Ajankohtaista

Saitko kirjeen KorkoExtra-tilin muuttumisesta EtuTiliksi?

17.1.2022 Selkeytämme tilivalikoimaamme, ja sen vuoksi poistamme KorkoExtran-tilin valikoimastamme. KorkoExtra-tilien automaattinen uusiutuminen on päättynyt jo aiemmin, ja nykyisin tilit ovat korottomia.

Muutamme varoja sisältävät KorkoExtra-tilit EtuTileiksi 1.4.2022, ja lopetamme samalla KorkoExtra-tilit, joilla ei ole varoja. Olemme lähettäneet asiasta kirjeen tilinomistajille, joilla on ollut voimassa oleva KorkoExtra-tili 30.11.2021. 

Sinun ei tarvitse tehdä mitään, ja tilinumerosi säilyy muutoksesta huolimatta ennallaan. EtuTililtä voit maksaa laskuja ja tehdä tilisiirtoja rajoituksetta. Lisätietoja EtuTilistä ja tilin ehdot löydät osoitteesta nordea.fi/etutili. 

Mistä tiedän, että KorkoExtra-tilini on muuttunut EtuTiliksi?

Muutamme varoja sisältävät KorkoExtra-tilit EtuTileiksi 1.4.2022, jonka jälkeen verkko- ja mobiilipankissa sekä tiliotteellasi näkyy tilisi nimenä EtuTili. 

Minulla on jo EtuTili, enkä tarvitse toista tiliä. Miten toimin?

Jos siirrät varasi pois KorkoExtra-tililtäsi 31.3.2022 mennessä, lopetamme nollasaldoisen KorkoExtra-tilisi 1.4.2022. Voit myös ilmoittaa tilisi lopettamisesta lähettämällä viestin verkko- tai mobiilipankissa tai soittamalla Nordea Asiakaspalveluun. 

KorkoExtra-tili on ollut säästämisen tilini? Mitä muita vaihtoehtoja löytyy?

Saat tietoa säästämisen vaihtoehdoista sivuiltamme kohdasta Säästäminen ja sijoittaminen. Digitaalinen sijoitusneuvojamme Nora auttaa sinua osoitteessa nordea.fi/nora. Kun vastaat muutamiin Noran esittämiin kysymyksiin, saat helposti ja nopeasti suosituksen sinulle sopivista säästämisvaihtoehdoista. Voit myös soittaa Nordea Asiakaspalveluun. Kerromme sinulle mielellämme säästämisen ja sijoittamisen vaihtoehdoista.

Saitko pyynnön asiakastietojen päivittämisestä?

3.1.2022 Asiakastietojen on tärkeä olla ajan tasalla, jotta asiointi olisi mahdollisimman mutkatonta ja turvallista. Osana asiakkaan tuntemistietojen jatkuvaa päivittämistä lähetämme alkuvuoden aikana joillekin asiakkaillemme kirjeitse pyynnön tietojen päivityksestä. Jos saat postitse lähetetyn kirjeen, tutustu siihen huolellisesti.

Asiakastietojen päivitys onnistuu kätevästi verkossa tai puhelimitse. Jos kyse on alaikäisen asiakastietojen päivityksestä, jompikumpi vanhemmista / huoltajista voi päivittää tiedot soittamalla Nordea Asiakaspalveluun.

  1. Helpoiten päivität asiakastietosi verkkosivuillammeAvautuu uuteen ikkunaan, jos sinulla on Nordean tai jonkin toisen suomalaisen pankin pankkitunnukset. 
  2. Voit myös päivittää asiakastietosi soittamalla Nordea Asiakaspalveluun 0200 3000 (pvm/mpm).

Huomioithan, että tietojen päivitys ei onnistu konttorissa ilman ajanvarausta.

Lisätietoja saat Asiakkaan tuntemisen -sivuiltamme.

Saitko kirjeen paperisen tiliotteen muuttumisesta digitaaliseksi?

17.12. Vähennämme paperisen kirjepostin määrää Nordeassa suojellaksemme ympäristöä. Kirjeessä mainitun tilisi paperinen tiliote muuttuu sähköiseksi eli e-tiliotteeksi 28.2.2022 alkaen ja säilyy edelleen maksuttomana.

Toimitamme jatkossa tiliotteesi sähköisesti digitaaliseen postilaatikkoosi, Nordean Omapostiin. Omapostiin kirjaudut osoitteessa nordea.fi/omaposti. Kirjautumiseen tarvitset Nordean tai muun suomalaisen pankin pankkitunnukset.

Sinun ei tarvitse tehdä mitään, jos haluat jatkossa saada sähköisen tiliotteen. Jos sinulla ei ole pankkitunnuksia tai haluat jatkossakin pitää maksuttoman paperisen tiliotteesi, lähetä kirjeen liitteenä oleva lomake täytettynä mukana olleessa kirjekuoressa 14.2.2022 mennessä.

Nordea Tunnusluvut -sovelluksen uusi nimi 14.12. alkaen on Nordea ID -sovellus

7.12. Nordea Tunnusluvut -sovelluksen nimi muuttuu joulukuussa. Uusi nimi on Nordea ID -sovellus. Nimenmuutos ei vaikuta sovelluksen käyttöön, vaan se toimii tuttuun tapaan. Hoidat sillä kätevästi pankkiasiasi ja muut tunnistautumista vaativat asiat aivan kuten ennenkin.

Joulukuun versiopäivityksessä sovellukseen tulee kätevä uusi ominaisuus - kirjautuminen QR-koodin avulla uuteen verkkopankkiin sekä kolmansien osapuolten palveluihin. Voit kirjautuessasi valita haluamasi kirjautumistavan: QR-koodi, käyttäjätunnus tai tunnuslukulaite. 

QR-koodilla kirjautuessa käyttäjätunnusta ei tarvitse näppäillä, vaan riittää, että luet QR-koodin Nordea ID -sovelluksella. Sinulla tulee siis olla Nordea ID -sovellus eri laitteessa kuin sivu, johon olet kirjautumassa, jolloin pystyt lukemaan QR-koodin kameralla.

Nordea ID -sovelluksen avulla voit

  • kirjautua Nordean palveluihin ja vahvistaa tekemiäsi toimeksiantoja ja tapahtumia
  • hyväksyä verkkomaksuja turvallisesti
  • tunnistautua muiden palvelutarjoajien palveluihin, kuten Kanta.fi, Vero.fi, Poliisi
  • tunnistautua soittaessasi Nordea Asiakaspalveluun.

Sovellus päivittyy automaattisesti, jos laitteessasi on automaattinen päivitys päällä. Uusi nimi ja QR-koodilla kirjautumisen käyttöösi 14.12.2021 alkaen. Lataathan sovelluksen uuden version laitteesi sovelluskaupasta, jos sinulla ei ole automaattista päivitystä päällä. 

Lue lisää Nordea ID -sovelluksesta.

Kirjautumistunniste käyttöön myös vaiheittain kolmannen osapuolen palveluihin

20.10. Käytössäsi on neljän merkin pituinen kirjautumistunniste, kun kirjaudut Nordea ID -sovelluksella verkkopankkiin.

Nyt kirjautumistunniste tulee käyttöön myös kirjautuessasi kolmannen osapuolen palveluihin, ensimmäisten joukossa Klarna. 

Varmista, että näet samat neljä merkkiä sekä Nordea ID -sovelluksessa että verkkopankin tai kolmannen osapuolen kirjautumissivulla ja jatka kirjautumista normaalisti. Sinun ei tarvitse näppäillä kirjautumistunnistetta mihinkään.

Lue tarkemmin, kuinka tunniste toimii.

Tarvitsetko koronatodistuksen alaikäiselle?

Koronatodistuksen saa OmaKannasta, johon kirjautuakseen alaikäinen tarvitsee:

  • Pankkitunnukset, joilla voi käyttää Nordean Verkko- ja Mobiilipankkia sekä tunnistautua Nordea Asiakaspalveluun
  • E-tunnisteen, joka mahdollistaa kirjautumisen toisen palveluntarjoajan palveluihin, esimerkiksi OmaKanta-palveluun (kanta.fi)
Jos alaikäisellä ei ole pankkitunnuksia: 

Palvelut lapselle verkossa - palvelussa saa pankkitunnukset alaikäiselle. Huomaa, että OmaKantaan kirjautumiseen tarvitaan pankkitunnusten lisäksi aina E-tunniste.

Jos alaikäisellä ei ole E-tunnistetta:

Jotta E-tunniste voidaan kytkeä päälle, alaikäisen henkilöllisyys tulee lain mukaan ensin varmistaa henkilökohtaisesti Nordean konttorissa voimassa olevasta henkilöllisyysasiakirjasta (ETA-alueen viranomaisen myöntämä passi tai henkilökortti). E-tunnisteen aktivointiin tarvitaan lisäksi edunvalvojien suostumukset. Suostumus on mahdollista antaa konttorikäynnin yhteydessä, valtakirjalla tai soittamalla etukäteen Nordea Asiakaspalveluun. Varaa aika konttorikäynnille Nordea Asiakaspalvelusta numerosta 0200 3000 (ma-pe klo 8-20 ja la-su klo 10-16, pvm/mpm). 

Huijausviestejä liikkeellä

28.9. Nordean asiakkaita on viime aikoina yritetty huijata erityisesti sähköpostiviesteillä, jotka näyttävät tulleen Nordeasta. Viestien tavoitteena on kiireen ja muiden tekosyiden varjolla kalastella asiakkaiden pankkitunnuksia. Älä anna pankkitunnuksiasi tai korttitietojasi viesteissä olevien linkkien kautta.

Muistutamme, että Nordea ei lähetä sähköposteja tai tekstiviestejä, joissa pyydetään antamaan pankkitunnukset tai kirjautumaan verkkopankkiin. Tunnuksia ei pidä antaa kenellekään myöskään puhelimitse.

Turvallisen pankkiasioinnin takaamiseksi käytä mobiilipankkiasi tai hakeudu Nordean verkkopankkiin kirjoittamalla internetselaimen osoitekenttään www.nordea.fi.