Konsumentskyddslagen i kreditkort

I alla Nordeas kreditkort ingår skydd enligt konsumentslagen i det fall att säljaren bryter mot avtalet. Det innebär att du kan få dina pengar tillbaka om något går snett.

Konsumentskyddslagen i kreditkort skyddar dina köp

I alla Nordeas kreditkort ingår skydd enligt konsumentskyddslagen i det fall att säljaren bryter mot avtalet. Om du har betalat köpet på kredit och du till följd av avtalsbrottet har rätt att få priset returnerat, skadestånd eller annan kompensation av säljaren kan du framföra ett klagomål också hos banken. Om säljaren bestrider sitt ansvar är banken med stöd av kreditfunktionen solidariskt ansvarig för säljarens avtalsbrott.

Så här ansöker du om ersättning

  1. Kontakta först säljaren eller den som utfört tjänsten. Ofta går det att förhandla om ersättningen direkt med dem.
  2. Om ni ändå inte kan komma överens om ersättningen, lämna en kortreklamation till banken. Bifoga den ursprungliga orderbekräftelsen och en utredning om att du har kontaktat säljaren.

Vi fortsätter att reda ut fallet för din räkning. Om du har rätt att få till exempel priset returnerat eller skadestånd av säljaren eller den som utfört tjänsten på grund av ett avtalsbrott, ansvarar Nordea i enlighet med konsumentskyddslagen solidariskt med säljaren eller den som utfört tjänsten för penningprestationen till dig. 

Vid konkurs återbetalar banken pengarna till dig om du har betalat köpet med ett kreditkort. Vänligen bifoga en orderbekräftelse till reklamationen. Vi kontaktar dig separat om vi har frågor under handläggningen.

Så här behandlar vi din reklamation

  1. Vi meddelar dig inom 1–10 dagar från att vi fått din reklamation att vi börjar behandla den.
  2. Vi går igenom din reklamation och ber om tilläggsuppgifter vid behov.
  3. Det kan ta till och med sex månader att behandla reklamationen men oftast krediterar vi din kredit med det belopp som du reklamerat tills behandlingen är klar. Om det i utredningarna kommer fram att din reklamation är obefogad debiterar vi din kredit med det belopp som vi under behandlingen betalade till dig.
  4. Vi skickar dig vårt beslut om reklamationen elektroniskt eller per post.

Ansök om kort via nätbanken

Öppna nätbanken Öppnas i nytt fönster