Ajankohtaista

Tärkeää tietoa Nordean korttiasiakkaille

Nordean maksukortteihin on kohdistunut viime päivinä tavanomaista enemmän petosyrityksiä. Mikäli huomaat kortillasi tuntemattomia maksutapahtumia, suljethan kortin välittömästi ja tee korttireklamaatio. Kortin suljet helpoiten mobiili- tai verkkopankissa. Tarkat toimintaohjeet löydät Nordean verkkosivuilta nordea.fi/korttireklamaatio

Nordea Tunnusluvut -sovelluksen uusi nimi 14.12. alkaen on Nordea ID -sovellus

7.12. Nordea Tunnusluvut -sovelluksen nimi muuttuu joulukuussa. Uusi nimi on Nordea ID -sovellus. Nimenmuutos ei vaikuta sovelluksen käyttöön, vaan se toimii tuttuun tapaan. Hoidat sillä kätevästi pankkiasiasi ja muut tunnistautumista vaativat asiat aivan kuten ennenkin.

Joulukuun versiopäivityksessä sovellukseen tulee kätevä uusi ominaisuus - kirjautuminen QR-koodin avulla uuteen verkkopankkiin sekä kolmansien osapuolten palveluihin. Voit kirjautuessasi valita haluamasi kirjautumistavan: QR-koodi, käyttäjätunnus tai tunnuslukulaite. QR-koodilla kirjautuessa käyttäjätunnusta ei tarvitse näppäillä, vaan riittää, että luet QR-koodin Nordea ID -sovelluksella.

Nordea ID -sovelluksen avulla voit

  • kirjautua Nordean palveluihin ja vahvistaa tekemiäsi toimeksiantoja ja tapahtumia
  • hyväksyä verkkomaksuja turvallisesti
  • tunnistautua muiden palvelutarjoajien palveluihin, kuten Kanta.fi, Vero.fi, Poliisi
  • tunnistautua soittaessasi Nordea Asiakaspalveluun.

Sovellus päivittyy automaattisesti, jos laitteessasi on automaattinen päivitys päällä. Uusi nimi ja QR-koodilla kirjautumisen käyttöösi 14.12.2021 alkaen. Lataathan sovelluksen uuden version laitteesi sovelluskaupasta, jos sinulla ei ole automaattista päivitystä päällä.

Verkkopankin kirjautumissivu uudistui 

2.11. Verkkopankin kirjautumissivu on uudistunut 2.11. ja kirjautuminen helpottuu, sillä klikkaukset vähenevät. Voit kirjautua uudelta sivulta joko uuteen tai vanhaan verkkopankkiin kuten aiemminkin.

Kirjautumistunniste käyttöön myös vaiheittain kolmannen osapuolen palveluihin

20.10. Käytössäsi on neljän merkin pituinen kirjautumistunniste, kun kirjaudut Nordea Tunnusluvut -sovelluksella verkkopankkiin.

Nyt kirjautumistunniste tulee käyttöönmyös kirjautuessasi kolmannen osapuolen palveluihin, ensimmäisten joukossa Klarna. 

Varmista, että näet samat neljä merkkiä sekä Nordea Tunnusluvut -sovelluksessa että verkkopankin tai kolmannen osapuolen kirjautumissivulla ja jatka kirjautumista normaalisti. Sinun ei tarvitse näppäillä kirjautumistunnistetta mihinkään.

Lue tarkemmin, kuinka tunniste toimii.

Tarvitsetko koronatodistuksen alaikäiselle?

Koronatodistuksen saa OmaKannasta, johon kirjautuakseen alaikäinen tarvitsee:

  • Pankkitunnukset, joilla voi käyttää Nordean Verkko- ja Mobiilipankkia sekä tunnistautua Nordea Asiakaspalveluun
  • E-tunnisteen, joka mahdollistaa kirjautumisen toisen palveluntarjoajan palveluihin, esimerkiksi OmaKanta-palveluun (kanta.fi)
Jos alaikäisellä ei ole pankkitunnuksia: 

Palvelut lapselle verkossa - palvelussa saa pankkitunnukset alaikäiselle. Huomaa, että OmaKantaan kirjautumiseen tarvitaan pankkitunnusten lisäksi aina E-tunniste.

Jos alaikäisellä ei ole E-tunnistetta:

Jotta E-tunniste voidaan kytkeä päälle, alaikäisen henkilöllisyys tulee lain mukaan ensin varmistaa henkilökohtaisesti Nordean konttorissa voimassa olevasta henkilöllisyysasiakirjasta (ETA-alueen viranomaisen myöntämä passi tai henkilökortti). E-tunnisteen aktivointiin tarvitaan lisäksi edunvalvojien suostumukset. Suostumus on mahdollista antaa konttorikäynnin yhteydessä, valtakirjalla tai soittamalla etukäteen Nordea Asiakaspalveluun. Varaa aika konttorikäynnille Nordea Asiakaspalvelusta numerosta 0200 3000 (ma-pe klo 8-20 ja la-su klo 10-16, pvm/mpm). 

Saitko pyynnön asiakastietojen päivittämisestä?

5.10. Asiakastietojen on tärkeä olla ajan tasalla, jotta asiointi olisi mahdollisimman mutkatonta ja turvallista. Osana asiakkaan tuntemistietojen jatkuvaa päivittämistä lähetämme loppuvuoden aikana joillekin asiakkaillemme kirjeitse pyynnön tietojen päivityksestä. Jos saat postitse lähetetyn kirjeen, tutustu siihen huolellisesti.

Asiakastietojen päivitys onnistuu kätevästi verkossa tai puhelimitse.

  1. Helpoiten päivität asiakastietosi verkkosivuillammeAvautuu uuteen ikkunaan, jos sinulla on Nordean tai jonkin toisen suomalaisen pankin pankkitunnukset. 
  2. Voit myös päivittää asiakastietosi soittamalla Nordea Asiakaspalveluun 0200 3000 (pvm/mpm).

Huomioithan, että tietojen päivitys ei onnistu konttorissa ilman ajanvarausta.

Lisätietoja saat Asiakkaan tuntemisen -sivuiltamme.

Huijausviestejä liikkeellä

28.9. Nordean asiakkaita on viime aikoina yritetty huijata erityisesti sähköpostiviesteillä, jotka näyttävät tulleen Nordeasta. Viestien tavoitteena on kiireen ja muiden tekosyiden varjolla kalastella asiakkaiden pankkitunnuksia. Älä anna pankkitunnuksiasi tai korttitietojasi viesteissä olevien linkkien kautta.

Muistutamme, että Nordea ei lähetä sähköposteja tai tekstiviestejä, joissa pyydetään antamaan pankkitunnukset tai kirjautumaan verkkopankkiin. Tunnuksia ei pidä antaa kenellekään myöskään puhelimitse.

Turvallisen pankkiasioinnin takaamiseksi käytä mobiilipankkiasi tai hakeudu Nordean verkkopankkiin kirjoittamalla internetselaimen osoitekenttään www.nordea.fi. 

Eikö veronpalautus tullut tilillesi?

2.8. Veronpalautuksille ei ole enää yhtä yhteistä maksupäivää. Veronpalautukset maksetaan viimeistään joulukuussa.  

Vuoden 2021 ennakkoverojen palautukset maksetaan pankkitileille 5.7.2021, 3.8.2021, 3.9.2021, 4.10.2021, 3.11.2021 tai 3.12.2021. Veronpalautuksen maksupäivä riippuu siitä, milloin oma verotus päättyy. Verotus päättyy eri asiakkailla eri aikaan. Päättymispäivän näet verotuspäätöksestäsi. 

Muiden kuin ennakkoverojen, esimerkiksi arvonlisäverot ja kiinteistöverot, palautusten maksupäivät vaihtelevat kuukausittain. 

Palautus maksetaan tilillesi, jos verottajalla on voimassaoleva tilinumerosi. Verottaja pyrkii maksamaan veronpalautukset pankkitileille, joten verovirasto selvittää uudelleenkäsittelyssä, onko saaja ilmoittanut voimassaolevan tilinumeronsa. Muutoin palautus toimitetaan Nordean kautta maksuosoituksena. Ilmoittamalla tilinumerosi verottajalle saat veronpalautuksen käyttöösi huomattavasti aikaisemmin kuin maksuosoituksena maksettaessa. 

Maksuosoituksina maksettavien ennakonpalautusten maksupäivät jaksottuvat usealle päivälle. Kun olet saanut ilmoituksen, Nordean asiakkaat voivat lunastaa veronpalautuksen postitse. Jos et ole Nordean asiakas, voit lunastaa veronpalautuksen asioimalla Nordean kassapalveluita tarjoavassa konttorissa. Maksuosoitus pitää lunastaa 28 päivän kuluessa.

Jos et lunasta maksuosoitusta 28 päivän kuluessa, raha palautuu takaisin Verohallintoon. Saat sen jälkeen postitse tilinumerotiedustelun. Kun olet ilmoittanut tilinumerosi OmaVerossa, saat palautuksen tilillesi noin viikon kuluessa.

Lue lisää verohallinnon sivuiltaAvautuu uuteen ikkunaan