Maksuosoitukset eli rahalähetykset

Maksuosoituksella tarkoitetaan sitä, että maksun lähettävä taho esim. Valtio, verottaja tai muu yritys ei tiedä maksun saajan tilinumeroa, jolloin maksu lähetetään maksuosoituksena eli rahalähetyksenä Nordeaan, josta se on nostettavissa maksuosoituksen ilmoituskirjettä vastaan. Maksuosoitus toimitetaan saajalle osoitetietojen perusteella ja saajalla pitää olla osoite Suomessa.

Maksuosoituksen lunastaminen

Saaja itse

Voit saada esimerkiksi veronpalautuksen rahalähetyksenä, jolloin Nordea lähettää sinulle maksuosoituksen ilmoituskirjeen, jota vastaan voit nostaa veronpalautuksen Nordean konttorista tai postitse omalle tilillesi. Lunastus on mahdollinen niin kassakonttorissa kuin neuvontapalveluissa. Konttorissa asioidessasi muista ottaa maksuosoitus ja viranomaisen myöntämä henkilöllisyystodistus (passi tai henkilökortti) mukaan. 

Mikäli asioit postitse, käytä silloin maksuosoituksen saapumisilmoituksen tilillepanolomaketta. Lisää lomakkeeseen tilinumerosi ja allekirjoita se. Huomioithan että Postin kautta asiointi on tarkoitettu vain Nordean asiakkaille. 

Postita lomake suljetussa kirjekuoressa osoitteella:

Nordea Bank Oyj
2360 Asiakastuki
Info 1660
Tunnus 5001230
00003 VASTAUSLÄHETYS

Pankki maksaa postimaksun.

Pankki palauttaa lunastamattoman maksuosoituksen maksajalle viimeisen lunastuspäivän jälkeen. Lunastamatta jääneiden maksuosoitusten osalta suosittelemme olemaan yhteydessä maksajaan.

Saajan valtuuttama henkilö

Voit myös valtuuttaa toisen henkilön lunastamaan maksuosoituksen puolestasi. Täytä ja allekirjoita ilmoituskirjeessä oleva valtakirja. Valtuutetun tulee todistaa henkilöllisyytensä lunastuksen yhteydessä viranomaisen myöntämällä henkilöllisyystodistuksella (passi tai henkilökortti).

Yhteisön, kuolinpesän tai alaikäisen maksuosoituksen lunastajan tulee todistaa pankille oikeutensa edustaa maksuosoituksen saajaa.