Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta 2026!
Nordean työntekijät ympäri Suomea toivottavat kaikille hyvää joulua virtuaalikuoron merkeissä.
Nordean työntekijät ympäri Suomea toivottavat kaikille hyvää joulua virtuaalikuoron merkeissä.
11.12.2025 Pankit, teleoperaattorit ja viranomaiset ovat ottaneet käyttöön yhteisen toimintatavan, jonka ansiosta verkkoliikenne rikollisten perustamille huijaussivustoille voidaan katkaista kymmenissä minuuteissa. Aikaisemmin näiden sivustojen sulkeminen on kestänyt päiviä.
Toimintamallissa teleoperaattorit sulkevat liikenteen huijaussivustolle pankkien toimittaman datan perusteella. Teleoperaattoreista yhteistyöhön osallistuvat tällä hetkellä Elisa, Telia ja DNA, pankeista Nordea, OP Pohjola, S-pankki, Aktia ja Säästöpankki. Lisäksi F-Secure hyödyntää kerättyä dataa parantamaan suojauksensa kattavuutta.
Keskusrikospoliisi on ollut mukana toimintatavan kehittämisessä, ja mallille on haettu Traficomin hyväksyntä.
”Nordea on ollut aktiivisesti mukana hankkeen kehitysvaiheissa. Yhteistyöhenki eri toimijoiden välillä on Suomessa vahva, minkä ansiosta tämänkaltaisia ratkaisuja päästään kehittämään. Kaikkien intressi on sama – suojella kansalaisia huijauksilta”, kertoo Nordean petostorjunnan asiantuntija Sara Helin.
Lue lisää uudesta yhteistyötavasta nordea.com-sivustollamme
14.11.2025 Suomessa tehtaillaan vuoden jokaisena päivänä tuhansittain erilaisia huijauksia. Petosten torjunta osana talousrikollisuuden estämistä on Nordealle tärkeä painopistealue. Yli 3 000 nordealaista työskentelee päivittäin talousrikollisuuden torjumiseksi. Teemme tiivistä yhteistyötä niin viranomaisten, muiden pankkien kuin teleoperaattoreiden kanssa.
Kansainvälistä Petostorjunnan viikkoa vietetään 16.–22.11.2025. Viikon aikana yritykset ja viranomaiset nostavat esille eri näkökulmia huijauksista. Tavoitteena on parantaa ihmisten tietoisuutta, jotta he osaisivat tunnistaa huijauksia entistä paremmin. Valppautta ja tietoa tarvitaankin vuoden jokaisena päivänä, jotta pysymme askeleen edellä huijareita.
Olemme keränneet alle ajankohtaisia vinkkejä, joilla voit tunnistaa erilaiset petokset paremmin. Kuuntele myös Nordean Fraudcast-podcastia, jossa petostorjunnan asiantuntijamme keskustelevat yhdessä vierailevien asiantuntijoiden kanssa huijauksista ja jakavat neuvoja niiden välttämiseksi.
Katso asiantuntijoidemme vinkit
Kuuntele Fraudcastin uusin jakso: Vierailijajuontaja Merja Mähkä ja huijauksilta suojautumisen ABC
Lue tutkimuksemme tulokset, miten suomalaiset kokevat eri huijaukset
30.10.2025 Nordea Platinum on ensiluokkainen Mastercard-luottokortti, jossa yhdistyvät matkustamisen ja maksamisen edut. Kortti on nyt ensimmäistä kertaa saatavilla myös henkilöasiakkaillemme.
Nordea Platinum nyt maksutta 30.4.2026 asti – lue lisää
Kun olet tekemässä uutta maksua, tarkistamme antamasi maksunsaajan nimen ja tilinumeron. Tarkistuksen jälkeen saat ilmoituksen, vastaako antamasi maksunsaajan nimi oikean tilinhaltijan nimeä. Tämä auttaa sinua varmistamaan, että maksu on menossa oikealle vastaanottajalle ennen kuin vahvistat maksun. Lisäksi voit huomata mahdolliset huijausyritykset, joissa huijari yrittää esiintyä väärällä nimellä.
Maksunsaajan tarkistaminen perustuu EU:n pikamaksuasetukseen, ja se koskee euromääräisiä maksuja euroalueen sisällä.
Hyvä huomata: Maksut välitetään jatkossakin tilinumeron perusteella, kuten ne on välitetty ennen tätä uudistusta.
Tutustu maksunsaajan tarkistamisen tarkempiin ohjeisiin
19.9.2025 Nordea ID -sovelluksen käyttöönotto uudessa laitteessa on entistä helpompaa. Jos puhelimesi hajoaa, voit aktivoida Nordea ID -sovelluksen uuteen puhelimeen henkilökortillasi tai passillasi.
Nordea ID -sovelluksen aktivointi henkilöllisyystodistuksella on turvallista. Palvelussa luetaan voimassa oleva henkilöllisyystodistuksesi ja käytetään kasvojentunnistusta, jolloin voimme varmistaa henkilöllisyytesi. Ratkaisu on tietoturvatestattu kansainvälisten standardien mukaisesti, ja käytämme vastaavanlaista kasvojentunnistusteknologiaa kuin esimerkiksi rajavalvonta käyttää itsepalveluautomaateissa.
Lue tarkemmat ohjeet, miten aktivoit Nordea ID -sovelluksen henkilöllisyystodistuksella
19.9.2025 Nordean mobiili- ja verkkopankissa voit nyt valita, haluatko siirtää maksun tavallisena tilisiirtona vai pikasiirtona. Pikasiirto on uusi maksutapa, jolla voit tehdä euromääräisen tilisiirron lähes reaaliaikaisesti. Raha siirtyy vastaanottajalle alle 10 sekunnissa ja vuoden jokaisena päivänä, myös viikonloppuisin ja arkipyhinä.
Pikasiirto perustuu EU:n pikamaksuasetukseen, joka tuo myös uusia turvallisuuteen liittyviä parannuksia. Esimerkiksi jatkossa pankkien tulee tarkistaa maksunsaajan nimi ja tilinumero sekä ilmoittaa asiakkaalle, jos nämä tiedot eivät täsmää toisiaan. Myös me Nordeassa tuomme maksunsaajan tietojen tarkistuksen mobiili- ja verkkopankkiin lokakuussa. Kerromme tästä uudistuksesta lähemmin, kun uusi toiminnallisuus on käytössä.
Lue lisää, miten teet pikasiirron mobiili- ja verkkopankissa
Lue lisää EU:n pikamaksuasetuksen muutoksista Finanssiala ry:n sivuilla
28.8.2025 Haluamme parantaa asioinnin turvallisuutta ja varmistaa, että asiakkaidemme yhteystiedot ovat ajan tasalla. Olemme kehittäneet mobiili- ja verkkopankkiin uuden toiminnallisuuden, jolla voit nyt vahvistaa puhelinnumerosi ja sähköpostiosoitteesi.
Jos sinulla näkyy mobiili- tai verkkopankissa yhteystietojesi kohdalla punainen merkintä ”Ei vahvistettu”, et ole vielä vahvistanut yhteystietojasi. Kun vahvistat puhelinnumerosi ja sähköpostiosoitteesi, lähetämme sinulle 6-numeroisen koodin, jolla varmennat yhteystietosi.
Kun yhteystietosi on vahvistettu, lähetämme sinulle vielä viestin puhelinnumeroon tai sähköpostiin, jonka juuri vahvistit.
Hyvä huomata:
Lue tarkemmat ohjeet, miten päivität ja vahvistat yhteystietosi
2.7.2025 Vuoden 2024 veronpalautukset maksetaan pankkitileille 3.7.2025, 4.8.2025, 3.9.2025, 3.10.2025, 3.11.2025 tai 3.12.2025. Veronpalautuksesi maksupäivän näet verotuspäätöksestäsi.
Tilille maksettava veronpalaus
Veronpalautus maksetaan tilillesi, jos Verohallinnolla on voimassaoleva tilinumerosi. Jos veronpalautus ei näy tililläsi, kannattaa odottaa ja tarkistaa tilanne uudestaan myöhemmin, sillä palautukset maksetaan ko. päivän aikana. Maksupäivä on myös voinut siirtyä, jos esim. veroilmoitusta on täydennetty myöhemmin. Lisätietoja yleisimmistä syistä saat
Maksuosoituksena maksettava palautus
Jos et ole ilmoittanut tilinumeroa Verohallinnolle, palautus maksetaan sinulle maksuosoituksena. Myös maksuosoituksina maksettavien ennakonpalautusten maksupäivät jaksottuvat usealle päivälle. Kun olet saanut ilmoituksen maksuosoituksesta, sinulla on monia eri vaihtoehtoja lunastaa veronpalautus.
Lue tarkemmat ohjeet ja lunastusvaihtoehdot sekä niihin liittyvät hinnat
25.6.2025 Maksukortti on arjen tärkeä työkalu. Kun lomareissut, festivaalit ja verkko-ostokset täyttävät kesäpäivät, myös kortti käy vilkkaasti ja riski väärinkäytöksille kasvaa.
Vaikka maksukortti olisi fyysisesti turvassa, sen tiedot voivat päätyä rikollisille eri keinoin. Joskus riski syntyy tilanteista, joihin ei voi itse suoranaisesti vaikuttaa. Esimerkiksi, jos palveluntarjoaja tai verkkokauppa, jossa pankkikorttia on käytetty, joutuu tietomurron kohteeksi. Vuotaneita tietoja pyritään usein hyödyntämään maksuvälinepetoksiin.
Myös tietojenkalastelu on yleistynyt, ja korttitiedot kiinnostavat huijareita. Huijarit pyrkivät kalastelemaan korttitietoja luotettavan näköisillä verkkosivuilta ja lisäämään maksukortin maksulompakkoon. Nämä verkkokaupat, joihin tyypillisesti törmää sosiaalisessa mediassa tai hakukonetuloksissa, eivät toimita tuotteita lainkaan, toimitettu tavara on huonolaatuista tai ei muutoin vastaa tilattua tuotetta. Korteilla ilmenee tyypillisesti väärinkäyttöä ostoksen jälkeen.
Lisäksi rikolliset hyödyntävät työkaluja, joilla arvailevat korttinumeroita sattumanvaraisesti. Kun oikea yhdistelmä löytyy, korttia usein testataan pienillä veloituksilla. Näitä kutsutaan BIN-hyökkäyksiksi tai maksukorttien generoinniksi. Vaikka pankki on varautunut tällaisiin hyökkäyksiin ja pyrkii puuttumaan hyökkäyksiin aktiivisesti, seuraamalla itse säännöllisesti kortin tapahtumia voi väärinkäytön vaikutuksia minimoida myös itse.
Miten voit suojautua?
Täydellistä keinoa riskien poissulkemiseen ei ole, mutta voit itse merkittävästi pienentää riskiä seuraavilla toimilla:
• Seuraamalla maksutapahtumia aktiivisesti ja sulkemalla kortti tarvittaessa viipymättä mobiili- tai verkkopankista
• Asettamalla vuorokausikohtaiset turvarajat maksukortille
• Rajoittamalla kortin maantieteellistä käyttöaluetta
• Lukemalla huolella, mitä vahvistat. Vahvista vain maksut, jotka liittyvät itse käynnistämiisi tapahtumiin.
Vaikka kesä keventää mieltä, älä kevennä varovaisuutta. Korttitietosi voivat joutua vääriin käsiin huomaamatta – siksi on tärkeää seurata tapahtumia ja reagoida nopeasti, jos jotain epäilyttävää ilmenee. Mikäli epäilet joutuneesi huijatuksi, voit sulkea maksukorttisi verkko- tai mobiilipankista, tai soittamalla Sulkupalveluun numerosta 020 333 (pvm/mpm). Sulkupalvelu palvelee 24h/vrk. Voit myös soittaa Nordean asiakaspalveluun valmiiksi tunnistautuneena mobiilipankin Tuki -välilehdeltä, tai olemalla yhteydessä numeroon 0200 3000 (pvm/mpm) ja tunnistautua puhelun alussa.
Lue lisää kortin turvallisesta käytöstä.
26.5.2025 Oman talouden hallinta voi olla helppoa. Mobiilipankistamme löytyy sinulle monia taloudenhallintaa tukevia työkaluja. Voit yhden sovelluksen avulla saada kokonaiskäsityksen rahatilanteestasi.
Mobiilipankissa on tarjolla lukuisia taloudenhallinnan työkaluja, joiden avulla pystyt muun muassa seuraamaan jatkuvia tilauksiasi, kuten esimerkiksi suoratoistopalveluita, ja tarvittaessa peruuttamaan tilauksia. Pääset myös tarkistamaan muiden pankkien tiliesi saldon kätevästi Nordean mobiilipankista ja siirtämään niiltä helposti rahaa Nordean tilillesi. Tämä säästää sinulta rutkasti aikaa, kun ei tarvitse vaihtaa sovelluksesta toiseen, vaan kaikki tämä käy kätevästi parilla klikkauksella mobiilipankissamme.
Myös budjettien laatiminen on nyt helpompaa kuin koskaan, avuksesi löydät selkeitä yhteenvetoja rahankäytöstäsi mobiilipankin Seuranta-välilehdeltä.
Mikäli sinulla ei ole vielä käytössäsi Nordea ID -sovellusta sekä mobiilipankkiamme, suosittelemme että lataat ne mobiililaitteesi sovelluskaupasta, jotta saat käyttöösi kaikki nämä arkeasi helpottavat työkalut.
Lue lisää taloudenhallinnan työkaluista
5.5.2025 Verohallinto lähettää toukokuussa e-laskuehdotuksen mobiili- ja verkkopankkiin osalle asiakkaistamme. E-laskuehdotuksen saavat kiinteistöveroa, jäännösveroa tai ennakkoveroa maksavat asiakkaat, jotka eivät vielä ole tilanneet e-laskua ja ovat veronpalautusta varten ilmoittaneet Verohallinnolle Nordean tilinumeron.
E-laskuehdotus näkyy Nordean mobiilipankissa "Maksut ja e-laskut" -osiossa ja verkkopankissa "E-laskut" -osiossa. Jos hyväksyt ehdotuksen klikkaamalla sitä, saat jatkossa e-laskun mobiili- ja verkkopankkiisi silloin kun sinulla on maksettavana kiinteistöveroa, ennakkoveroa, jäännösveroa, perintöveroa tai lahjaveroa.
Sinulla on 30 päivää aikaa reagoida e-laskuehdotukseen. Sen jälkeen ehdotus poistuu automaattisesti.
E-lasku mahdollistaa sinulle mutkattoman tavan hoitaa laskusi ja niiden vastaanotto on mahdollista ajasta ja paikasta riippumatta. Voit halutessasi ottaa erikseen käyttöön myös automaattisen maksamisen toiminnon, jolloin laskusi veloitetaan tililtä automaattisesti eräpäivänä.
17.3.2025 Selkeytämme tunnistautumisvälineiden valikoimaamme ja haluamme varmistaa, että asiakkaillamme on aina nykyaikaiset ja uusimmat tunnistautumisvälineet käytössään. Valkoinen tunnuslukulaite poistuu valikoimastamme 15.9.2025 ja tarjoamme tilalle joko Nordea ID -sovelluksen tai mustan Nordea ID -laitteen. Mobiilipankkiin kirjautuminen valkoisella tunnuslukulaitteella päättyy jo 30.3.2025.
Nordea ID -sovellus on matkapuhelimeen tai tablettiin ladattava sovellus. Sillä voi kirjautua mobiili- ja verkkopankkiin, hyväksyä verkossa tehtyjä ostoja ja tunnistautua kolmannen osapuolen palveluihin, kuten OmaVeroon ja OmaKantaan.
Nordea ID -laite sopii asiakkaalle, joka ei voi käyttää Nordea ID -sovellusta mobiililaitteella. Sillä voi kirjautua verkkopankkiin, hyväksyä verkossa tehtyjä ostoja ja tunnistautua kolmannen osapuolen palveluihin. Laitteen ruudussa näkee mihin kirjautuu ja mitä vahvistaa.
Kerromme valkoista tunnuslukulaitetta käyttäville asiakkaillemme kirjeitse kevään aikana, miten saa käyttöön uuden tunnistautumisvälineen.
Valkoisen tunnuslukulaitteen voi toimittaa valtakunnalliseen SER-keräyspisteverkostoon maksutta.
Lue lisää Nordea ID -sovelluksesta sekä Nordea ID -laitteesta:
Nordea ID -laite ja tunnuslukulaite
7.1.2025 Nykyisen vuokrasopimuksen päättyessä Nordean Senaatintorin konttori Helsingissä siirtyy kesällä 2025 Aleksanterinkatu 30:sta naapurikortteliin 1800-luvulla rakennetun vanhan pankkitalon viereen. Samalla Nordean jo nyt käytössä olevat tilat osoitteessa Aleksanterinkatu 36A uudistetaan.
Uusi sisäänkäynti sijaitsee noin sata metriä nykyisestä konttorista ydinkeskustan suuntaan. Konttorin nykyiset palvelut ovat Nordean Premium-asiakkaiden saatavilla myös uusissa tiloissa. Muutto ei koske tallelokeropalveluita, jotka pysyvät paikallaan ja joiden toiminta ja palvelut jatkuvat myös kesän jälkeen nykyiseen tapaan.
Lue lisää lehdistötiedotteesta.
5.12.2024 Nordean tietosuojaseloste on päivitetty osana vuosittaista tarkistusprosessiamme. Tietosuojaselosteessa kuvataan, miten Nordea kerää, käyttää, säilyttää ja jakaa henkilötietoja. Siinä kerrotaan myös, mitä oikeuksia sinulla on yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) mukaisesti.
Tietosuojaselosteen päivityksen tarkoitus on antaa sinulle entistä parempi käsitys siitä, miten käytämme henkilötietojasi.
Tietosuojaselosteeseen on tehty seuraavat muutokset:
Voit lukea tietosuojaselosteen kokonaisuudessaan ja tutustua siihen liittyviin usein kysyttyihin kysymyksiin:
Tietosuojaselosteen päivityksen tarkoitus on antaa sinulle entistä parempi käsitys siitä, miten käytämme henkilötietojasi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan lisäksi nyt käytännöistämme aiempaa ymmärrettävämmällä tavalla. Tietosuojaselosteeseen on tehty seuraavat muutokset: