Ajankohtaista

Kirjautumistunniste käyttöön myös vaiheittain kolmannen osapuolen palveluihin

20.10. Käytössäsi on neljän merkin pituinen kirjautumistunniste, kun kirjaudut Nordea Tunnusluvut -sovelluksella verkkopankkiin.

Nyt kirjautumistunniste tulee käyttöönmyös kirjautuessasi kolmannen osapuolen palveluihin, ensimmäisten joukossa Klarna. 

Varmista, että näet samat neljä merkkiä sekä Nordea Tunnusluvut -sovelluksessa että verkkopankin tai kolmannen osapuolen kirjautumissivulla ja jatka kirjautumista normaalisti. Sinun ei tarvitse näppäillä kirjautumistunnistetta mihinkään.

Lue tarkemmin, kuinka tunniste toimii.

Tarvitsetko koronatodistuksen alaikäiselle?

Koronatodistuksen saa OmaKannasta, johon kirjautuakseen alaikäinen tarvitsee:

  • Pankkitunnukset, joilla voi käyttää Nordean Verkko- ja Mobiilipankkia sekä tunnistautua Nordea Asiakaspalveluun
  • E-tunnisteen, joka mahdollistaa kirjautumisen toisen palveluntarjoajan palveluihin, esimerkiksi OmaKanta-palveluun (kanta.fi)
Jos alaikäisellä ei ole pankkitunnuksia: 

Palvelut lapselle verkossa - palvelussa saa pankkitunnukset alaikäiselle. Huomaa, että OmaKantaan kirjautumiseen tarvitaan pankkitunnusten lisäksi aina E-tunniste.

Jos alaikäisellä ei ole E-tunnistetta:

Jotta E-tunniste voidaan kytkeä päälle, alaikäisen henkilöllisyys tulee lain mukaan ensin varmistaa henkilökohtaisesti Nordean konttorissa voimassa olevasta henkilöllisyysasiakirjasta (ETA-alueen viranomaisen myöntämä passi tai henkilökortti). E-tunnisteen aktivointiin tarvitaan lisäksi edunvalvojien suostumukset. Suostumus on mahdollista antaa konttorikäynnin yhteydessä, valtakirjalla tai soittamalla etukäteen Nordea Asiakaspalveluun. Varaa aika konttorikäynnille Nordea Asiakaspalvelusta numerosta 0200 3000 (ma-pe klo 8-20 ja la-su klo 9-17, pvm/mpm). 

Saitko pyynnön asiakastietojen päivittämisestä?

5.10. Asiakastietojen on tärkeä olla ajan tasalla, jotta asiointi olisi mahdollisimman mutkatonta ja turvallista. Osana asiakkaan tuntemistietojen jatkuvaa päivittämistä lähetämme loppuvuoden aikana joillekin asiakkaillemme kirjeitse pyynnön tietojen päivityksestä. Jos saat postitse lähetetyn kirjeen, tutustu siihen huolellisesti.

Asiakastietojen päivitys onnistuu kätevästi verkossa tai puhelimitse.

  1. Helpoiten päivität asiakastietosi verkkosivuillammeAvautuu uuteen ikkunaan, jos sinulla on Nordean tai jonkin toisen suomalaisen pankin pankkitunnukset. 
  2. Voit myös päivittää asiakastietosi soittamalla Nordea Asiakaspalveluun 0200 3000 (pvm/mpm).

Huomioithan, että tietojen päivitys ei onnistu konttorissa ilman ajanvarausta.

Lisätietoja saat Asiakkaan tuntemisen -sivuiltamme.

Mobiilipankin uusin versio korjaa iOS 15 -käyttöjärjestelmästä johtuvat ongelmat 

5.10. Päivitä mobiilipankki uuteen versioon, niin saat mobiilipankkiin tekemäsi asetukset paikalleen, automaattisesti.

Applen julkaisema uusi iOS 15 -käyttöjärjestelmäversio palautti siis mobiilipankin osittain takaisin perusasetuksille. Silloin esimerkiksi Muista minut -asetus ja/tai biometrinen tunnistautuminen eivät ole päältä. Vaikutusta on myös Oikopolkuihin ja Kirjaudu ulos ravistamalla -toiminnallisuuteen, lisättyihin Muiden pankkien tileihin ja kortteihin sekä sovelluksen kielivalintaan.

Huijausviestejä liikkeellä

28.9. Nordean asiakkaita on viime aikoina yritetty huijata erityisesti sähköpostiviesteillä, jotka näyttävät tulleen Nordeasta. Viestien tavoitteena on kiireen ja muiden tekosyiden varjolla kalastella asiakkaiden pankkitunnuksia. Älä anna pankkitunnuksiasi tai korttitietojasi viesteissä olevien linkkien kautta.

Muistutamme, että Nordea ei lähetä sähköposteja tai tekstiviestejä, joissa pyydetään antamaan pankkitunnukset tai kirjautumaan verkkopankkiin. Tunnuksia ei pidä antaa kenellekään myöskään puhelimitse.

Turvallisen pankkiasioinnin takaamiseksi käytä mobiilipankkiasi tai hakeudu Nordean verkkopankkiin kirjoittamalla internetselaimen osoitekenttään www.nordea.fi. 

Eikö veronpalautus tullut tilillesi?

2.8. Veronpalautuksille ei ole enää yhtä yhteistä maksupäivää. Veronpalautukset maksetaan viimeistään joulukuussa.  

Vuoden 2021 ennakkoverojen palautukset maksetaan pankkitileille 5.7.2021, 3.8.2021, 3.9.2021, 4.10.2021, 3.11.2021 tai 3.12.2021. Veronpalautuksen maksupäivä riippuu siitä, milloin oma verotus päättyy. Verotus päättyy eri asiakkailla eri aikaan. Päättymispäivän näet verotuspäätöksestäsi. 

Muiden kuin ennakkoverojen, esimerkiksi arvonlisäverot ja kiinteistöverot, palautusten maksupäivät vaihtelevat kuukausittain. 

Palautus maksetaan tilillesi, jos verottajalla on voimassaoleva tilinumerosi. Verottaja pyrkii maksamaan veronpalautukset pankkitileille, joten verovirasto selvittää uudelleenkäsittelyssä, onko saaja ilmoittanut voimassaolevan tilinumeronsa. Muutoin palautus toimitetaan Nordean kautta maksuosoituksena. Ilmoittamalla tilinumerosi verottajalle saat veronpalautuksen käyttöösi huomattavasti aikaisemmin kuin maksuosoituksena maksettaessa. 

Maksuosoituksina maksettavien ennakonpalautusten maksupäivät jaksottuvat usealle päivälle. Kun olet saanut ilmoituksen, Nordean asiakkaat voivat lunastaa veronpalautuksen postitse. Jos et ole Nordean asiakas, voit lunastaa veronpalautuksen asioimalla Nordean kassapalveluita tarjoavassa konttorissa. Maksuosoitus pitää lunastaa 28 päivän kuluessa.

Jos et lunasta maksuosoitusta 28 päivän kuluessa, raha palautuu takaisin Verohallintoon. Saat sen jälkeen postitse tilinumerotiedustelun. Kun olet ilmoittanut tilinumerosi OmaVerossa, saat palautuksen tilillesi noin viikon kuluessa.

Lue lisää verohallinnon sivuiltaAvautuu uuteen ikkunaan

Asiakaskirje touko-kesäkuu 2021

24.5. Lähetämme touko-kesäkuussa henkilöasiakkaillemme kirjeen, jossa kerromme syksyllä voimaan tulevista muutoksista. Asiakkaat saavat kirjeet mobiili- ja verkkopankkiin tai paperisena postitse. Lue asiakaskirjeestä tarkemmin.

Vuosi-ilmoitukset sijoitusten kuluista

3.5. Vuosi-ilmoitusten toimittaminen viime vuodelta on aloitettu. Huomaathan, että tilien ja vakuutussäästöjen tiedot eivät sisälly yhteenvetoon. Tilin tapahtumia seuraat verkko- ja mobiilipankissa, ja jos sinulla on Nordea Henkivakuutus Suomen myöntämiä sijoitusvakuutuksia, saat erilliset raportit niiden sisältämistä rahastoista ja muista sijoituksista. Lue tarkemmin sijoitusten vuosi-ilmoituksesta.

Tärkeää tietoa Visa Debit-kortin maksurajasta

14.4. Nordea Visa Debit -kortin maksuraja vastaa jatkossa aina vuorokausikohtaista kortin käyttöä, ja se sisältää korttiostot kaupan kassalla ja verkossa sekä mahdolliset laskun maksut automaatilla. 

Jos Visa Debit -korttisi maksuraja on nolla euroa, kortilla maksaminen ei enää onnistu kaupan kassalla.  Muutos koskee Nordea Visa Debit -korttia, ei yhdistelmäkorttien debit-puolta. Jos sinulla on Visa Debit kortti tarkistathan, että korttisi maksuraja on oikean suuruinen.

Näin tarkistat ja muutat korttisi maksurajan

  1. Nordean uudessa verkkopankissa: kohdassa Talous -> Kortit -> valitse Kortti, jonka asetuksia haluat muuttaa -> muokkaa asetukset kohdassa Kortin tiedot.
  2. Nordean vanhassa verkkopankissa: kohdassa Päivittäiset raha-asiat -> Kortit -> Turvarajat / maarajaus ja internet käyttö. 
  3. Nordean Mobiilipankissa: tilit osio > valitse haluamasi kortti -> Asetukset