Kysy heti chatissa Avautuu uuteen ikkunaan

Luottokortilla ostat verkosta viisaammin

Suomalaisia pidetään tunnollisina rahankäyttäjinä. Rahaa kulutetaan harkiten ja tuloista osa säästetään tilille pahan päivän varalle. Monilla suomalaisilla on käytössään puskurivaraston lisäksi myös toinen luotettava tapa tuoda joustoa omaan talouteen, mutta sen käyttöä arastellaan. Miksi luottokorttia kuitenkin kannattaisi hyödyntää?

Luottokortin edut jäävät usein velkakeskustelun varjoon

Vastuullisesti käytettynä luottokortti on erinomainen väline oman talouden hallintaan ja turvalliseen maksamiseen erityisesti verkossa. Luotto-ominaisuuden lisäksi kortti tarjoaa paremman kuluttajansuojan moneen muuhun maksutapaan verrattuna.

 – Luottokortin edut jäävät usein velkakeskustelun varjoon. Haluamme tuoda luottokortin hyviä puolia esiin – erityisesti siksi, että kulutus on siirtynyt yhä vahvemmin verkkoon, kertoo Nordean korttiliiketoiminnasta vastaava johtaja Tuomas Autero.

Verkkomaksaminen on yleistynyt viime vuosina voimakkaasti. Postin tutkimuksen (heinäkuu 2020) mukaan jo lähes 60 prosenttia suomalaisista ostaa verkosta kerran kuukaudessa, noin kolmannes viikoittain ja valtaosa arvioi ostavansa verkosta tulevaisuudessa enemmän kuin nyt. Verkossa ostaminen on turvallista ja järkevää, kun kiinnittää huomiota verkkokaupan luotettavuuteen, tuotesuojaan ja vahvaan tunnistautumiseen.

Jos kortti katoaa tai joutuu vääriin käsiin

Tee korttireklamaatio, jos huomaat tilitapahtumissasi tai luottokorttilaskullasi korttiostoja tai -nostoja, joita et tunnista. Vain kortilta veloitettuja tapahtumia voi reklamoida. Katevaraus ei siis oikeuta reklamaation tekoon. Lue ohjeet, kuinka kortti suljetaan ja kuinka teet korttireklamaation.

Kontrolloi omaa talouden hallintaa luottokortilla

Kortin luottopuolella maksaminen antaa ostajalle suojaa riita- ja konkurssitilanteiden varalle. Jos verkosta tilattu tuote ei saavu tai vastaa odotuksia tai jos kauppias menee konkurssiin ennen tuotteen toimitusta, luotolla maksanut asiakas on paremmassa asemassa kuin silloin, kun maksu on tehty suoraan pankkitililtä tilisiirrolla tai laskulla. Korttitapahtumasta on mahdollista reklamoida omaan pankkiin, mikäli kauppiaan kanssa ei päästä sopimukseen tuotteen toimituksesta.

– Kortilla maksaminen saattaa jäädä verkkokaupassa muiden maksutapojen varjoon, ellei ostaja ole tietoinen luottokortin käytön eduista. Luottokortilla hyötyy kuitenkin ongelmatilanteissa selkeästi paremmasta kuluttajansuojasta, kertoo verkkomaksupalvelu Nordea Connectin liiketoiminnasta vastaava Olli Penttinen.

Nordean asiakkaana omaa kortin käyttöä voi seurata reaaliajassa esimerkiksi älypuhelimen mobiilisovelluksella, Nordea Walletilla. Kulutustaan tarkkailemalla pysyy paremmin kontrollissa omista ostoksistaan.

Luottokortilla joustoa ja suojaa omaan talouteen

Nordea Gold -luottokortilla saat keskimäärin 30 päivää korotonta maksuaikaa*. Halutessasi voit nostaa luottorajaa, muuttaa kuukausittaista lyhennysprosenttia tai hyödyntää vuosittain kaksi lyhennysvapaata kuukautta. Luoton avulla saat joustoa arkeesi esimerkiksi silloin, kun kodinkone rikkoutuu äkillisesti tai jos tulosi ovat epäsäännölliset ja vaihtelevat kuukausittain. Aina ei tarvitse olla kyse ikävästä tai äkillisestä tapahtumasta, vaan luottokortilla kannattaa toteuttaa myös suunniteltuja hankintoja.  

*Todellinen vuosikorko laskettuna 1 500 euron käytössä olevalle Nordea Gold Mastercard -luotolle on 16,5% (Pakettiasiakas, 11/2020)

– Usein kuultu perustelu on, että “en halua velkaantua”. Luottokortilla maksaessa et kuitenkaan lähtökohtaisesti osta velaksi, vaan saat korotonta maksuaikaa ostokselle. Kiinteiden kuukausierien sijaan voit päättää omasta takaisinmaksuaikataulustasi, mikäli et halua maksaa ostosta pois ensimmäisenä eräpäivänä, kertoo Autero.

Nordea Goldin Tuoteturvavakuutuksella saa myös lisäturvaa ostokselle. Vakuutus kattaa päivittäisessä elämässä sekä normaalissa käytössä tapahtuneet vahingot 180 päivän ajan ostopäivästä lähtien. Tuoteturva on voimassa, kun tuote on ostettu kokonaisuudessaan Nordea Goldin luotto-ominaisuudella.

Nordea Goldin lisäksi myös Nordea Credit voi tuoda joustoa ja suojaa omaan talouteen. Lue Nordea Credit -kortin ominaisuuksista täältä.

Voit verrata eri luottokortteja täällä.

Mielenrauhaa matkalle

Pandemian vuoksi matkustaminen on lähes pysähtynyt ja moni odottaakin jo, milloin pääsee jälleen reissuun. Erityisesti nyt olosuhteet ovat monessa maassa epävarmat, mutta myös normaalitilanteessa kannattaa varautua odottamattomiin yllätyksiin.

– Lentomatkat ja majoitukset kannattaa aina ostaa luottokortilla. Jos vähintään 75 prosenttia matkan kuluista on maksettu Nordea Goldin luottopuolella, saa samalla ulkomaan matkavakuutuksen. Ostoturvalla saa myös hyvityksen lennoille, mikäli lentoyhtiö menisi konkurssiin ennen matkaa tai sen aikana, kertoo Autero.

Matkavakuutus on voimassa jopa kolmen kuukauden ajan ja pysyy voimassa silloinkin, jos luottokortti katoaa tai varastetaan. Kadonneen kortin voi sulkea pysyvästi tai tilapäisesti omassa mobiilipankissa. Jos kortin sulkee pysyvästi, saa uuden, digitaalisen kortin puhelimeensa nopeasti. Digitaalinen kortti mahdollistaa maksamisen silloinkin, kun asiakkaalla ei ole fyysistä korttia hallussaan.

Näin maksat turvallisesti verkossa

  • Varmista, että verkkosivu on turvallinen osoiterivin lukkosymbolin ja https-päätteen avulla.
  • Tutustu huolellisesti verkkokaupan toimitus- ja palveluehtoihin. Jos myyjän tietoja ei ole saatavilla, tuotteen palautus ei ole mahdollista tai kulut ovat poikkeuksellisen suuret, vaihda kauppaa.
  • Jos verkkokauppa ei ole entuudestaan tuttu, käytä maksamiseen kortin luottopuolta, niin saat tuotteellesi Ostoturvan. Turvalliset verkkokaupat käyttävät maksukorttien yhteydessä todennettuja salaus- ja varmennusmenetelmiä, kuten Visa Secure ja Mastercard Identity Check. Näin ostohetkellä todennetaan sekä tuotteen ostaja että myyjä.
  • Ota käyttöön vahva tunnistautuminen. Nordean asiakkailta se onnistuu kätevästi Tunnuslukusovelluksen tai -laitteen avulla. Nämä kaksi edellä mainittua korvaavat aiemman tunnuslukukortin ja tekee verkko-ostamisesta entistäkin turvallisempaa. 
  • Jos verkosta ostama tuote tai palvelu jää saapumatta, ota yhteys myyjään. Jos asia ei selviä, voit reklamoida tapahtumasta omaan pankkiisi ja pyytää rahojen palauttamista.