Så här riktar vi marknadsföring i sociala medier utifrån kunddata
Som kund hos Nordea kan du se skräddarsytt innehåll i sociala medier då du ger ditt samtycke till att vi får erbjuda dig riktad marknadsföring. Då kan vi visa dig erbjudanden, råd och publikationer till exempel utifrån din livssituation eller de tjänster som du använder. Vi visar innehåll om Nordeas produkter och tjänster, såsom sparande, lån och kort.
I Nordea gör vi riktad marknadsföring på Metas plattformar, dvs. Facebook och Instagram. Du kan få riktad marknadsföring från Nordea endast om du har gett ditt samtycke till det.
Hur fungerar riktad marknadsföring på Metas plattformar?
När du ger oss ditt samtycke till att rikta marknadsföring till dig på Metas plattformar, ansluter vi din e-postadress eller ditt telefonnummer till uppgifter om dig i Metas databas. Om e-postadressen eller telefonnumret som du gett oss är samma som du använder i Metas kanaler, kan vi visa dig skräddarsytt innehåll på Facebook och Instagram.
Exempel:
- Du har besparingar i Nordea. Utifrån denna information visar vi dig aktuell information om marknadsläget och våra spartjänster.
- Du har just tagit bostadslån i Nordea. Utifrån denna uppgift visar vi dig inte reklam där vi uppmuntrar dig att ansöka om nytt bostadslån.
Din e-postadress och ditt telefonnummer behandlas krypterade vilket innebär att din identitet hålls hemlig. Uppgifterna om din ekonomiska situation och din kundrelation hålls alltid hemliga, och vi överlåter inte dem till Meta. Meta får inte heller använda din e-postadress eller ditt telefonnummer till något annat ändamål än riktad marknadsföring från Nordea.
Hur kan du få riktad marknadsföring från Nordea på Metas plattformar?
Om du vill få relevant och aktuell information från oss på Facebook och Instagram, gör så här:
- Kontrollera att e-postadressen eller telefonnumret som du gett Nordea är samma som du använder på Facebook eller Instagram. Du ser din e-postadress och ditt telefonnummer i dina egna uppgifter i mobil- och nätbanken.
- Ge oss ditt samtycke till att vi får dela din e-postadress eller ditt telefonnummer med Meta. Då kan vi erbjuda dig relevant innehåll på Facebook och Instagram. Du kan återkalla ditt samtycke när som helst.
Att ge och återkalla samtycke
Du hittar en översikt över dina samtycken genom att:
- Logga in i Nordeas mobil- eller nätbank.
- I mobilbanken ska du välja Profil > Samtycken. I nätbanken ska du välja ditt namn uppe till höger > Samtycken.
- Sök fram ”Jag ger mitt samtycke till att Nordea skickar mig riktad marknadsföring på Facebook och Instagram” i listan och kryssa för Ja eller Nej.
Observera att Nordea också har allmän marknadsföring i sociala medier. Om du vill återkalla ditt samtycke till riktad marknadsföring på Facebook och Instagram, kan du ändå se vår allmänna marknadsföring.