Nordean henkilöasiakkaiden mobiilipankin saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste koskee Suomessa käytettävää Nordean henkilöasiakkaiden mobiilipankkia. Palvelua koskee laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, jossa edellytetään, että digitaalisten pankkipalvelujen on oltava saavutettavia. Seloste on laadittu 30. kesäkuuta 2021 ja päivitetty 12. kesäkuuta 2025.

Palvelun saavutettavuuden on arvioinut ulkopuolinen asiantuntijaorganisaatio. Palvelua ja sen käytettävyyttä muun muassa näppäimistöllä ja ruudunlukijalla on testattu useilla laitteilla ja erilaisilla manuaalisilla testausmenetelmillä. Palvelun saavutettavuutta seurataan lisäksi automatisoidulla arviointityökalulla.

Digipalvelun saavutettavuuden tila

Täyttää saavutettavuusvaatimukset osittain. Tunnistetut puutteet pyritään korjaamaan 31.12.2025 mennessä. Saavutettavuusseloste päivitetään vuosittain. 

Ei-saavutettava sisältö

Palvelu ei seuraavilta osin vastaa vielä täysin saavutettavuusvaatimuksia:

Havaittava

WCAG 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö (Taso A)
  • Kaikkia koristeellisia kuvia ei ole merkitty koristeellisiksi.

  • Kaikilla informatiivisilla kuvilla ja visuaalisesti esitetyillä tiedoilla ei ole tekstivastineita.

WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet (Taso A)
  • Sisältö ilmoitetaan joiltakin osin virheellisesti.

  • Avustavien teknologioiden käytettävissä olevaa informaatiota ei aina esitetä visuaalisesti.

  • Informaation konteksti on välillä epäselvä.

  • Joitakin sisältöjen osia on piilotettu avustavilta teknologioilta.

  • Semanttista rakennetta ei aina ole merkitty avustavia teknologioita varten tai se on merkitty väärin.

  • Visuaalisesti piilotettua sisältöä ei aina ole piilotettu asianmukaisesti avustavilta teknologioilta.

WCAG 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys (Taso A)
  • Lukemisjärjestys ei ole aina mielekäs.

WCAG 1.3.3 Aistinvaraiset ominaispiirteet (Taso A)
  • Osa ohjeista riippuu aistinvaraisista ominaispiirteistä.

 WCAG 1.4.1 Värien käyttö (Taso A)
  • Väri on joskus ainoa visuaalinen keino informaation välittämisessä.

WCAG 1.4.3 Kontrasti (minimi) (Taso AA)
  • Joidenkin tekstielementtien ja niiden taustan välinen kontrastisuhde ei ole riittävä.

WCAG 1.4.4 Tekstin koon muuttaminen (Taso AA)
  • Tekstin koon muuttaminen ei aina vaikuta kaikkiin elementteihin tai aiheuttaa joskus sen, että kaikki elementit eivät mahdu sivulle.

WCAG 1.4.10 Responsiivisuus (Taso AA)
  • Näkymän zoomaus aiheuttaa joskus sen, että sisältö ei mahdu sivulle.

WCAG 1.4.11 Ei-tekstimuotoisen sisällön kontrasti (Taso AA)
  • Joidenkin ei-tekstuaalisten elementtien ja niiden taustan välinen kontrastisuhde ei ole riittävä.

Hallittava

WCAG 2.1.1 Näppäimistö (Taso A)
  • Osa interaktiivisista elementeistä ei ole hallittavissa näppäimistöllä.

  • Osa visuaalisesti piilotetuista elementeistä on käytettävissä näppäimistöllä.

WCAG 2.4.3 Kohdistusjärjestys (Taso A)
  • Kohdistusjärjestys ei ole aina mielekäs.

  • Joskus näppäimistön kohdistus katoaa tai toimii epäjohdonmukaisesti, kun käyttäjä vaihtaa näkymää.

  • Joskus näppäimistön kohdistus katoaa tai toimii epäjohdonmukaisesti, kun käyttäjä tekee tiettyjä toimia.

WCAG 2.4.4 Linkin tarkoitus (kontekstissa) (Taso A)
  • Linkin tarkoitus ei aina ole selvä kontekstissa.

WCAG 2.4.7 Näkyvä kohdistus (Taso AA)
  • Kohdistuksen ilmaisin ei näy kaikissa sisällön osissa.

WCAG 2.4.11 Kohdistus ei peitetty (minimi) (Taso AA)
  • Kun sisältö saa kohdistuksen, muut elementit peittävät sisällön tai sisältö katoaa näkyvistä.
WCAG 2.5.3 Nimilappu nimessä (Taso A)
  • Kaikilla interaktiivisten elementtien saavutettavilla nimillä ei ole visuaalisia nimilappuja.

WCAG 2.5.8 Kohteen koko (minimi) (Taso AA)
  • Kohteen koko on joskus liian pieni.

Ymmärrettävä

WCAG 3.1.2 Osien kieli (Taso AA)
  • Sisällön kieli on määritetty joiltakin osin virheellisesti.

WCAG 3.2.2 Syöte (Taso A)
  • Kontekstin muutoksesta syötteessä ei aina kerrota etukäteen.

WCAG 3.2.4 Johdonmukainen merkitseminen (Taso AA)
  • Interaktiivisia elementtejä ei ole aina merkitty johdonmukaisesti.

WCAG 3.3.1 Virheen tunnistaminen (Taso A)
  • Virheviestejä ei ole aina linkitetty kenttiin.

  • Kaikkien virheiden tilaa ei ole merkitty avustavia teknologioita varten.

WCAG 3.3.2 Nimilaput tai ohjeet (Taso A)
  • Avustaville teknologioille annettavat ohjeet ovat joskus virheelliset.

  • Joiltakin interaktiivisilta elementeiltä puuttuu kuvaava nimi.

  • Kaikkia nimilappuja tai ohjeita ei ole linkitetty kenttiin tai nimilaput tai ohjeet puuttuvat kokonaan.

Toimintavarma

WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo (Taso A)
  • Kaikkien elementtien tilaa ei ole merkitty avustavia teknologioita varten.

  • Merkitykseen vaikuttavia rooleja ei aina ole merkitty avustavia teknologioita varten tai ne on merkitty väärin.

WCAG 4.1.3 Tilasta kertovat viestit (Taso AA)
  • Ilmoituksia tilasta kertovista viesteistä puuttuu.

Asiakirjat

Palvelussa saattaa olla PDF-tiedostoja, jotka eivät ole kaikilta osin saavutettavia. Tiedostoissa voi olla kuvia, joille ei ole tekstivastineita, tai tiedostoista voi puuttua tageja, minkä vuoksi ne eivät toimi ruudunlukijalla oikein. Tiedostojen lukemisjärjestys voi olla väärä ja niissä voi olla epäselviä linkkitekstejä. Nordea korjaa tiedostoja parhaillaan.

Saavutettavuuspalaute

Kohtasitko saavutettavuuspuutteita digitaalisissa palveluissamme? Jos et löytänyt vastausta kohtaamaasi ongelmaan saavutettavuusselosteista, annathan meille palautetta.

Anna saavutettavuuspalaute 

Valvontaviranomainen

Mikäli huomaat sivuilla saavutettavuuspuutteita, otathan ensin yhteyttä meihin palveluntarjoajana. Vastaamme palautteisiin 14 päivän kuluessa, jos olet jättänyt yhteystietosi lomakkeella. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta 14 päivän kuluessa, voit olla yhteydessä valvovaan viranomaiseen eli Liikenne- ja viestintävirasto Traficomiin. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin verkkosivuilla on kerrottu, kuinka huomautuksen voi tehdä ja miten se käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot 

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom

Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö
PL 320
00059 TRAFICOM
Puhelinnumero: 029 534 5000 (vaihde)

https://www.traficom.fi/fi/traficom/esteettomyys