Så här kommer du igång med mobilbanken

Övning ger färdighet. Testa först i lugn och ro hur din telefon eller surfplatta fungerar. Ta nästa steg och ladda ner mobilbanken och appen Nordea ID som du behöver för att sköta dina bankärenden. Läs våra tips på hur du använder mobilbanken och kolla hur kunden i demoversionen ser ut – så kommer du igång.

Titta på demoversionen

 I demoversionen kan du testa tjänsterna i mobilbanken. Du ser hur appen fungerar och kan titta på en fiktiv kunds konton, betalningar, placeringar och andra tjänster. Du kan testa exempelvis att göra en betalning eller ändra tjänster i startmenyn. 

Demoversionen finns på svenska, finska och engelska. Du kan byta språk i demokundens Profil. Appen installeras på din smarttelefon eller surfplatta utifrån ditt språkval. 

Så här kan du testa demoversionen

  1. Ladda ner mobilbanksappen på din smarttelefon eller surfplatta. Du behöver inte logga in. 
  2. Välj Meny uppe till höger på inloggningssidan i appen.
  3. Välj Titta på demoversionen.

Observera att all information i demoversionen är fiktiv.

Kolla hur mobilbanken fungerar med hjälp tips

Kolla hjälp tips om hur du använder mobilbanken och du märker hur enkelt det är.

Hoppsan! Om du vill se innehåll av detta slag ska du först godkänna Nordeas cookies för marknadsföring

Tip 1: Vad är Nordea Mobile?

Ladda ner mobilbanken Nordea Mobile och appen Nordea ID på din telefon eller surfplatta i:

  • Google Play (Android-enheter)
  • App Store (iPhone- eller iPad-enheter)

Du hittar apparna i appbutikerna med namnen Nordea Mobile – Finland och appen Nordea ID..

Tip 2: Så här loggar du in i mobilbanken med appen Nordea ID

  1. Öppna mobilbanken och ange ditt användar-ID.
  2. Välj Logga in med appen Nordea ID.
  3. Ange pinkoden till appen Nordea ID.
  4. Nu kan du använda mobilbanken.

Tip 3: Så här loggar du in i mobilbanken med fingeravtrycksidentifieringen Touch ID

  1. Öppna mobilbanken och ange ditt användar-ID.
  2. Välj Ändra inloggningssätt.
  3. Välj Touch ID som inloggningssätt.
  4. Logga in med Touch ID.
  5. Nu kan du använda mobilbanken.

Tip 4: Så här betalar du räkningar i mobilbanken

  1. Logga in i mobilbanken.
  2. Läs räkningens streckkod.
  3. Bekräfta mottagare.
  4. Välj från vilket konto du betalar räkningen.
  5. Bekräfta betalningen med appen Nordea ID.
  6. Din räkning är nu betald.

Tip 5: Så här överför du pengar mellan dina egna konton i mobilbanken

  1. Öppna mobilbanken och logga in.
  2. Välj Egen överföring.
  3. Välj konto från vilket du överför pengar.
  4. Välj konto till vilket du överför pengar.
  5. Ange belopp.
  6. Bekräfta överföringen.

Tip 6: Så här kollar du dina kontotransaktioner i mobilbanken

  1. Öppna mobilbanken och logga in.
  2. Välj Konton för att se saldona på alla dina konton.
  3. Välj önskat konto för att kolla kontotransaktionerna.

Tip 7: Så här ändrar du säkerhetsgränserna för ditt kort i mobilbanken

  1. Öppna mobilbanken och logga in.
  2. Välj ditt betalkort.
  3. Välj Redigera.
  4. Välj användningsområde, sätt dagliga gränser och spara ändringarna.
  5. Dina kortuppgifter är nu uppdaterade.

Tip 8: Ändra inställningarna för din kortkredit i mobilbanken

  1. Öppna mobilbanken och välj det kort vars egenskaper du vill ändra.
  2. Tryck på Ändra inställningarna för din kortkredit i mobilbanken Ändra kredit.

  3. Nu kan du ändra amorteringsprocent, amorteringsfria månader och/eller förfallodag för din kredit. Du kan ändra alla tre egenskaper på en gång eller bara den du själv väljer. 
  4. Efter att du har gjort önskade ändringar, tryck på Bekräfta och ange din pinkod i kodappen.

  5. Ändringarna har nu bekräftats.

Observera att de amorteringsfria månaderna inte kan följa på varandra. Minimiamorteringen är 3 procent per månad.

 

Tip 9: Lägg till dina andra banker i Nordeas mobilbank

  1. Välj Konton på startskärmen. Välj Lägg till andra banker nertill på skärmen.
  2. Gå till villkoren. Läs och godkänn villkoren.
  3. Ge Nordea tillstånd att behandla dina uppgifter.
  4. Välj Lägg till banker och aktörer.
  5. Dina uppgifter hämtas från en annan bank. Välj Öppna.
  6. Klart! Välj Fortsätt. Du kan lägga till andra tjänsteleverantörer eller fortsätta att sköta dina ärenden.

Du hittar de banker och produkter som du lagt till på sidan Konton.

Tips 10: Redigera hemsidan

  1. Öppna mobilbanken och logga in. 
  2. Scrolla ner på fliken Översikt och välj Ändra.
  3. Du kan ändra ordningen på produktkategorierna på fliken Översikt genom att dra och släppa. Du kan även välja vilka produkter du ser på hemsidan genom att klicka på pilen i produktkategorins högra kant som en meny för alla produkter i kategorin.
  4. Tryck på Spara efter att du har gjort dina ändringar. Klart!

Tips 11: Hur kan jag ändra hur transaktionerna visas på fliken Få koll?

  1. Öppna mobilbanken och logga in. 
  2. Välj fliken Få koll.
  3. På fliken Få koll har dina utgifter och inkomster delats in i olika kategorier, t.ex. Shopping och Mat & dryck. Genom att välja en kategori ser du dess underkategorier och transaktionerna som delats in i dem.
  4. Genom att trycka på en enskild transaktion kan du överföra den till en annan kategori.

Efter att du har gjort ändringen överförs transaktionen till en ny kategori på fliken Få koll. Om systemet föreslår att liknande transaktioner kan föras in i en annan kategori kan du antingen slopa eller spara förslaget.

Tips 12: Hur kan jag ändra inställningarna för fliken Få koll?

  1. Öppna mobilbanken och logga in. 
  2. Välj fliken Få koll och tryck på kugghjulsikonen för inställningarna uppe till höger.
  3. Du kan nu ändra uppföljningsperioden, kontona och korten på fliken Få koll. 
  4. Tryck på Spara efter att du har gjort dina ändringar. Klart!

Hittade du det som du sökte på den här sidan?