Kysy chatissa Avautuu uuteen ikkunaan

Jos korttisi katoaa tai joutuu vääriin käsiin - Katoamisilmoitus ja korttireklamaatio

Tee korttireklamaatio jos huomaat tilitapahtumissasi tai luottokorttilaskullasi korttiostoja tai -nostoja, joita et tunnista. Vain kortilta veloitettuja tapahtumia voi reklamoida, katevaraus ei oikeuta reklamaation tekoon. Lue ohjeet, kuinka kortti suljetaan ja kuinka teet korttireklamaation.

Miten suljen korttini?

Jos korttisi katoaa, varastetaan, se jää ulkomailla automaattiin tai huomaat tapahtumia joita et tunnista, sulje korttisi välittömästi.

  • Sulje kortti mobiilipankista. Valitse mobiilipankin Tilit-osiosta kyseinen kortti -> Sulje kortti.  Kun suljet kortin pysyvästi, saat automaattisesti uuden kortin.
  • Tai soita sulkupalveluun 020 333 kotimaasta / +358 20 333 ulkomailta (pvm/mpm*) 24h/vrk. *paikallisverkkomaksu/matkapuhelinmaksu

Kun olet ilmoittanut korttisi kadonneeksi tai varastetuksi, on tärkeää seurata pankki-ja/tai luottotilisi tapahtumia. Mikäli huomaat veloituksia, joita et ole tehnyt itse, tee niistä viipymättä korttireklamaatio Nordeaan. Vain kortilta veloitettuja tapahtumia voi reklamoida, katevaraus ei oikeuta reklamaation tekoon.

Milloin teen korttireklamaation?

Tee reklamaatio Nordeaan, mikäli:

  • huomaat tiliotteellasi veloitettuja korttiostoja ja/tai käteisnostoja, joita et ole tehnyt.
  • korttiostoksesi on veloitettu kahteen kertaan.
  • et ole saanut kortilla tilaamiasi tuotteita tai palveluita.
  • saamasi tuote on virheellinen.
  • kyse on sopimuksesta, joka ei kuluttajansuojalainsäädännön mukaisesti sido kuluttajaa.

Tee korttireklamaatio Nordeaan vain, jos et ole saanut ratkaistua asiaa myyjän kanssa. Kortin väärinkäytöstapauksissa yhteys myyjään ei ole pakollinen.

Maksukorttien liikkeellelaskijana Nordea vastaa maksupalvelulain ja korttiehtojen mukaisesti maksukortin mahdollisesta väärinkäytöstä. Maksaessasi kortin luotto-ominaisuudella saat kaupan päälle lisäturvaa: Nordean luottokorteilla voit saada ainutlaatuisia etuja, kuten kattavan ulkomaan matkavakuutuksen, ostoturvavakuutuksen ja hätäkäteispalvelun.

Huomioithan, että seuraavissa tapauksissa ei aina ole aihetta tehdä korttireklamaatiota: 

  • Autovuokraamolla voi olla oikeus veloittaa maksamattomat tankkaukset ja sakot jälkikäteen, jos autonvuokraussopimuksessa näin on sovittu.
  • Hotellilla on oikeus veloittaa maksamaton minibaariosto jälkikäteen. Osassa internetin kautta tehtävissä hotellivarauksissa ei ole peruutusoikeutta ja hotellilla on oikeus veloittaa ns. no-show -maksuna yhden hotelliyön hinta.
  • Jos olet sitoutunut toistuvaan veloitukseen ja haluat irtisanoa palvelun, ole yhteydessä palveluntarjoajaan.

Miten teen korttireklamaation?

Täytä reklamaatiolomake huolellisesti alla olevien ohjeiden mukaisesti ja lähetä se lomakkeessa olevaan osoitteeseen.

  1. Täytä reklamaatiolomakkeen (pdf, 603 KB)Avautuu uuteen ikkunaan kaikki kohdat huolellisesti ja lisää tarvittavat liitteet* ohjeiden mukaisesti.
  2. Muista allekirjoittaa lomake, jos laitat lomakkeen omapostin/verkkopankin "ota yhteyttä" painikkeen kautta allekirjoitusta ei tarvita.
  3. Lähetä lomake omapostin/verkkopankin "ota yhteyttä" painikkeen kautta tai lomakkeessa olevaan osoitteeseen.
  4. Ota itsellesi kopio reklamaatiosta liitteineen.

*Ilman tarvittavia liitteitä reklamaation käsittely viivästyy. Liitä lomakkeeseen mukaan kopiot kaikesta siitä materiaalista, jolla voit todentaa oikeutesi reklamaatioon, esim. Kopio mahdollisesta yrityksen ja sinun välisestä kirjeenvaihdosta, tilausvahvistuksesta, myyjän palveluehdoista, kuitista, irtisanomisilmoituksesta, myyjälle tekemästäsi ilmoituksesta, että perut säännöllisesti tehdyn sopimuksen, koska et ole nimenomaisesti hyväksynyt siihen liittyvää maksuvelvollisuutta (myyjän ehdot eivät ole olleet selkeät), tai mahdollisesta rikosilmoituksesta.

Rikosilmoitus

Mikäli kortti on varastettu tee rikosilmoitus henkilökohtaisesti poliisilleAvautuu uuteen ikkunaan. Poliisi tutkii tapahtuneen rikoksen tekemäsi ilmoituksen perusteella. Lähetä ilmoituskopio reklamaation liitteenä, jotta reklamaatio voidaan käsitellä.

Pankki tekee rikosilmoituksen puolestasi, kun reklamoitava korttitapahtuma koskee maksuvälinepetosta ( tuntematon internet-osto tai kopioitu kortti). Mikäli sinulla on tulkinnan kannalta oleellista tietoa tapahtumasta, voit tehdä rikosilmoituksen myös itse ja liittää sen reklamaatioon. Kuvaile halutessasi lisätiedot -kohdassa tapahtunutta yksityiskohtaisemmin.

Tutustu yleisiin korttiehtoihin (pdf, 210 KB)Avautuu uuteen ikkunaan, erityisesti kohtaan 3: Kortinhaltijan velvollisuudet ja vastuu. Lisätietoja saat Nordea 24/7 -asiakaspalvelusta.

Muista korttiostoksia tehdessäsi

Myyjän palveluehdot kannattaa aina lukea huolella. Näin vältät, että tilausta tehdessäsi huomaamattasi sitoutunut jatkuviin, toistuviin veloituksiin. Kun kyseessä on sähköisesti (esim. verkkokauppa) tehtävä sopimus, kuluttajalla on oikeus saada selkeällä tavalla laissa mainitut tiedot myyjältä ennen maksutapahtuman hyväksymistä. Myyjän on myös varmistettava, että kuluttaja hyväksyy tilaukseen liittyvän maksuvelvollisuuden. Jos yritys ei ole sähköisessä sopimuksessa varmistanut, että kuluttaja hyväksyy maksuvelvollisuuden, kuluttajalla on oikeus perua kauppa. Kuluttajan on kuitenkin vaadittava myyjältä kaupan perumista.

Lataa lomake korttireklamaatiota varten

Reklamointilomake (pdf, 603 KB)Avautuu uuteen ikkunaan