Ohjeita kortin turvalliseen käyttöön
Turvarajat
Maarajaus

Pankki- ja luottokortin käyttö: Ohjeita kortin turvalliseen käyttöön

  • Säilytä korttiasi huolellisesti, äläkä jätä sitä vartioimattomana esim. autoon, ravintolapöytään, työ- tai hotellihuoneeseen. Varmista säännöllisesti, että korttisi on tallessa. 
  • Ota käyttöön mobiilimaksaminen, jolloin sinun ei tarvitse näppäillä tunnuslukua (PIN-koodia) maksupäätteeseen.
  • Pidä PIN-koodi vain omana tietonasi ja opettele se ulkoa. Jos unohdat kortin tunnusluvun, voit tarkistaa sen mobiili- tai verkkopankista.
  • Pidä kortti ja tunnusluku erillään. Näppäile tunnusluku katseilta suojassa.  
  • Älä anna kortin numeroa tai siihen liittyvää tunnuslukua puhelimitse, sähköpostitse tai muullakaan tavalla, vaikka tiedustelija esittäytyisi pankin työntekijäksi tai poliisiviranomaiseksi. 
  • Aseta kortillesi turvallisuutta lisäävät vuorokausikohtaiset turvarajat automaattinostoille, sekä laskujen maksuille mobiili- ja verkkopankissa. 

Verkossa ostaminen on entistä turvallisempaa

Moni kauppa on viime aikoina pyytänyt sinua vahvistamaan korttiostoksesi verkossa. Maksupalveludirektiivi (PSD2) ohjeistaa kortin myöntäjää varmistamaan, että maksettaessa kortilla verkossa asiakas tunnistetaan vahvasti. Käytännössä siis kortin myöntäjän tulee tarjota kortin käyttäjälle mahdollisuus vahvaan tunnistautumiseen. 

Nordeassa vahva tunnistaminen tarkoittaa tunnuslukusovelluksen tai tunnuslukulaitteen käyttöä. 

Lisävarmuutta saat, kun maksua vahvistaessasi näet logon: Mastercard Identity Check (aiemmin Mastercard SecureCode) tai Visa Secure (aiemmin Verified by Visa).

Verkkomaksun vahvistus - ota käyttöön Nordea ID -sovellus!

Yhä useammin ollessasi verkko-ostoksilla, sinua pyydetään vahvistamaan korttiostoksesi.

Kaikki Nordean myöntämien maksukorttien haltijat vahvistavat ostoksensa turvallisesti tunnuslukusovelluksella, eli Nordea ID -sovelluksella. Vaikka et olisi Nordean henkilöasiakas, mutta käytössäsi on Nordean maksukortti, saat meiltä verkossa tehtävien korttimaksujen vahvistamiseen tunnuslukusovelluksen.

Tutustu ohjeisiin, joiden avulla voit ottaa Nordea ID- sovelluksen käyttöösi kaikissa eri tilanteissa.

Mikäli et voi ottaa käyttöön Nordea ID -sovellusta, ota yhteyttä Nordea Asiakaspalveluun. Kerromme mielellämme muista turvallisen verkko-ostamisen tavoista.

Aktivoi korttisi verkkomaksukelpoiseksi

Verkko-ostokset onnistuvat Nordean Mastercard- ja Visa -korteilla, kun aktivoit korttisi verkkomaksukelpoiseksi. Voit aktivoida kortin verkkomaksukelpoiseksi helposti joko:

  1. Nordean Mobiilipankissa kortin asetuksissa,
  2. muuttamalla korttisi tietoja verkkopankissa, tai
  3. soittamalla Nordea Asiakaspalveluun ja tunnistautumalla pankkitunnuksillasi.

Kuluttajansuoja luottokorteissa

Kaikkiin Nordean luottokortteihin liittyy kuluttajansuojalain mukainen turva myyjän sopimusrikkomuksen varalta. Se tarkoittaa, että voit saada rahasi takaisin, jos jokin menee pieleen.

Jos korttisi katoaa

Jos korttisi katoaa, suljet sen nopeasti Nordean Mobiilipankissa. Valitse Mobiilipankin tilit -osiosta kyseinen kortti -> Sulje kortti. Mobiilipankissa voit joko sulkea kortin tilapäisesti, jolloin sen avaaminen itse on mahdollista, tai pysyvästi, jolloin sinulle lähetetään automaattisesti uusi kortti. Voit myös sulkea kortin soittamalla korttien sulkupalveluun.

Usein kysyttyä

Mitä ovat Mastercard Identity Check ja Visa Secure -palvelut?

Kansainväliset korttiyhtiöt Mastercard ja Visa ovat kehittäneet Mastercard Identity Check (aiemmin Mastercard SecureCode) ja Visa Secure (aiemmin Verified by Visa) -palvelut, joissa varmistetaan ostohetkellä maksun molemmat osapuolet: ostaja ja kauppias.

Voiko alaikäinen tehdä korttiostoja verkossa?

Kyllä voi, mutta vahva tunnistaminen koskee myös alaikäisen kortilla tehtäviä verkko-ostoksia. Jos huoltajat haluavat mahdollistaa verkko-ostamisen alaikäisen kortilla, suosittelemme alaikäiselle omien pankkitunnusten ja Nordea ID -sovelluksen käyttöönottoa.

Helpoiten käyttöönotto tapahtuu sähköisessä kanavassamme ”Avaa palvelut lapselle”.

Mitä tehdä, jos kortilla maksaminen netissä ei onnistu?

Tarkista, että olet aktivoinut korttisi verkkomaksukelpoiseksi. Voit tehdä aktivoinnin itse Nordean Mobiilipankissa tai verkkopankissa. Jos korttisi verkkomaksamisessa on hetkellinen häiriö, se poistuu usein ottamalla verkkomaksukelpoisuuden pois ja kytkemällä tämän takaisin. Myös selaimen välimuistin tyhjentäminen kannattaa tehdä.

Jos kortti ei toimi - Apua korttiongelmiin.