Kysy heti chatissa Avautuu uuteen ikkunaan

Nordea Vakuutukset -palvelun saavutettavuusseloste

Digipalvelun saavutettavuuden tila

Täyttää saavutettavuusvaatimukset osittain. Tiedossa olevat puutteet on suunniteltu korjattavan vuoden 2021 aikana, ellei toisin ole mainittu. Selostetta päivitetään sitä mukaan kun korjauksia valmistuu.

Ei saavutettava sisältö

Seuraava sisältö ei ole saavutettava digitaalisten palveluiden tarjoamista koskevan lain 306/2019 mukaan. Verkkosisällössä havaittiin seuraavia puutteita (sulkeissa vaatimus, jota ei noudateta)

  • Joillain avattavalla sivulla kohdistus on sivun lopussa. (2.4.3) 
  • Joillain sivuilla vihjetekstin avaavia kysymysmerkkikuvakkeita ei lueta painikkeina vaan tavallisena tekstinä. (1.3.1) 
  • Joidenkin sivujen otsikot (title) eivät aina vastaa sivun sisältöä. (2.4.2) 
  • Kuvakkeiden ja kuvien tekstivastineissa on puutteita. (1.1.1, 2.4.4) 
  • Osa linkeistä on hankala huomata. Niillä on puutteellinen kontrasti taustan kanssa eikä linkeissä ole alleviivausta. (1.4.1) 
  • Kun tekstiä suurentaa 200 %, painikkeiden tekstit eivät näy kokonaan. (1.4.4) 
  • Oikean yläkulman valikkoon ei pääse nuolinäppäimillä. Tabulaattorilla valikko kuitenkin toimii. (2.1.1) 
  • Lomakkeen Jatka ja Peruuta -painikkeiden kohdistusjärjestys ei vastaa visuaalista esitystapaa. (2.4.3) 
  • Joidenkin taulukoiden toiminnassa on ruudunlukuohjelmaa käyttävälle epäselviä kohtia (1.3.1, 2.1.1): 
    • Taulukoiden sisällä on haitarielementtejä, joista ruudunlukuohjelmaa käyttävä ei saa tietoa. 
    • Haitarielementtien avaaminen ja sisältöön eteneminen eivät ole selkeitä. 
    • Taulukon otsikkomäärittelyt eivät toimi kaikilla selaimilla. 
  • Lomakkeen valintapainikkeet eivät muodosta ryhmää, jolloin niitä ei hahmota vaihtoehtoisiksi toisilleen. (1.3.1) 
  • Pakollisia kenttiä ei ole merkitty ohjelmallisesti pakollisiksi. (3.3.2) 
  • Ruudunlukijakäyttäjä ei saa selkeää palautetta virheellisesti täytetystä lomakkeesta ja puuttuvista tai virheellisesti täytetyistä kentistä. (3.3.1, 4.1.3) 
  • Osa sisällöstä ei ole lainkaan saavutettavassa muodossa, kuten Nordea MyLife-vakuutuksen myyntikanava, sähköinen korvaushakemus, eläkkeen noston aloitus, säästöjen allokaationmuutos, sijoitussuunnitelman muutos, maksusuunnitelman muutos ja palautelomake.

NVDA-ruudunlukija lukee toisinaan taulukoiden sisällön väärin. Tämä koskee etenkin Windows OneCore -puhesyntetisaattoria. Ongelmia on ainakin seuraavissa kohdissa: 

  • Sarakkeen numero luetaan osaksi solussa olevaa lukua, kun luku on satoja tuhansia. 
  • Osa solussa olevasta tekstistä (esimerkiksi sopimusnumero) jätetään toisinaan lukematta. 

Saavutettavuuspalaute

Kohtasitko saavutettavuuspuutteita digitaalisissa palveluissamme? Jos et löytänyt vastausta kohtaamaasi ongelmaan saavutettavuusselosteista, annathan meille palautetta.  

Anna saavutettavuuspalaute 

Valvontaviranomainen

Mikäli huomaat sivuilla saavutettavuuspuutteita, otathan ensin yhteyttä meihin palveluntarjoajana. Vastaamme palautteisiin 14 päivän kuluessa, jos olet jättänyt yhteystietosi lomakkeella. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta 14 päivän kuluessa, voit olla yhteydessä valvovaan viranomaiseen eli Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston verkkosivuilla on kerrottu kuinka huomautuksen voi tehdä ja miten se käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot 

Etelä-Suomen aluehallintovirasto 

Saavutettavuuden valvonnan yksikkö 
saavutettavuus@avi.fi
Puhelinnumero vaihde 0295 016 000

www.saavutettavuusvaatimukset.fiAvautuu uuteen ikkunaan