Huijausviestit huolettavat enemmän kuin huijauspuhelut – puheluihin menetetään kuitenkin enemmän varoja
Kyselyssä 22 prosenttia vastaajista arvioi, että heillä on heikoimmat kyvyt välttää sähköpostin tai tekstiviestin välityksellä tapahtuvia huijauksia, kuten tietojenkalastelua. Epävarmuus kasvaa jyrkästi iän mukana: vanhemmat ikäpolvet kokevat huijausviestejä kohtaan enemmän epävarmuutta kuin nuoremmat.
”Tietojenkalastelua on liikkeellä enemmän kuin koskaan ennen. Nordeassa olemme panostaneet paljon teknisiin ratkaisuihin sekä asiakkaiden tietoisuuden kasvattamiseen. Vaikka tietojenkalasteluyrityksiä on määrällisesti runsaasti, rahalliset vahingot on saatu Nordeassa merkittävään laskuun. Yli 90 prosentissa tietojenkalastelutapauksista, joita käsittelemme, vahingot jäävät syntymättä”, Sara kertoo.
Huijauspuheluiden määrä Suomessa on kasvanut voimakkaasti viimeisen parin vuoden aikana. Niissä huijari voi esiintyä esimerkiksi pankkivirkailijana ja manipuloida uhria siirtämään rahaa turvatilille. Kuitenkin vain 13 prosenttia kyselyymme vastanneista kokee epävarmuutta puhelinhuijauksia kohtaan. Ikäluokkien välillä ei ilmene juurikaan eroja.
”Omista tilastoistamme näemme, että tänä vuonna huijauspuheluissa on menetetty varoja toiseksi eniten. Huijarit puhuvat sujuvaa suomea ja osaavat olla erittäin uskottavia. Lisäksi he luovat kiireen tunteen, ja paniikissa ihminen on valmis tekemään rahasiirron”, Sara kuvaa.