Börja använda digitala banktjänster

I Nordeas nät- och mobilbank sköter du dina dagliga bankärenden när det passar dig. Mobilbanken fungerar med appen Nordea Mobile som du kan ladda ner på din telefon eller surfplatta. Du kan logga in i nätbanken med en dator på webbplatsen nordea.fi.

För nättjänsterna behöver du Nordeas bankkoder som består av ett användar-ID och ett identifieringsverktyg, dvs. appen Nordea ID eller Nordea ID-dosan.

1. Lär dig ditt användar-ID utantill

Sign document icon - 640x360

Den viktigaste delen av bankkoderna är ditt användar-ID som du använder för att logga in i Nordeas nät- och mobilbank. 

Ditt användar-ID består av 6–8 siffror och du får det då du blir kund i Nordea. Då ditt användar-ID är personligt dela det inte med någon annan – inte ens din familjemedlem eller vän.

Så här kollar du ditt användar-ID: Du kan kolla ditt användar-ID i nätbanksavtalet. Om du har blivit Nordeakund på nätet ser du ditt användar-ID genom att logga in i tjänsten Bli kund på nätet på nytt.

Gå till tjänsten Bli kund på nätetÖppnas i nytt fönster

2. Ladda ner och börja använda appen Nordea ID

NordeaID keys icon - 640x360

Utöver användar-ID:t behöver du appen Nordea ID för att logga in i nät- eller mobilbanken.

Du kan ladda ner appen Nordea ID på din telefon eller surfplatta i din enhets appbutik. Det är smart att ladda ner appen Nordea ID på minst två olika enheter om till exempel din telefon går sönder.

Så här aktiverar du appen Nordea ID

Har du ingen mobil enhet? Alternativt kan du börja använda Nordea ID-dosan för att logga in i banktjänster.

Läs mer om Nordea ID-dosan

3. Ladda ner och börja använda appen Nordea Mobile

Nordea mobile app logo icon - 640x360

Ladda ner mobilbanken, dvs. appen Nordea Mobile på din telefon eller surfplatta i din enhets appbutik. 

I mobilbanken sköter du dina penningärenden tryggt var och när som helst. I mobilbanken kan du till exempel

  • följa din ekonomi och göra upp budgetar
  • spara och placera
  • ändra låne- och kortinställningar
  • öppna nya tjänster.

Tips: I mobilbanken kan du också ringa oss färdigt identifierad och få service snabbare.

Så här börjar du använda mobilbanken

Vill du logga in i andra nättjänster med dina bankkoder?

E-identifiering är ett identifieringsverktyg för stark autentisering som vi kan koppla till dina nätbankskoder. Med hjälp av e-identifiering kan du använda dina bankkoder för att logga in i tredje parters tjänster, såsom MinSkatt eller MittKanta.

Du får tillgång till e-identifiering genom att boka tid till Nordeas kontor.

Boka tid genom att ringa Nordea Kundtjänst.

Öppna nya tjänster efter dina behov

I Nordeas nät- och mobilbank kan du öppna konton, ansöka om lån, börja spara och mycket annat!

Ansök om nytt betalkort på nätet

Cards Credit Mastercard Gold vertical - 640x360

Nordea Gold är vårt mest populära kort. Det är ett kombikort med kredit- och debetfunktion som omfattar även en försäkring för utlandsresor och Produktskyddsförsäkring för anskaffningar till hemmet. Du kan även koppla kortet till din telefon och betala mobilt.

Börja spara och placera

Chart graph icon - 640x360

I Nordea kan du spara och placera på ett sätt som passar just dig. Läs mer om olika alternativ och öppna lämpliga tjänster på nätet. Du kan också boka tid till vår placeringsrådgivare som hjälper dig att börja spara.

Utnyttja Nordeas kundförmåner

  • Avgiftsfria dagliga banktjänster till ungdoms-, bolåne- och Premiumkunder då kunden har mobilbanken, ett konto och ett kort. Ta del av servicepaketen.
  • Avgiftsfria sparkonton samt handel med fonder 0 € i mobil- och nätbanken.
  • Förmånliga priser på flera olika tjänster. Till exempel bolåne- och Premiumkunderna får en förmånligare marginal på konsumentkrediter och rabatt på försäkringar.

Vi finns här för dig

Vi hoppas att din kundrelation med oss börjar så smidigt som möjligt. När det sker förändringar i ditt liv eller om du vill förverkliga dina drömmar, kan vi tillsammans hitta rätta lösningar för dig.

Hjälp snabbt via chatten dygnet runt

Chattboten Nova betjänar dig på finska på webbplatsen nordea.fi samt i nät- och mobilbanken. Skriv in din fråga i chatten så hjälper Nova dig att hitta rätt anvisning och lösning.

Hjälp och anvisningar i olika situationer

På fliken Hjälp i mobilbanken kan du leta efter anvisningar med en enkel sökfunktion. På fliken Hjälp hittar du också svar på vanliga frågor.

Ring oss färdigt identifierad

Genom att ringa oss på fliken Hjälp i mobilbanken är du färdigt identifierad. Då får du personlig service snabbare för just dina bankärenden.

Aktuell information per e-post

Vi skickar våra privatkunder riktade nyhetsbrev per e-post som innehåller aktuella tips för just dig.

Du får nyhetsbrevet automatiskt då du ger ditt samtycke till att vi kan skicka dig e-post. I mobilbanken ska du välja Profil > Samtycken. 

Tips och råd på sociala medier

På sociala medier delar vi praktiska tips på bankärenden.

  • Facebook (Nordea Suomi)
  • X (Nordea_Aspa)
  • Jodel (Nordea_Aspa)