Ajankohtaista

Vanha verkkopankki on jäämässä eläkkeelle 7.6.

25.5.2022  Kirjauduthan jatkossa uuteen verkkopankkiin. Se onnistuu Nordea ID -sovelluksella tai tunnuslukulaitteella.

Vanhan verkkopankin kirjautuminen muuttuu 7.6. Muutoksen jälkeen sinne voi kirjautua vain tunnuslukukortilla tai salasanalla siihen saakka, kunnes vanha verkkopankki poistuu kokonaan käytöstä.

Ota uusi verkkopankki omaksesi ja ihastu!

Tutustu ja kirjaudu uuteen verkkopankkiin

Pankkipalveluissa lyhyitä katkoja viikonloppuna – korttimaksaminen toimii normaalisti

Päivitetty 22.5.2022 klo 15.20: Siirto-maksuissa ja Nordea Wallet -palvelussa saattaa vielä esiintyä satunnaisia katkoja. Pyrimme saamaan palvelut käyttöön mahdollisimman pian.

Kortilla maksaminen, rahan nostaminen automaatilta ja korttien sulkupalvelu toimivat normaalisti.

Ymmärrämme, että lyhyetkin katkot saattavat aiheuttaa harmia. Pyydämme anteeksi ja toivomme kärsivällisyyttä.

---

20.5.2022  Teemme suunniteltua teknistä huoltotyötä pankkipalveluissamme viikonloppuna. Hetkellisiä katkoja saattaa olla lauantai-illan klo 20 ja sunnuntain klo 15 välisenä aikana  

  • henkilö- ja yritysasiakkaiden verkko- ja mobiilipankeissa   
  • sähköisessä tunnistautumisessa  
  • verkkomaksamisessa ja Siirto-maksuissa. 

Jos palvelu ei toimi, kokeile hetken kuluttua uudelleen. Kortilla maksaminen, rahan nostaminen automaatilta ja korttien sulkupalvelu toimivat normaalisti. 

Kaikki tekniset järjestelmät, palvelut ja laitteet tarvitsevat säännöllistä huoltoa. Tänä viikonloppuna teemme suunnitellun aikataulun mukaan pankkipalveluiden järjestelmiin liittyviä huoltotöitä, joita pankkeja valvovat viranomaiset pankeilta edellyttävät. Koska huoltotyöstä aiheutuu joitakin lyhyitä katkoja pankkipalveluihin, teemme sen yö- ja viikonloppuaikaan. Siten siitä koituu mahdollisimman vähän haittaa sinulle.  

Katkoihin voit varautua hoitamalla pankkiasiat ja tunnistautumista vaativat asiat etukäteen. 

Oletko saanut tekstiviestin asiakirjan saapumisesta Yrityksen asiakirjat -palveluun?

20.5.2022  Olemme valitettavasti lähettäneet tekstiviestin virheellisesti joillekin asiakkaillemme. Jos olet saanut viestin, se ei edellytä sinulta mitään toimenpiteitä. 

Pahoittelemme tapahtunutta.

Huollamme digitaalisia palveluitamme lauantain ja sunnuntain välisenä yönä

6.5.2022  Varmistaaksemme digitaaliset palvelut asiakkaillemme teemme huoltotyötä, jonka vuoksi sähköinen tunnistautuminen ei toimi 8.5. klo 01-05. Tuona aikana palveluihin ei pääse kirjautumaan.

Korttimaksut kaupoissa ja käteisnostot automaateilta ja kaupoissa toimivat normaalisti, samoin korttien sulkupalvelu.​

Huoltotyöhön voit varautua hoitamalla pankkiasiat ja tunnistautumista vaativat asiat etukäteen.

Huollamme järjestelmiämme säännöllisesti, ja teemme huoltotyöt yöaikaan, jotta huoltotöistä aiheutuisi sinulle mahdollisimman vähän haittaa. ​

​Ymmärrämme, että huoltotyö saattaa aiheuttaa ​harmia – toivomme kärsivällisyyttä.

Asiakaskirje huhti-toukokuu 2022

25.4.2022 Lähetämme huhti- ja toukokuun aikana henkilöasiakkaillemme kirjeen, jossa kerromme ajankohtaisista asioista ja palveluihin tulevista muutoksista. Saat kirjeen sinua koskevista asioista digitaalisesti verkko- ja mobiilipankkiin tai paperisena postitse. Verkko- ja mobiilipankkiin lähetetystä kirjeestä saat tiedon puhelimeesi tekstiviestillä. 

Lue tarkemmin kirjeestä

Säästötilien saldotietojen häiriö ohi

19.4.2022  Viime viikonloppuna ilmenneet ongelmat säästötilien saldotietojen näkymisessä jatkuivat tiistaina alkuillasta. Osalla asiakkaista säästötilien saldotiedot eivät näkyneet verkko- ja mobiilipankissa. Ongelma korjattiin tiistai-illan aikana.

Korttimaksaminen, käyttötilit ja muut pankkipalvelut toimivat koko ajan normaalisti.

Pahoittelemme tilannetta ja kiitämme asiakkaita kärsivällisyydestä. 

Osaan palveluistamme kohdistui ulkopuolista häirintää

Päivitetty 3.3.2022 (1.3.2022) Häirintä aiheutti hitautta kirjautumisessa mobiili- ja verkkopankkiin. Pahoittelemme tilanteesta asiakkaillemme aiheutunutta haittaa. 

Pitääkö tilanteesta olla huolissaan? 

Ei tarvitse olla huolissaan. Asiakkaiden tiedot tai varat eivät ole vaarantuneet. Osalla asiakkaista on ollut vaikeuksia kirjautua palveluihin. 

Mistä palvelunestohyökkäyksessä on kysymys? 

Palvelunestohyökkäyksessä kohteen toimintaa häiritään hukuttamalla se turhaan verkkoliikenteeseen, ja siten pyritään estämään palvelun normaali käyttö. 

Mistä palvelunestohyökkäys johtui? 

Tilanteen selvitystyö jatkuu. Otamme tämän selvitystyön vakavasti ja selvitämme taustat.

Puuttuva tilin nimi verkko- ja mobiilipankissa

Omille tileille voi antaa nimet verkko- ja mobiilipankissa. Osa tilien nimistä ei harmiksemme näy verkko- ja mobiilipankissa. Puuttuva tilin nimi ei vaikuta palveluihisi tai tilien ominaisuuksiin.

Saat tilien nimet laitettua takaisin, ja voit tarkistaa aiemmin antamasi nimet vanhasta verkkopankista. Laitat tilin nimen paikalleen

  • Mobiilipankissa valitsemalla tili  > tilin tiedot > klikkaa kynä-ikonia > päivitä nimi > tallenna 
  • verkkopankissa valitsemalla tili > näytä tilin tiedot > muokkaa.

Olemme pahoillamme aiheutuneesta harmista.

Nordea Electron -kortit vaihtuvat Nordea Debit -korteiksi

9.2.2022 Visa Electron -kortti on kansainvälisen korttiyhtiö Visan tuote, ja Visa lopettaa näiden korttien toimittamisen.  

Vaihdamme Nordea Electron-kortin automaattisesti Debit-kortiksi kortin voimassaoloajan päätyttyä, tai jos kortti joudutaan uusimaan jostakin syystä kortin voimassaoloaikana. Visa Electron -kortilla ei huhtikuun 2024 jälkeen voi enää tehdä ostoksia. 

Nordea Debit -kortti sisältää samat ominaisuudet kuin Nordea Electron -kortti. Ainoa ero korttien välillä löytyy nimestä sekä ulkoasusta.

Kortinhaltijan ei tarvitse itse tehdä mitään kortin uusimisen vuoksi. 

Saitko kirjeen KorkoExtra-tilin muuttumisesta EtuTiliksi?

17.1.2022 Selkeytämme tilivalikoimaamme, ja sen vuoksi poistamme KorkoExtran-tilin valikoimastamme. KorkoExtra-tilien automaattinen uusiutuminen on päättynyt jo aiemmin, ja nykyisin tilit ovat korottomia.

Muutamme varoja sisältävät KorkoExtra-tilit EtuTileiksi 1.4.2022, ja lopetamme samalla KorkoExtra-tilit, joilla ei ole varoja. Olemme lähettäneet asiasta kirjeen tilinomistajille, joilla on ollut voimassa oleva KorkoExtra-tili 30.11.2021. 

Sinun ei tarvitse tehdä mitään, ja tilinumerosi säilyy muutoksesta huolimatta ennallaan. EtuTililtä voit maksaa laskuja ja tehdä tilisiirtoja rajoituksetta. Lisätietoja EtuTilistä ja tilin ehdot löydät osoitteesta nordea.fi/etutili. 

Mistä tiedän, että KorkoExtra-tilini on muuttunut EtuTiliksi?

Muutamme varoja sisältävät KorkoExtra-tilit EtuTileiksi 1.4.2022, jonka jälkeen verkko- ja mobiilipankissa sekä tiliotteellasi näkyy tilisi nimenä EtuTili. 

Minulla on jo EtuTili, enkä tarvitse toista tiliä. Miten toimin?

Jos siirrät varasi pois KorkoExtra-tililtäsi 31.3.2022 mennessä, lopetamme nollasaldoisen KorkoExtra-tilisi 1.4.2022. Voit myös ilmoittaa tilisi lopettamisesta lähettämällä viestin verkko- tai mobiilipankissa tai soittamalla Nordea Asiakaspalveluun. 

KorkoExtra-tili on ollut säästämisen tilini? Mitä muita vaihtoehtoja löytyy?

Saat tietoa säästämisen vaihtoehdoista sivuiltamme kohdasta Säästäminen ja sijoittaminen. Digitaalinen sijoitusneuvojamme Nora auttaa sinua osoitteessa nordea.fi/nora. Kun vastaat muutamiin Noran esittämiin kysymyksiin, saat helposti ja nopeasti suosituksen sinulle sopivista säästämisvaihtoehdoista. Voit myös soittaa Nordea Asiakaspalveluun. Kerromme sinulle mielellämme säästämisen ja sijoittamisen vaihtoehdoista.

Saitko pyynnön asiakastietojen päivittämisestä?

3.1.2022 Asiakastietojen on tärkeä olla ajan tasalla, jotta asiointi olisi mahdollisimman mutkatonta ja turvallista. Osana asiakkaan tuntemistietojen jatkuvaa päivittämistä lähetämme alkuvuoden aikana joillekin asiakkaillemme kirjeitse pyynnön tietojen päivityksestä. Jos saat postitse lähetetyn kirjeen, tutustu siihen huolellisesti.

Asiakastietojen päivitys onnistuu kätevästi verkossa tai puhelimitse. Jos kyse on alaikäisen asiakastietojen päivityksestä, jompikumpi vanhemmista / huoltajista voi päivittää tiedot soittamalla Nordea Asiakaspalveluun.

  1. Helpoiten päivität asiakastietosi verkkosivuillammeAvautuu uuteen ikkunaan, jos sinulla on Nordean tai jonkin toisen suomalaisen pankin pankkitunnukset. 
  2. Voit myös päivittää asiakastietosi soittamalla Nordea Asiakaspalveluun 0200 3000 (pvm/mpm).

Huomioithan, että tietojen päivitys ei onnistu konttorissa ilman ajanvarausta.

Lisätietoja saat Asiakkaan tuntemisen -sivuiltamme.

Saitko kirjeen paperisen tiliotteen muuttumisesta digitaaliseksi?

17.12. Vähennämme paperisen kirjepostin määrää Nordeassa suojellaksemme ympäristöä. Kirjeessä mainitun tilisi paperinen tiliote muuttuu sähköiseksi eli e-tiliotteeksi 28.2.2022 alkaen ja säilyy edelleen maksuttomana.

Toimitamme jatkossa tiliotteesi sähköisesti digitaaliseen postilaatikkoosi, Nordean Omapostiin. Omapostiin kirjaudut osoitteessa nordea.fi/omaposti. Kirjautumiseen tarvitset Nordean tai muun suomalaisen pankin pankkitunnukset.

Sinun ei tarvitse tehdä mitään, jos haluat jatkossa saada sähköisen tiliotteen. Jos sinulla ei ole pankkitunnuksia tai haluat jatkossakin pitää maksuttoman paperisen tiliotteesi, lähetä kirjeen liitteenä oleva lomake täytettynä mukana olleessa kirjekuoressa 14.2.2022 mennessä.

Nordea Tunnusluvut -sovelluksen uusi nimi 14.12. alkaen on Nordea ID -sovellus

7.12. Nordea Tunnusluvut -sovelluksen nimi muuttuu joulukuussa. Uusi nimi on Nordea ID -sovellus. Nimenmuutos ei vaikuta sovelluksen käyttöön, vaan se toimii tuttuun tapaan. Hoidat sillä kätevästi pankkiasiasi ja muut tunnistautumista vaativat asiat aivan kuten ennenkin.

Joulukuun versiopäivityksessä sovellukseen tulee kätevä uusi ominaisuus - kirjautuminen QR-koodin avulla uuteen verkkopankkiin sekä kolmansien osapuolten palveluihin. Voit kirjautuessasi valita haluamasi kirjautumistavan: QR-koodi, käyttäjätunnus tai tunnuslukulaite. 

QR-koodilla kirjautuessa käyttäjätunnusta ei tarvitse näppäillä, vaan riittää, että luet QR-koodin Nordea ID -sovelluksella. Sinulla tulee siis olla Nordea ID -sovellus eri laitteessa kuin sivu, johon olet kirjautumassa, jolloin pystyt lukemaan QR-koodin kameralla.

Nordea ID -sovelluksen avulla voit

  • kirjautua Nordean palveluihin ja vahvistaa tekemiäsi toimeksiantoja ja tapahtumia
  • hyväksyä verkkomaksuja turvallisesti
  • tunnistautua muiden palvelutarjoajien palveluihin, kuten Kanta.fi, Vero.fi, Poliisi
  • tunnistautua soittaessasi Nordea Asiakaspalveluun.

Sovellus päivittyy automaattisesti, jos laitteessasi on automaattinen päivitys päällä. Uusi nimi ja QR-koodilla kirjautumisen käyttöösi 14.12.2021 alkaen. Lataathan sovelluksen uuden version laitteesi sovelluskaupasta, jos sinulla ei ole automaattista päivitystä päällä. 

Lue lisää Nordea ID -sovelluksesta.

Kirjautumistunniste käyttöön myös vaiheittain kolmannen osapuolen palveluihin

20.10. Käytössäsi on neljän merkin pituinen kirjautumistunniste, kun kirjaudut Nordea ID -sovelluksella verkkopankkiin.

Nyt kirjautumistunniste tulee käyttöön myös kirjautuessasi kolmannen osapuolen palveluihin, ensimmäisten joukossa Klarna. 

Varmista, että näet samat neljä merkkiä sekä Nordea ID -sovelluksessa että verkkopankin tai kolmannen osapuolen kirjautumissivulla ja jatka kirjautumista normaalisti. Sinun ei tarvitse näppäillä kirjautumistunnistetta mihinkään.

Lue tarkemmin, kuinka tunniste toimii.

Tarvitsetko koronatodistuksen alaikäiselle?

Koronatodistuksen saa OmaKannasta, johon kirjautuakseen alaikäinen tarvitsee:

  • Pankkitunnukset, joilla voi käyttää Nordean Verkko- ja Mobiilipankkia sekä tunnistautua Nordea Asiakaspalveluun
  • E-tunnisteen, joka mahdollistaa kirjautumisen toisen palveluntarjoajan palveluihin, esimerkiksi OmaKanta-palveluun (kanta.fi)
Jos alaikäisellä ei ole pankkitunnuksia: 

Palvelut lapselle verkossa - palvelussa saa pankkitunnukset alaikäiselle. Huomaa, että OmaKantaan kirjautumiseen tarvitaan pankkitunnusten lisäksi aina E-tunniste.

Jos alaikäisellä ei ole E-tunnistetta:

Jotta E-tunniste voidaan kytkeä päälle, alaikäisen henkilöllisyys tulee lain mukaan ensin varmistaa henkilökohtaisesti Nordean konttorissa voimassa olevasta henkilöllisyysasiakirjasta (ETA-alueen viranomaisen myöntämä passi tai henkilökortti). E-tunnisteen aktivointiin tarvitaan lisäksi edunvalvojien suostumukset. Suostumus on mahdollista antaa konttorikäynnin yhteydessä, valtakirjalla tai soittamalla etukäteen Nordea Asiakaspalveluun. Varaa aika konttorikäynnille Nordea Asiakaspalvelusta numerosta 0200 3000 (ma-pe klo 8:00 - 20:00 ja la-su klo 10:00 - 16:00, pvm/mpm). 

Huijausviestejä liikkeellä

28.9. Nordean asiakkaita on viime aikoina yritetty huijata erityisesti sähköpostiviesteillä, jotka näyttävät tulleen Nordeasta. Viestien tavoitteena on kiireen ja muiden tekosyiden varjolla kalastella asiakkaiden pankkitunnuksia. Älä anna pankkitunnuksiasi tai korttitietojasi viesteissä olevien linkkien kautta.

Muistutamme, että Nordea ei lähetä sähköposteja tai tekstiviestejä, joissa pyydetään antamaan pankkitunnukset tai kirjautumaan verkkopankkiin. Tunnuksia ei pidä antaa kenellekään myöskään puhelimitse.

Turvallisen pankkiasioinnin takaamiseksi käytä mobiilipankkiasi tai hakeudu Nordean verkkopankkiin kirjoittamalla internetselaimen osoitekenttään www.nordea.fi.