Ajankohtaista

Osassa EtuTilin tiliotteista viivettä

23.9.2022  Osassa EtuTilejä on viivettä elo- ja syyskuun tiliotteiden toimittamisessa. Pahoittelemme tästä aiheutuvaa harmia.

 

Toimitamme tiliotteet madollisimman pian. Tilitapahtumat näkyvät normaaliin tapaan verkko- ja mobiilipankissa.

ASP-tilin avaus nyt mobiili- ja verkkopankissa

13.9.2022  Nyt voit avata ASP-tilin kätevästi Mobiilissa tai verkkopankissa, jos olet 18-39-vuotias. ASP-tilille säästämällä pääset edullisesti ensimmäiseen omaan kotiin. Kun säästät asunnon hinnasta vähintään 10 prosenttia, lainaamme sinulle loput. Tutustu ASP-tilin ominaisuuksiin.

Mobiilipankki uudistuu

12.9.2022 Tuomme markkinoille uuden version henkilöasiakkaan mobiilipankista 12.9. alkaen. Sovelluspäivitykset lähetetään käyttäjille kahden viikon aikana vaiheittain. Uusi versio tuo mukanaan kaksi uutta välilehtiä, sillä haluamme tarjota sinulle entistä enemmän työkaluja taloudellisen hyvinvointinsa tueksi. Uudet välilehdet ovat: Seuranta ja Katsaus.

  • Katsaus-välilehdellä näet kaikki raha-asiasi yhdessä paikassa. Voit lisätä välilehdelle haluamiasi tietoja sekä piilottaa tai järjestellä tietoja omien tarpeidesi mukaan. 
  • Seuranta-välilehdelle kootaan automaattisesti tiedot kuukausittaisesta rahankäytöstäsi. Uusi tulojen ja menojen luokittelu antaa sinulle arvokasta tietoa omasta taloudestasi.​ 

Heti päivitystysilmotuksen saatuasi, päivitäthän laitteesi, jotta voit ottaa uudet ominaisuudet käyttöösi. 

Tutustu uusiin ominaisuuksiin

Veronpalautukset maksussa

30.6.2022  Vuoden 2021 ennakkoverojen palautukset maksetaan pankkitileille 4.7., 3.8., 5.9., 3.10., 5.11. tai 5.12. Veronpalautuksesi maksupäivän näet verotuspäätöksestäsi. 

Tilille maksettava veronpalaus 

Veronpalautus maksetaan tilillesi, jos Verohallinnolla on voimassaoleva tilinumerosi. Jos veronpalautus ei näy tililläsi, kannattaa odottaa ja tarkistaa tilanne uudestaan myöhemmin, sillä palautukset maksetaan ko. päivän aikana. Maksupäivä on myös voinut siirtyä, jos esim. veroilmoitusta on täydennetty myöhemmin. Lue lisää vero.fi-sivuilta. Avautuu uuteen ikkunaan

Maksuosoituksena maksettava palautus

Jos et ole ilmoittanut tilinumeroa Verohallinnolle, palautus maksetaan sinulle maksuosoituksena. Myös maksuosoituksina maksettavien ennakonpalautusten maksupäivät jaksottuvat usealle päivälle. Kun olet saanut ilmoituksen maksuosoituksesta, sinulla on monia eri vaihtoehtoja lunastaa veronpalautus. Lue tarkemmat ohjeet ja lunastusvaihtoehdot sekä niihin liittyvät hinnat.   

Kirjautuminen vanhaan verkkopankkiin on muuttunut 7.6.

7.6.2022 Kirjauduthan jatkossa uuteen verkkopankkiin. Se onnistuu Nordea ID -sovelluksella tai tunnuslukulaitteella.

Vanhaan verkkopankkiin voi kirjautua vain tunnuslukukortilla tai salasanalla, kunnes vanha verkkopankki poistuu kokonaan käytöstä. 

Ota uusi verkkopankki omaksesi ja ihastu! 

Tutustu ja kirjaudu uuteen verkkopankkiin

Parhaatkin palvelut tarvitsevat huoltoa – teemme huoltotöitä 12.6.  

6.6.2022  Haluamme varmistaa, että käytössäsi on laadukkaat pankkipalvelut nyt ja tulevaisuudessa. Siksi huollamme palveluitamme tulevana viikonloppuna. Myös pankkeja valvovat viranomaiset edellyttävät pankeilta säännöllisiä huoltotöitä. 

Huolto alkaa sunnuntaina 12.6. puoliltaöin ja jatkuu aamupäivään. Pankkipalvelut, kuten verkko- ja mobiilipankki, eivät ole käytettävissäsi huollon aikana.

Korteilla voit maksaa tavalliseen tapaan, joskin maksussa voi esiintyä hitautta. Verkko-ostaminen kortilla ei toimi, mikäli kauppias vaatii sinulta sähköistä tunnistautumista Nordea ID:llä tai tunnuslukulaitteella. Rahaa voit nostaa Nosto-automaateilla, ja korttien sulkupalvelu 020 333 toimii normaalisti.

Voit varautua huoltotyöhön hoitamalla pankkiasiat ja asioimalla sähköistä tunnistautumista käyttävissä palveluissa etukäteen. Jos olet matkalla, kannattaa maksaa hotellilasku jo ennen sunnuntaita. 

Pyrimme tekemään tällaisia huoltotöitä viikonloppuisin yöaikaan, jotta niistä koituisi mahdollisimman vähän haittaa sinulle. 

Ymmärrämme, että huoltotyöt saattavat aiheuttaa harmia ja toivomme kärsivällisyyttä.  

Pankkipalveluissa lyhyitä katkoja viikonloppuna – korttimaksaminen toimii normaalisti

Päivitetty 22.5.2022 klo 15.20: Siirto-maksuissa ja Nordea Wallet -palvelussa saattaa vielä esiintyä satunnaisia katkoja. Pyrimme saamaan palvelut käyttöön mahdollisimman pian.

Kortilla maksaminen, rahan nostaminen automaatilta ja korttien sulkupalvelu toimivat normaalisti.

Ymmärrämme, että lyhyetkin katkot saattavat aiheuttaa harmia. Pyydämme anteeksi ja toivomme kärsivällisyyttä.

---

20.5.2022  Teemme suunniteltua teknistä huoltotyötä pankkipalveluissamme viikonloppuna. Hetkellisiä katkoja saattaa olla lauantai-illan klo 20 ja sunnuntain klo 15 välisenä aikana  

  • henkilö- ja yritysasiakkaiden verkko- ja mobiilipankeissa   
  • sähköisessä tunnistautumisessa  
  • verkkomaksamisessa ja Siirto-maksuissa. 

Jos palvelu ei toimi, kokeile hetken kuluttua uudelleen. Kortilla maksaminen, rahan nostaminen automaatilta ja korttien sulkupalvelu toimivat normaalisti. 

Kaikki tekniset järjestelmät, palvelut ja laitteet tarvitsevat säännöllistä huoltoa. Tänä viikonloppuna teemme suunnitellun aikataulun mukaan pankkipalveluiden järjestelmiin liittyviä huoltotöitä, joita pankkeja valvovat viranomaiset pankeilta edellyttävät. Koska huoltotyöstä aiheutuu joitakin lyhyitä katkoja pankkipalveluihin, teemme sen yö- ja viikonloppuaikaan. Siten siitä koituu mahdollisimman vähän haittaa sinulle.  

Katkoihin voit varautua hoitamalla pankkiasiat ja tunnistautumista vaativat asiat etukäteen. 

Huollamme digitaalisia palveluitamme lauantain ja sunnuntain välisenä yönä

6.5.2022  Varmistaaksemme digitaaliset palvelut asiakkaillemme teemme huoltotyötä, jonka vuoksi sähköinen tunnistautuminen ei toimi 8.5. klo 01-05. Tuona aikana palveluihin ei pääse kirjautumaan.

Korttimaksut kaupoissa ja käteisnostot automaateilta ja kaupoissa toimivat normaalisti, samoin korttien sulkupalvelu.​

Huoltotyöhön voit varautua hoitamalla pankkiasiat ja tunnistautumista vaativat asiat etukäteen.

Huollamme järjestelmiämme säännöllisesti, ja teemme huoltotyöt yöaikaan, jotta huoltotöistä aiheutuisi sinulle mahdollisimman vähän haittaa. ​

​Ymmärrämme, että huoltotyö saattaa aiheuttaa ​harmia – toivomme kärsivällisyyttä.

Asiakaskirje huhti-toukokuu 2022

25.4.2022 Lähetämme huhti- ja toukokuun aikana henkilöasiakkaillemme kirjeen, jossa kerromme ajankohtaisista asioista ja palveluihin tulevista muutoksista. Saat kirjeen sinua koskevista asioista digitaalisesti verkko- ja mobiilipankkiin tai paperisena postitse. Verkko- ja mobiilipankkiin lähetetystä kirjeestä saat tiedon puhelimeesi tekstiviestillä. 

Lue tarkemmin kirjeestä

Säästötilien saldotietojen häiriö ohi

19.4.2022  Viime viikonloppuna ilmenneet ongelmat säästötilien saldotietojen näkymisessä jatkuivat tiistaina alkuillasta. Osalla asiakkaista säästötilien saldotiedot eivät näkyneet verkko- ja mobiilipankissa. Ongelma korjattiin tiistai-illan aikana.

Korttimaksaminen, käyttötilit ja muut pankkipalvelut toimivat koko ajan normaalisti.

Pahoittelemme tilannetta ja kiitämme asiakkaita kärsivällisyydestä. 

Osaan palveluistamme kohdistui ulkopuolista häirintää

Päivitetty 3.3.2022 (1.3.2022) Häirintä aiheutti hitautta kirjautumisessa mobiili- ja verkkopankkiin. Pahoittelemme tilanteesta asiakkaillemme aiheutunutta haittaa. 

Pitääkö tilanteesta olla huolissaan? 

Ei tarvitse olla huolissaan. Asiakkaiden tiedot tai varat eivät ole vaarantuneet. Osalla asiakkaista on ollut vaikeuksia kirjautua palveluihin. 

Mistä palvelunestohyökkäyksessä on kysymys? 

Palvelunestohyökkäyksessä kohteen toimintaa häiritään hukuttamalla se turhaan verkkoliikenteeseen, ja siten pyritään estämään palvelun normaali käyttö. 

Mistä palvelunestohyökkäys johtui? 

Tilanteen selvitystyö jatkuu. Otamme tämän selvitystyön vakavasti ja selvitämme taustat.

Puuttuva tilin nimi verkko- ja mobiilipankissa

Omille tileille voi antaa nimet verkko- ja mobiilipankissa. Osa tilien nimistä ei harmiksemme näy verkko- ja mobiilipankissa. Puuttuva tilin nimi ei vaikuta palveluihisi tai tilien ominaisuuksiin.

Saat tilien nimet laitettua takaisin, ja voit tarkistaa aiemmin antamasi nimet vanhasta verkkopankista. Laitat tilin nimen paikalleen

  • Mobiilipankissa valitsemalla tili  > tilin tiedot > klikkaa kynä-ikonia > päivitä nimi > tallenna 
  • verkkopankissa valitsemalla tili > näytä tilin tiedot > muokkaa.

Olemme pahoillamme aiheutuneesta harmista.

Nordea Electron -kortit vaihtuvat Nordea Debit -korteiksi

9.2.2022 Visa Electron -kortti on kansainvälisen korttiyhtiö Visan tuote, ja Visa lopettaa näiden korttien toimittamisen.  

Vaihdamme Nordea Electron-kortin automaattisesti Debit-kortiksi kortin voimassaoloajan päätyttyä, tai jos kortti joudutaan uusimaan jostakin syystä kortin voimassaoloaikana. Visa Electron -kortilla ei huhtikuun 2024 jälkeen voi enää tehdä ostoksia. 

Nordea Debit -kortti sisältää samat ominaisuudet kuin Nordea Electron -kortti. Ainoa ero korttien välillä löytyy nimestä sekä ulkoasusta.

Kortinhaltijan ei tarvitse itse tehdä mitään kortin uusimisen vuoksi. 

Saitko pyynnön asiakastietojen päivittämisestä?

3.1.2022 Asiakastietojen on tärkeä olla ajan tasalla, jotta asiointi olisi mahdollisimman mutkatonta ja turvallista. Osana asiakkaan tuntemistietojen jatkuvaa päivittämistä lähetämme alkuvuoden aikana joillekin asiakkaillemme kirjeitse pyynnön tietojen päivityksestä. Jos saat postitse lähetetyn kirjeen, tutustu siihen huolellisesti.

Asiakastietojen päivitys onnistuu kätevästi verkossa tai puhelimitse. Jos kyse on alaikäisen asiakastietojen päivityksestä, jompikumpi vanhemmista / huoltajista voi päivittää tiedot soittamalla Nordea Asiakaspalveluun.

  1. Helpoiten päivität asiakastietosi verkkosivuillammeAvautuu uuteen ikkunaan, jos sinulla on Nordean tai jonkin toisen suomalaisen pankin pankkitunnukset. 
  2. Voit myös päivittää asiakastietosi soittamalla Nordea Asiakaspalveluun 0200 3000 (pvm/mpm).

Huomioithan, että tietojen päivitys ei onnistu konttorissa ilman ajanvarausta.

Lisätietoja saat Asiakkaan tuntemisen -sivuiltamme.

Kirjautumistunniste käyttöön myös vaiheittain kolmannen osapuolen palveluihin

20.10. Käytössäsi on neljän merkin pituinen kirjautumistunniste, kun kirjaudut Nordea ID -sovelluksella verkkopankkiin.

Nyt kirjautumistunniste tulee käyttöön myös kirjautuessasi kolmannen osapuolen palveluihin, ensimmäisten joukossa Klarna. 

Varmista, että näet samat neljä merkkiä sekä Nordea ID -sovelluksessa että verkkopankin tai kolmannen osapuolen kirjautumissivulla ja jatka kirjautumista normaalisti. Sinun ei tarvitse näppäillä kirjautumistunnistetta mihinkään.

Lue tarkemmin, kuinka tunniste toimii.