Nordean henkilöasiakkaiden mobiilipankin saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste koskee Suomessa käytettävää Nordean henkilöasiakkaiden mobiilipankkia. Palvelua koskee laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, jossa edellytetään, että digitaalisten pankkipalvelujen on oltava saavutettavia. Seloste on laadittu 30. kesäkuuta 2021 ja päivitetty 7. toukokuuta 2024.

Palvelun saavutettavuuden on arvioinut ulkopuolinen asiantuntijaorganisaatio. Palvelua ja sen käytettävyyttä muun muassa näppäimistöllä ja ruudunlukijalla on testattu useilla laitteilla ja erilaisilla manuaalisilla testausmenetelmillä. Palvelun saavutettavuutta seurataan lisäksi automatisoidulla arviointityökalulla.

Digipalvelun saavutettavuuden tila

Täyttää saavutettavuusvaatimukset osittain. Tunnistetut puutteet pyritään korjaamaan 31.12.2024 mennessä. Saavutettavuusseloste päivitetään vuosittain. 

Ei-saavutettava sisältö

Palvelu ei seuraavilta osin vastaa vielä täysin saavutettavuusvaatimuksia: 

Havaittava

WCAG 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö (Taso A)

  • Kaikkia koristeellisia kuvia ja kuvakkeita ei ole merkitty koristeellisiksi.
  • Kaikilla informatiivisilla kuvilla ja visuaalisesti esitetyillä tiedoilla ei ole tekstivastineita.
  • Joiltakin interaktiivisilta graafisilta elementeiltä puuttuu tekstivastineet.

WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet (Taso A)

  • Osa otsikoista puuttuu, niitä ei ole merkitty tai ne on merkitty väärin.
  • Otsikkorakenne ei ole aina visuaalisesti havaittavissa.
  • Osa elementtien välisistä suhteista on epäselviä ruudunlukijaa käyttäville.
  • Joissakin tapauksissa linkkeihin liittyvää tärkeää tietoa annetaan linkin jälkeen, joten ruudunlukijan käyttäjät eivät välttämättä huomaa sitä.
  • Osa ruudunlukijoista lukee negatiiviset saldot positiivisina.
  • Tärkeää tietoa annetaan toisinaan lomakkeissa lähetyspainikkeen jälkeen.

WCAG 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys (Taso A)

  • Sisällön visuaalinen esitysjärjestys ei vastaa näppäimistön tai ruudunlukijan järjestystä joissakin palvelun osissa.
  • Tärkeää lomakkeeseen liittyvää tietoa annetaan toisinaan lähetyspainikkeen jälkeen.

WCAG 1.4.1 Värien käyttö (Taso A)

  • Joissain tapauksissa käyttäjälle tarjotaan tietoa ainoastaan värien avulla.

WCAG 1.4.3 Kontrasti (minimi) (Taso AA)

  • Tekstin värin ja taustan välinen kontrastisuhde ei aina ole riittävä.

WCAG 1.4.4 Tekstin koon muuttaminen (Taso AA)

  • Tekstin koko ei joissakin tapauksissa muutu, kun käyttäjä muuttaa oletusarvoista fonttikokoa.

WCAG 1.4.11 Ei-tekstimuotoisen sisällön kontrasti (Taso AA)

  • Joidenkin ei-tekstuaalisten elementtien, kuten graafien ja diagrammien, ja niiden taustan välinen kontrastisuhde ei ole riittävä.

WCAG 1.4.12 Tekstin välistys (Taso AA)

  • Kaikki sisältö ei mahdu näytölle, kun tekstin kokoa muutetaan.
  • Joissakin sisällön osissa riviväli ei muutu, kun tekstin kokoa muutetaan.

Hallittava

WCAG 2.1.1 Näppäimistö (Taso A)

  • Osa interaktiivisista elementeistä ei ole hallittavissa näppäimistöllä.

WCAG 2.1.2 Ei näppäimistöansaa (Taso A)

  • Näppäimistön kohdistus jää ansaan sisältökaruselliin.
  • Osaa modaali-ikkunoista ei voi ohittaa näppäimistöansan vuoksi.

WCAG 2.2.1 Säädettävä ajoitus (Taso A)

  • On epäselvää, miten käyttäjä voi pysyä kirjautuneena sisään, kun palvelu varoittaa, että käyttäjä kirjataan ulos ellei hän jatka palvelun käyttöä.
  • Ruudunlukijan käyttöä ei lasketa palvelun käytöksi, joten ruudunlukijaa käyttävä saa näitä varoitusviestejä 5 minuutin välein.

WCAG 2.4.3 Kohdistusjärjestys (Taso A)

  • Näppäimistön kohdistus katoaa usein tai toimii epäjohdonmukaisesti, kun käyttäjä vaihtaa sivua.
  • Näppäimistön kohdistus katoaa usein tai toimii epäjohdonmukaisesti, kun käyttäjä esimerkiksi avaa ja sulkee modaali-ikkunoita.
  • Näppäimistöllä käytettävien välilehtien järjestys ei vastaa sisällön visuaalista esitysjärjestystä kaikissa palvelun osissa.

WCAG 2.4.4 Linkin tarkoitus (kontekstissa) (Taso A)

  • Kaikkien linkkien tarkoitus ei käy ilmi pelkästä linkkitekstistä tai sen ympärillä olevasta kontekstista.

WCAG 2.4.11 Kohdistus ei peitetty (minimi) (Taso AA)

  • Osa sivulla olevista elementeistä peittää toisten elementtien kohdistuksen.

WCAG 2.5.1 Raahauseleet (Taso AA)  

  • Osa elementeistä vaatii raahauseleen toimiakseen, eikä näiden toimintojen käyttämiseen ole vaihtoehtoista toimintatapaa.

Ymmärrettävä

WCAG 3.2.2 Syöte (Taso A)

  • Kohdistus muuttuu toisinaan, kun käyttäjä muokkaa syötettä.

WCAG 3.2.3 Johdonmukainen navigointi (Taso AA)

  • Navigointi on epäjohdonmukaista eri näkymissä.
  • Navigointieleet ja näppäinoikotiet eivät toimi johdonmukaisesti. 
  • Tietyt toiminnot ohjaavat käyttäjän takaisin päänäkymään edellisen näkymän sijaan.

WCAG 3.2.4 Johdonmukainen merkitseminen (Taso AA)

  • Interaktiivisia elementtejä ei ole merkitty johdonmukaisesti eri näkymissä.

WCAG 3.3.1 Virheen tunnistaminen (Taso A)

  • Joidenkin lomakkeiden virheviestejä ei ole linkitetty ohjelmallisesti niihin liittyviin syötekenttiin, eivätkä avustavat teknologiat siten tunnista niitä virheiksi.

WCAG 3.3.2 Nimilaput tai ohjeet (Taso A)  

  • Osaa lomakkeiden syötekentistä ei ole merkitty nimilapuilla.
  • Osalla lomakkeiden syötekentistä on visuaaliset nimilaput, mutta niitä ei ole ohjelmallisesti linkitetty, joten ruudunlukija ei lue syötekenttään liittyvää nimilappua.
  • Joidenkin lomake-elementtien tarkoitus on epäselvä.

Toimintavarma

WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo (Taso A)

  • Joidenkin elementtien roolit ja attribuutit ovat virheellisiä ja siksi epäselviä ruudunlukijaa käyttäville.
  • Ruudunlukija lukee osan sisällöstä kahteen kertaan.
  • Osaa interaktiivisista elementeistä ei voi käyttää ruudunlukijalla, koska ne on merkitty väärin.
  • Taulukkojen elementtejä käytetään virheellisesti sisältöjen merkitsemiseen.

WCAG 4.1.3 Tilasta kertovat viestit (Taso AA)

  • Tilasta kertovia viestejä ei ilmoiteta selkeästi ruudunlukijaa käyttäville.

Tiedostot

Palvelussa saattaa olla PDF-tiedostoja, jotka eivät ole kaikilta osin saavutettavia. Tiedostoissa voi olla kuvia, joille ei ole tekstivastineita, tai tiedostoista voi puuttua tageja, minkä vuoksi ne eivät toimi ruudunlukijalla oikein. Tiedostojen lukemisjärjestys voi olla väärä ja niissä voi olla epäselviä linkkitekstejä. Nordea korjaa tiedostoja parhaillaan.

Saavutettavuuspalaute

Kohtasitko saavutettavuuspuutteita digitaalisissa palveluissamme? Jos et löytänyt vastausta kohtaamaasi ongelmaan saavutettavuusselosteista, annathan meille palautetta.

Anna saavutettavuuspalaute 

Valvontaviranomainen

Mikäli huomaat sivuilla saavutettavuuspuutteita, otathan ensin yhteyttä meihin palveluntarjoajana. Vastaamme palautteisiin 14 päivän kuluessa, jos olet jättänyt yhteystietosi lomakkeella. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta 14 päivän kuluessa, voit olla yhteydessä valvovaan viranomaiseen eli Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston verkkosivuilla on kerrottu, kuinka huomautuksen voi tehdä ja miten se käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot 

Etelä-Suomen aluehallintovirasto 

Saavutettavuuden valvonnan yksikkö  
saavutettavuus@avi.fi 
Puhelinnumero vaihde 0295 016 000

www.saavutettavuusvaatimukset.fiAvautuu uuteen ikkunaan