Milloin teen korttireklamaation?

Korttireklamaation voi tehdä vasta, kun veloitus näkyy korttitapahtumissa veloituksena. Katevaraus ei siis oikeuta reklamaatioon. Tee korttireklamaatio viimeistään kahden kuukauden kuluessa veloituspäivästä.

Tee korttireklamaatio, jos

  • huomaat tiliotteellasi tai luottokorttilaskullasi korttiostoja, luotolta siirtoja tai käteisnostoja, joita et ole tehnyt.
  • korttiostoksesi on veloitettu kahteen kertaan, eikä myyjä ole tehnyt kortillesi hyvitystä.
  • et ole saanut kortilla tilaamiasi tuotteita tai palveluita.
  • saamasi tuote on virheellinen.
  • kyse on sopimuksesta, joka ei kuluttajansuojalainsäädännön mukaisesti sido kuluttajaa.
Tiesitkö?

Maksukorttien liikkeellelaskijana Nordea vastaa maksupalvelulain ja korttiehtojen mukaisesti maksukortin mahdollisesta väärinkäytöstä. 

Jos sinulla on oikeus saada esimerkiksi hinnanpalautusta tai vahingonkorvausta myyjältä tämän sopimusrikkomuksen johdosta, Nordea vastaa kuluttajansuojalain mukaisesti yhteisvastuullisesti myyjän kanssa sinulle kuuluvasta rahasuorituksesta. 

Huomioithan, että

  • autovuokraamoilla on oikeus veloittaa sopimuksessa mainitut tankkaukset ja sakot jälkikäteen. 
  • hotelleilla on oikeus veloittaa jälkikäteen maksamaton minibaariosto tai niin sanottu no show -maksuna yhden hotelliyön hinta, mikäli varauksessa ei ole ollut peruutusoikeutta.
  • yrityksen nimi voi poiketa laskulla näkyvästä laskuttajan nimestä, esimerkiksi ravintolat ja taksiyritykset.
  • jos olet alle 18-vuotias, voit tehdä korttireklamaation, kunhan olet saanut siihen suostumuksen vanhemmiltasi. Jos vanhemmillasi on yhteishuoltajuus, pyydä suostumus heiltä molemmilta.

Jos olet sitoutunut toistuvaan veloitukseen ja haluat irtisanoa palvelun, ole yhteydessä palveluntarjoajaan.   

Jos korttisi tai korttitietosi on varastettu, sulje kortti välittömästi ja tee rikosilmoitus.

Korttireklamaation tekeminen eri korttien tapahtumille

Jos kyseessä on luottokortiltasi veloittunut tapahtuma, ota ylös kortin numeron neljä ensimmäistä numeroa. Tämän jälkeen valitse alta korttiasi koskeva reklamaatio-ohje. Alta löydät reklamaatio-ohjeen myös debit-tapahtumiin (veloitettu suoraan tililtä). Hakemukseen tarvittavat liitteet kannattaa lähettää samaan aikaan reklamaation kanssa. Ilman tarvittavia liitteitä reklamaation käsittely viivästyy.

Luottokorttitapahtuma 5225-, 5228- tai 5396-numeroilla alkavalla Mastercard-kortilla
Luottokorttitapahtuma 5430- tai 5521-numeroilla alkavalla Mastercard-kortilla
Debit-tapahtuma (veloittunut suoraan tililtä)

Muista korttiostoksia tehdessäsi

Myyjän palveluehdot kannattaa aina lukea huolella ennen kuin teet tilauksen. Näin vältät sen, että sitoudut huomaamatta jatkuviin, toistuviin veloituksiin. Kun kyseessä on sähköisesti (esimerkiksi verkkokaupassa) tehtävä sopimus, kuluttajalla on oikeus saada selkeällä tavalla laissa mainitut tiedot myyjältä ennen maksutapahtuman hyväksymistä. 

Myyjän on myös varmistettava, että kuluttaja hyväksyy tilaukseen liittyvän maksuvelvollisuuden. Jos yritys ei ole sähköisessä sopimuksessa varmistanut, että kuluttaja hyväksyy maksuvelvollisuuden, kuluttajalla on oikeus perua kauppa. Kuluttajan on kuitenkin vaadittava myyjältä kaupan perumista.

Erilaisia huijausmuotoja

Tehokkain tapa suojautua huijausyrityksiltä on oppia tunnistamaan ne. Tutustu eri huijaustapoihin, niin pysyt petostelijoita askeleen edellä.

Tutustu eri huijausmuotoihin

Vinkit turvalliseen pankkiasiointiin

Noudattamalla vinkkejämme varmistat pankkipalveluiden turvallisen käytön.

Ota vinkit käyttöön

Turvallisuus

Lue, miten voit suojautua huijauksilta ja miten toimia, jos jouduit huijatuksi.

Siirry turvallisuuden aloitussivulle