Kysy chatissa Avautuu uuteen ikkunaan

Korttireklamaatio

Tee reklamaatio Nordeaan välittömästi, jos huomaat tilitapahtumissasi tai luottokorttilaskullasi korttiostoja tai -nostoja, joita et tunnista. Korttireklamaation voit tehdä myös mm. silloin, kun et ole saanut kauppiaalta tilaamaasi tuotetta etkä saa asiaa ratkaistua kauppiaan kanssa.

Milloin voin tehdä selvityspyynnön?

Voit tehdä korttitapahtumien selvityspyynnön eli korttireklamaation Nordeaan, jos

  • huomaat tiliotteellasi korttiostoja ja/tai käteisnostoja, joita et ole tehnyt
  • korttiostoksesi on veloitettu kahteen kertaan
  • et ole saanut kortilla tilaamiasi tavaroita tai palveluita
  • saamasi tuote on virheellinen
  • kyse on sopimuksesta, joka ei kuluttajansuojalainsäädännön mukaisesti sido kuluttajaa.

Maksukorttien liikkeellelaskijana Nordea vastaa maksupalvelulain ja korttiehtojen mukaisesti maksukortin oikeudettomasta käytöstä. Mikäli olet tehnyt suorituksen maksukortin credit-ominasuudella, on Nordealla lisäksi yhteisvastuu myyjän kanssa rahasuorituksen palauttamisesta kuluttajasuojalain mukaisesti.

Yritä ratkaisua ensin palveluntarjoajan kanssa

Tee reklamaatio Nordeaan, jollet saa asiaa ratkaistua myyjän kanssa. Lähetä kopio käydystä kirjeenvaihdosta (esim. hotellihuoneen peruutuksesta saamasi numero) reklamaation liitteenä.

Yritä aina ensin selvittää asiaa myyjän kanssa, jos

  • tapahtuma on veloitettu kahteen kertaan, 
  • et ole saanut tilaamiasi tuotteita tai
  • tuote ei vastaa tilattua,
  • olet sitoutunut toistuvaan veloitukseen ja sinun on irtisanottava palvelu.

Huomioithan, että:

  • autovuokraamolla voi olla autonvuokraussopimuksessa nimenomaisesti sovitun perusteella oikeus veloittaa maksamattomat tankkaukset ja sakot jälkikäteen.
  • hotellilla on oikeus veloittaa maksamaton minibaariosto jälkikäteen. Kaikissa internetin kautta tehtävissä hotellivarauksissa ei ole peruutusoikeutta ja hotellilla on oikeus perua ns. no-show -maksuna yhden hotelliyön hinta.

Näin täytät reklamaatiolomakkeen

Täytä selvityspyyntö/reklamaatiolomake huolellisesti alla olevien ohjeiden mukaisesti ja lähetä se lomakkeessa olevaan osoitteeseen.

Selvityspyyntö/Reklamointilomake (pdf, 1 MB)Avautuu uuteen ikkunaan

Havaittuasi tiliotteeltasi selvitystä vaativan tapahtuman, jota et ole tehnyt,  lähetä reklamaatiolomake viipymättä lomakkeessa olevaan osoitteeseen. Muussa tilanteessa lähetä lomake viipymättä sen jälkeen, kun et ole saanut ratkaistua asiaa myyjän kanssa tai et ole kohtuullisin toimenpitein onnistunut tavoittamaan myyjää. Voit myös täyttää lomakkeen konttorissa.

Voidaksemme käsitellä reklamaatiotasi on tärkeää, että saamme tarpeeksi tietoja tapahtuneesta:

  • Täytä lomake huolellisesti. Lomakkeessa tulee olla kortinhaltijan tiedot ja allekirjoitus.
  • Rikosilmoitus
  • Mikäli kortti on varastettu tee rikosilmoitus henkilökohtaisesti poliisille. Poliisi tutkii tapahtuneen rikoksen tekemäsi ilmoituksen perusteella. Lähetä ilmoituskopio reklamaation liitteenä.
  • Pankki tekee rikosilmoituksen puolestasi, kun reklamoitava korttitapahtuma koskee maksuvälinepetosta (= tuntematon internet-osto tai kopioitu kortti). Mikäli sinulla on tulkinnan kannalta oleellista tietoa tapahtumasta, voit tehdä rikosilmoituksen myös itse ja liittää sen reklamaatioon. Kuvaile halutessasi lisätiedot -kohdassa tapahtunutta yksityiskohtaisemmin.

Liitä lomakkeeseen mukaan kopiot kaikesta siitä materiaalista, jolla voit todentaa oikeutesi reklamaatioon, esim.

  • kopio mahdollisesta yrityksen ja sinun välisestä kirjeenvaihdosta
  • Tilausvahvistuksesta
  • Myyjän palveluehdoista
  • Kuitista
  • Irtisanomisilmoituksesta
  • myyjälle tekemästäsi ilmoituksesta, että perut säännöllisesti tehdyn sopimuksen, koska et ole nimenomaisesti hyväksynyt siihen liittyvää maksuvelvollisuutta (myyjän ehdot eivät ole olleet selkeät), tai
  • mahdollisesta rikosilmoituksesta.

Ota itsellesi kopio reklamaatiosta liitteineen.

Tutustu yleisiin korttiehtoihin (pdf, 278 KB)Avautuu uuteen ikkunaan, erityisesti kohtaan 3: Kortinhaltijan velvollisuudet ja vastuu. Lisätietoja saat Nordea Asiakaspalvelusta.

Muista korttiostoksia tehdessäsi

Myyjän palveluehdot kannattaa aina lukea huolella. Näin vältät, että tilausta tehdessäsi huomaamattasi sitoutunut jatkuviin, toistuviin veloituksiin. Kun kyseessä on sähköisesti (esim. verkkokauppa) tehtävä sopimus, kuluttajalla on oikeus saada selkeällä tavalla laissa mainitut tiedot myyjältä ennen maksutapahtuman hyväksymistä. Myyjän on myös varmistettava, että kuluttaja hyväksyy tilaukseen liittyvän maksuvelvollisuuden. Jos yritys ei ole sähköisessä sopimuksessa varmistanut, että kuluttaja hyväksyy maksuvelvollisuuden, kuluttajalla on oikeus perua kauppa. Kuluttajan on kuitenkin vaadittava myyjältä kaupan perumista.