Jos korttisi katoaa tai joutuu vääriin käsiin - katoamisilmoitus ja korttireklamaatio

Tee korttireklamaatio, jos huomaat tilitapahtumissasi tai luottokorttilaskullasi korttiostoja tai -nostoja, joita et tunnista. Vain kortilta veloitettuja tapahtumia voi reklamoida. Katevaraus ei siis oikeuta reklamaation tekoon. Lue ohjeet, kuinka kortti suljetaan ja kuinka teet korttireklamaation.

Kortin sulkeminen Nordean Mobiilipankissa tai korttien sulkupalvelussa

Jos korttisi katoaa, varastetaan, se jää ulkomailla automaattiin tai huomaat tapahtumia, joita et tunnista, sulje korttisi välittömästi.

Miten suljen maksukortin?

  1. Helpoiten suljet korttisi Nordean Mobiilipankissa. Valitse Mobiilipankin tilit -osiosta kyseinen kortti -> Turvallisuus -> Sulje kortti. Voit estää kortin käytön väliaikaisesti tai sulkea kortin pysyvästi. Mikäli suljet kortin pysyvästi, saat automaattisesti uuden kortin.
  2. Soittamalla sulkupalveluun 020 333 kotimaasta / +358 20 333 ulkomailta (pvm/mpm*) 24h/vrk. *paikallisverkkomaksu/matkapuhelinmaksu

Kun olet ilmoittanut korttisi kadonneeksi tai varastetuksi, on tärkeää seurata pankki-ja/tai luottotilisi tapahtumia. Mikäli huomaat veloituksia, joita et ole tehnyt itse, tee niistä viipymättä korttireklamaatio Nordeaan. Vain kortilta veloitettuja tapahtumia voi reklamoida, katevaraus ei oikeuta reklamaation tekoon.

Tärkeää!

Korona ja korttireklamaatio

Korona-epidemiasta johtuva poikkeuksellinen tilanne on aiheuttanut muutoksia monien asiakkaittemme matkasuunnitelmiin. Ennen kuin teet reklamaation Nordeaan pyydämme, että luet koronaan liittyvän reklamaatio-ohjeemme

Huom! Nordean käsittelyajat ovat pidentyneet vallitsevan poikkeustilanteen vuoksi. Kiitos ymmärryksestäsi. 

Milloin teen korttireklamaation?

Tee reklamaatio Nordeaan, mikäli:

  • huomaat tiliotteellasi veloitettuja korttiostoja ja/tai käteisnostoja, joita et ole tehnyt.
  • korttiostoksesi on veloitettu kahteen kertaan.
  • et ole saanut kortilla tilaamiasi tuotteita tai palveluita.
  • saamasi tuote on virheellinen.
  • kyse on sopimuksesta, joka ei kuluttajansuojalainsäädännön mukaisesti sido kuluttajaa.

Maksukorttien liikkeellelaskijana Nordea vastaa maksupalvelulain ja korttiehtojen mukaisesti maksukortin mahdollisesta väärinkäytöstä. Jos sinulla on oikeus saada esimerkiksi hinnanpalautusta tai vahingonkorvausta myyjältä tämän sopimusrikkomuksen johdosta, Nordea vastaa kuluttajansuojalain mukaisesti yhteisvastuullisesti myyjän kanssa sinulle kuuluvasta rahasuorituksesta. 

Maksaessasi kortin luotto-ominaisuudella saat kaupan päälle lisäturvaa korttikohtaisilla palveluilla: Nordean luottokorteilla voit saada ainutlaatuisia etuja, kuten kattavan ulkomaan matkavakuutuksen, ostoturvavakuutuksen ja hätäkäteispalvelun.

Huomioithan, että seuraavissa tapauksissa ei aina ole aihetta tehdä korttireklamaatiota: 

  • Autovuokraamolla voi olla oikeus veloittaa maksamattomat tankkaukset ja sakot jälkikäteen, jos autonvuokraussopimuksessa näin on sovittu.
  • Hotellilla on oikeus veloittaa maksamaton minibaariosto jälkikäteen. Osassa internetin kautta tehtävissä hotellivarauksissa ei ole peruutusoikeutta ja hotellilla on oikeus veloittaa ns. no-show -maksuna yhden hotelliyön hinta.
  • Jos olet sitoutunut toistuvaan veloitukseen ja haluat irtisanoa palvelun, ole yhteydessä palveluntarjoajaan.

Miten teen korttireklamaation?

Valitse alla olevista vaihtoehdoista itsellesi sopivin tapa tehdä korttireklamaatio.

1. Mobiilipankissa (vain henkilöasiakkaat)

Nordean henkilöasiakkaat voivat tehdä reklamaation korttiostoksesta digitaalisesti mobiilipankissa. 

  1. Mene mobiilipankissa kortin tietoihin ja aloita reklamaation tekeminen. Valitse Mobiilipankin tilit -osiosta kyseinen kortti -> Turvallisuus -> Korttireklamaatio.
  2. Seuraa saamiasi ohjeita. Suurin osa tiedoista on täytetty valmiiksi, mutta sinua pyydetään ilmoittamaan joitakin lisätietoja. Sinulta voidaan pyytää reklamaation kohteena olevaan korttiostokseen liittyviä asiakirjoja.
  3. Kun olet lähettänyt reklamaation Nordealle, tutkimme asian ja olemme sinuun yhteydessä.

2. Täytä reklamaatiolomake

  1. Täytä reklamaatiolomakkeen (pdf, 683 KB)Avautuu uuteen ikkunaan kaikki kohdat huolellisesti ja lisää tarvittavat liitteet* ohjeiden mukaisesti.
  2. Muista allekirjoittaa lomake. Jos lähetät lomakkeen Omapostin/verkkopankin ”Ota yhteyttä” -painikkeen kautta, allekirjoitusta ei tarvita.
  3. Lähetä lomake Omapostin/verkkopankin ”Ota yhteyttä” -painikkeen kautta tai lomakkeessa olevaan osoitteeseen.
  4. Ota itsellesi kopio reklamaatiosta liitteineen.

*Ilman tarvittavia liitteitä reklamaation käsittely viivästyy. Liitä lomakkeeseen mukaan kopiot kaikesta siitä materiaalista, jolla voit todentaa oikeutesi reklamaatioon, esim. kopio mahdollisesta yrityksen ja sinun välisestä kirjeenvaihdosta, tilausvahvistuksesta, myyjän palveluehdoista, kuitista, irtisanomisilmoituksesta, myyjälle tekemästäsi ilmoituksesta, että perut säännöllisesti tehdyn sopimuksen, koska et ole nimenomaisesti hyväksynyt siihen liittyvää maksuvelvollisuutta (myyjän ehdot eivät ole olleet selkeät), tai mahdollisesta rikosilmoituksesta.

Jos haluat tietää, miten asia etenee sen jälkeen kun olet lähettänyt reklamaation, tutustu oheiseen PDF-tiedostoon (pdf, 1 MB)Avautuu uuteen ikkunaan.

Rikosilmoitus

Mikäli kortti on varastettu tee rikosilmoitus henkilökohtaisesti poliisilleAvautuu uuteen ikkunaan. Poliisi tutkii tapahtuneen rikoksen tekemäsi ilmoituksen perusteella. Lähetä ilmoituskopio reklamaation liitteenä, jotta reklamaatio voidaan käsitellä.

Tutustu yleisiin korttiehtoihin (pdf, 441 KB)Avautuu uuteen ikkunaan, ja erityisesti kohtaan 3: Kortinhaltijan velvollisuudet ja vastuu. Lisätietoja saat Nordean Asiakaspalvelusta.

Muista korttiostoksia tehdessäsi

Myyjän palveluehdot kannattaa aina lukea huolella. Näin vältät, että tilausta tehdessäsi huomaamattasi sitoutunut jatkuviin, toistuviin veloituksiin. Kun kyseessä on sähköisesti (esim. verkkokauppa) tehtävä sopimus, kuluttajalla on oikeus saada selkeällä tavalla laissa mainitut tiedot myyjältä ennen maksutapahtuman hyväksymistä. Myyjän on myös varmistettava, että kuluttaja hyväksyy tilaukseen liittyvän maksuvelvollisuuden. Jos yritys ei ole sähköisessä sopimuksessa varmistanut, että kuluttaja hyväksyy maksuvelvollisuuden, kuluttajalla on oikeus perua kauppa. Kuluttajan on kuitenkin vaadittava myyjältä kaupan perumista.

Lataa lomake korttireklamaatiota varten

Lataa reklamointilomake (pdf, 683 KB)Avautuu uuteen ikkunaan