Kysy chatissa Avautuu uuteen ikkunaan

Usein kysyttyä verkko- ja mobiilipalveluista

Hiilijalanjäljen seuraaminen Nordea Walletissa

Mitä ovat ympäristövaikutukset? Miksi näen tällaisia tietoja?

Ympäristövaikutuksista puhutaan usein myös hiilijalanjälkenä. Hiilijalanjälki mittaa henkilön, tapahtuman, yrityksen tai tuotteen toiminnasta syntyvät hiilidioksidipäästöt. 

Hiilijalanjälkilaskuri antaa sinulle tietoja kulutustottumuksistasi ja niiden ympäristövaikutuksista. Niiden avulla voit tehdä entistä vastuullisempia valintoja tai kompensoida kulutuksesi ympäristövaikutuksia. Kun seuraat arjen kulutustasi, näet helposti myös tekemiesi muutosten vaikutuksen hiilijalanjälkeesi.

Mihin laskelma perustuu?

Laskelma perustuu Åland Indexiin, jossa ostokset jaotellaan eri kategorioihin ja hiilijalanjälki lasketaan jokaisen kategorian keskimääräisen ympäristövaikutuksen perusteella. Åland Indexiä ylläpitää Ålandsbanken ja sitä päivitetään säännöllisesti.

Huomioidaanko laskelmassa kaikki tilitapahtumani?

Ei. Laskelmassa huomioidaan vain kaikilla luotto- ja debit-korteillasi tekemäsi ostokset eikä esimerkiksi maksettuja laskuja. Kulutustottumukset ja arjen ostokset ovat yleensä asioita, joihin kuluttajat voivat helpoiten vaikuttaa.

Kertooko laskelma koko henkilökohtaisen hiilijalanjälkeni?

Ei. Laskelma on arvio korttiostostesi hiilijalanjäljestä. Henkilökohtaiseen hiilijalanjälkeesi vaikuttaa monta muutakin asiaa, kuten asuminen ja liikkuminen.

Huomioidaanko laskelmassa kotimaiset tuotteet ja muut eettiset näkökulmat?

Ei. Laskelma arvioi ympäristövaikutuksia vain korttiostostesi perusteella.

Osa kauppiaista kertoo myös tuotteidensa hiilijalanjäljen – miten tämä eroaa Nordea Walletissa näkyvästä arviosta?

Laskuri perustuu Åland Indexiin, joka on objektiivinen ulkopuolisen palveluntarjoajan laskentamalli. Kauppiaat saattavat kertoa tarkempia tietoja tuotteistaan, mutta niiden laskutapa saattaa olla erilainen.

Miten voin raportoida laskelmassa olevista virheistä?

Jos huomaat laskelmassa virheitä, voit antaa meille palautetta Nordea Wallet -sovelluksessa.

Miten Nordea käsittelee tietoja ostosteni ympäristövaikutuksista?

Nordea ei jaa tietojasi kolmansille osapuolille.

Voinko kompensoida ympäristövaikutuksia Nordean kautta?

Hiilipäästöjen pienentäminen tai kompensoiminen ei ole toistaiseksi mahdollista Nordean kautta. Voimme kuitenkin ohjata sinut ottamaan yhteyttä kompensointiin erikoistuneisiin yhteistyökumppaneihimme.

Tunnuslukusovellus

Miten käytän Tunnuslukusovellusta?

Tunnuslukusovellus toimii kuten vanha tunnuslukukortti. Ainoa ero on, että siitä on tehty mobiililaitteisiin ladattava sovellus, jolla vahvistat tapahtumat yhdellä ainoalla, henkilökohtaisella PIN-koodilla. PIN koodin saat valita itse.  

Käytät tunnuslukusovellusta sähköisissä palveluissa, kuten esim. Verottajan sivuilla. Sinun tulee avata sovellus kirjautuessasi palveluun, jotta voit vahvistaa sisäänkirjautumisen PIN-koodillasi. Jokainen tapahtuma, jonka eri palveluissa teet, tulee vahvistaa joka kerta samalla PIN-koodilla, jonka olet luonut tunnuslukusovelluksen aktivoinnin yhteydessä.

Sovellus ei itsestään aukea käytettävässä palvelussa, vaan sinun tulee itse se napauttaa auki ja tarkistaa, että olet hyväksymässä oikean tapahtuman.

Miten otan tunnuslukusovelluksen käyttöön?

Tunnuslukusovelluksen turvallisuus perustuu muun muassa siihen, ettei sovellusta voi kopioida puhelimesta toiseen ja sovellus tulee ladata uudelleen, mikäli vaihdat esimerkiksi puhelinta. Suosittelemme, että lataat sovelluksen kerralla useampaan laitteeseen, jotta voit tunnistautua vaikka toinen laitteista hajoaa tai häviää. Voit myös tilata Tunnuslukulaitteen sovelluksen rinnalle.

Ensimmäisen Tunnuslukusovelluksesi voit aktivoida itsellesi kun tulet asiakkaaksemme verkkopalvelun kautta tai konttorissa. Saat käyttöösi aktivointikoodin ja tilapäisen PIN-koodin, joiden avulla voit aktivoida sovelluksen ladattuasi sen laitteesi sovelluskaupasta. Jos sinulla on käytössä Tunnuslukulaite tai -kortti, voit kirjautua verkkopankkiin ja tilata aktivointikoodit sitä kautta. Koodit saat Muokkaa verkkopankkia-välilehden Pankkitunnukset-kohdasta.

Jos sinulla on jo Tunnuslukusovellus aktivoituna yhdessä laitteessa, voit vaivattomasti ottaa sovelluksen käyttöön uudessa laitteessa sen avulla. Muista ennen käyttöönottoa varmistaa, että molemmissa laitteissa on verkkoyhteys (mobiilidata tai langaton verkkoyhteys) sekä viimeisin versio Tunnuslukusovelluksesta. Valitse käyttäjä, jonka haluat siirtää toiselle laitteelle ja napauta Ota käyttöön toisessa laitteessa-painiketta. Sovellus neuvoo sinua QR-koodin luomisessa alkuperäisessä laitteessa sekä miten luet koodin uudessa laitteessa. 

Jos laitteesi on hajonnut tai hävinnyt, etkä voi käyttää sitä uuden sovelluksen aktivoinnissa, voit tilata aktivointikoodit olemassa yhteydessä meihin:

  • Nordea 24/7-asiakaspalvelussamme 0200 3000 (pvm/mpm)
  • Chatissa, jos sinulla on toisen pankin tunnukset käytössä tai tunnuslukusovellus aktivoituna toisessa mobiililaitteessa
  • Konttorissa, ota mukaasi voimassa oleva henkilöllisyystodistus

Kun olet saanut molemmat väliaikaiset koodit voit aloittaa sovelluksen käyttöönoton seuraamalla sovelluksen ohjeita.

Huomioithan, että sovellus kannattaa ladata useampaan laitteeseen, tai sovelluksen rinnalle hankkia Tunnuslukulaite. Näin varmistat, että voit tunnistautua eri palveluissa vaikka mobiililaitteesi hajoaa tai häviää.

Millä laitteella sovellus toimii?

Tunnuslukusovellus toimii iPhone ja Android puhelimilla sekä iPad ja Android tableteilla.

  • iPhone versiot iOS 10 ja uudemmat
  • iPad versiot iOS 10 ja uudemmat
  • Android -puhelimet ja tabletit käyttöjärjestelmä 6 ja uudemmat
Miten saan aktivointikoodin?

Tarvitset aktivointikoodin kun otat käyttöön Tunnuslukusovelluksen ensimmäistä kertaa, tai jos ainoa mobiililaitteesi, jossa Tunnuslukusovellus on ollut aktivoituna hajoaa tai häviää. 

Näin saat aktivointikoodin:

Nordean pankkitunnuksilla 

Soita asiakaspalveluun tai ole yhteydessä chatin kautta. Saat aktivointikoodin tekstiviestitse varmennettuun puhelinnumeroon. Jos olet asentamassa tunnuslukusovellusta ensimmäistä kertaa voit tilata aktivointikoodin kirjautumalla verkkopankkiisi pankkitunnuksillasi. Näet mobiililaitteeseesi ladatusta tunnuslukusovelluksesta ohjeet, miten toimia.

Toisen pankin tunnuksilla

Tunnistautumalla TUPAS-tunnuksilla chat-kanavassa saat aktivointikoodin, joka toimitetaan sinulle tekstiviestitse varmennettuun puhelinnumeroon. 

Mikäli sinulla ei ole varmennettua puhelinnumeroa, varmenna numerosi soittamalla maksuttomaan automaattiseen puhelinnumeron varmennuspalveluun 0800 170 777, numerosta jonka haluat varmentaa.

Mikäli sinulla ei ole varmennettua puhelinnumeroa etkä voi tunnistautua TUPAS-tunnuksilla chatissä, saat puhelimitse Nordea 24/7:sta (puh. 0200 3000) aktivointikoodin ja väliaikaisen PIN-koodin postitse.

Konttorissa

Muista ottaa mukaasi voimassa oleva henkilöllisyystodistus.

Miten päivitän Tunnuslukusovelluksen?

Tunnuslukusovellus ei enää toimi 1.6.1. (Android) ja 1.5.2. (iOS) versioita vanhemmilla versioilla.Saat tunnuslukusovelluksen käyttöösi päivittämällä sovelluskaupasta (Google Play tai App Store) uusimman version. Sovelluskaupassa tarvitset sinne asettamasi salasanan esim. Apple ID:n tai vastaavan.  Muistathan, että et poista vanhaa sovellusta, vaan päivität sovelluksen vanhan sovelluksen päälle. Näin saat sovelluksen taas toimimaan. Tee tunnuslukusovelluksen päivittäminen säännöllisesti. 

Tällä hetkellä uusin Nordea Tunnusluvut sovelluksen versio on seuraava: 

• iOS ja Android 1.6.2.

• Windows puhelimille ei ole enää tukea saatavilla

Miten tarkistan käytössäni olevan sovelluksen version?

Tunnuslukusovelluksen versionumeron voit tarkistaa seuraavasti:

  • Avaa tunnuslukusovellus 
  • Sovelluksen sisällä, avaa valikko painamalla oikean yläkulman ”kolmea pistettä”. Nämä löytyvät ”Nordea” -tekstin vierestä. 
  • Avautuvasta näkymästä valitaan ”Asiakaspalvelu”
  • Versio numero näkyy alalaidassa. Esimerkiksi 2017 Nordea, Android Versio 1.6.1 16005 

Uusimmassa versiossa 1.6.3 ja iOS-puhelimissa löydät version kohdasta Ohjeita ja sivun alareunassa on kerrottu versiotiedot. 

Miten avaan lukkiutuneen tunnuslukusovelluksen?

Lukkiutunut tunnuslukusovellus avautuu automaattisesti seuraavan 24 tunnin kuluttua. Lukituksen poistamista ei voida nopeuttaa.

Täältä lisää tunnuslukusovelluksesta.

Tunnuslukusovellukseni ei toimi

Mikäli tunnuslukusovellus antaa herjan ”Tunnusluvut on pysäytetty”, ”Palvelu ei ole käytössä, yritä myöhemmin uudelleen”

  1. Päivitäthän laitteen sovelluksen uusimpaan sovelluskaupasta löytyvään versioon
  2. Tämän jälkeen sulje ja käynnistä laite uudelleen
  3. Nyt voit avata sovellukset uudestaan ja pääset jälleen kirjautumaan tunnuslukusovelluksella

Siirto

Mitä Siirron käyttöön tarvitaan?
  1. Tarvitset Android- tai iOS-käyttöjärjestelmällä varustetun älypuhelimen.
  2. Nordea Tunnusluvut –sovelluksen, OP:n tai S-Pankin pankkitunnukset.
  3. Maksuihin soveltuvan pankkitilin.
Onko Siirto-palvelussa näkyvä pankkitilini saldo aina ajan tasalla?

Nordean tiliasiakkaana saldotieto päivittyy aina puhelimen ollessa yhteydessä nettiin. Muiden pankkien asiakkaiden kohdalla saldotietoa ei näytetä.

Kuinka nopeasti rahat siirtyvät pankkitilien välillä?

Rahat siirtyvät välittömästi Siirto käyttäjien pankkitilien välillä ja ovat vastaanottajan käytettävissä.

Puhelinnumeroni vaihtui ja minulla on uusi numero. Mitä minun tulee tehdä?

Puhelinnumeron voi poistaa menemällä sovelluksen tiliasetuksiin ja poistamalla tilin käytöstä. Tämän jälkeen rekisteröidy sovellukseen uudestaan ja syötä uusi puhelinnumero käyttöönoton yhteydessä.

Onko Siirron käyttäminen turvallista?

Siirto on moderni ja turvallinen tapa siirtää rahaa käyttäjien välillä. Jos epäilet että tunnistautumiseen liittyvät salasanasi tai työkalut ovat väärissä käsissä, ilmoita asiasta välittömästi Nordeaan.

Pankkitunnukset ja e-tunniste

Miten saan alaikäiselle lapselleni pankkitunnukset?

Alaikäisen lapsen asiakassuhteen ja peruspalvelut sisältäen käyttötilin, säästötilin, Electron-kortin ja pankkitunnukset avaat kätevimmin Palvelut lapselle verkossa -palvelussa.

Mikä on e-tunniste ja miten saan sen käyttööni?

E-tunniste eli vahva sähköinen tunniste on osa Nordean pankkitunnuksia. Pankkitunnuksilla tunnistaudut verkko- ja mobiilipankissa, Nordea 24/7 asiakaspalvelussa sekä muiden palveluntarjoajien, kuten Kelan palveluissa. Lisäksi tunnuksia tarvitaan korttiostosten vahvistamiseen verkossa.

Pankkitunnukset avataan ilman e-tunnistetta. Saadaksesi e-tunnisteen käyttöösi, tulee sinun todistaa henkilöllisyytesi pankin hyväksymästä henkilöllisyysasiakirjasta käymällä konttorissa henkilökohtaisesti.

Apple Pay

Mikä on Apple Pay?

Apple Pay on helppo ja turvallinen tapa maksaa ostokset iPhone-puhelimella, Apple Watch –kellolla, iPad-tabletilla tai Mac-tietokoneella. Se on Applen palvelu, joka tekee korttimaksamisen helpoksi kaupoissa, verkossa ja sovelluksissa.

Kuinka turvallinen Apple Pay on?

Hyvin turvallinen. Apple Pay käyttää vahvoja turvallisuustoimintoja, jotka on rakennettu suoraan puhelimeesi ja sen ohjelmistoon. Apple ei pääse käsiksi maksukorttisi tietoihin, eikä niitä luovuteta myöskään kauppiaalle maksutapahtuman yhteydessä. 

Apple Pay käyttää jokaiseen ostokseen laitekohtaista numeroa ja uniikkia maksutapahtumakoodia ja jokainen maksutapahtuma vaatii sinulta vahvistuksen Touch ID:llä tai tunnuskoodilla. Muistathan aina käyttää turvallisia salasanoja tai koodeja, ei esimerkiksi 1,2,3,4 tai 0,0,0,0.

Jos puhelimesi katoaa, eivät ulkopuoliset näe korttitietojasi tai pääse maksamaan puhelimellasi ilman tunnistautumista. Jos taas korttisi katoaa, saat uudet heti käyttöön puhelimeesi. 

Millä laitteilla voin käyttää Apple Pay -palvelua?

Voit käyttää Apple Pay -palvelua seuraavilla laitteilla:


iPhone

iPhone (iOS 11+)

iPhone X

iPhone 8

iPhone 8 plus

iPhone 7

iPhone 7 Plus

iPhone 6s

iPhone 6s Plus

iPhone 6

iPhone 6 Plus

iPhone SE


Apple Watch

Apple Watch Series 3

Apple Watch Series 2

Apple Watch Series 1

Apple Watch (1. sukupolvi)


iPad

iPad (5th generation)

iPad Pro (12.9-tuumainen)

iPad Pro (9.7-tuumainen

iPad Air 2

iPad mini 4

iPad mini 3


Mac

MacBook Pro Touch ID –tekniikalla

Mac-tietokoneet 2012 vuosimallista eteenpäin yhdessä iPhone-puhelimen tai Apple Watch –kellon kanssa, joissa on Apple Pay –aktivoituna.

Android-laitteeni käyttöjärjestelmä on Lollipop 5.0 tai uudempi, mutta maksaminen Google Payllä ei onnistu. Mitä minun pitäisi tehdä?

Tiedossamme on, että Google Payn käyttö ei välttämättä onnistu kaikilla laitteilla. Ota tällaisessa tilanteessa yhteyttä laitteesi valmistajaan. 

Kuinka liitän Apple Payn ja aktivoin sen?

Jos käytät mobiilipankkia tai Nordea Wallet -sovellusta:

Mene “Omat korttini” osioon ja valitse maksukortit, jotka haluat liittää, valitse toiminnoista “Lisää Apple Wallettiin” ja seuraa ohjeita. Vahvista liittäminen pankkitunnuksillasi.


Jos käytät Apple Wallet -sovellusta:

Avaa sovellus, lisää maksukorttisi Apple Wallet –sovellukseen ja vahvista Nordea Walletin tai pankkitunnusten avulla tai asiakaspalvelun kautta.

Missä voin maksaa Apple Payllä?

Kaupoissa

Voit maksaa Apple Payllä kaupassa kun näet maksupäätteessä lähimaksutunnisteen.


Verkkokaupoissa

Voit myös käyttää Apple Pay –palvelua verkkokaupoissa ja monissa sovelluksissa.


Sovellukset ja verkkosivut

Käytä "Pay with Apple Pay" (Maksa Apple Payllä) painiketta tai “Apple Pay as a payment method" (Valitse maksutavaksi Apple Pay) vaihtoehtoa.

Miten maksan Apple Payllä?

Kaupassa

Pidä iPhone lähellä langatonta maksupäätettä ja sormeasi Touch ID -painikkeella. Apple Watch –kellolla, tuplaklikkaa sivun painiketta ja pidä kelloa maksupäätteen vieressä.


Sovelluksissa ja verkkosivuilla

Valitse maksutavaksi Apple Pay ja vahvista sormenjälkesi avulla Touch ID:n kautta.


Mac-tietokoneella

Valitse maksutavaksi Apple Pay ja vahvista iPhonen tai Apple Watch –kellon kautta.

Edellyttääkö Apple Payn käyttäminen kaupassa verkkoyhteyttä?

Ei. Maksaminen tapahtuu lähimaksua tukevien maksupäätteiden kautta. Tunnistat tällaisen maksupäätteen lähimaksamisesta kertovasta kaarisymbolista. 

Millä maksukorteilla voin käyttää Apple Pay -palvelua?

Apple Pay -palvelua voi käyttää kaikilla Nordean henkilöasiakkaiden korteilla. Käyttö onnistuu myös yritysasiakkaiden Nordea First Card-, Nordea Business Mastercard- ja Business Visa -korteilla sekä henkilöasiakkaiden Stockmann-, Finnair Plus- ja Tuohi-yhteistyökorteilla. 

Voinko maksaa Apple Payllä, vaikka kortissani ei ole lähimaksumahdollisuutta?

Kyllä voit. Apple Payhin voi liittää myös kortit, joissa ei ole lähimaksumahdollisuutta. 

Miten maksu vahvistetaan?

Kun käytät Apple Paytä kaupassa, maksua ei tarvitse erikseen vahvistaa. Riittää, että avaat puhelimen lukituksen ja viet puhelimen maksupäätteen lähelle. 

Kun maksat ostoksia verkossa, valitse maksutavaksi Apple Pay ja seuraa ohjeita. 

Miten Apple Pay eroaa lähimaksukortilla maksamisesta?

Apple Payllä voit maksaa myös yli 25 euron ostokset. Avaa puhelimen lukitus ja vie puhelin maksupäätteen lähelle. Maksua ei tarvitse vahvistaa erikseen, kunhan puhelimen lukitus on avattu.

Mistä tiedän, että maksu onnistui?

Maksupääte ilmoittaa, kun maksu on hyväksytty. Verkossa maksu on onnistunut, kun näet ilmoituksen hyväksytystä maksusta. 

Mistä ja milloin ostokset veloitetaan?

Ostokset veloitetaan kortiltasi samaan tapaan kuin normaalisti kortilla maksaessasi. Ostokset näkyvät sovelluksessa välittömästi maksamisen jälkeen.

Kuulun kanta-asiakasohjelmaan, joka on yhdistetty korttiini. Saanko Apple Payllä maksamisesta kanta-asiakasohjelman pisteitä?

Valitettavasti Apple Pay ei tue useimpia pohjoismaisia kanta-asiakasohjelmia, jotka on yhdistetty maksukorttiin. Se, onko pisteiden kerääminen mahdollista, riippuu siitä, onko kanta-asiakasohjelmaa tarjoava yritys kehittänyt sitä varten erillisen sovelluksen. Kysy lisätietoja yritykseltä, jonka kanta-asiakasohjelmaan kuulut.

Google Pay

Mikä on Google Pay?

Google Pay on helppo ja kätevä tapa maksaa ostokset Android-laitteella kaupoissa, verkossa ja sovelluksissa.

Millä laitteilla voin käyttää Google Pay -palvelua?

Kaikilla Android-älypuhelimilla ja -tableteilla, joissa on käyttöjärjestelmänä Android Lollipop 5.0 tai uudempi. Kaupoissa maksaminen edellyttää myös sitä, että puhelimessasi on NFC-ominaisuus (Near Field Communication). Voit tarkistaa asian puhelimesi asetuksista. 

Android-laitteeni käyttöjärjestelmä on Lollipop 5.0 tai uudempi, mutta maksaminen Google Payllä ei onnistu. Mitä minun pitäisi tehdä?

Tiedossamme on, että Google Payn käyttö ei välttämättä onnistu kaikilla laitteilla. Ota tällaisessa tilanteessa yhteyttä laitteesi valmistajaan. 

Miten liitän korttini Google Payhin?

Voit liittää korttisi Google Payhin kolmella eri tavalla:  

Nordean mobiilipankki

  1. Lataa Nordea Mobile -sovellus.
  2. Napauta ”Lisää Google Payhin” ja seuraa ohjeita.
  3. Hyväksy ehdot.

Nordea Wallet

  1. Varmista, että käytössäsi on Nordea Wallet -sovelluksen uusin versio (Google Play -kaupasta). Avaa sovelllus.
  2. Valitse korttisi ja napauta ”Lisää Google Payhin”.
  3. Seuraa ohjeita lisätäksesi kortin tiedot.
  4. Hyväksy ehdot.
  5. Lataa Google Pay -sovellus.

Google Pay

  1. Lataa Google Pay -sovellus Google Play -kaupasta ja avaa se.
  2. Napauta ”Lisää +” Maksu-välilehdellä ja seuraa ohjeita. 
  3. Hyväksy ehdot.
  4. Vahvista kortin rekisteröinti Nordea Wallet -sovelluksella.
Pitääkö minun ladata Google Pay -sovellus, jos haluan käyttää Google Pay -palvelua maksamiseen?

Google Pay -palvelua voi käyttää myös ilman Google Pay -sovellusta. Jos kuitenkin haluat esimerkiksi vaihtaa oletuskorttisi, tarvitset sovelluksen, joten suosittelemme sen asentamista.

Missä voin maksaa Google Payllä?

Voit maksaa Android-puhelimella sadoissa tuhansissa kaupoissa. Maksaminen on helppoa kaikissa kaupoissa, joissa lähimaksaminen on käytössä. Voit käyttää Google Paytä myös monessa suosikkisovelluksessasi, jos näet Buy with Google Pay -painikkeen. Katso Google Play -kaupasta sovellukset, jotka tarjoavat maksutapana Google Paytä.

Miten maksan Google Payllä?

Kaupassa:

  1. Jos ostoksesi jää alle lähimaksurajan, herätä puhelin ja vie laitteesi maksupäätteen lähelle. Se riittää. Kalliimmat ostokset maksat avaamalla laitteesi lukituksen ja viemällä laitteen maksupäätteen lähelle. Sovellusta ei tarvitse avata.
  2. Pidä laitetta lähimaksupäätteen vieressä ja odota sinistä merkkivaloa.

Sovelluksessa:

Google Payllä voit maksaa sadoissa sovelluksissa ilman maksutietojen ilmoittamista. Maksa liikennevälineessä, tilaa ruokaa tai osta lippu uuteen teatteriesitykseen yhdellä napautuksella. Se onnistuu, jos näet Buy with Google Pay -painikkeen.

Edellyttääkö Google Payn käyttäminen kaupassa verkkoyhteyttä?

Ei. Maksaminen tapahtuu lähimaksua tukevien maksupäätteiden kautta. Tunnistat tällaisen maksupäätteen lähimaksamisesta kertovasta kaarisymbolista. 

Millä maksukorteilla voin käyttää Google Pay -palvelua?

Google Pay -palvelua voi käyttää kaikilla Nordean henkilöasiakkaiden korteilla. Käyttö onnistuu myös yritysasiakkaiden Nordea First Card-, Nordea Business Mastercard- ja Business Visa -korteilla sekä henkilöasiakkaiden Stockmann-, Finnair Plus- ja Tuohi-yhteistyökorteilla. 

Voinko maksaa Google Payllä, vaikka kortissani ei ole lähimaksumahdollisuutta?

Kyllä voit. Google Payhin voi liittää myös kortit, joissa ei ole lähimaksumahdollisuutta. 

Miten maksu vahvistetaan?

Kun käytät Google Paytä kaupassa, maksua ei tarvitse erikseen vahvistaa. Riittää, että avaat puhelimen lukituksen ja viet puhelimen maksupäätteen lähelle. 

Kun maksat ostoksia verkossa, valitse maksutavaksi Google Pay ja seuraa ohjeita. 

Miten Google Pay eroaa lähimaksukortilla maksamisesta?

Google Payllä voit maksaa myös yli 25 euron ostokset. Avaa puhelimen lukitus ja vie puhelin maksupäätteen lähelle. Maksua ei tarvitse vahvistaa erikseen, kunhan puhelimen lukitus on avattu.

Mistä tiedän, että maksu onnistui?

Maksupääte ilmoittaa, kun maksu on hyväksytty. Verkossa maksu on onnistunut, kun näet ilmoituksen hyväksytystä maksusta. 

Mistä ja milloin ostokset veloitetaan?

Ostokset veloitetaan kortiltasi samaan tapaan kuin normaalisti kortilla maksaessasi. Ostokset näkyvät sovelluksessa välittömästi maksamisen jälkeen.

Olen purkanut puhelimeni suojauksen. Voinko käyttää Google Paytä?

Google Pay ei valitettavasti toimi puhelimessa, jonka suojaus on purettu.

Onko Google Payn käyttäminen turvallista?

Kun käytät puhelintasi maksamiseen kaupassa, Google Pay ei lähetä luotto- tai debit-korttisi varsinaista numeroa maksun mukana. Käytössä on sen sijaan virtuaalinen tilinumero. Näin korttitietosi pysyvät turvassa.

Kuulun kanta-asiakasohjelmaan, joka on yhdistetty korttiini. Saanko Google Payllä maksamisesta kanta-asiakasohjelman pisteitä?

Valitettavasti Google Pay ei tue useimpia pohjoismaisia kanta-asiakasohjelmia, jotka on yhdistetty maksukorttiin. Se, onko pisteiden kerääminen mahdollista, riippuu siitä, onko kanta-asiakasohjelmaa tarjoava yritys kehittänyt sitä varten erillisen sovelluksen. Kysy lisätietoja yritykseltä, jonka kanta-asiakasohjelmaan kuulut.

Miten toimin, jos kadotan puhelimeni?

Find My Device -sovellus (www.google.com/android/devicemanager) auttaa sinua löytämään ja lukitsemaan puhelimesi sekä poistamaan siitä tietoja. Voit myös tehdä haun sanoilla ”Find my phone”, jolloin Google näyttää puhelimesi sijainnin kartalla. Sinun ei tarvitse sulkea luottokorttiasi.

Muista myös, että Nordea 24/7 -asiakaspalvelu auttaa sinua vuorokauden ympäri. Myös korttien sulkupalvelu, jossa palvelu 24/7 myös ruotsiksi. Voivat kuolettaa myös virtuaalisen / virtuaaliset kortit jotka liitetty puhelimeen, jolloin maksaminen muovikortilla voi jatkua normaaliin tapaan (mikäli vain puhelin kadonnut).