Maksuosoitukset eli rahalähetykset

Kun maksun lähettäjä esim. Valtio, Verohallinto tai muu yritys ei tiedä maksun saajan tilinumeroa, se lähettää rahat maksuosoituksena eli rahalähetyksenä Nordeaan. Tällä sivulla kerromme kuinka yksityishenkilön tai yrityksen on mahdollista lunastaa maksuosoitus saamansa maksuosoituskirjeen tietojen perusteella.

Lunastusajat

Maksuosoitukseen liittyvät varat ovat lunastettavissa Nordeassa veronpalautusten osalta 28 päivän ja muiden 45 päivän ajan. Toimi kuitenkin mahdollisimman pian kirjeen vastaanottamisesta, sillä maksuosoituksen lunastamisen toteutukseen voi mennä valitsemastasi lunastustavasta riippuen useita pankkipäiviä. 

Vaihtoehtoisesti voit ilmoittaa tilinumerosi maksajalle (kuten Verohallinnolle), jolloin sinun ei tarvitse lunastaa maksuosoitusta Nordean kautta.

Maksuosoituksen lunastaminen – yritysasiakas

Kun kyseessä on veronpalautus, lisää yrityksen tilinumero OmaVero -palvelussa (www.vero.fi/omavero). Verohallinto maksaa rahat yrityksen tilille noin viiden viikon kuluessa ilmoituskirjeen päiväyksestä. Saat myös jatkossa mahdolliset palautukset suoraan yrityksen tilille ilman eri ilmoitusta. 

Siirry lisäämään yrityksen tilinumero OmaVero -palveluunAvautuu uuteen ikkunaan

Voit myös lunastaa maksuosoituksen soittamalla Nordea Business Centreen 0200 2121 käyttämällä minkä tahansa suomalaisen pankin voimassaolevia henkilökohtaisia pankkitunnuksia.

Mikäli maksuosoitus on osoitettu verotusyhtymälle, löydät tarkemman ohjeen alempaa sivulta.

OmaVero

Lisää tilinumerosi OmaVero -palvelussa

Kun kyseessä on veronpalautus, lisää tilinumerosi OmaVero -palvelussa (www.vero.fi/omavero). Verohallinto maksaa rahat tilillesi noin viiden viikon kuluessa ilmoituskirjeen päiväyksestä. Jatkossa saat mahdolliset palautukset suoraan tilillesi ilman eri ilmoitusta.

Tällä tavoin maksuosoituksen lunastaminen on maksutonta.

Siirry lisäämään tilinumerosi OmaVero -palvelussaAvautuu uuteen ikkunaan

Nordean Omaposti
Kirje
Konttori

Maksuosoituksen lunastaminen – kuolinpesä

  • Maksuosoituksen vastaanottajan ollessa kuolinpesä voi lunastuksen tehdä ainoastaan kassakonttorissa. 
  • Mikäli kuolinpesän tili on Nordeassa, lunastuksen voi tehdä yksikin kuolinpesän osakas kun perukirja liitteineen on jo toimitettu Nordeaan. Ota mukaasi maksuosoituskirje, sillä ilman sitä lunastaminen ei ole mahdollista.
  • Mikäli kuolinpesän tili on toisessa pankissa, tarvitset lunastukseen kuolinpesän kaikkien osakkaiden hyväksynnän. Ota mukaasi maksuosoituskirje, perukirja liitteineen sekä osakkaiden hyväksymä valtakirja (pdf, 120 KB)Avautuu uuteen ikkunaan.

Katso konttorit, joissa voit lunastaa kuolinpesän maksuosoituksen

Maksuosoituksen lunastaminen – alaikäinen

Alaikäisellä on omat pankkitunnukset:

Alaikäisellä ei ole omia pankkitunnuksia:

Maksuosoituksen vastaanottajan ollessa alaikäinen voi lunastuksen tehdä ainoastaan kassakonttorissa. 

Alaikäiselle osoitetun maksuosoituksen voi lunastaa molemmat huoltajat yhdessä tai toinen huoltaja yksin, jolloin hänen tulee esittää pankille toisen huoltajan allekirjoittama valtakirja (pdf, 159 KB)Avautuu uuteen ikkunaan. Ota mukaasi maksuosoituskirje ja tarvittaessa valtakirja.

Katso konttorit, joissa voit lunastaa alaikäisen maksuosoituksen

Maksuosoituksen lunastaminen – verotusyhtymä

Maksuosoituksen vastaanottajan ollessa verotusyhtymä voi lunastuksen tehdä ainoastaan kassakonttorissa. Ota mukaasi maksuosoituskirje, uusin verotuspäätös ja tarvittaessa valtakirja.

  • Nordeassa olevalle tilille voi talletuksen tehdä yksikin verotusyhtymän osakas ilman valtakirjaa.
  • Toisessa rahalaitoksessa olevalle tilille tarvitaan kaikkien osakkaiden antama valtakirja

Katso konttorit, joissa voit lunastaa verotusyhtymän maksuosoituksen

Maksuosoituksen lunastus - Hinnat

Lunastushinnat
LunastustapaNordean asiakkaatMuiden pankkien asiakkaat
OmaVero0€0€
OmaPosti0€4€
Kirje4€7€
Konttori6€9€

Miten toimia, kun maksuosoitus jäi lunastamatta

Mikäli maksuosoitusta ei lunasteta määräaikana, palautetaan raha maksajalle. 

  • Veronpalautuksen osalta voit määräajan jälkeenkin ilmoittaa tilinumerosi OmaVero -palveluun (vero.fi/omavero), jolloin Verohallinto maksaa rahat ilmoittamallesi tilille.
  • Muissa tapauksissa ole yhteydessä maksajaan sopiaksesi jatkotoimista.