- Miksi saan aina maksunsaajan tarkistuksesta ilmoituksen ennen maksun vahvistamista?
EU:n pikamaksuasetus vaatii pankkeja tekemään tarkistuksen maksunsaajan nimestä ja tilistä sekä ilmoittamaan asiakkaalle, vastaavatko nämä tiedot toisiaan. Tämä auttaa asiakasta paremmin huomaamaan, jos maksunsaajan tiedoissa on virheitä tai kyseessä on huijaus.
- Missä muodossa maksunsaajan nimi tulee kirjoittaa?
Käytä maksunsaajan koko nimeä sellaisena kuin se on laskun maksutiedoissa. Jos teet maksua yksityishenkilölle, käytä vastaanottajan virallista etu- ja sukunimeä. Lyhenteiden ja lempinimien käyttäminen saattaa johtaa tilanteeseen, jossa maksunsaajan nimi ja tilinhaltijan nimi eivät vastaa toisiaan.
Hyvä huomata: Tarkistamme tilinhaltijan tiedot saajan pankista. Maksunsaajan nimen kirjoitusasu voi vaihdella eri pankkien kohdalla, koska pankit ovat voineet tallentaa tilinhaltijan viralliset nimet järjestelmiinsä eri tavalla.
Maksunsaajana iso organisaatio
- Kun maksunsaajana on esimerkiksi valtio, verottaja, virasto, sairaala tai kaupunki, saattaa laskulla käytetty nimi erota pankin järjestelmissä olevasta tilin nimestä. Tällöin voit saada ilmoituksen, että maksunsaajan nimi eroaa tilinhaltijan nimestä. Joissain tapauksissa voit myös saada ilmoituksen, että maksunsaajan tietoja ei voitu vahvistaa.
- Kannattaa tarkistaa nimi ja tilinumero laskulta tai suoraan maksunsaajalta. Jos olet varma maksutietojen oikeellisuudesta, voit jatkaa maksun vahvistamiseen. Muista, että välitämme maksun aina tilinumeron perusteella.
Etu- ja sukunimen järjestys
- Kun maksunsaajan nimi on lähellä tilinhaltijan nimeä, voit saada ilmoituksen Maksunsaajan nimi poikkeaa tilinhaltijan nimestä. Tällöin kerromme sinulle tilinhaltijan virallisen nimen. Tämä ilmoitus voi tulla esimerkiksi silloin, kun olet kirjoittanut vastaanottajan nimeksi Matti Meikäläinen, mutta vastaanottajan pankin tiedoissa nimi on muodossa Meikäläinen Matti.
- Voit halutessasi päivittää maksunsaajan nimen viralliseen muotoon. Maksu välittyy joka tapauksessa tilinumeron perusteella.
Kahden henkilön yhteinen tili
- Jos tilillä on kaksi haltijaa (eli kyseessä on ja/tai-tili), maksunsaajan nimen kirjoitusasu riippuu saajan pankista.
- Jos tili on Nordeassa, järjestelmämme on tallentanut molempien henkilöiden nimet tilin tietoihin. Näin ollen sinun kannattaa lähtökohtaisesti kirjoittaa molempien vastaanottajien nimet maksun tietoihin.
- Mistä Nordea tarkistaa maksunsaajan tiedot?
Tarkistamme maksunsaajan tiedot saajan pankilta.
- Jos saan vastaukseksi Maksunsaajan nimi on eri kuin tilinhaltijan nimi, niin voiko Nordea kertoa minulle oikean saajan nimen?
Tässä tapauksessa sinun tulee tarkistaa maksunsaajan tiedot suoraan henkilöltä tai yritykseltä, jolle olet tekemässä maksua. Yleensä voit katsoa tiedot laskulta tai kysyä suoraan laskun lähettäjältä.
- Sain vastaukseksi Maksunsaajan nimi on eri kuin tilinhaltijan nimi. Uskallanko vahvistaa maksun?
Nordea ei voi päättää asiakkaan puolesta, vaan päätös maksun hyväksymisestä on aina sinulla. Jos päätät vahvistaa maksun varoituksesta huolimatta, on riskinä, että ilmoittamasi maksunsaaja ei ole tilin oikea omistaja.
Riski on suurempi, jos kyse on uudesta saajasta, jolle et ole ennen lähettänyt maksuja. Jos epäilet huijausta, älä lähetä maksua.
Jos maksuja on lähetetty aikaisemmin ja ne ovat päätyneet oikealle saajalle, on riski pienempi.
Tärkeä huomata: Mikäli vahvistat maksun ja ilmenee, että kyseessä on huijaus, Nordea ei ole vastuussa varojen menetyksestä.
- Olen vuosia lähettänyt maksuja samoilla tiedoilla tälle saajalle ilman ongelmia. Miksi pankki nyt ilmoittaa, että Maksunsaajan nimi on eri kuin tilinhaltijan nimi?
Olemme ottaneet maksunsaajan tarkistuspalvelun käyttöön 8.10.2025. Tätä ennen maksunsaajan nimen ja tilinumeron vertailua ei ole tehty.
Saattaa olla, että laskuttaja ilmoittaa maksunsaajana niin sanotun kaupallisen nimen, eikä tilinomistajan virallista nimeä kaupparekisteristä. Teemme vertailun virallista nimeä vasten, joten siksi vastaukseksi voi tulla, etteivät tiedot vastaa toisiaan. Nimi voi olla myös kirjoitettuna englanniksi tai ruotsiksi. Jos olet siirtämässä rahaa yksityishenkilölle, voi olla, että hänen nimensä kirjoitetaan virallisesti eri lailla kuin olet kirjoittanut saajan kenttään.
Huomaa, että välitämme maksut edelleen tilinumeron perusteella, kuten ennenkin.
- Sain maksun yhteydessä ilmoituksen Emme voineet verrata maksunsaajan nimeä tilinhaltijan nimeen. Mitä tämä tarkoittaa?
Tämä ilmoitus voi tulla monesta eri syystä:
- Tilinhaltijan nimeä ei voitu tarkistaa teknisestä syystä.
- Vastaanottajan tili on maassa, jonka kotivaluutta on muu kuin euro (esim. ruotsin kruunu). Maksunsaajan tarkistaminen tehdään vain euromääräisille maksuille euroalueen sisällä.
- Vastaanottajan tili on uusi tai tilille ainoastaan saapuu rahaa.
Jos saat tämän ilmoituksen, kannattaa tarkistaa nimi ja tilinumero laskulta tai suoraan maksunsaajalta. Jos olet varma maksutietojen oikeellisuudesta, voit jatkaa maksun vahvistamiseen. Muista, että välitämme maksun aina tilinumeron perusteella.
- Miksi tilinomistajan nimi tarkistetaan, vaikka maksut välitetään vain tilinumeron perusteella?
Tarkistuksella halutaan antaa maksajalle parempi varmuus siitä, että maksu on menossa oikealle taholle, jolle maksu on tarkoitettu.
- Yritän lyhentää Nordeassa olevaa lainaani, mutta saan vastauksen Emme voineet verrata maksunsaajan nimeä tilinhaltijan nimeen. Uskallanko hyväksyä maksun?
Maksunsaajan tarkistuspalvelu on käytössä maksuliiketileille. Koska kyseessä on lainatili, jonne vain siirretään rahaa, maksunsaajan tarkistusta ei tehdä kyseiselle tilille. Tämän vuoksi saat ilmoituksen, että maksunsaajan tarkistus ei onnistunut.
Jos olet tarkistanut, että tilinumero on oikein, voit hyväksyä maksun.
- Yritän lähettää maksua Nordean tilille asuntokauppoja varten. Saan vastaukseksi Emme voineet verrata maksunsaajan nimeä tilinhaltijan nimeen. Uskallanko hyväksyä maksun?
Jos olet saanut tilinumeron Nordeasta, voit turvallisesti lähettää maksun eteenpäin. Käytämme asuntokauppojen yhteydessä pankin sisäistä tiliä, jolle ei tehdä maksunsaajan tarkistusta. Maksunsaajan tarkistus tehdään vain maksuliiketileille.
- Miksi Nordea ei tunnista Verohallinnon ruotsinkielistä nimeä Skatteförvaltningen?
Maksunsaajan tarkistuksessa käytetään tilinhaltijan virallista nimeä. Verohallinnon tilit Nordeassa ovat nimellä Verohallinto, ja tätä nimeä käytetään maksunsaajan tarkistuksessa. Näin ollen jos kirjoitat ruotsinkielisen nimen Skatteförvaltningen, voit saada vastaukseksi, että maksunsaajan nimi on eri kuin tilinhaltijan nimi.
Tulemme tekemään päivityksiä järjestelmäämme vuoden 2026 alkupuolella, jonka jälkeen myös ruotsin- ja englanninkieliset yritysten rinnakkaistoiminimet voidaan tunnistaa oikein.
Hyvä huomata: Sinun on mahdollista lähettää maksu eteenpäin, vaikka saisit ilmoituksen, että maksunsaajan nimi on eri kuin tilinhaltijan nimi. Maksut välitetään aina tilinumeron perusteella. Näin ollen kannattaa varmistaa, että olet kirjoittanut Verohallinnon tilinumeron oikein. Voit tarkistaa tilinumeron OmaVerosta tai verotuspäätöksestä.