Kysy heti chatissa Avautuu uuteen ikkunaan

Kiitos ilmoittautumisesta Nordean webinaariin!

Ohjeita osallistumiseen

Saat kaksi sähköpostiviestiä osoitteesta ”Nordea Webinar”. Toinen viesti tulee vuorokausi ennen webinaarin ajankohtaa ja toinen webinaaripäivänä. Molemmissa on osallistumislinkki, eli molemmista pääset osallistumaan webinaariin. 

Sähköpostiviestit ovat englanniksi, mutta näiden ohjeiden avulla pääset eteenpäin, vaikka et englantia osaisikaan. Muilta osin webinaari on suomeksi, eli esitysmateriaali on suomeksi ja esiintyjät ovat suomenkielisiä nordealaisia. Jos sinulla on kysymyksiä, kommentteja tai palautetta liittyen webinaariin, voit lähettää ne sähköpostiosoitteeseen digiwebinaarit@nordea.fi. 

Ennen webinaaria

Tarvitset webinaariin osallistumiseen tietokoneen tai älypuhelimen ja internet-yhteyden. Suosittelemme käyttämään kuulokkeita tai laitteeseesi yhdistettävää kaiutinta hyvän äänenlaadun varmistamiseksi. Ennen webinaarin alkua voit tarkistaa klikkaamalla tätä linkkiä, että voit laitteellasi osallistua webinaariinAvautuu uuteen ikkunaan. Jos koneellasi on kaikki kunnossa, sivulla näkyy vihreä iso oikein-merkki (V) ja teksti ”Looks good! You can join a webinar.” Voit sulkea ikkunan.

Webinaarin alkaessa

  1. Klikkaa saamassasi sähköpostiviestissä olevaa sinistä ”Join webinar” -painiketta. Linkki avautuu verkkoselaimen uuteen ikkunaan ja webinaarin lataus alkaa automaattisesti.
  2. Selaimeen ilmestyy ikkuna ”Click GoToWebinar Opener to begin.”, jossa on kehotus avata ladattu tiedosto. Selaimeen saattaa tulla myös varoitus, mutta ohjelma on täysin turvallinen käyttää. Joten tässä tapauksessa voit klikata kohtaa Suorita tai Run, jos teksti on englanniksi.
  3. Kun webinaariohjelma GoToWebinar on asentunut tietokoneellesi, valitse kuuntelutavaksi ”Computer Audio”, jolloin ääni kuuluu tietokoneen kautta kuulokkeistasi ja kaiuttimestasi.

Tämän jälkeen kaikki on valmista ja pääset osallistumaan webinaariin. Näet webinaarin esittämän materiaalin tietokoneeltasi.

Kysymyksiä ja vastauksia webinaarista

Mikä on webinaari?

Webinaari eli verkkoseminaari on internetin välityksellä toteutettava koulutustapahtuma. Sekä kouluttaja että osallistujat osallistuvat webinaariin samanaikaisesti kukin omalta koneeltaan.

Mitä webinaarissa tapahtuu?

Webinaari on koulutustilaisuus, jolla on jokin tietty aihe, jota käsitellään. Asiantuntija etenee ennalta suunnitellun sisällön mukaisesti, aivan kuten koulutuksessakin. Osallistujilla on mahdollisuus esittää asiantuntijalle kysymyksiä chat-viestien kautta ja webinaarin lopussa kysymyksiä käydään läpi. Webinaarin osallistujien henkilöllisyys ei näy muille webinaarin osallistujille.

Entä jos sairastun tai olen muuten estynyt osallistumaan?

Sinun ei tarvitse erikseen ilmoittaa, mikäli et pääsekään osallistumaan webinaariin. Nauhoitamme ja julkaisemme webinaarit myös jälkikäteen katsottaviksi.

Mitä teen jos verkkoyhteyteni katkeaa?

Kokeile, saatko verkkoyhteyden takaisin ja yritä tämän jälkeen liittyä webinaariin samalla tavalla kuin ensimmäiselläkin kerralla.

Miten saan vaihdettua webinaarin koko ruudun kokoiseksi?

Voit vaihtaa webinaarin koko ruudun kokoiseksi webinaarin aikana valitsemalla ikkunan alareunasta ”Full screen”. Näin näet tekstin ja kuvan paremmin. Pääset takaisin normaalitilaan painamalla tietokoneen Esc-näppäintä.

Haluan esittää kysymyksen webinaarin aikana, miten se onnistuu?

Webinaarissa on chat eli kysymyskenttä oikeassa alalaidassa (Questions), johon voit esittää kysymyksiä koko webinaarin ajan. Kysymyksiä käydään läpi webinaarin lopussa asiaosuuden jälkeen.

Mitä teen jos kuva jähmettyy?

Kuvan jähmettyminen johtuu yleensä verkkoyhteyden nopeudesta. Voi olla, että kotona on monta laitetta kytkettynä verkkoon, mikä kuormittaa verkkoa. Jos kuva jähmettyy tai pätkii, ota muut laitteet pois käytöstä, jotta verkko ei kuormitu liikaa.

Mitä teen jos ääni ei kuulu tai se kaikuu?

Jos ääni ei kuulu, tarkista, että laitteesi äänisäädöt eivät ole mykistys-tilassa (mute). Voit myös tarkistaa, että webinaarialustan ääniasetukset ovat päällä.

Äänen kaikuminen voi johtua siitä, että webinaari on auki samaan aikaan useammassa selainikkunassa. Sulkemalla muut selainikkunat kaiku häviää. Jos tämä ei auta, kokeile liittyä webinaariin uudelleen.

Mitä teen jos lähetys ei ala? (alkamisajan jälkeen)

Jos olet liittynyt webinaariin hyvissä ajoin ennen alkamisaikaa, päivitä selaimesi ylhäällä osoitekentän vieressä olevasta painikkeesta (pyöreä nuoli ”Refresh”) tai F5-näppäimellä, jotta sivu päivittyy ja webinaari alkaa.