- Miten teen maksun lisävahvistuksen?
Maksun lisävahvistuksen teet Nordea ID -sovelluksella, -laitteella tai tunnuslukulaitteella.
- Miten saan toistuvan maksun lopetettua?
Toistuvan maksun lopetus tehdään muokkaamalla Erääntyvät maksut -luetteloa mobiilipankissa tai verkkopankissa.
Valitse lopetettava maksu kohdasta Maksut ja e-laskut, sitten Erääntyvät ja sen jälkeen poistettava maksu (mobiilipankki) tai valitsemalla Erääntyvät maksut -luettelosta Poista (verkkopankki)
Lopeta toistuva maksu
- Miten poistan e-laskutilauksen?
E-laskujen poisto tapahtuu valitsemalla peruutettava laskuttaja e-laskutilauksista.
Hae poistettava laskuttaja ja valitse roskakori-kuvake (e-laskun peruutus) Maksut ja e-laskut ja sitten E-laskut (mobiilipankki) tai valitsemalla Maksut ja sen jälkeen E-laskut (verkkopankki)
Poista e-laskutilaus
- Miten teen valuuttamaksun eli ulkomaan tilisiirron?
Valuuttamaksulla eli ulkomaan tilisiirrolla tarkoitetaan kaikkia valuuttamääräisiä tilisiirtoja tai euromääräisiä tilisiirtoja yhtenäisen euromaksualueen (SEPA) ulkopuolelle. Euromääräisen maksun yhtenäisen euromaksualueen sisällä, voit tehdä tilisiirtona valitsemalla Maksut ja e-laskut ja sitten Maksa (mobiilipankki) tai Maksut ja sen jälkeen Uusi maksu (verkkopankki).
Teet valuuttamaksun mobiili- ja verkkopankissa valitsemalla Maksut ja e-laskut ja sen jälkeen painamalla Valuuttamaksu-kuvaketta (mobiilipankki) tai Maksut ja sen jälkeen Valuuttamaksut (verkkopankki).
Valuuttamaksutoiminto on lisäpalvelu, joka näkyy mobiili- ja verkkopankissa vain sitä aktiivisesti käyttäville. Mikäli haluat tehdä valuuttamaksun ja toiminto puuttuu sinun mobiili- ja verkkopankista, voit pyytää sen lisäämistä soittamalla Nordea Asiakaspalveluun. Tämän jälkeen valuuttamaksutoiminto aktivoituu näkyviin mobiili- ja verkkopankkiisi, kun kirjaudut sisään seuraavan kerran.
- Mihin maihin voin tehdä valuuttamaksuja?
Voit tehdä valuuttamaksuja suureen osaan maailman valtioista.
Maat, joihin et pysty maksamaan Nordean digitaalisissa kanavissa (mobiili -ja verkkopankki), ovat Euroopan unionin määrittelemiä korkean riskin valtioita, joiden toiminnassa EU on tunnistanut olevan merkittäviä puutteita talousrikollisuuden torjumisessa.
Voit tehdä valuuttamaksuja Euroopan unionin määrittelemiin korkean riskin valtioihin (pois lukien tietyt pakotelainsäädännön estämät maat) Nordea Asiakaspalvelun kautta.
Tällä toimintatavalla toimimme pitkäjänteisesti asiakkaidemme etujen mukaisesti, suojaamme asiakkaidemme tileillä olevia varoja huijauksilta ja varmistamme turvallisen kansainvälisen maksuliikenteen myös tulevaisuudessa.
- Miten siirrän rahaa toisesta pankista Nordeaan?
Nordean mobiilipankissa voit siirtää rahaa toisessa pankissa olevalta tililtäsi Nordean tilillesi. Tilisiirron vahvistamista varten tarvitset vain toisen pankin pankkitunnukset.
- Avaa mobiilipankki.
- Siirry Oma siirto -osioon ja valitse Tililtä-kohta.
- Vieritä näkymää alas.
- Valitse Muut Pankit: Tili toisessa pankissa -kohta ja täytä tarvittavat oman siirron tiedot, kuten mille tilille haluat siirtää rahaa ja määrä.
- Paina Valitse toisessa pankissa oleva tili -painiketta, minkä jälkeen siirryt valitsemaan toista pankkiasi. Valitse pankkisi, kirjaudu toisen pankin tunnuksilla ja seuraa ohjeita.
- Vahvista maksu, ja tilisiirto siirretään Nordean tilille.
Hyvä huomata:
- Rahan siirto toisesta pankista Nordeaan onnistuu Oma siirto -toiminnon kautta, kun sinulla mobiilipankin versio 4.23 tai uudempi.
- Palvelussa on saatavilla seuraavien pankkien tilit: Danske Bank, OP, S-Pankki, Ålandsbanken ja Revolut.
- Tilisiirron kesto riippuu toisen pankkisi maksuajoista. Voit tarkistaa tarkemman kestoajan toiselta pankiltasi.
- Miten oletustilin valinta vaikuttaa maksuihin?
Oletustili tulee ensisijaiseksi tiliksi maksuihin ja e-laskuihin. Huomaathan, että jos tilillä on kaksi omistajaa ja se on määritelty oletustiliksi, tulee kaikki tiliin liittyvät e-laskujen yhteenvedot ja tapahtumat kaikkien tilinomistajien näkyville.
Näin muokkaat oletustiliä verkkopankissa:
- Mene Talous-välilehdelle ja valitse valikosta Tili ja tapahtumat.
- Valitse haluttu tili, jonka haluat oletustiliksi.
- Avaa tilin tarkemmat tiedot, jossa voit määrittää kyseisen tilin oletustiliksi. Oletustili on ensisijainen maksutilisi esimerkiksi e-laskuissa ja muissa maksuissa.
Näin muokkaat oletustiliä mobiilipankissa:
- Avaa Katsaus-välilehdeltä Tilit ja kortit -alue aktiiviseksi.
- Valitse haluttu tili, jonka haluat oletustiliksi.
- Avaa tilin asetukset, jossa voit määrittää kyseisen tilin oletustiliksi. Oletustili on ensisijainen maksutilisi esimerkiksi e-laskuissa ja muissa maksuissa.
- Mikä on pikasiirto?
Pikasiirto tarkoittaa maksutapaa, jolla voit tehdä tilisiirron lähes reaaliaikaisesti toiselle henkilölle tai yritykselle. Rahansiirto tapahtuu yleensä sekunneissa tai enintään 10 sekunnin kuluessa. Pikasiirron etuna on, että raha siirtyy välittömästi myös viikonloppuisin ja arkipyhinä.
Pikasiirto koskettaa euromääräisiä maksuja, jotka teet SEPA-alueen maihin (Single Euro Payments area).
Näin voit tehdä pikasiirtoja eri maihin:
- Syyskuusta 2025 alkaen voit tehdä Nordean tililtä pikasiirron SEPA-maihin, joissa on käytössä eurot. Voit tehdä pikasiirron toisiin kotimaisiin pankkeihin sekä euromaihin.
- Vuonna 2027 pikasiirto laajenee SEPA-maihin, joissa on käytössä muu valuutta kuin euro (esimerkiksi Ruotsi, Norja ja Tanska). Jos vastaanottava pankki tällaisessa maassa ottaa SEPA-pikasiirron aikaisemmin käyttöön, niin silloin voit tehdä pikasiirron jo aikaisemmin kyseiseen pankkiin.
Voit tehdä pikasiirron mobiili- ja verkkopankissa. Kun teet uutta maksua, valitse maksutavaksi “Pikasiirto”. Pikasiirron tekeminen digikanavassa on maksutonta aivan kuten tavallinen tilisiirtokin.
Lue lisää pikasiirrosta
- Mikä on tilisiirron ja pikasiirron ero?
Mobiili- ja verkkopankissa voit tehdä maksun joko tavallisena tilisiirtona tai pikasiirtona. Molemmat maksutavat ovat maksuttomia henkilöasiakkaille.
Näin tilisiirto ja pikasiirto eroavat toisistaan:
- Nopeus: Tavallisella tilisiirrolla raha siirtyy pankkien välillä joko samana arkipäivänä tai seuraavana arkipäivänä riippuen maksun ajankohdasta. Nordean tilien välillä maksu välittyy samana päivänä niin arkisin kuin viikonloppuisin. Pikasiirrossa raha siirtyy vastaanottajalle alle 10 sekunnissa ja vuoden jokaisena päivänä – myös viikonloppuisin ja pyhäpäivinä.
- Maat: Voit tehdä tavallisen tilisiirron kaikkiin SEPA-maihin (EU-maat sekä muutama muu Euroopan maa). Pikasiirto on tällä hetkellä käytössä ensisijaisesti SEPA-maissa, joissa käytetään euroja. Myös osa ei-euromaissa olevista pankeista on ottanut käyttöön pikasiirron, ja viimeistään tammikuussa 2027 se tulee kaikille SEPA maille käyttöön.
- Maksutyypit: Pikasiirto on tällä hetkellä käytössä vain maksuihin, jotka lähetät välittömästi. Eräpäivä- ja toistuvat maksut siirtyvät vielä toistaiseksi normaalina tilisiirtona.
Voit valita mobiili- ja verkkopankissa, teetkö maksun tilisiirtona vai pikasiirtona. Kun teet uutta maksua, valitse verkkopankin Maksutapa-valikosta joko “Tilisiirto” tai “Pikasiirto”. Mobiilipankissa voit painaa Pikasiirto-valitsinta.
Lue lisää tilisiirrosta
Lue lisää pikasiirrosta