- Olen saapunut Ukrainasta. Minulla ei ole kansainvälistä passia, saanko avattua pankkipalveluita?
Hyväksymme henkilöllisyyden todentamiseen kansainvälisen passin lisäksi poikkeuksellisesti myös Ukrainan sisäisesti käytössä olevat voimassaolevat henkilöllisyystodistukset (passport of the citizen of ukraine), silloin kun ne sisältävät tiedot myös latinalaisilla kirjaimilla englanniksi ja sinut voidaan asiakirjasta tunnistaa. Jos sinulla oleva asiakirja ei sisällä tietoja latinalaisilla kirjaimilla englanniksi, hyväksymme asiakirjan, mikäli sen lisäksi sinulla on Ukrainan suurlähetystön antama todistus henkilöllisyyden toteamisesta.
Katso ohje pankkipalveluiden avaamiseksi
Я приїхав до Фінляндії з України. Чи можу я скористатися банківськими послугаит, не маючи закордонного паспорта?
У цих виняткових обставинах ми приймаємо закордонний паспорт, або дійсний український документ, що посвідчує особу (паспорт громадянства України), як підтвердження особи, якщо він також містить ваші дані англійською мовою латинськими літерами та якщо вашу особу можна підтвердити за документом. Якщо ваш документ, що засвідчує особу, не містить ваших даних англійською мовою латиницею, вам також потрібно буде надати нам документ з Посольства України, що підтверджує вашу особу.
Ознайомтеся детальніше з інформацією на відкриття банківських послуг
Я приехал в Финляндию из Украины. Могу ли я воспользоваться банковскими услугами не имея загранпаспорта?
В этих,исключительных,обстоятельствах мы принимаем загранпаспорт или действующий украинский документ, удостоверяющий личность (паспорт гражданства Украины), если он также содержит ваши данные на английском языке латинскими буквами и если вашу личность возможно подтвердить по предоставленному документу. Если ваш документ, удостоверяющий личность, не содержит ваших данных на английском языке (латиницей) , вам необходимо предоставить документ из Посольства Украины, подтверждающий ваше личность.
Здесь вы можете ознакомиться с инструкциями по открытию банковских услуг
- Vaikuttaako Ukrainan tilanne Nordean pankkipalveluihin?
Asiakkaiden palvelu Nordeassa jatkuu normaaliin tapaan. Seuraamme tilanteen kehittymistä tarkasti.
- Pitäisikö minulla olla tavallista enemmän käteistä rahaa?
Käteistä rahaa kannattaa yleensä pitää kotona sen verran, että selviytyy arkisista menoistaan muutaman päivän. Suuria määriä käteistä ei kannata turvallisuussyistä säilyttää kotona, sillä rahat ovat parhaassa turvassa pankkitilillä. Käteistä rahaa voit nostaa pankin käteiskonttoreiden lisäksi automaateista sekä korttiostojen yhteydessä K-kaupoista, Tokmannilta ja R-kioskeilta.
- VISA ja Mastercard ovat ilmoittaneet keskeyttävänsä toimintansa Venäjällä. Miten tämä vaikuttaa Nordean maksukortteihin?
Visan ja Mastercardin asettamien rajoitusten vuoksi Nordean pankki- ja luottokortit lakkaavat toimimasta Venäjällä seuraavien päivien aikana. Korteilla ei voi maksaa kaupassa eikä nostaa käteistä rahaa pankkiautomaateista. Nordean kortit eivät toimi myöskään venäläisissä verkkokaupoissa.
Nordea on asettanut vastaavat rajoitukset koskemaan myös Valko-Venäjällä tehtäviä korttiostoja ja -nostoja sekä rahansiirtoja (päivitetty 9.8.2022)
- Vieläkö on mahdollista tehdä maksuja Venäjälle ja Valko-Venäjälle tai vastaanottaa niitä näistä maista?
Nordea noudattaa kaikkia asiaankuuluvia pakotteita, lakeja ja säännöksiä. Haluamme varmistaa, että myös asiakkaamme toimivat samoin. Nykyisten pakotejärjestelyjen sekä voimassa olevien rajoitusten vuoksi Nordea on lopettanut Venäjälle ja Valko-Venäjälle lähtevien ja näistä maista saapuvien maksujen käsittelyn.
- Miten Venäjän poissulkeminen SWIFT-järjestelmästä voi vaikuttaa asiakkaisiin Suomessa?
Euroopan unioni on tehnyt päätöksen poistaa seitsemän venäläistä pankkia SWIFT-maksujärjestelmästä. Päätös koskee pankkeja Bank Otkritie, Novikombank, Promsvyazbank, Rossiya Bank, Sovcombank, VNESHECONOMBANK (VEB) ja VTB BANK. Päätös astuu voimaan 12.3.2022. Tästä päivästä lähtien maksuja kyseessä olevista pankeista/kyseessä oleviin pankkeihin ei enää välitetä.
- Olen Suomessa asuva Venäjän kansalainen ja olen Nordean asiakas. Toimivatko pankkipalveluni Suomessa normaalisti?
Jos tili, maksukortti ja mahdolliset verkkopankkitunnukset ovat suomalaisesta pankista, niiden käyttö sujuu lähtökohtaisesti normaaliin tapaan.
- Haluan osallistua avustuskeräyksiin. Miten teen sen turvallisesti?
Turvallisin tapa osallistua avustuskeräyksiin on lahjoittaa itselleen sopiva summa tunnetun avustusjärjestön kautta. Järjestöt kertovat verkkosivuillaan, miten lahjoituksen tekeminen onnistuu. Tunnettuja toimijoita on listattu esimerkiksi Finanssiala ry:n verkkosivuillaAvautuu uuteen ikkunaan.
Valitettavasti petostelijat käyttävät tilannetta häikäilemättä hyväkseen ja sosiaalisessa mediassa ja tekstiviestein pyritään levittämään huijauskeräyksiä. Suosittelemme tekemään lahjoituksen tunnetun toimijan kautta ja muistutamme, että pankkisalaista tietoa ei pidä antaa ulkopuolisille sosiaalisessa mediassa tai linkkien kautta.
- Veloittaako Nordea palvelumaksun tilisiirrosta Ukrainaan?
Nordea lahjoittaa kaikki normaalisti perittävät 7 euron palvelumaksut Punaiselle Ristille ja Unicefille, kun ulkomaanmaksu Ukrainaan tehdään mobiili- tai verkkopankissa. Palvelumaksuista voi myös saada täyden hyvityksen ottamalla yhteyttä Nordean asiakaspalveluun. Kun maksutoimeksianto Ukrainaan tehdään konttorissa, Nordea ei veloita henkilöasiakkaalta lainkaan palvelumaksua. Nordea ei myöskään toistaiseksi veloita henkilö- ja yritysasiakkaiden tapahtumamaksuja lahjoituksista tietyille hyväntekeväisyysjärjestöille, jotka toimittavat hätäapua sota-alueelle. Nordea-konserni on myös lahjoittanut Unicefille ja Punaiselle Ristille yhteensä 500 000 euroa avustustyöhön.