollisuutta?

Kyllä voit. Google Payhin voi liittää myös kortit, joissa ei ole lähimaksumahdollisuutta. 

Miten maksu vahvistetaan?

Kun käytät Google Paytä kaupassa, maksua ei tarvitse erikseen vahvistaa. Riittää, että avaat puhelimen lukituksen ja viet puhelimen maksupäätteen lähelle. 

Kun maksat ostoksia verkossa, valitse maksutavaksi Google Pay ja seuraa ohjeita. 

Miten Google Pay eroaa lähimaksukortilla maksamisesta?

Google Payllä voit maksaa myös yli 25 euron ostokset. Avaa puhelimen lukitus ja vie puhelin maksupäätteen lähelle. Maksua ei tarvitse vahvistaa erikseen, kunhan puhelimen lukitus on avattu.

Mistä tiedän, että maksu onnistui?

Maksupääte ilmoittaa, kun maksu on hyväksytty. Verkossa maksu on onnistunut, kun näet ilmoituksen hyväksytystä maksusta. 

Mistä ja milloin ostokset veloitetaan?

Ostokset veloitetaan kortiltasi samaan tapaan kuin normaalisti kortilla maksaessasi. Ostokset näkyvät sovelluksessa välittömästi maksamisen jälkeen.

Olen purkanut puhelimeni suojauksen. Voinko käyttää Google Paytä?

Google Pay ei valitettavasti toimi puhelimessa, jonka suojaus on purettu.

Onko Google Payn käyttäminen turvallista?

Kun käytät puhelintasi maksamiseen kaupassa, Google Pay ei lähetä luotto- tai debit-korttisi varsinaista numeroa maksun mukana. Käytössä on sen sijaan virtuaalinen tilinumero. Näin korttitietosi pysyvät turvassa.

Kuulun kanta-asiakasohjelmaan, joka on yhdistetty korttiini. Saanko Google Payllä maksamisesta kanta-asiakasohjelman pisteitä?

Valitettavasti Google Pay ei tue useimpia pohjoismaisia kanta-asiakasohjelmia, jotka on yhdistetty maksukorttiin. Se, onko pisteiden kerääminen mahdollista, riippuu siitä, onko kanta-asiakasohjelmaa tarjoava yritys kehittänyt sitä varten erillisen sovelluksen. Kysy lisätietoja yritykseltä, jonka kanta-asiakasohjelmaan kuulut.

Miten toimin, jos kadotan puhelimeni?

Find My Device -sovellus (www.google.com/android/devicemanager) auttaa sinua löytämään ja lukitsemaan puhelimesi sekä poistamaan siitä tietoja. Voit myös tehdä haun sanoilla ”Find my phone”, jolloin Google näyttää puhelimesi sijainnin kartalla. Sinun ei tarvitse sulkea luottokorttiasi.

Muista myös, että Nordea 24/7 -asiakaspalvelu auttaa sinua vuorokauden ympäri. Myös korttien sulkupalvelu, jossa palvelu 24/7 myös ruotsiksi. Voivat kuolettaa myös virtuaalisen / virtuaaliset kortit jotka liitetty puhelimeen, jolloin maksaminen muovikortilla voi jatkua normaaliin tapaan (mikäli vain puhelin kadonnut).

Onko Google Payn käyttöön ikärajaa?

Googlen asettama ikäraja on 16 vuotta. Alaikäisenä tarvitset palvelun käyttöönottoon huoltajiesi tai edunvalvojiesi hyväksynnän.