Miten voit suojautua huijauksilta?

Teknologian kehitys luo uusia tapoja hoitaa raha-asioita. Samalla kehittyvät kuitenkin eri huijausmuodot. Huijareiden ja petostelijoiden tavoitteena on saada sinut jakamaan pankkisalaista tietoa: pankkitunnuksia, tunnuslukuja ja korttitietoja.

Turvallisen pankkiasioinnin varmistamiseksi olemme koonneet kolme muistisääntöä:

1. Tunnuksesi ovat vain sinun käyttöösi

Sinun tai yrityksesi pankkitunnukset, tunnusluvut ja kortin pin-koodi on tarkoitettu vain sinun tietoosi, olethan sinä ainut, joka niitä käyttää. Ethän jaa henkilökohtaisia pankkitietojasi kenellekään, edes perheenjäsenelle tai ystävälle.

2. Luotettava taho ei koskaan kysy tunnuksiasi

Älä kerro henkilökohtaisia tai yrityksesi pankkitietoja kenellekään, vaikka joku niin vaatisikin. Nordea tai viranomaiset eivät ota sinuun yhteyttä soittamalla, viestitse, sähköpostitse tai sosiaalisen median kautta niin, että sinun tarvitsisi luovuttaa tunnuksiasi. Luotettavat tahot käyttävät asioimiseen suojattuja kanavia. Tunnukset ovat vain sinun käyttöösi, älä kerro niitä edes tuttavalle tai perheenjäsenelle.

3. Maltti on valttia

Kuten monessa muussakin asiassa, myös pankkiasioinnissa maltti on valttia. Jos alat epäillä soittajaa, katkaise puhelu. Jos epäilet saamaasi maksupyyntöä, tarkista sen aitous maksun saajalta. Jos alat epäillä viranomaisen yhteydenottoa, voit tarkistaa sen aitouden heidän asiakaspalvelunsa kautta.

Lue tietosuojaselosteemme

Nordea on sitoutunut suojelemaan yksilöiden oikeuksia ja pitämään henkilötietosi turvassa. Tietosuojaselosteemme auttaa ymmärtämään, mitä sinua koskevia tietoja Nordea kerää ja mitkä ovat yksityisyyden suojaan liittyvät oikeutesi.

Jouduitko huijatuksi?

Jos sinun tai yrityksesi pankkitunnukset tai korttitiedot ovat joutuneet vääriin käsiin, sulje palvelut mahdollisimman pian soittamalla Sulkupalveluun +358 20 333Avautuu uuteen ikkunaan (pvm/mpm*). Sulkupalvelu palvelee ympäri vuorokauden.  Suosittelemme tallentamaan sulkupalvelun numeron puhelimeen.

Voit estää henkilökohtaisen maksukorttisi käytön tilapäisesti tai pysyvästi myös verkko- tai mobiilipankissa. Verkkopankissa estät kortin käytön kortin tiedoissa kohdassa Kortin sulkeminen ja mobiilipankissa kortin tiedoissa kohdassa Turvallisuus. 

Jos estät kortin käytön tilapäisesti, voit itse poistaa eston. Jos suljet kortin pysyvästi, et voi enää käyttää korttia. Saat automaattisesti uuden kortin suljetun tilalle 1-2 viikon kuluessa.

Kun turvaamistoimenpiteet on tehty, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme. Autamme sinua palauttamaan pankkipalvelut käyttöösi ja ohjeistamme mahdollisen reklamaatioprosessin käynnistämisestä ja rikosilmoituksen tekemisestä.  

Huijatuksia joutuminen ei ole kenenkään oma valinta. Älä siis jää asian kanssa yksin vaan keskustele tapahtuneesta läheisen henkilön kanssa. Tarvittaessa keskusteluapua on saatavilla myös Rikosuhripäivystys RIKUn verkkosivuilta.Avautuu uuteen ikkunaan

Raportoi huijausyrityksestä

Voit välittää Nordean nimissä saamasi epäilyttävän viestin sähköpostilla osoitteeseen: raportointi@nordea.com. Sähköpostin voit lähettää eteenpäin ja tekstiviestin voit lähettää näyttökuvana.​

Nordean lähettämissä uutiskirjeissä emme koskaan pyydä sinulta pankkitunnuksia tai linkkaa sinua kirjautumaan verkko- tai mobiilipankkiisi. 

Huijaukset kiihtyvät miten niiltä voi suojautua? - webinaarin tallenne

Hups! Jos haluat nähdä tällaista sisältöä, hyväksy ensin Nordean markkinointievästeet

Finanssiala ry:n keräämien lukujen mukaan suomalaisilta yritettiin huijata vuonna 2023 yli 50 miljoonaa euroa, joista pankit saivat estettyä noin puolet. Rikolliset tehtailevat yhä taidokkaammin erilaisia verkkohuijauksia ja nykypäivänä ihminen kohtaa huijauksia yhä useammin. Uhriksi voikin joutua kuka tahansa. Huijausmuotojen kirjo on laaja, mutta niitä vastaan voi varautua oppimalla tunnistamaan niitä.

Haluatko tietää lisää turvallisesta verkkoasioinnista?

Me emme suinkaan ole ainoita, jotka tekevät töitä turvallisemman asioinnin puolesta. Ohessa on listattu muiden toimijoiden verkkosivuja, joilta löydät lisää tietoa huijauksista ja turvallisesta verkkoasioinnista.

Erilaisia huijausmuotoja

Tehokkain tapa suojautua huijausyrityksiltä on oppia tunnistamaan ne. Tutustu eri huijaustapoihin, niin pysyt petostelijoita askeleen edellä.

Tutustu eri huijausmuotoihin

Kortin katoaminen

Jos korttisi katoaa tai varastetaan, sulje se viipymättä sulkupalvelun kautta.

Lue lisää kortin katoamisesta

Korttireklamaatio

Tee korttireklamaatio jos huomaat tilitapahtumissasi tai luottokorttilaskullasi korttiostoja tai -nostoja, joita et tunnista.

Lue lisää korttireklamaation tekemisestä

Seitsemän ajankohtaista neuvoa turvalliseen pankkiasiointiin

Noudattamalla seitsemää ajankohtaista neuvoamme varmistat pankkipalveluiden turvallisen käytön.

Ota vinkit käyttöön