Kortin sulkeminen

Kortin sulkeminen tai käytön estäminen onnistuu helposti digitaalisissa kanavissamme tai soittamalla Nordean sulkupalveluun. Kun ilmoitat korttisi kadonneeksi tai varastetuksi, on tärkeää seurata pankki- ja/tai luottotilisi tapahtumia. 

Mikäli huomaat veloituksia, joita et ole itse tehnyt, tee niistä viipymättä korttireklamaatio Nordeaan. Huomioithan, että vain kortilta veloitettuja tapahtumia on mahdollista reklamoida.

Alla löydät tarkemmat ohjeet kortin sulkemiseen.

Kortin sulkeminen Nordean mobiili- ja verkkopankissa

Helpoiten suljet korttisi Nordean mobiili- tai verkkopankissa. Voit estää kortin käytön väliaikaisesti tai sulkea kortin pysyvästi. 

Mikäli uskot löytäväsi kortin, voit estää kortin käytön väliaikaisesti kytkemällä sen pois käytöstä. Jos epäilet kortin väärinkäyttöä, sulje kortti pysyvästi. Lähetämme tällöin sinulle automaattisesti uuden kortin 1–2 viikon kuluessa.

  1. Mobiilipankissa valitse korttisi > klikkaa Turvallisuus. Sulje kortti väliaikaisesti kytkemällä se pois käytöstä tai sulje kortti pysyvästi.
  2. Verkkopankissa valitse Talous > Kortit > valitse korttisi > klikkaa Kortin sulkeminen. Valitse, haluatko asettaa tilapäisen sulun vai sulkea kortin pysyvästi.

Kortin sulkeminen Nordean sulkupalvelussa

Autamme sinua kortin sulkemisessa ympäri vuorokauden. Soita Nordean sulkupalveluun kotimaasta 020 333Avautuu uuteen ikkunaan (pvm/mpm*) tai ulkomailta +358 20 333Avautuu uuteen ikkunaan (pvm/mpm*).

*paikallisverkkomaksu/matkapuhelinmaksu

Mitä tietoja sulkupalvelu tarvitsee?

Kun soitat Nordean sulkupalveluun, sinulta kysytään nimeäsi ja henkilötunnustasi. Sinulta kysytään myös kortin katoamiseen liittyviä kysymyksiä. Nordean sulkupalveluun voi soittaa myös kortin omistajan läheinen tai viranomainen, jos kortin omistaja ei pysty itse soittamaan. 

Nordean henkilökunta ei koskaan kysy sinulta pankkitunnuksiasi, kokonaista korttinumeroa tai kortin tunnuslukua. Näitä ei kysytä edes maksuvälinettä suljettaessa.

Katosiko puhelin tai muu älylaite?

Jos käytät maksamiseen älylaitetta, esimerkiksi puhelintasi, ja se katoaa tai varastetaan, kukaan ulkopuolinen ei näe korttisi tietoja. Puhelimella tai muulla älylaitteella ei myöskään voi maksaa ilman tunnistautumista kasvoilla, sormenjäljellä tai tunnusluvulla.

Voit kuitenkin kuolettaa digitaalisen version kortistasi soittamalla Nordean asiakaspalveluun tai Nordean sulkupalveluun. Tämän jälkeen voit jatkaa fyysisen korttisi käyttöä normaalisti.

Soita Nordea Asiakaspalveluun tunnistautuneena

Soita Nordean sulkupalveluun ympäri vuorokauden +358 20 333Avautuu uuteen ikkunaan (pvm/mpm*).

Erilaisia huijausmuotoja

Tehokkain tapa suojautua huijausyrityksiltä on oppia tunnistamaan ne. Tutustu eri huijaustapoihin, niin pysyt petostelijoita askeleen edellä.

Tutustu eri huijausmuotoihin

Seitsemän ajankohtaista neuvoa turvalliseen pankkiasiointiin

Noudattamalla seitsemää ajankohtaista neuvoamme varmistat pankkipalveluiden turvallisen käytön.

Ota vinkit käyttöön

Turvallisuus

Lue, miten voit suojautua huijauksilta ja miten toimia, jos jouduit huijatuksi.

Siirry turvallisuuden aloitussivulle