- Kuinka aloitan osakesäästämisen?
Osakesäästämisen voit aloittaa osakesäästötilille tai arvo-osuustilille. Lue arvo-osuustilin ja osakesäästötilin eroista.
Avaa osakesäästötili mobiili- tai verkkopankissa valitsemalla Palvelumme, sitten Säästäminen ja sijoittaminen ja lopuksi Osakesäästötili. Huomaa, että sinulla saa olla kerrallaan vain yksi osakesäästötili. Tämä tarkoittaa sitä, että voit avata osakesäästötilin vain yhteen pankkiin.
Avaa arvo-osuustili mobiili- tai verkkopankissa valitsemalla Palvelumme, sitten Säästäminen ja sijoittaminen ja lopuksi Arvo-osuustili. Palvelun avaamisen jälkeen voit käydä osakekauppaa mobiili- ja verkkopankissa.
Nordean verkkopalveluissa voit käydä osakekauppaa yli 2 500 osakelajilla ja yli 20:llä eri markkinapaikalla sekä Euroopassa että Pohjois-Amerikassa. Lisäksi omaisuuden ja markkinoiden seuraaminen on vaivatonta.
Lue lisää kaupankäyntipalveluistamme.
- Mistä löydän ja miten lisään osakkeiden puuttuvia hankintahintoja?
Osakkeiden puutteellisia hankintahintoja voit muokata Verkko- ja mobiilipankissa Säästöt ja sijoitukset -välilehdellä. Hankintahintoja pääset muokkaamaan valitsemalla halutun arvo-osuustilin ja osakkeen. Tuotto- ja tappiolaskelman alta löydät Muokkaa-painikkeen, josta voit päivittää hankintahinnan.
Hankintahinta voi puuttua, jos osakkeeseen on kohdistunut yhtiötapahtuma tai osake on siirretty arvo-osuustilille esim. lahjoituksena tai perintönä. Hankintahinnat puuttuvat myös, jos koko arvo-osuustili on siirretty osakkeineen sinulle joko Nordeasta tai Nordean ulkopuolelta.
Ennen osakkeiden siirtoa Nordeaan on tärkeää selvittää siirrettävien osakkeiden hankinta-arvot luovuttavasta pankista, sillä siirrettävät osakkeet tulevat Nordean arvo-osuustilille yhtenä hankintaeränä ilman hankintahintaa. Tälle hankintaerälle voit itse syöttää puuttuvan hankintahinnan (keskihinta siirrettävien osakkeiden hankinta-arvoista). Puuttuvan hankintahinnan selvittäminen on sinun vastuullasi. Löydät lisätietoja yhtiötapahtumista yhtiöiden omilta verkkosivuilta ja veropäätösten osalta osoitteesta www.vero.fi.
Nordean kaupankäyntijärjestelmässä toteutetut tapahtumat löydät verkkopankin kohdasta Säästöt ja sijoitukset. Valitsemalla haluamasi arvo-osuustilin voit tarkastella tilin tietoja ja valitsemalla haluamasi osakkeen, näet hankintahinnan. Myyntivoitot- ja tappiot kohdasta näet toteutuneiden myyntien hankintahinnat.
Huomaathan, että Nordea ei vastaa asiakkaan muokkaamista ja lisäämistä hankintahintatiedoista. Muokatut tiedot eivät välity verottajalle eivätkä Nordean asiakirjoihin.
- Miten avaan ja lopetan arvo-osuustilin?
Avaa arvo-osuustili mobiili- tai verkkopankissa valitsemalla Palvelumme, sitten Säästäminen ja sijoittaminen ja lopuksi Arvo-osuustili.
Voit lopettaa arvo-osuustilin olemalla yhteydessä Nordean asiakaspalveluun.
- Miten avaan osakesäästötilin?
Avaa osakesäästötili mobiili- tai verkkopankissa valitsemalla Palvelumme, sitten Säästäminen ja sijoittaminen ja lopuksi Osakesäästötili.
Huomioithan, että sinulla saa olla kerrallaan vain yksi osakesäästötili. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että voit avata osakesäästötilin vain yhteen pankkiin.
Avaa OsakesäästötiliAvautuu uuteen ikkunaan
- Miten siirrän arvo-osuustilin tai osakesäästötilin Nordeaan?
Voit siirtää arvo-osuustilin tai osakesäästötilin Nordeaan olemalla yhteydessä Nordean asiakaspalveluun.
- Mistä löydän arvo-osuustilini numeron?
Arvo-osuustilisi numeron löydät helposti mobiili- ja verkkopankista kohdasta Säästöt ja sijoitukset ja sitten Kaikki tilit.
Jos tarvitset arvo-osuustilin numeron 35 merkkiä pitkässä APKE-muodossa (Arvopaperikeskuksen tunnus), löydät sen valitsemalla Säästöt ja sijoitukset ja sitten Kaikki tilit. Valitse sivulta haluamasi arvo-osuustili ja sen jälkeen Tilin tiedot.
- Miten siirrän rahaa osakesäästötilille tai osakesäästötililtä?
Rahan siirtäminen osakesäästötilille onnistuu mobiili- ja verkkopankissa kohdassa Säästöt ja sijoitukset. Valitse osakesäästötili ja sen jälkeen joko talletus tai nosto.
- Miten saan arvopaperin kaupankäynnin kohteeksi?
Jos arvopaperi ei ole tällä hetkellä kaupankäynnin kohteena, voit pyytää sen avaamista lähettämällä viestin Nordea Asiakaspalveluun. Muista laittaa viestiin arvopaperin nimen ja ISIN-koodin, joka yksilöi arvopaperin. Jos voimme avata arvopaperin kaupankäynnin kohteeksi, onnistuu se yleensä kahden pankkipäivän sisällä pyynnön käsittelystä.