Valkoisen tunnuslukulaitteen käyttö on loppunut 15.9.2025

Uudistamme digitaalista pankkiasiointia ja haluamme varmistaa, että sinulla on nykyaikaiset tunnistautumisen välineet käytössäsi. Jatkossa tarjoamme asiakkaille vain Nordea ID -sovelluksen ja mustan Nordea ID -laitteen tunnistautumista varten. Valkoinen tunnuslukulaite on poistunut valikoimastamme. Jos sinulla on vielä valkoinen tunnuslukulaite käytössäsi, toimi näin:

  • Valkoisen tunnuslukulaitteen käyttö on päättynyt 15.9.2025. Ota käyttöön joko Nordea ID -sovellus tai musta Nordea ID -laite. Hyvä huomata: Mahdollistamme tunnistautumisen valkoisella tunnuslukulaitteella 30.10. asti, jotta asiakkaamme ehtivät saada uudet tunnistautumisvälineet käyttöönsä.
  • Puhuvan tunnuslukulaitteen käyttö päättyy loppuvuoden 2025 aikana. Suosittelemme ottamaan käyttöön Nordea ID -sovelluksen, jota voit käyttää helposti puhelimen saavutettavuustoimintojen kanssa. Vaihtoehtoisesti tuomme syksyllä tarjolle Puhuvan Nordea ID -laitteen, jonka voit tilata ennakkoon soittamalla asiakaspalveluumme 0200 3000 (pvm/mpm).

Ohjeet Nordea ID -sovelluksen käyttöönottoon

Jos sinulla on älypuhelin tai tabletti, suosittelemme lataamaan siihen Nordea ID -sovelluksen. Lue lisää Nordea ID -sovelluksesta

Ohjeet Nordea ID -laitteen käyttöönottoon

Jos sinun ei ole mahdollista ladata Nordea ID -sovellusta mobiililaitteelle, voit tilata mustan Nordea ID -laitteen asiakaspalvelumme kautta

  • lähettämällä viestin verkkopankin kautta. Valitse aiheeksi "Nordea ID -laitteen tilaus" ja lähetä viesti meille.
  • soittamalla 0200 3000 (pvm/mpm).

Huomaa, että Nordea ID -laite on henkilökohtainen ja voit tilata sen vain itsellesi. Laitteen toimituksessa voi kestää noin kolme viikkoa.

Oletko huomannut?

Valkoisen tunnuslukulaitteen kierrätysohje

Nordean valkoinen tunnuslukulaite

Valkoisen tunnuslukulaitteen käyttö on päättynyt 15.9.2025. Lukitse laite syöttämällä PIN-koodi väärin niin, että laite kysyy PUK-koodia. Tämän jälkeen voit palauttaa sen maksutta valtakunnalliseen SER-keräyspisteeseen lukittuun sähkö- ja elektroniikkalaiteromulaatikkoon.

Mikä on Nordea ID -laite?

Musta Nordea ID -laite on uusi Nordean tarjoama tunnistautumisväline, joka on osa pankkitunnuksia. Tarvitset Nordea ID -laitteen, jos sinulla ei ole älypuhelinta tai et voi muusta syystä käyttää Nordea ID -sovellusta, joka on ensisijaisesti suosittelemamme tunnistautumisväline. 

Laitteen avulla kirjaudut verkkopankkiin, vahvistat eri palveluntarjoajien verkkomaksuja, allekirjoitat sähköisesti sopimuksia ja hakemuksia sekä tunnistaudut viranomaisten ja muiden kolmansien osapuolten verkkopalveluissa. Nordea ID -laitteella ei voi kirjautua mobiilipankkiin.

Nordea ID -laitteen tilaaminen

Voit tilata Nordea ID -laitteen olemalla yhteydessä asiakaspalveluumme.

Jos olet ottamassa Nordea ID -laitetta ensimmäistä kertaa käyttöön, tutustu Nordea ID -laitteen aktivointiohjeisiin.

Nordea ID -laitteen ominaisuudet

  • Laite muistuttaa taskulaskinta.
  • Laitteessa on kamera, jolla luet QR-koodin vahvistaessasi tapahtumia, kuten kirjautumisen verkkopankkiin.
  • Laite toimii pattereilla.
  • Laite ei ole vedenkestävä.

Hups! Jos haluat nähdä tällaista sisältöä, hyväksy ensin Nordean markkinointievästeet

Näin kirjaudut Nordea ID -laitteella verkkopankkiin

Olemme koonneet alle ohjeet verkkopankkiin kirjautumiseen Nordea ID -laitteella. Varmista, että laite on lähettyvilläsi, kun seuraat ohjeita.

Aloita tästä

Siirry verkkopankkiin

Netbank Mobilebank icon - 640x360

  1. Siirry Nordean verkkopankkiin  
  2. Valitse tunnistautumisvaihtoehdoksi Nordea ID -laite
  3. Syötä käyttäjätunnuksesi ja paina OK.
  4. Nyt näet QR-koodin verkkopankissa. 
Etene näin

Ota Nordea ID -laite esiin

Nordea ID laite - small

  1. Paina laitteen SCAN näppäintä.
  2. Lue QR-koodi kohdistamalla laitteen kamera siihen. 
  3. Varmista, että laitteessa lukeva teksti vastaa sitä, mitä haluat tehdä. Paina OK. 
  4. Syötä PIN koodisi ja paina OK.
Valmis!

Olet verkkopankissa

Illustration - success - 640x360px

  1. Laite muodostaa yhdeksännumeroisen vahvistustunnuksen. Syötä se verkkopankin vahvistustunnuskenttään.
  • Olet nyt kirjautunut verkkopankkiin. 
  • Muista kirjautua ulos asiointisi päätyttyä. 

Puhuva tunnuslukulaite näkövammaisille asiakkaillemme

Nordean tarjoama puhuva tunnuslukulaite on suunniteltu yhteistyössä Näkövammaisten Liiton kanssa ja se on ensisijaisesti tarkoitettu näkövammaisille asiakkaillemme.

Puhuvaa tunnuslukulaitetta käytetään Nordean palveluihin kirjautumiseen, maksujen ja toimeksiantojen vahvistamiseen, sekä kolmannen osapuolen palveluihin tunnistautumiseen. 

Asiakas voi liittää laitteeseen omat kuulokkeensa, mikäli haluaa kuulla tunnusluvut lueteltuna kuulokkeiden kautta.

Hyvä huomata:

  • Puhuvan tunnuslukulaitteen käyttö päättyy loppuvuoden 2025 aikana. Suosittelemme ottamaan käyttöön Nordea ID -sovelluksen, jota voit käyttää helposti puhelimen saavutettavuustoimintojen kanssa. Vaihtoehtoisesti tuomme syksyllä tarjolle Puhuvan Nordea ID -laitteen, jonka voit tilata ennakkoon soittamalla asiakaspalveluumme 0200 3000 (pvm/mpm).
  • Mobiilipankkiin kirjautuminen puhuvalla tunnuslukulaitteella päättyi jo 30.3.2025. Mobiilipankkiin voit kirjautua jatkossa vain Nordea ID -sovelluksella.

Lue lisää Nordea ID -sovelluksesta

Hups! Jos haluat nähdä tällaista sisältöä, hyväksy ensin Nordean markkinointievästeet

Nordea ID -laitteen ja Puhuvan tunnuslukulaitteen hinnat ja ehdot

Hinnat

Nordea ID -laitteen ja Puhuvan tunnuslukulaitteen hinnat ja ehdot
ErittelyHinta
Ensimmäinen Nordea ID -laite, jos sinulla ei ole muuta tunnistautumisvälinettä0,00 €
Nordea ID -laite, kadonneen tilalle, kertamaksu20,00 €
Nordea ID -laite Nordea ID -sovelluksen rinnalle, kertamaksu           20,00 €
Puhuva tunnuslukulaite, muille kuin näkövammaisille20,00 €

Ehdot

Pankkitunnuksilla käytettävien palvelujen yleiset sopimusehdotpdf - Avautuu uuteen ikkunaan

Pankkitunnusten turvallinen käyttöpdf - Avautuu uuteen ikkunaan